Tätä ei haulla löydy :)

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

Yksi asia on epäselvä (ai, yksikö vain...); jos toukat ovat niin pieniä, että mahtuvat injektioruiskun suuaukosta sisään, miten niitä pystyy pinsetillä keräämään?
Nyt on tainnu mennä puuro ja velli sekasin, eipä hätiä mitiä :)
Artemian keräämiseen on käytetty pipetintä ei pinsettejä.
Mutta helpoin on hankkia esim apteekista 1-2ml lääkeruisku ja kerätä sillä artemia valokeilasta jos ei satu tollasta "lelupipetintä" olemaan. Itse en ole huomannut mitään huonoa vaikutusta vaikka tankkiin pikkusen suolavettä joutuukin artemian mukana.
Tuleekohan minusta ikinä artemian kasvattajaa tai kiekon poikien kasvattajaa... :?
Tulee ja varmasti molempia mutta vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä, ainakin kiekko poikasten kasvattaminen. Kuten jo aijemmin olen kertonut multa on nyt mennyt vuosi että olen tähän(kään) asti päässyt. Monta ongelmaa on tullut ratkottua osaksi itse osaksi tämän palstan avulla ja varmaan monta ongelmaa on viel edessä ennen kun voi sanoa tietävänsä tarpeeksi ja voi kutsua itseään kiekkojen kasvattajaksi.
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Itse olen myös tuota artemian kasvatusta vasta nyt alkanut harjoittamaan ja kun nyt eilen laitoin ihan kunnon satisin, tajusin, että olen tainut tappaa nälkään yhden lehtiskala parven. :( Mutta tuo oli uutta, että kasvatusta vois tehdä ilman hapetintakin - kuoriintuuko munat yhtä tehokkaasti?

Eilen kävin pokkana kaupasta kyselemässä keskellä talvipakkasten sääskiverkkoa ja lötytyihän sitä! Kukkakeppien avulla virittein isoon altaaseen suojan kutuparille. Olihan siinä oma hommansa ku piti kaikki kalat hätistellä omalle puolelle. Ilokseni illalla huomasin taas tuttua pikkusiimahäntien vipellystä kudussa, jospa nytten innostuisivat hoitamaan kun saavat olla isossa altaassa.

No, aamulla heti kurkkaamaan altaaseen ja pöh- taas oli poikaset hävinneet! [}:)] Kyllä teki mieli jo ampua kalat taivaan tuuliin - niin ison työn ja vaivan olen heidän eteen tehnyt! Ei vielä se, että teen itseni naurunalaiseksi menemällä kauppaan hakemaan sääskiverkkoa keskellä talvea, mutta lisäksi se, että ajelen satoja kilometrejä kutualtaan perässä ja valtaan heidän hyväksi vielä meidän kodinhoitohuoneen silläkin uhalla, että siipalla alkaa kärsivällisyys loppua tähän minun harrastuksen intoiluun. Ja toiset vaan tekee poikasia ihan vaan syödäkseen ne! Ilmankos ovat kasvaneet hyvin kun ovat ihan ihka elävää ravintoa saaneet kerran viikossa - mokamatkin. *miettii myynti-ilmoitusta innokkaista kiekkovanhemmista* :(

Ja pah - olkoot viritykset isossa altaassa - mä en jaksa enää! Koitan keskittyä vaan kasvattelemaan nuo lehtiksen poikaset, mutta minkäs luonnolleen tekee, kun kutu taas ilmestyy, niin kummasti sitä taas alkaa toivomaan niitä kiekkovauvoja.

