Akvaariota perustamassa, tarvitsisin neuvoja
Valvoja: Moderaattorit
Akvaariota perustamassa, tarvitsisin neuvoja
Hei,
Olen perustamassa 40 litraista akvaariota ja kaipaisin apua "pohjakalaston" valintaan. Akvaarion mitat: Etuseinä: 50cm Sivuseinä: 27 cm Korkeus: 40cm. Allas on pieni tiedän sen ja siihen liittyvät "ongelmat".Sain sen lahjaksi ja olen kauan haaveillut akvaariosta.Ajattelin yrittää tuolla ja sitten hankkia isomman,jos minusta on kaloja pitämään.
Kalastoksi olen suunnitellut parvea tyypillisiä neontetroja.Kuinka monta niitä voi noin pieneen akvaarioon hankkia? Olen lukenut että 1cm yhtä litraa kohden joten se olisi sen 10,mutta jostain olen lukenut että 1cm 0,5 litraa kohden,kun on kyseessä pieni kala joten se olisi 20. Mikä siis olisi sopiva perven koko? Muita keskiosan uimareita en ole ajatellut hankkia.
Mutta mikä olisi noin pieneen akvaarioon sopiva pohjakala,koska oletan että sellainen on tarpeen ruoantähteitä ja levää syömään. Kaikille monneille kavaarioni tuntuu olevan liian pieni? Olen haaveillut Pandamonnisesta tai Helmimonnisesta, vesiarvoiltaan kummatkin sopisivat tulevaan akvaarioon yhdessä neontetoren kanssa,mutta vastaan tulee kait akvaarion koko? Samoin kuin partamonnisen kanssa ja Siaminpiikkisilmän kanssa?
Miten olisi "Crystal red" katkara(vut)?, hoitaisivat ne akvaarion pudistuksen tarpeeksi tehokkaasti? Ne vaikuttivat suhteellisen helppohoitoisilta.Tai tarvittanko akvaarion ylipäätäänsä "pohjalla puhdistajaa"?
Laitteistona minulla on:
Eheim Pick-Up 2006 suodatin
JÄGER 50W lämmitin
Olen myös miettinyt ilmapumpun hankkimista?
Minkämerkkinen olisi sopiva? Neitistä löysin EHEIM 3701 ilmapumppun,millainen se on käytössä?
Valaisimen teho on 1*15 w loisteputki 50cm pitkä.
Kuinkas kasvejen kanssa?
Minkälainen kasvisto olisi sopiva niin akvaarion valaistukseen,aloittejilla kuin myös neontetroille
Olen miettinyt vedensuosikkeja suodattimen peittotarkoitukseen,liikaa valoa vaativako minulle?
Hentorotalaa,Puna-ja kurttumelalehteä,ja kierteisvallisneriaa.
Toivottavasti joku jaksoi luka koko selostukseni, ja olisi niin ystävällinen ja kertoisi minulle mielipiteensä kysymyksiini vilpittömästi.
Tarvitsen neuvoa,en huomautuksia akvaarion pienuudesta. Tietoa olen hankkinut jo pidemmän aikaa alan kirjallisuudesta jne jne, mutta vastaan tulee arkuuteni kokeilla,kun kyseessä kuitenkin on eläimet.
Olen perustamassa 40 litraista akvaariota ja kaipaisin apua "pohjakalaston" valintaan. Akvaarion mitat: Etuseinä: 50cm Sivuseinä: 27 cm Korkeus: 40cm. Allas on pieni tiedän sen ja siihen liittyvät "ongelmat".Sain sen lahjaksi ja olen kauan haaveillut akvaariosta.Ajattelin yrittää tuolla ja sitten hankkia isomman,jos minusta on kaloja pitämään.
Kalastoksi olen suunnitellut parvea tyypillisiä neontetroja.Kuinka monta niitä voi noin pieneen akvaarioon hankkia? Olen lukenut että 1cm yhtä litraa kohden joten se olisi sen 10,mutta jostain olen lukenut että 1cm 0,5 litraa kohden,kun on kyseessä pieni kala joten se olisi 20. Mikä siis olisi sopiva perven koko? Muita keskiosan uimareita en ole ajatellut hankkia.
