Hiekkapohja on ainakin täällä ja kyllä ne sitä kaivelevat välillä innostuneesti, välillä ei ehkä niin innostuneesti. Pohjalla oleva tammenlehtikarike on kyllä saavuttanut suurta suosiota.
Nämä osaavat juu myös kiipeillä. Tänäänkin ruoan pudottamisen jälkeen yksi piikkisilmä suhautti yhtäkkiä altaan poikki suoraan juurakkoa päin.
Alun jälkeen olen huomannut, että ruokaa etsiessään ainakin minulla ruskopiikkisilmät ovat aktiivisempia hiekanpöllyttäjiä kuin tavalliset piikkisilmät. Tai ehkä hiekan pöllyäminen näkyy niiden ihoa vasten paremmin kuin muilla.
Tauros: jos vaan rahasta ja tilasta olisi kiinni, olisi noille takuulla isompi allas ja vielä isompi läjä piikkisilmiä!
Niin ja vielä: minulla on ollut tämä akvaario piikkisilmillä ilman kansilaseja ja kansilasien kanssa, enkä ole huomannut mitään eroa. Piikkisilmät eivät ole hyppineet ulos altaasta (voi myös johtua altaan mataluudesta, etteivät saa vauhtia hyppyyn, tai sitten nämä minun ovat jotenkin erityisen rauhallisia yksilöitä kaikki). Mutta kaipa kansilasillisuus tuo omaa mielenrauhaa. Olen kyllä kuullut, että laseista huolimatta on piikkisilmä luikahtanut jostain välistä ulos.