No, parempaa kiekkovuotta odottaen,
minnakoo
pkartio
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Artemiaan palaten sen verran että 1.5 l limsapullot toimivat hyvin kasvattamona/äänenvaimentimena. tee pullon korkkiin ilmaletkua hieman kookkaampi reikä, haaroita ilmaletku pullomäärään mukaan ja hanki riittävä määrä kuristimia. pulloihin laitetaan tietysti suola, vesi ja munat, siten että pullot käynnistetään 2-3 vrk välein. Laita ilmaletku pulloon ja päähän ilmastuskivi. kuristimilla saat säädettyä kuhunkin pulloon sopivan kuplamäärän. Kun haluat kerätä artemioita, poista korkki ja letku, suuntaa valo pullon kaulaan, odota n. 5 min jolloin kuoriutuneet artemiat kipuavat pintaan ja munankuoret painuvat pohjaan. Itse keräilen artemiat ilmaletkun pätkällä lappoamalla artemiahaaviin.
3 pulloa riittää yleensä poikueen (kokemukset apistoista) kasvattamiseen yli pahimman ajan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Siis, yhdellä ilmastimella ja jakajilla saa useammankin pullon ilmastettua, vai? Miten pullon suusta saa ilmastinkiven sisään, onko niitä ihan pieniäkin? Voiko 1,5l:n limupullo olla täysin pystyasennossaan? Ja kun ne artemian elävät kerääntyvät pintaan, voiko niitä kaataa haaviin (ja millaiseen), jos laittaa alle astian, johon artemioiden vesi valuu ja laittaa veden takaisin pulloon? Kaikki artemiat eivät varmaan kulu yhdellä ruokintakerralla? Minulla on Seran valmispusseja, joissa on suola ja lisätään vain vesi (500ml).
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Provo vai aito blondi?
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Tuskin mikään provo, sillä ihan oikeesti -ainakin minullekkin, nämä artemia "jutut" oli aluksi ihan utopiaa, en edes tiennyt, miltä ko. ötökät näyttävät. Nyt ku oon niitten kanssa jonkun aikaa "läärännyt" niin tutuksi ovat tulleet. Melko helppoja loppuen lopuksi ja näköjään monella konstilla voi niitä viljellä ja hoidella. Jokainen löytää varmaan sen oman tyylin kokeilemalla.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Joo, kiitos vaan mukavasta ja ystävällisestä viestittelystä, ikävää, että olen loukannut itsetuntoanne ja vaivannut teitä typeryydelläni. En ole koskaan artemian toukkaa nähnytkään puhumattakaan kasvatuksesta jne. sekä olen saanut täysin erilaista ohjetta toisesta suunnasta ja täällä palstalla tulee taas toisenlaista. Siis ohjeet ovat eläinkaupan taholta olleet aivan erilaisia, en oikein ymmärrä miten olisin niistä ja näistä ohjeista pystynyt kompromissin löytämään. Mutta koska kysymykseni ovat sen verran typeriä, unohdan artemian kasvatukset ja siirryn muihin puuhiin. Enkä esitä idioottimaisuuksia täällä enää. Kiitos kuitenkin kun jaksoitte pari asiallista viestiä.
jouniv
Senior Member
Senior Member

Ei saa suuttua leikistä. Anteeksi jos niin kuitenkin kävi. Ehkä peräänkuuluttaisin pientä vaivaa ottaa asioista selvää: esimerkkinä tiedonhaku minkä kokoinen on yksi vastakuoritunut artemia ja sitten ihan oma pohdinta, että onko sitä tarkoituskaan yrittää pyydystää pinseteillä. Limsapulloon ei tarvita ilmakiveä, pelkkä letku riittää, mutta tämänkin voi todeta kokeilemalla. Jos päädyt limsapulloon niin saat varmasti pysymään sen nurinpäinkin pystyssä. Minä kun en jaksa olla huolellinen enkä ole tekninen ihme, otin kaapista tyhjän Bertoli-pastakastikepurkin ja hyvin pysyi pystyssä. Jokuhan kertoi käyttävänsä karkkilaatikoita, pysyy pystyssä. Uteliaisuutta ja kokeilunhalua saa löytyä, ei niitä kalojakaan muuten opi pitämään hengissä.

Pysy linjoilla,

Jouni
pkartio
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pkartio »

Olen siis laittanut ne pullot seisomaan ihan pohjallaan. Letkun saa haaroitettua akvaariokaupasta/etolasta ostettavilla T ja X kappaleilla. Samoista kaupoista saa ostettua myös kuristimia, sellaisia pieniä ruuvilla varustettuja nipistimiä. Kun sen ilmaletkun työntää ensin siitä reijästä ja sitten vasta kiinnittää sen ilmastuskiven niin sitten se mahtuu...