Mutta mikä olisi noin pieneen akvaarioon sopiva pohjakala,koska oletan että sellainen on tarpeen ruoantähteitä ja levää syömään. Kaikille monneille kavaarioni tuntuu olevan liian pieni? Olen haaveillut Pandamonnisesta tai Helmimonnisesta, vesiarvoiltaan kummatkin sopisivat tulevaan akvaarioon yhdessä neontetoren kanssa,mutta vastaan tulee kait akvaarion koko? Samoin kuin partamonnisen kanssa ja Siaminpiikkisilmän kanssa?
Miten olisi "Crystal red" katkara(vut)?, hoitaisivat ne akvaarion pudistuksen tarpeeksi tehokkaasti? Ne vaikuttivat suhteellisen helppohoitoisilta.Tai tarvittanko akvaarion ylipäätäänsä "pohjalla puhdistajaa"?
Laitteistona minulla on:
Eheim Pick-Up 2006 suodatin
JÄGER 50W lämmitin
Olen myös miettinyt ilmapumpun hankkimista?
Minkämerkkinen olisi sopiva? Neitistä löysin EHEIM 3701 ilmapumppun,millainen se on käytössä?
Valaisimen teho on 1*15 w loisteputki 50cm pitkä.
Kuinkas kasvejen kanssa?
Minkälainen kasvisto olisi sopiva niin akvaarion valaistukseen,aloittejilla kuin myös neontetroille
Olen miettinyt vedensuosikkeja suodattimen peittotarkoitukseen,liikaa valoa vaativako minulle?
Hentorotalaa,Puna-ja kurttumelalehteä,ja kierteisvallisneriaa.
Toivottavasti joku jaksoi luka koko selostukseni, ja olisi niin ystävällinen ja kertoisi minulle mielipiteensä kysymyksiini vilpittömästi.
Tarvitsen neuvoa,en huomautuksia akvaarion pienuudesta. Tietoa olen hankkinut jo pidemmän aikaa alan kirjallisuudesta jne jne, mutta vastaan tulee arkuuteni kokeilla,kun kyseessä kuitenkin on eläimet.
En nyt osaa suositella tai olla suosittelematta mitään, kun en kovin kokenut näissä asioissa ole.
Missä jamassa ovat altaan silikonit? Tekstistäsi käsittäisin, että allas ei suoraan kaupasta ole. Vaikka se nyt pitäisikin vettä, ei asia välttämättä näin ole joidenkin kuukausien päästä. Nimim. vanha allas alkoi vuotaa alle vuoden päästä käyttöönotosta, kylläpä v...
Edit: p.s. kalannimet kirjoitetaan pienellä.
Missä jamassa ovat altaan silikonit? Tekstistäsi käsittäisin, että allas ei suoraan kaupasta ole. Vaikka se nyt pitäisikin vettä, ei asia välttämättä näin ole joidenkin kuukausien päästä. Nimim. vanha allas alkoi vuotaa alle vuoden päästä käyttöönotosta, kylläpä v...
Edit: p.s. kalannimet kirjoitetaan pienellä.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Akvaario on n.kaksi vuotta vanha. Silikonit eivät ole koskaan kuulemma vuotaneet ja ovat siistit. Akvaario tulee olemaan kyllä tyhjillään nyt joulun yli,koska vasta tammikuussa alan sitä perustamaan ajan kanssa.Vaikuttaako tuo kuivillaan olo aika kuinka silikoneihin? Ja voihan ne varmuuden vuoksi silikoonata uudelleen ennen käyttöön ottoa.tellie kirjoitti:Missä jamassa ovat altaan silikonit? Tekstistäsi käsittäisin, että allas ei suoraan kaupasta ole.
Kiitos, nyt tiedän tuonkin asian. Aina oppii jotain uutta.tellie kirjoitti:Edit: p.s. kalannimet kirjoitetaan pienellä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Akvaariota perustamassa,tarvitsisin neuvoja.
