mjalava kirjoitti:Lauara kirjoitti:
Onneksi muut pallot tuntuvat tajuavan kovan ruuan syömisen tärkeyden.
Yhdellä kimalaisesella on muuten nyt toinen hammas katkennut (varmaan ahneuksissaan yrittänyt syödä kierteissarvikotiloa), mutta eihän tästä ole tulevaisuudessa haittaa? Onko kellään kokemuksia?
Käsittääkseni tuo katkeilu on se tapa jolla hampaat oikeasti lyhenevät, eivät ne juurikaan hitaasti hioutumalla kulu. Eli ihan juuresta ne naksahtavat poikki "luonnostaan" kovia kotiloita ja joskus jopa kiviä pureskellessa, mutta niin ne vaan jatkavat kasvuaan.
JJVi, en tiedä miten tuo etanoli toimisi. Ehkä hyvinkin. En vaan tietämättömänä uskalla läträtä etenkään denaturoitua sellaista kalojen veteen. Asetoni ei ainakaan aiheuta mitään kummempia (jotkut lääkeaineet liukenevat veteen sen kanssa helpommin), mutta neilikkaöljyn kanssa teen ihan yksinkertaisesti niin että annostelen sen, sekoitan rivakasti hetken ja pyyhkäisen paperilla pisarat pinnalta. Hyvin toimii vähillä kemikaaleilla.
Mika
Miten sinä annostelet tuota öljyä? Tuossa Jyväskylän yliopiston ohjeessa on 25-100mg / litra riippuen kalalajista. Puhtaana neilikkäöljynä tuo tekisi 0,125-0,5 tippaa (1 tippa=0.2ml) / litra, eli jos käyteään tuota samaa kolmea litraa niin määräksi tulee alle puolesta tipasta 1.5 tippaan. Tällä ohjeella kalan pitäisi nukahtaa kolmessa minuutissa.
Tuossa ohjeessa jota minä käytin aiemmin, annosteltiin 6 tippaa kolmeen litraan, eli 4xmaksimimäärä. Ei ihme, että pallo nukahti 20 sekunnissa...
Tuossa jyväskylän ohjeessa neilikkäöljy on liuotettu etanoliin suhteessa 1:9, jolloin se liukenee myös kylmään veteen. Olisiko niin, että kun tuo neilikkäöljy ei kunnolla liukene, niin sitä pitää annostella veteen vaarallisen paljon, ja sitten kerätä liukenemattomat tipat pois veden pinnalta. Kun tuo mun pallo koki pikanukutuksen, olin sekoittanut neilikkaöljyn veteen paljon aikaisemmin ja sitä ei ollut juurikaan pisaroina. Toisaalta myös neilikkaöljyjen liukeavuudessa voi olla eroja (esim. kuinka vanhaa öljy on)
Jotenkin tuntuisi, että liottaminen etanoliin ja pienempi annostelu voisi olla turvallisempaa... Toki tietenkin myös kaloissa on eroa, ja tuolla oli tutkittu neilikkaöljyä lähinnä lohikalojen kannalta, jotka voivat olla herkempiä neilikkaöljylle kuin pallokalat.