Korkin saa sitten kierrettyä siihen pullonsuulle, myötäpäivään. Itse laitan n. litran vettä/pullo, tarvittavan määrän suolaa (meri, ei jodioitua) ja erikseen pakattuja artemianmunia (ovat halvempia) n. teelusikallisen. Kun tämä teelusikallisesta kuoriutuva määrä on syötetty, alkaa pullon sisältö yleensä jo haisemaan funk-musiikilta, eli se on syytä vaihtaa. Kyllä kai sen haavin läpi valutetun veden voi laittaa takaisin sinne pulloonkin?

Äläkä tee sitä korkin reikää liian tiiviiksi, jos puhallat sinne pulloon ilmaa, ja korkki on tiukasti kiinni, tulee sinne ylipaine. Jos se reikä on hieman väljä, pääsee se ilma pois, ja tämä on siis tavoiteltavaa, muutoin ei kuplia synny... Itse käytän sitä ilmastuskiveä koska meluhaitta pienenee ratkaisevasti, pelkkä letku johtaa pörinään. Korkki on päällä siksi että suolavesi sotkee muuten paikkoja. Laita ilmapumppu korkeammalle kuin mitä nestepinta on, pumppuun vahingossa valuva suolavesi aiheuttaa kiharan hiuskuontalon, ilmapumppu toimii nimittäin lappona jos tulee vaikka sähkökatko.

P.S. Virkettä ei saa ottaa hattuiluna, kokeilin itse nuorempana, toimii.

Hyvät uudet vuodet.

Edit: Lisätty kappalejako ja poistettu liiat rivinvaihdot.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Joo joo, en suuttunut, ihan niin huono itsetunto ei ole enkä ole ihan niin tyhmäkään. Totesin eräitä kohtia viesteissänne (pkartio ja jouniv), että olitte ymmärtäneet kysymykseni hieman päin peräläpeä, ei ihme että hieman ärsytti. Esimerkiksi ymmärrän kyllä sen, että ilmaletku laitetaan korkin reiästä ennen ilmakiven kiinnitystä letkuun (jos en ymmärtäisi, olisin todellakin tyhmä kuin mikä) mutta ainakaan täällä Hml:ssä en ole nähnyt myynnissä kuin hyvin paljon limupullon suuaukkoa isompia ilmastinkiviä. Murskaamallahan sen tietenkin sinne pulloon saisi mutta taitaisi olla sen jälkeen hieman turha kalu. Lisäksi jouduin useita viikkoja odottelemaan, että sain eläinkaupasta artemian munia. Sain 15 pussia (ja ilmeisesti yksi pussi riittää yhdeksi päiväksi), joten ei ole kovinkaan suuria mahdollisuuksia kokeilemalla etsiä ja oppia, pussit loppuvat siinä vaiheessa kesken ja jos poikasia joskus on, eivät ne saa ruokaa. Uusia artemian munia saa tilaamalla kahdessa viikossa. Ei niin helppoa. Mieluummin teen asiat hyvin ja oikein enkä sählää. Lukenut olen kyllä ihan omatoimisesti viestiketjuja mutta kun se on vähän niinkin, että toinen sanoo toista ja toinen toista, itsehän se oma tapa toimia pitää valita. Joskus vaan on vaikea valita omaa hyvää tapaa jos asia on ihan utopiaa ja kaikilta saa erilaisia ohjeita.

Hieman on alkanut artemian kasvatusaihe kyllästyttämään, yleensäkin on vastenmielistä käsitellä kaikkea hevosta (tai sanotaanko kissaa) pienempiä eläimiä, varsinkin toukkia...
patu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: FOMA #6
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja patu »