Joka altaassa ei levänsyöjä ole tarpeellinen, sillä kaikissa altaissa levä ei yksinkertaisesti kasvaWagner* kirjoitti:Mutta mikä olisi noin pieneen akvaarioon sopiva pohjakala,koska oletan että sellainen on tarpeen ruoantähteitä ja levää syömään.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Noin lyhyt aika ei vaikuta mitenkään, ellei allasta sitten säilytetä vaikka kylmässä varastossa. Jos silikonit ovat kimmoisat, ne on todennäköisesti ok.Wagner* kirjoitti:Akvaario tulee olemaan kyllä tyhjillään nyt joulun yli,koska vasta tammikuussa alan sitä perustamaan ajan kanssa.Vaikuttaako tuo kuivillaan olo aika kuinka silikoneihin?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Minun mielestäni on selvästi nätimpää jos pienessä altaassa on isompi yhden lajin parvi kuin kaksi pienempää, mutta esim. noista kahdesta lajista en pysty sanomaan kumpi olisi nätimpi.Elvea kirjoitti:Jos ei neontetroja, niin rubiinitetroja. Tai sitten ehkä molempia vaikka 7? Näyttäisi nätiltä.
Panda- ja helmimonniset on molemmat jo sen verran isoja että aika ahdasta niille kelvollisen kokoisena joukkona täysikokoisena tulee. Pienempiä monnisia voisi harkita (kääpiö-, pikku- tai nuolimonnisia) mutta veikkailisin että neonit ja ravut olisi kiva ja kivannäköinenkin kokonaisuus tuohon.
Mutta varsinainen asiani oli että haluaisin taas vastustaa sitkeästi elävää sentti ja litra -sääntöä... sen antama vinkki sopivasta määrästä kaloja on todella karkea, eikä sitä pitäisi tuijottaa orjallisesti, ei pitäen sitä ehdottomana ylärajana eikä toisaalta määränä jonka voi ilomielin laittaa. Oikeastaan sen voisi minun puolesta nakella menemään kokonaan

Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Hyvä nyrkkisääntö on: mitä enemmän kaloja, sitä helpommin tauteja.
Tai. mitä vähemmän kaloja, sitä vähemmän kalatauteja. Monet loiset kun leviävät kalasta toiseen kosketustartuntoina.
Siksikin hylkäisin kaikki cm/l -säännöt kokonaan. Mieluimmin siis selvasti vähän, kuin hiukan liikaa.

Tai. mitä vähemmän kaloja, sitä vähemmän kalatauteja. Monet loiset kun leviävät kalasta toiseen kosketustartuntoina.
Siksikin hylkäisin kaikki cm/l -säännöt kokonaan. Mieluimmin siis selvasti vähän, kuin hiukan liikaa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kiitos memma,siinä se vastus suurimpaan kysemykseeni taisi tullakin.
Ja kiitos kaikille muillekin neuvoista,joita tietysti saa tulla lisää.
Joulun jälkeen alan akvaariotani kypsyttelemään,ja sisustamaan. Toivottavasti tammikuun loppupuolella siellä kalat jo tyytyväisenä uiskentelevat.
Kuinkas pohjan kanssa,olen täältäkin lukenut että monet ovat vaihtaneet sorapohjansa,hietaan.Kasvit viihtyvät siinä ihan hyvin?
Ainakin Markku Varjo suosittelee melkein kaikille kasveille pestyä sorapohjaa.
Ja kiitos kaikille muillekin neuvoista,joita tietysti saa tulla lisää.
Joulun jälkeen alan akvaariotani kypsyttelemään,ja sisustamaan. Toivottavasti tammikuun loppupuolella siellä kalat jo tyytyväisenä uiskentelevat.
Kuinkas pohjan kanssa,olen täältäkin lukenut että monet ovat vaihtaneet sorapohjansa,hietaan.Kasvit viihtyvät siinä ihan hyvin?
Ainakin Markku Varjo suosittelee melkein kaikille kasveille pestyä sorapohjaa.
Heips!
