Misu kirjoitti:
Mutta kertoisitteko muut miten olette ph:n kanssa kiekon kutualtaassa menetelleet ja mitä luokkaa ph on ollut?
Suurimman osan viljeltyjen kiekkojen kudetuksesta olen hoitanut ihan pelkällä kraanavedellä, jonka sähkönjohtavuus on luokkaa 200mikroS. Pääsääntöisesti altaissati on ollut päivittäinen /jatkuva vedenvaihto. Jatkuvalla vaihdolla pH on pysynyt 7 tuntumassa. Kutuärsykettä on välillä haettu pudottamalla pH jonnekin 6 tuntumaan fosforihapolla.
Senkin jälkeen kun pari on kutenut, on vettä vaihdettu ja pohja imuroitu päivittäin. Jos emot häiriintyvät huoltotoimenpiteistä on vedenvaihtoa vähennettävä ja hoitorutiinejakin ehkä hieman rauhoitettava. Tästä saattaa tosin olla seurauksena altaan bakteerimäärän- ja vesihomeiden haitallinen lisääntyminen, jotka voivat tuhota poikueen.
Poikasten kasvuvauhti on suoraan verrannollinen ruokinnan- ja vedenvaihtojen määrään (tietysti oikeissa vesiarvoissa). Kukin harrastaja tehköön näiden asioiden suhteen parhaaksi katsomansa ratkaisut. Mitään oikeaa mallia ei ole.
Itse olen vaihdellut vettä esim. muutamien päivien ikäisille poikasille esim. 20-50%/vrk. Kun poikaset kasvavat ja niiden tuottamat jätökset luonnollisesti lisääntyvät on vedenvaihtoja lisätty joskus jopa 100% vrk.
Vedenvaihdoissa on tietysti huomioida, että vaihtovesi on oikeanlaista. Tarvitseeko vettä sekoittaa erillisissä astioissa, riippuu siitä minkälaista vettä tarvitset ja tuleeko sitä suoraan hanasta.
Vedenvaihtoihin vaikuttaa tietysti altaiden koko ja kalamassa ja -tiheys.
Omakohtaisena kokemuksena olen huomannut, että pieni allas jossa runsaat vedenvaihdot on parempi ratkaisu kuin iso allas ja vähäiset vedenvaihdot.
Niin kuin Misu varmaankin näistä lukuisita saamistasi ja muuten vaan lukeneistasi ohjeista huomaat, kukaan ei voi sanoa sinulle: teet näin niin homma toimii. Yhtä oikeaa tapaa ei ole olemassa
Käytännön kokemukset jokaisen on valitettavasti hankittava itse
T:Ville