Misu kirjoitti:Joo joo, en suuttunut, ihan niin huono itsetunto ei ole enkä ole ihan niin tyhmäkään. Totesin eräitä kohtia viesteissänne (pkartio ja jouniv), että olitte ymmärtäneet kysymykseni hieman päin peräläpeä, ei ihme että hieman ärsytti. Esimerkiksi ymmärrän kyllä sen, että ilmaletku laitetaan korkin reiästä ennen ilmakiven kiinnitystä letkuun (jos en ymmärtäisi, olisin todellakin tyhmä kuin mikä) mutta ainakaan täällä Hml:ssä en ole nähnyt myynnissä kuin hyvin paljon limupullon suuaukkoa isompia ilmastinkiviä. Murskaamallahan sen tietenkin sinne pulloon saisi mutta taitaisi olla sen jälkeen hieman turha kalu.
Ei tarvi ilmastinkiven olla kovin pieni jos otat puukon käteen ja irroitat siitä limupullosta pohjan. Letku sen korkin läpi ja tiivistät vaikka silikoonilla. Nyt mahtuu kaupan suurinkin ilmastinkivi helposti.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Edelleen kehotan myös kokeilemaan sitä yv:llä lähettämäni ohjetta. Isolle lautaselle puolet seran pussista ja 2,5 dl kraanavettä. Lautanen keittiön pöydälle ikkunan viereen. Puolentoista vuorokauden kuluttua poikaset ovat kuoriutuneet ja kerääntyvät suureksi parveksi sille reunalle mistä valo tulee. Niitä voi kerätä siitä ruiskulla. Ei ole sen vaikeampaa tämä poikasten ruokinta, joka päivä vaan uusi satsi tulemaan ja kolmisen päivää vanha lautanen pois.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kissojen takia en voi pitää tuollaisia avoimia systeemejä, ne ovat silloin tuhoon tuomittuja. Mutta enköhän keksi jotain jos aion artemiat kasvattaa. Hommaan pikkukiven tai sitten laitan ilman ilmastinkiveä letkun pulloon, normaalissa jökötysasennossa pullo johonkin, korkki päälle ja korkkiin se letkun reikä. Siinä on katillakin ihmettelemistä kun pullossa kihisee.
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Häh, on meilläkin kissa ja kolmivuotias lapsi (tänään täytti!), eikä koskaan ole "äidin toukkiin" koskettu. Laita lautaset kannelliseen laatikkoon, tosin luin jostain että artemia tarvii valoa kuoriutuakseen. Vaan hyvinpä ovat pimeinä talvipäivinäkin kuoriutuneet keittiön pöydällä.

Syy miksen itse tavallisesti kasvata artemiaa pullossa ilmastinkiven kanssa on se että juurikuoriutuneiden toukkien lappoaminen pullosta on aikaaviepää ja hankalaa, valkoisella lautasella kaikki kuoriutuneet ovat valon suunnassa yhdessä kasassa ja ne voi napata kertakäyttöpipetillä siivilään parissa sekunnissa ja kaataa altaaseen.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Vaan ompas monta variaatiota olemassa artemian kasvatukseen - taitavat tulla ihan vaan sillä, että on vettä ja suolaa. Eli helppoa ku mikä!

Misun ahkerointia ihailen - olet tehnyt niin kovasti työtä vaikkei sulla ole kalat vielä kuteneetkaan. Minä ku menin ns. peseellä puuhun, eli aloin toimimaan vasta ku huomasin kalojen poikaset. 8-)
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Misu kirjoitti:Kissojen takia en voi pitää tuollaisia avoimia systeemejä, ne ovat silloin tuhoon tuomittuja.
No sen karkkirasian tai mikä se kasvatusastia sitten onkaan voi peittää vaikkapa hyttysverkolla ja se kumilenkillä/narulla astian ympäri. Luulisi pitävän kissan nenän irti artemiasta. :)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

minnakoo kirjoitti:Misun ahkerointia ihailen - olet tehnyt niin kovasti työtä vaikkei sulla ole kalat vielä kuteneetkaan. Minä ku menin ns. peseellä puuhun, eli aloin toimimaan vasta ku huomasin kalojen poikaset. 8-)
Kiitos sinulle kivasta viestistäsi. :D Kyllä meillä tämä pari on kutenut ennenkin, tosin viime keväänä viimeksi. Olivat silloin vasta noin puolivuotiaita enkä oikein muutenkaan jaksanut/ehtinyt alkaa pulaamaan poikastuotannon kanssa, joten homma jäi. Sitten aloin odottamaan jälleen uutta kutemisintoa ja lueskelin täältä paljon kiekkojen poikashommista ja näistä artemiajutuista, ostin jopa syksyllä tosiaan nuo artemian munat valmiiksikin, ettei sitten oikealla hetkellä tule ongelmia munien saatavuuden kanssa. Hommasin myös pienen ilmapumpun ja muuta tarviketta, että kaikki olisi valmista.

