Minulle myytiin vammaisia kaloja

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iki-otuz
Junior Member
Junior Member

Minulle myytiin vammaisia kaloja

Viesti Kirjoittaja iki-otuz »

Kylläpä tympii. Pääsin eilen viimeinkin ostamaan vähän uusia kaloja akvaariooni. Ostin 10 kiilakylkeä edellisten kolmen seuraksi. Kotona huomasin, että kaksi niistä on kehitysvammaisia :x. Eli pyrstö on mutkalla ja pyrtöevä vain sellainen suippo, aivan kuin yksiosainen, vaikka tavallisestihan sen pitäisi olla saksien muotoinen.

Ajattelin, että kyllähän se myyjä tajuaa haavita sieltä sopivia yksilöitä, joten en viitsinyt vieressä kykkiä. Menin katsomaan gerbiilejä.. olisin tarkastanut pussin sisällön, mutta mies oli jo pakkaamassa kaloja sanomalehtiin ja styroksiin.Ärsyttää vielä enemmän, kun ajattelin kokeilla kudettaa kaloja. Luonnollisestihan näitä kahta kalaa ei sitten voi käyttää.

Sitten ostin vielä "viisiraitabarbeja", jotka paljastuivat juuri äsken kuusiraidoiksi. Niin ja järkevästi yksi niistäkin putosi lattialle. Ja ei kun käsin vaan nostetaan pussiin se samainen kala... :?. Toivottavasti ei vahingoittunut.

Samainen mies on minulle muuten ennenkin myynyt vammaisen kalan. Ostin joskus vuosi pari sitten sieltä kolme kirsikkabarbia. Pyysin häntä haavimaan minulle kaksi naarasta ja yhden koiraan. Sanoin vielä että otapas sitten terveitä ja hyvännäköisiä yksilöitä. No, kotona paljastui sitten että kalat olivatkin kaksi koirasta ja yksi naaras. Toisella koiraalla oli pyrstö mutkalla... En usko että hän tahallaan niin tekisi, mutta kuitenkin. Että sellaista. Tästä eteenpäin aion kyllä tiirata silmä kovana mitä sinne pussiin menee (näin olen yleensä tehnytkin, mutta näköjään heti kun silmä välttää niin sattuu tällaista). Huonoa tuuriako? Kävisin muuten kysymässä eläinkaupassa josko olisivat vaihtaneet kalat, mutta kun se eläinkauppa sattuu sijaitsemaan 160 kilometriin päässä.
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: Minulle myytiin vammaisia kaloja.

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

iki-otuz kirjoitti:Ajattelin, että kyllähän se myyjä tajuaa haavita sieltä sopivia yksilöitä, joten en viitsinyt vieressä kykkiä.

...

Kävisin muuten kysymässä eläinkaupassa josko olisivat vaihtaneet kalat, mutta kun se eläinkauppa sattuu sijaitsemaan 160 kilometrin päässä.
Kun välimatka firmaan on tuota luokkaa, niin varmaan kannattaisi katsoa tasan tarkkaan ja aina, että mitä pusseihin sujautetaan. Toki voi syyttää myyjääkin, mutta toisaalta, kuten sanottua - kannattaa aina katsoa millaisia yksilöitä ostaa. Jos ei katso, niin jotain tuollaista voi hyvinkin olla odotettavissa.

En ihmettele, että ärsyttää.

:?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No siis... öh :? Tällaista on kyseessä olevassa kaupass tapahtunut sinulle ennenkin ja silti et vahtinut vieressä mitä pussiin laitettiin? En puolustele myyjää, mutta olen sitä mieltä että olet itsekin toiminut kyllä varsin huolimattomasti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Onpa minullekin sattunut kerran myyjä joka pussitti kaloja lattian kautta. Onneksi meillä täällä pk-seudulla on valinnanvaraa liikkeiden suhteen.
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Ompa minullekin sattunut että kaloja koitettu pussittaa lattian kautta, sanoin etten maksa koko säkistä mitään jollei hommaa aloiteta alusta, tai myyjä laita muutamia yksilöitä kaupan päälle kun ehti sen lattia yksilön nakkaamaan pussiin ennen kuin ehdin suutani avata.

Toisessa kaupassa minulle lykättiin itselleni haavit käteen kun kerroin haluavani yhden koiras platyn ja 3 naarasta, tyttö ei kuulemma tiennyt kummat ovat kumpia.

On myös koitettu myydä altaasta kaloja jossa jylläsi selkeästi tauti, kaloja makaili pisin pohjaa, myyjä suorastaan närkästyi kun sanoin että siittä altaasta ei tarvitse pussittaa mitään, että tuolta toisesta kiitos.

