Ajattelin, että kyllähän se myyjä tajuaa haavita sieltä sopivia yksilöitä, joten en viitsinyt vieressä kykkiä. Menin katsomaan gerbiilejä.. olisin tarkastanut pussin sisällön, mutta mies oli jo pakkaamassa kaloja sanomalehtiin ja styroksiin.Ärsyttää vielä enemmän, kun ajattelin kokeilla kudettaa kaloja. Luonnollisestihan näitä kahta kalaa ei sitten voi käyttää.
Sitten ostin vielä "viisiraitabarbeja", jotka paljastuivat juuri äsken kuusiraidoiksi. Niin ja järkevästi yksi niistäkin putosi lattialle. Ja ei kun käsin vaan nostetaan pussiin se samainen kala...

Samainen mies on minulle muuten ennenkin myynyt vammaisen kalan. Ostin joskus vuosi pari sitten sieltä kolme kirsikkabarbia. Pyysin häntä haavimaan minulle kaksi naarasta ja yhden koiraan. Sanoin vielä että otapas sitten terveitä ja hyvännäköisiä yksilöitä. No, kotona paljastui sitten että kalat olivatkin kaksi koirasta ja yksi naaras. Toisella koiraalla oli pyrstö mutkalla... En usko että hän tahallaan niin tekisi, mutta kuitenkin. Että sellaista. Tästä eteenpäin aion kyllä tiirata silmä kovana mitä sinne pussiin menee (näin olen yleensä tehnytkin, mutta näköjään heti kun silmä välttää niin sattuu tällaista). Huonoa tuuriako? Kävisin muuten kysymässä eläinkaupassa josko olisivat vaihtaneet kalat, mutta kun se eläinkauppa sattuu sijaitsemaan 160 kilometriin päässä.