200 litrasen kalasto (suht kiire)

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

200 litrasen kalasto (suht kiire)

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Siellä on nytten 10 piikkisilmää, 14 intiaaninsulkaa ja partis.
Jos tulevaksi kalastoksi noiden lisäksi laittaisi 20 kardinaalitetraa ja ? timanttirihmakalaa. Niin sopisiko? En tiedä, kuinka monta noita timanttirihmakaloja pitäisi olla joten laitoin tänne. Viesti on vähän epäselvä, kun nyt on vähän kiire lähteä yhteen paikkaan. :?
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Olen pannut merkille, että kun mainitaan kiire tai muuten hoputetaan, ei vastauksia yleensä heti tulekaan, jos ollenkaan. :)

Ei minullakaan ole paljon sanottavaa, mutta kertoisitko mikä kalalaji on timanttirihmakala, kun se on minulle outo?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

111na kirjoitti:Ei minullakaan ole paljon sanottavaa, mutta kertoisitko mikä kalalaji on timanttirihmakala, kun se on minulle outo?
Timanttirihmakala (Trichopsis schalleri) ex. sinimurisijarihmakala. Kovasti murisijarihmakalan näköinen ja oloinen tyyppi.

Mitä Muffen kyselyihin tulee, kieltäydyn vastaamaan jos akvaarion kokoa, vesiarvoja, suodatusta, ikää yms. ei ole ilmoitettu - enkä varsinkaan jos on kiire yhteen paikkaan.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

millia kirjoitti:
111na kirjoitti:Ei minullakaan ole paljon sanottavaa, mutta kertoisitko mikä kalalaji on timanttirihmakala, kun se on minulle outo?
Timanttirihmakala (Trichopsis schalleri) ex. sinimurisijarihmakala. Kovasti murisijarihmakalan näköinen ja oloinen tyyppi.

Mitä Muffen kyselyihin tulee, kieltäydyn vastaamaan jos akvaarion kokoa, vesiarvoja, suodatusta, ikää yms. ei ole ilmoitettu - enkä varsinkaan jos on kiire yhteen paikkaan.
Mitenvain, mutta altaan koko on mainittu (otsikonkin voisi lukea). pH on 6.7 kh 2 gh ~5 allas on ollut täällä nyt pari kuukautta, todellisuudessa kait vuodelta 12 vuotta vanha. Suodattimena toimii Eheim 2012. Sacem Marathon 500 odottaa tuolla massoja jotka tulevat tänään.

Älkää sitten viitsikö marista tosta suodattimesta, okei?
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Heips!

Kyllä tuonne altaaseen haluamasi kalasto mahtuisi, en vain suosittele timanttirihmakalaa, koska se ei ole ihan helpoimmasta päästä hoitaa. Olet kuitenki vielä nuori ja allas ollut vasta pari kuukautta (oletan ettei aiempaa kokemusta altaista ole), joten kannattasi ehkä ottaa jokin hiukan helpompi pieni rihmakala, kuten hunaja-/kääpiörihmakala haaremi. Otat nyt sitten mitä tahansa noista, niin sopiva haaremi voisi olla 1u+3n, kun tuota tilaakin on ihan hyvin noin pienille. Olet varmasti etsinyt tietoa ko. kalasta, eikös? :D

OT, mun mielestä meni hiukan lapselliseksi tuollainen, "en vastaa, jos kiire jonnekin nimeltä mainitsemattomaan paikkaan". :twisted: :ako se kenellekkään kuuluu, onko jollain kiire ja miksi!
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Höpötys kirjoitti:Heips!

Kyllä tuonne altaaseen haluamasi kalasto mahtuisi, en vain suosittele timanttirihmakalaa, koska se ei ole ihan helpoimmasta päästä hoitaa. Olet kuitenki vielä nuori ja allas ollut vasta pari kuukautta (oletan ettei aiempaa kokemusta altaista ole), joten kannattasi ehkä ottaa jokin hiukan helpompi pieni rihmakala, kuten hunaja-/kääpiörihmakala haaremi. Otat nyt sitten mitä tahansa noista, niin sopiva haaremi voisi olla 1u+3n, kun tuota tilaakin on ihan hyvin noin pienille. Olet varmasti etsinyt tietoa ko. kalasta, eikös? :D

OT, mun mielestä meni hiukan lapselliseksi tuollainen, "en vastaa, jos kiire jonnekin nimeltä mainitsemattomaan paikkaan". :twisted: :ako se kenellekkään kuuluu, onko jollain kiire ja miksi!
200 litrasta ennen on n. 3 kk kokemusta katkaravuista, ompuista ja kuparimonnisista. Joten ajattelin kyllä ottaa niitä timanttirihmakaloja. Mites sukupuolet erottuu? Tietoa olen yrittänyt etsiä, vähän hääppöisesti kyllä löytyy mutta murisijarihmakala on niin lähella timanttirihmakalaa ja on kuullema luonteeltaan ja vesiarvoiltaan melkein samanlainen.

