Loisteputket
Valvoja: Moderaattorit
Loisteputket
Olen harkinnut akvaarioni loisteputkien vaihtoa sinisiin putkiin, joko uv tai ainoastaan siniseen väriin! Vaihtamisen perusteena olisi uskomus kauniimmasta akvaariosta! Nyt kysynkin teiltä tietävämmiltä, että miten kalat siihen mahdollisesti suhtautuu? entä kasvit! Uskoisin kasvien saavan riittävän valon muualtakin kuin kasvilampuista! Kyseessä on tavallinen makean veden akvaario! Mitä tuo uv valo saattaa aiheuttaa, kun olen kuullut että siinä olisi joitakin rajoituksia killitys ajoissa per vrk.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Loisteputket
Tro kirjoitti:Olen harkinnut akvaarioni loisteputkien vaihtoa sinisiin putkiin, joko uv tai ainoastaan siniseen väriin! Vaihtamisen perusteena olisi uskomus kauniimmasta akvaariosta! Nyt kysynkin teiltä tietävämmiltä, että miten kalat siihen mahdollisesti suhtautuu? entä kasvit! Uskoisin kasvien saavan riittävän valon muualtakin kuin kasvilampuista! Kyseessä on tavallinen makean veden akvaario! Mitä tuo uv valo saattaa aiheuttaa, kun olen kuullut että siinä olisi joitakin rajoituksia killitys ajoissa per vrk.
Ultraviolettisäteily aiheuttaa DNA:ssa rakennemuutoksia ja on siten vaarallista eliöille. Ultraviolettisäteilyä käytetään esimerkiksi pintojen ja veden puhdistuksessa tappamaan pieneliöitä.
Kaloille valon värisävyllä tuskin on kovin paljon merkitystä - en tiedä. Kuitenkin kasvit tarvitsevat oikeanlaista valoa kasvaakseen. Kannattaa tutustua valoasiaan vaikkapa akvaariokirjojen ja lehtiartikkelien perusteella ja miettiä, millaiselta luonnollinen valo näyttää. Sopivaa valolähdettä ei siis pidä valita ensisijaisesti sen perusteella, millä tavoin ihmissilmä valon kokee.
Kiitos vastauksesta! Uskon kuitenkin että kasvit pärjäävät sinisillä putkilla. Kalat vaan arveluttaa. Tai siis en tiedä. UV putkista muistinkin joskus lukeneeni niiden vaikutuksista. Olen kokeillut aikaisemmin joitakin putkia ja kaikilla on kasvit tulleet toimeen. Olen jopa todennut että on parempi olla käyttämättä kasvilamppuja levän kasvun ehkäisemiseksi. Altaani saa luultavasti sen verran luonnon valoa että riittää. Oliko niin että kasvit pitävät punaisen sävyistä? Onko sellaisia sinertäviä putkia jotka antaisivat myös punertavaa?
Edit: Poistettu toinen samanlainen viesti ja muutettu ylenmääräiset huutomerkit pisteiksi.
Edit: Poistettu toinen samanlainen viesti ja muutettu ylenmääräiset huutomerkit pisteiksi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
En laskisi sen uskon varaan. Kannattaa tutustua, mitä valaistuksesta on kirjoitettu muualla. Sinisillä putkilla saat akvaariosta taatusti luonnottoman ja kamalan näköisen.Tro kirjoitti:Kiitos vastauksesta! Uskon kuitenkin että kasvit pärjäävät sinisillä putkilla.
Olen jopa todennut että on parempi olla käyttämättä kasvilamppuja levän kasvun ehkäisemiseksi. Altaani saa luultavasti sen verran luonnon valoa että riittää. Oliko niin että kasvit pitävät punaisen sävyistä? Onko sellaisia sinertäviä putkia jotka antaisivat myös punertavaa?
Kasvit tarvitsevat erilaisia aallonpituuksia. Mitä tarkoitat kasvilampuilla? Ei nimittäin vaikuta oikein hyviltä putkilta akvaariokäyttöön. Voisin suositella esimerkiksi Philipisin loisteputkia 865 tai 965.
-
- Junior Member
Re: Loisteputket
voin "kuvitella" "discon ovivalot" Uv- valoina ? Kalatkin vois olla sellasesta ihmeissään :/Tro kirjoitti:Olen harkinnut akvaarioni loisteputkien vaihtoa sinisiin putkiin, joko uv tai ainoastaan siniseen väriin! Vaihtamisen perusteena olisi uskomus kauniimmasta akvaariosta!
V
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mitä nyt tarkoitetaan sinisellä valolla? Jos kasvilamppuja, niin minulta löytyy altaasta yksi loisteputki, ja se on tuollainen kasvilamppu. Aallonpituuksista sinisen pään valoa on eniten, sitten on keltaista ja vihreää ja myös punaista.
En voi sanoa, että allas olisi luonnottoman näköinen, itse asiassa se on ihan luonnollisen näköinen, hieman hämärä. Riippuu varmaan niin paljon putkien laadustakin, millaista valoa ne altaaseen lykkäävät. Pienikin ero putkissa voi saada altaassa suuren eron aikaan.
Onko sinulla kaksi loisteputkipaikkaa? Laita toiseen vaikkapa kasvilamppu ja toiseen päivänvalolamppu. Eri malleista en osaa neuvoa, mutta Ville K jo tuossa ehdottikin paria.
En voi sanoa, että allas olisi luonnottoman näköinen, itse asiassa se on ihan luonnollisen näköinen, hieman hämärä. Riippuu varmaan niin paljon putkien laadustakin, millaista valoa ne altaaseen lykkäävät. Pienikin ero putkissa voi saada altaassa suuren eron aikaan.
Onko sinulla kaksi loisteputkipaikkaa? Laita toiseen vaikkapa kasvilamppu ja toiseen päivänvalolamppu. Eri malleista en osaa neuvoa, mutta Ville K jo tuossa ehdottikin paria.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Katsoppas tuolta http://saurama.aqua-web.org/ vinkkiä, miltä eri valot näyttää. Valolla on tosiaan myös merkitystä kasvien fotosynteesiin, joten ihan mitä tahansa ei passaa tarjota niille.
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Selän takana on merivesiallas jonka suojaamaton sinivalo jää päälle illalla hetkeksi monietallien sammuttua. Se on abaut niin sinistä valoa kuin vaan saa. Se on lisäksi aivan kaamean väristä. Neonvärejä ilmestyy pitkin huonetta (esim. kirkkaankeltaiset post-it laput muuttuvat neonvärisiksi) ja silmään väri ei tunnu hyvältä ollenkaan. Vielä kun samaan huoneeseen sytyttää hehkulampun nin on okko lähellä, päähän sattuu.
Merivesialtaassa tuo on koralleille tarpeen, makeassa ei millekään. Pitää koittaa koteloida tuokin jollain tavalla...
Merivesialtaassa tuo on koralleille tarpeen, makeassa ei millekään. Pitää koittaa koteloida tuokin jollain tavalla...

Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.