Nyt sitte oli yksi kutu isossa altaassa mutta sähkökatkon aikana munat oli hävinnyt. Varmaan tulee uusia kutujakin, laitoin jo kutualtaan suodattimen kypsymään isoon altaaseen, olen sitten valmistautunut hommaan. Haluan ehkä vähän liiankin tarkasti tietää kaikki vaiheet, jotta varmasti tekisin kaiken oikein juuri eikä melkein. Mutta vaikuttaa tuo artemian kasvatus onnistuvan tosiaan aikas monella eri tavalla, eiköhän ne meilläkin kasva. Kisu (yksi kolmesta) kyllä on sellainen, joka luulee kaiken mikä on minun, olevan myös hänen. Myös itse olen aina varattuna hänen seuralaisekseen, miten sitten munat...Mutta varmasti kaikki onnistuu kun tapoja on tuhat. Kunhan vaan kiekot ei jätä tätä kutemista tuohon yhteen kutuun (ovat vasta kaksi vuotiaita suunnilleen).
JanneH
Junior Member
Junior Member

Johan on viikonlopun aikana paukkunut :P
Itse olin pe-su veks himasta ja eilen yksi kaverini kävi hoitamassa vedenvaihdon ja artemiaa samalla tuuppasi altaaseen. Kaikki meni putkeen vaikka ite olinkin reissussa niin yksikään poikanen ei ole kuollut pois oloni aikana, ens viikolla saan kotiin sen kasvatus altaan johon sitten poikaset erotan vanhemmistaan.

1.1.06
JanneH
Kuvia
Misu
Advanced Member
Advanced Member

JanneH kirjoitti:ens viikolla saan kotiin sen kasvatus altaan johon sitten poikaset erotan vanhemmistaan.
Minäkin olen tässä hieman vielä miettinyt, että kannattaako alkaa edes yrittämään poikasten kasvatusta kun ei ole tuon ison (keskikokoisen 500l) altaan lisäksi kuin tuo yksi 140l allas eli poikasia ei voisi missään vaiheessa erotella eri altaisiin. Ainoa on tietenkin tuo "pääallas" mutta muuten ei muuta. Altaitahan kyllä saa mutta tilaa ei todellakaan ole yhdellekään uudelle altaalle. Kertoisitteko muutkin onko ollut aina mahdollista useampaan kiekon poikasaltaaseen. :o
JanneH
Junior Member
Junior Member

Mulle on tulossa 480L allas kalojen kasvatusta varten (160 x 55 x55). Sinne vettä pyörittämään Eheim 2317 + Eheim Aquaball 2210 + 300w Jäger lämppäri lisäks. Nyt on viimeisen 24h aikana kupsahtanut 3 poikasta, tosin jokainen oli aika luikkuja että taitaa olla niin et ne ei oo_vaan_tajunnu sit sen artemian päälle ja kuoli aliravitukseen (ehkä?). Muut poikaset voi hyvin ja syö artemiaa ja itse jauhamaa pölymäistä kuivaruokaa. Nyt poikaset alkaa oleen n.10mm ilman että pyrstöä huomioidaan. Alkaskos oleen aika heitellä sitä merisuolaa sinne tankkiin että ei tulis kauheeta kiduslois epidemiaa sinne, koska käsittääkseni ne saa niitä jo heti synnyttyään emoilta (?). Menee noin viikko et pystyn poikaset isompaan altaaseen laittaa kasvamaan kokoa. Tähän mennessä koko "ylläri" poikue on saanut kyl aikaan sen, et kaikki muut pläänit on joutunu lykkää kun lähes kaikki rahut mitä jää kuluu poikueen hoitoon ja sen kasvamista silmällä pitäen tarvittavien tarvikkeiden hankintaan.
JanneH
Kuvia
Misu
Advanced Member
Advanced Member

JanneH kirjoitti:Tähän mennessä koko "ylläri" poikue on saanut kyl aikaan sen, et kaikki muut pläänit on joutunu lykkää kun lähes kaikki rahut mitä jää kuluu poikueen hoitoon ja sen kasvamista silmällä pitäen tarvittavien tarvikkeiden hankintaan.
Mitä niin erikoista niille poikasille pitää hankkia kun kaikki rahat menevät siihen hommaan? Kokeneempien viestien perusteella olen saanut käsityksen, että tuo 480l olisi hiukan liian suuri allas vielä noin pienille poikasille...

Huomaan jatkuvasti keksiväni (useammassa eri viestiketjussa) uusia hyviä syitä miksi ei kannata tuota kiekkopariani siirtää...Olenpa tyhmä ja nyssy, nyt vaan rohkeasti pastilli huuleen ja menoksi! Yritän...
JanneH
Junior Member
Junior Member

Misu kirjoitti:
JanneH kirjoitti:Tähän mennessä koko "ylläri" poikue on saanut kyl aikaan sen, et kaikki muut pläänit on joutunu lykkää kun lähes kaikki rahut mitä jää kuluu poikueen hoitoon ja sen kasvamista silmällä pitäen tarvittavien tarvikkeiden hankintaan.
Mitä niin erikoista niille poikasille pitää hankkia kun kaikki rahat menevät siihen hommaan? Kokeneempien viestien perusteella olen saanut käsityksen, että tuo 480l olisi hiukan liian suuri allas vielä noin pienille poikasille...

Huomaan jatkuvasti keksiväni (useammassa eri viestiketjussa) uusia hyviä syitä miksi ei kannata tuota kiekkopariani siirtää...Olenpa tyhmä ja nyssy, nyt vaan rohkeasti pastilli huuleen ja menoksi! Yritän...
Itse olen asiasta hieman erimieltä, mutta jos näyttää siltä että poikue siirron jälkeen "hajoaa" liian kauas ja ruokkiminen vaikeutuu niin että kaikki eivät löydä ruokaa homma on suht helppo ratkaista yhdellä ohuella irtonaisella lasilevyllä jolla voin alkuun rajata poikueen uinti tilaa. Myöhemmin poikueen oppiessa sen kuiva ruuan päälle ( jota jo moni hyvin osaakin ) voi levyn poistaa ja antaa isommat uintitilat. Toki vedenvaihto vie aikaa enempi kun sillä letkulla sitä vettä lorotttaa pois ja vastaavasti puhdasta takas sisään, mutta eipä siinä silti rehkimään hirveesti joudu 8-)
JanneH
Kuvia
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Niin, onkin varmasti hyvä tuo lasilevy, jolla tilan voi rajata. Sitten saa kätevästi lisää poikasille lisää kasvutilaa kun ne kasvavat isommiksi. Nerokasta. Minulle vaan joku joskus sanoi, että oma 140l allas olisi alkuun hiukan liian suuri (tai käsittääkseni liian pitkä --> 100 cm) mutta hieman huolestuttaa se riittääkö tuo allas jos poikasia tulisi enemmän. Mutta sitä pelkoa tuskin on alkuvaiheen kokeiluissa, jos tulee poikasia ikinä. Hmm... :mrgreen:
jouniv
Senior Member
Senior Member

Mulla on nyt noin 50 kpl 10-15 mm poikasta 45-litraisessa. Putsaan pohjan 1-2 krt päivässä, vie 3 min. Lisäksi vaihdan kerran päivässä puolet vedestä, kestää max. 5 min. Altaassa on pieni sisäsuodatin ja ilmakivi. Isompaan pitäisi saada vaan kestää vielä ainakin pari viikkoa.

Jouni
Misu
Advanced Member
Advanced Member

jouniv kirjoitti:Mulla on nyt noin 50 kpl 10-15 mm poikasta 45-litraisessa. Putsaan pohjan 1-2 krt päivässä, vie 3 min. Lisäksi vaihdan kerran päivässä puolet vedestä, kestää max. 5 min. Altaassa on pieni sisäsuodatin ja ilmakivi. Isompaan pitäisi saada vaan kestää vielä ainakin pari viikkoa.
Jaahas, selvä. Sitten varmaan minäkin pärjään 140l:lla jonkin aikaa. Voihan niitä kakruja siirtää pakon edessä vaikka tuonne 500l:n altaaseen, muutaman isomman ehkä. Kuinka ison altaan saat tuon pienemmän tilalle kasvatusaltaaksi?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”