Huomenna olen siis menossa kauppaan. Mukaani tarttuisi kardinaalitetrojen lisäksi ainakin 10 kääpiöpallokalaa (oma allas on) ja ehkä sitten ne timanttirihmakalat. Riippuen vähän.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Suosittelen kyllä ehdottomasti timanttirihmakaloja jokaiselle akvaristille, jonka altaaseen se sopii. Todella mukava kala. Rohkea, nätti, kiltti ja hauska murisija. Näyttää olevan myös kaikkiruokainen ja muutenkin helppo hoitaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Höpötys kirjoitti:OT, mun mielestä meni hiukan lapselliseksi tuollainen, "en vastaa, jos kiire jonnekin nimeltä mainitsemattomaan paikkaan". :twisted: :ako se kenellekkään kuuluu, onko jollain kiire ja miksi!
Sitä kalastoa pitää kuitenkin hoitaa vuosia. En ymmärrä miten noinkin tärkeän asian joka vaatii paljon tiedon hakua, pystyy kiireessä selittämään ja päättämään. Parempi katsoa sitten ajan kanssa, kuin katua hätiköintiä.
Taski
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Taski »

ei millään pahalla, mutta kolmen kuukauden kokemusta en nyt viitsisi edes vielä kokemuksena mainita... kolme vuotta ehkä, sekin juuri ja juuri...
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Taski kirjoitti:ei millään pahalla, mutta kolmen kuukauden kokemusta en nyt viitsisi edes vielä kokemuksena mainita... kolme vuotta ehkä, sekin juuri ja juuri...
Kokemusta on ihan teidoksi vaan kohta puoli vuotta ja millialle tiedoksi että tiedän kyllä, mihin sitoudun ostaessani kalat. Ikä ei aina merkitse tyhmyyttä.
111na
Elite Member
Elite Member

Lienee paikallaan lisätä ettei aina nuoruuskaan. :)
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Tosi kiva toi "mun" edellinen! Pikkusisko kävi laittaas sillä välin kun olin syömäs, enkä tietenkään kerenny poistaa [}:)] Eipä tuo pukki lahjoja ei..

Mutta asiaan. Eipä tuo puolivuotta nyt vielä oikein kovalta kokemukselat kuulosta. Itellä takana 8 vuotta ja vieläki saa hakata päätä seinään aina välillä. Nyt vasta olen pikku hiljaa alkanut ottamaan "ei-niin-aloittelijan-kaloja", mm. kääpiörihmakalat, ottoja, vyönuoliaisia yms. Seuraavaksi harkinta listalla ovat piikkisilmät, neontetrat (vau!) ja mahd jopa perhoskirjoahven. Eli näin täällä.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

Kardinaalitetrat on ostettu. Timanttirahmakalat jätin kauppaan kun täällä ei tullut mitään vastausta joka olisi auttanut.
111na
Elite Member
Elite Member

Mielestäni sait pari hyvää vastausta. Asiat eivät ole yksioikoisia ja oma on aina valinta.
Höpötys kirjoitti:Kyllä tuonne altaaseen haluamasi kalasto mahtuisi, en vain suosittele timanttirihmakalaa, koska se ei ole ihan helpoimmasta päästä hoitaa.
thapsus kirjoitti:Suosittelen kyllä ehdottomasti timanttirihmakaloja jokaiselle akvaristille, jonka altaaseen se sopii. Todella mukava kala. Rohkea, nätti, kiltti ja hauska murisija. Näyttää olevan myös kaikkiruokainen ja muutenkin helppo hoitaa.
Minä odottelen että riikinkukkotorkkujat kuoriutuisivat jo neljättä vuorokautta. Nettitietojen mukaan niitten olisi pitänyt kuoriutua 24-48 tunnissa. Ovat kyllä jo ihan hilkulla, lähtevätkö uimaan, silmät näkyvät ja pyristelevät kuorissaan.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Muffe kirjoitti:Kardinaalitetrat on ostettu. Timanttirahmakalat jätin kauppaan kun täällä ei tullut mitään vastausta joka olisi auttanut.
Hyvä niin. Seuraile nyt kuukauden tai pari miten tetrat ottavat tilan haltuun. Jääkö sinne tilaa akvaarion keski- tai yläosiin, että timanttirihmakalat (tai jotkin muut pienet rihmakalat) sopisivat säheltämään joukkoon. Jääkö ehkä tilaa akvaarion alaosaan, jolloin voisi miettiä jotain pientä kirjoahventa altaaseesi.
Rihmakalat ovat vähän sellaisia, että ne pitävät omasta tilasta ympärillään. Tetrat eivät välttämättä ymmärrä väistää eikä tarvikaan (saavat käyttää tarvitsemansa tilan tietysti). Rihmakalat vaan suotta stressaantuvat jos muut kalat tohottavat koko ajan liian lähellä.
Muffe
Advanced Member
Advanced Member

111na kirjoitti:Mielestäni sait pari hyvää vastausta. Asiat eivät ole yksioikoisia ja oma on aina valinta.
Höpötys kirjoitti:Kyllä tuonne altaaseen haluamasi kalasto mahtuisi, en vain suosittele timanttirihmakalaa, koska se ei ole ihan helpoimmasta päästä hoitaa.
thapsus kirjoitti:Suosittelen kyllä ehdottomasti timanttirihmakaloja jokaiselle akvaristille, jonka altaaseen se sopii. Todella mukava kala. Rohkea, nätti, kiltti ja hauska murisija. Näyttää olevan myös kaikkiruokainen ja muutenkin helppo hoitaa.
Minä odottelen että riikinkukkotorkkujat kuoriutuisivat jo neljättä vuorokautta. Nettitietojen mukaan niitten olisi pitänyt kuoriutua 24-48 tunnissa. Ovat kyllä jo ihan hilkulla, lähtevätkö uimaan, silmät näkyvät ja pyristelevät kuorissaan.
Vähän ristiriitaisia tietoja kuitenkin.
111na
Elite Member
Elite Member

Nimenomaan, Muffe! Kannattaa aina etsiä ja tonkia lisää ja lisää tietoa. Lopulta näistä voi koittaa tehdä omat päätelmänsä. Kuitenkin esimerkki torkkujista osoittaa, että ihan aina ei omaa kokemusta voita mikään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”