Kyllähän tuon kokoiseen altaaseen voi laittaa vaikka mitä pohjalle (pohjan putsaajat ja levänsyöjät), ongelmaksi muodostuu vain se, etteivät sinne sopivat kalat ole niitä kaikkein helppohoitoisimpia tai karastuneimpia, mitä aloittelijoille yleensä suositellaan. Koon puolesta sopivia ovat esimerkiksi: piikkisilmät (2-3 kpl), kääpiö-,pikku- ja nuolimonniset (6-10 kpl), nuolimonnit eli otot (3-4 kpl) sekä katkaravut.
Noita laleja pidettäessä ei saa unohtaa säännöllisiä vedenvaihtoja, sillä pienessä altaassa vesiarvot saattavat muuttua nopeastikin ja nuo edellämainitut lajit eivät pidä vesiarvojen heilahteluista kovinkaan paljoa.
Nuo määrät olen ajatellut 10 neontetran kanssa sopiviksi.
Kasveiksi sopivia ovat mm. taka-alalle argentiinan vesirutto, vedensuosikki, karttulehti, vallisneriat ja intianvesitähdikki, keski-/etualalle punamelalehti, ruskomelalehti ja suippomiekkakasvi. Koska altaan syvyys on vain 27 cm, siihen ei mahdu kuin kahteen riviin kasveja, jos haluat vapaata pohjatilaa etualalle.
Jotkin lajit olivat aiemmin mainittuja, mutta tulipas nyt tässä ne kerrattua. Kyllä 54 litraisen kanssa voi onistua ihan hyvin aloittelijakin, kun paneutuu asioihin ja altaan hoitoon kunnolla.
Kyllähän tuon kokoiseen altaaseen voi laittaa vaikka mitä pohjalle (pohjan putsaajat ja levänsyöjät), ongelmaksi muodostuu vain se, etteivät sinne sopivat kalat ole niitä kaikkein helppohoitoisimpia tai karastuneimpia, mitä aloittelijoille yleensä suositellaan. Koon puolesta sopivia ovat esimerkiksi: piikkisilmät (2-3 kpl), kääpiö-,pikku- ja nuolimonniset (6-10 kpl), nuolimonnit eli otot (3-4 kpl) sekä katkaravut.
Noita laleja pidettäessä ei saa unohtaa säännöllisiä vedenvaihtoja, sillä pienessä altaassa vesiarvot saattavat muuttua nopeastikin ja nuo edellämainitut lajit eivät pidä vesiarvojen heilahteluista kovinkaan paljoa.
Nuo määrät olen ajatellut 10 neontetran kanssa sopiviksi.
Kasveiksi sopivia ovat mm. taka-alalle argentiinan vesirutto, vedensuosikki, karttulehti, vallisneriat ja intianvesitähdikki, keski-/etualalle punamelalehti, ruskomelalehti ja suippomiekkakasvi. Koska altaan syvyys on vain 27 cm, siihen ei mahdu kuin kahteen riviin kasveja, jos haluat vapaata pohjatilaa etualalle.
Jotkin lajit olivat aiemmin mainittuja, mutta tulipas nyt tässä ne kerrattua. Kyllä 54 litraisen kanssa voi onistua ihan hyvin aloittelijakin, kun paneutuu asioihin ja altaan hoitoon kunnolla.
Jos laitat monnisia joskus altaaseen, niin kannattaa laittaa hiekka. Hiekka on kuulemma muutenkin helppohoitoisempi, jos laitaa kierteisiä pohjalle ja kasvitkin kuulemma viihtyvät paremmin. Minä ainakin laittaisin hiekan.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... hiekkaa%2A
Keskustelu aiheesta
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... hiekkaa%2A
Keskustelu aiheesta
96l+38l+20l
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Tuo pesty sorapohja-suositus on ainakin 100 Akvaariokasvia-kirjassa, varmasti muissakin herran teoksissa. Kannattaa huomioida, että useat noista kirjoista on kirjoitettu vuonna miekka ja kivi.. Soran suurimmat ongelmat lienevät, että kalojen jätökset painuvat syvälle pohjaan josta ne on lapottava ylös säännöllisesti, sekä se että pohjalannoitteet sekoittuvat helposti veteen. -Voisin kuvitella, että pienemmässä altaassa jo tuo lappoaminen saisi aikaan aikamoisen hyrskynmyrskyn.Wagner* kirjoitti:Kuinkas pohjan kanssa,olen täältäkin lukenut että monet ovat vaihtaneet sorapohjansa,hietaan.Kasvit viihtyvät siinä ihan hyvin? Ainakin Markku Varjo suosittelee melkein kaikille kasveille pestyä sorapohjaa.
