Mahtuuko/sopiiko vielä taistelukala?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lilliputti_92
Starting Member
Starting Member

Mahtuuko/sopiiko vielä taistelukala?

Viesti Kirjoittaja lilliputti_92 »

Eli akvaariossani on nyt yhdeksän kardinaalitetraa, kuusi intiaanisulkaa, kolme katinkultamonnia ja kaksi touhunuoliaista. Akvan koko on 90 litraa (mitat: pituus: 45 cm, leveys: 40cm ja korkeus: 50cm).

Arvot:
pH:7,5 (onko liian suuri muillekin kaloille?)
KH:3
NO3:12,5-25

Kysymys siis kuuluukin: mahtuuko/sopiiko vielä taistelukala? [;)]
jaba
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaba »

Lämpötila?
lilliputti_92
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lilliputti_92 »

Lämpötila on 27 astetta.
Kaisa&Kaappo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kaisa&Kaappo »

En ole varma, mutta eikö jotkut pikkutetrat (kuten inkkarit ja kardinaalit) nypi taiston hienoja eviä? Olen nimittäin itsekin pohtinut juuri samaisten kalojen samaan pyttyyn panemista. :)
iät 13 ja 8. ;)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Mahtuuko/sopiiko vielä taistelukala?

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

lilliputti_92 kirjoitti:Eli akvaariossani on nyt yhdeksän kardinaalitetraa, kuusi intiaanisulkaa, kolme katinkultamonnia ja kaksi touhunuoliaista. Akvan koko on 90 litraa (mitat: pituus: 45 cm, leveys: 40cm ja korkeus: 50cm).
Tuskin nyppivät ainakaan inkkarit, niitähän suositellaan usein taistojen kavereiksi. Muuten oikein mukavan kuuloinen kalasto, täytyy vaan Googlata tuo touhunuoliainen... O-ou, Fishbase antaa aikuispituudeksi 20cm 8O !

No, nuoliaisista en sano enempää kun en käytännössä tiedä, mutta kyllä tuonne minun mielestä taisto kävisi.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Touhunuoliaiset ei kyllä kasva tuollaseen mittaan, hyvä jos ovat kuutta senttiä. Muista nuoliaisista en sano mitään. Mulla on kaksi muutakin, mulle tuntematonta nuoliaista, jotka touhuina myytiin, mutta vaikka ovat rotevampaa tekoa niin ei nekään ole kuin ehkä 8-9cm pituisia.
"Mä luin jostain..."
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Mandinka, olisiko näistä apua niiden tunnistamattomien kanssa?
Touhunuoliainen
Verkkonuoliainen
Harlekiininuoliainen
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Joskus täällä ihmeteltiin isolla porukalla että mikä oli se ensimmäisen akvaarion perustamisvaiheessa salamatkustajana (kasvien seassa) tullut nuoliainen, joka selvisi nitriittipiikistäkin. No, ilmeisesti päästiin lopputulokseen, että se on touhunuoliainen. Kävin ostamassa niitä lisää sitten myöhemmin ja silloin porukkaan eksyi nuo kaksi (Justiina ja Pekka), jotka kasvettuaan osoittautuivat joksikin muuksi lajiksi. Jos saan otettua joskus kuvia, niin laitan tänne ihan omaksi aiheekseen.

Aiheen aloittajalle esitän pahoittelut sotkeutumisesta viestiin.
"Mä luin jostain..."
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Taistelukala, kardinaalitetrat ja inkkarit sopivat oikein hyvin keskenään!
Minulla suloinen sekamelska: taistoja 1 + 5 +2, inkkareita 7 ja kuparimonnisia7. Suorastaan samoissa parvissa välillä viilettävät. Inkkarit ei
ainakaan ei nypi taistoja...taistoakat minulla nyppivät ukon liehukkeita. Ukolla on kyllä mahtavat, yli 5 senttiset liehukkeet. Kutuintoiset akkataistot repivät niitä, vaikka useimmiten väitetään ukkotaiston riepottavan akkojaan...mulla tuo ukko on lälly...
Viola & eläintarhantynkä
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minusta tuon altaan pohja on kyllä liian pieni vilistysalue touhunuoliaisille. Touhut olisivat myös iloisempia isommassa lajitoveriporukassa.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Tässä kun nyt nuoliaisista keskustellaan niin kestääkö kääpiönuoliainen kuinka lämmintä vettä, kun eräs kauppias sanoi ettei siedä yli 26 ja netistä(En muista mistä) lueskelin että menee jopa 28 asteisessa..? Kummin se nyt on ja minkä lämpöisissä vesissä kääpiötä akvaristeilla pidetään?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Aito kääpiönuoliainen (sidthimunki) on lämpimän ympäristön ystävä. Sille sopii yli 25 asteinen vesi (26-28 sanoopi FishBase). Viihtyy paremmin isommassa parvessa, joten fisuja saisi olla vähintään 10.

Kääpiönuoliaisen nimellä myyty/myytävä mustajuovanuoliainen (B. nigrolineata) sen sijaan on viileämmän veden ystävä. Sille FishBase antaa asteiksi 15-25.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”