Kun eläviä eläimiä tai kasveja ostan niin olen aina vierellä kytiksellä ja useimmiten vaadin saada tarkistaa "tuotteen" ennen lopullista pakkausta.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Tanja M.
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tanja M. »

Itsekin sain aikanaan miljoonakalan lattian kautta. Kala sitten kuoli jo ennen kotiinpääsyä. Fiksu kauppias antoi minulle uuden, kun kerroin tilanteen. Ja tosi fiksu kauppias ei edes pakkaisi kaloja lattian kautta. Itse katson aina pussiini tulevat kalat muka periaatteella että haluan katsoa kuinka söpöjä ne on. Todellisuudessa tietenkin tarkistan että kaikki on terveitä ja ehjiä... [;)]
salla_ketola
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Onneksi täälläkin päin saa valita mistä ostaa ja laatu on hyvää. Itselläni ei ole sattunut vastaan kuin pari tapausta, jossa ei kyllä ole tehnyt mieli ostaa liikkeestä hetkeen yhtään mitään.

Luulisi nyt myyjänkin ymmärtävän että ei edes koita myydä kalaa joka on lattialla kierinyt 8O tässä taas nähdään että joillakin ei ole mikään muu mielessä kuin raha.

Aika hassua, että ovat edes liikkeeseen tuollaisia yksilöitä ottaneet myyntiin... Kai kalat nyt sentään liikkeeseen tuotaessa jotenkin tarkastetaan?
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

salla_ketola kirjoitti: Aika hassua, että ovat edes liikkeeseen tuollaisia yksilöitä ottaneet myyntiin... Kai kalat nyt sentään liikkeeseen tuotaessa jotenkin tarkastetaan?
Tuotapa, tuota... Useimmiten liikkeillä on vain tukkureiden listat, että mitä on saatavilla. Tilauksessa ilomoitetaan halutut lajit ja kappalemäärä. Kalalojen sitten tullessa liikkeeseen saakin sitten tutkailla jännityksellä että tuliko sieltä nyt sitten ihan varmasti kaikkia mitä tilattiin vai onko joku tilattu laji sittenkin ihan joku muu kuin on pitänyt.

Kuljettajat käytännössä vain nakkaavat nuo paketit sisälle, ottavat kuittauksen ja häipyvät. Ei siinä ruveta tarkistelemaan joka pussia erikseen että onko sekaan mahtunut muotopuolia/sairaita ja onkimaan niitä seasta pois ja lykkäämään "toimittajalle" että, "tätä en huoli, vähennä laskusta kiitos!". Ei, kaikki väärät, muotopuolet, sairaat jne. menevät pääsääntöisesti kauppiaan pussista.

Aina ei voi kauppias huomata luonnollisestikaan esim. jostain 50 päisestä tetraparvesta sitä epämuodostunutta yksilöä, altaita ja kaloja kun on kauppiaalla ihan eri määrät tarkkailtavana ja hoidettavana kuin keskiverto akvaristilla (hyvällä kauppiaalla ne karanteenialtaatkin, jotka sitten auttavat näiden ei toivottujen tapauksien pois seulomisessa). Myyntitilanteessa varmasti myös kalojen valintaan vaikuttaa se että odottaako jo toinen asiakas vuoroaan, lattian kauttahan ei siltin saa kala pussiin mennä. Tästä asiasta kannattaakin sitten itse mainita heti, eikä vasta sen jälkeen kun on kotiin päässyt alkaa tilittää täällä, se ei pahemmin enää auta tilannetta, valitettavasti.

Kaloja ostettaessa kannattaa tehdä tarkistus ihan samalla periaatteella kuin muillakin lemmikeillä, sen pussin voi pyytää omiin kätösiinsä ja katsastaa ne valitut yksilöt vielä ennen sitä sanomalehtikerrosta...*vinkki* [;)]
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Valitettavaa että näin on käynyt, mutta mitä sitä kiertelemään ja keksimään selitystä että miksi katsoisi ostoksensa, jos myyjä suuttuu siitä kun asiakas ei osta sikaa, tai kalaa, säkissä niin on väärällä alalla. Mulle on joka kerta omassa tutussa puljussa tarkistettu kalat ennen pussitusta ja vielä katsottu pussissakin että kaikki on ok. Myyjää voi pyytää vaikka nappaamaan kalan haaviin ja laittamaan haavin etulasia vasten, siinä ehtii kivasti kattoa että onko kaikki kondiksessa. Jos altaassa on sairaita tai vammautuneita kaloja niin ne luultavasti uivat huonoiten karkuunkin. Siksipä ne päätyvät "kätevästi" asiakkaan pussiin.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”