Suuri hiekkapuhallushiekkainnostus todistanee sen, että kasvit viihtyvät ja kasvavat hiekassa yhtä lailla, joskus paremminkin kuin sorassa. Itselläni ei ole ihan pölymäistä hiekkaa, vaan raekoko on jossain millin molemmin puolin keskimäärin. Seuraavaan altaaseen haen luonnonhiekkaa. Hiekkapuhallushiekat ovat yleensä minun silmääni liian vaaleita, ja olenpa nähnyt aika rumaksikin menneitä vaaleita pohjia kun levät ovat innostuneet kasvamaan hiekan päällä. Hiekkapohjan riskihän on sen tukkeutuminen, asiaa auttaa tikulla pöyhiminen silloin tällöin ja/tai kierteissarvikotilot.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
Uudempia Varjon käsityksiä voi lukea Akvaristista. Tuolla jotakin: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 0&start=30memma kirjoitti:Tuo pesty sorapohja-suositus on ainakin 100 Akvaariokasvia-kirjassa, varmasti muissakin herran teoksissa. Kannattaa huomioida, että useat noista kirjoista on kirjoitettu vuonna miekka ja kivi..
-
- Advanced Member
- Viesti:
Siis mitä noi kierteiset on? Kierteiset on kierteissarvikotiloita: söpöjä pieniä jäätelötötterönnäköisiä otuksia! Möyrivät pohjahiekassa ja pitävät hiekan kuohkeana, syövät myös mahdolliset liiat kalanruokien jäämät. Erittäin hyödyllisiä otuksia ja lisääntyvät oivallisissa oloissa vikkelään (pH n. 7 ja vedenkovuutta sopivasti. ehkä enempi kuin 5). Mitään haittaa kaloille tai kasveille kierteisistä ei ole.
Omaan akvaasi saat niitä hankittua joltain toiselta harrastajalta tai akvaariokaupasta (ehkä).
Omaan akvaasi saat niitä hankittua joltain toiselta harrastajalta tai akvaariokaupasta (ehkä).

Viola & eläintarhantynkä
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Viesti:
Wagner* kirjoitti:Mistä akvaarion kypsytykseen multa näin talvella?
Itselläni ei kasva kuin kaktuksia?Kaupasta uusi multapussi, miten siinä on bakteereita?
Multaa voi hakea metsästä tai ostaa kaupasta sitä kukkamultaa, jossa kyllä on bakteereja. Toinen vaihtoehto on ostaa akvaarioliikkeestä bakteerivalmisteita, joissa myöskin on bakteereja.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
- Viesti:
Kalanruokamerkillä ei ole kovin suurta seksuaalista merkitystä. Kannattaa itse kokeilla eri valmistajien ruokia. Sen perusteella yleensä päätyy pitämään jostakin. Perus hiutaleruokia on usealla valmistajalla. Itse tykästyin jonkin aikaa käytössä olleeseen New Life Spectrumin kalanruokaan (löytyy eri laatuja). Tuntuvat kertaostoksena rahapussissa, mutta palkitsevat riittoisuudellaan - ja kaloille on myös kelvannut hyvin.Wagner* kirjoitti:Vielä sellainen kysymys,että mitä kaloille ruoaksi?
Siis minkämerkkistä ruokaa annat kaloillesi?
Ja kuinka monesti esimerkiksi hyttysentoukkia?
Pakasteruokia voi tarjota kaloille päivittäin tai harvemmin. Riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä.