http://kuvablogi.com/nayta/0/455
Liuskekivi
Valvoja: Moderaattorit
Liuskekivi
Onko kellään kokemuksia liuskekiven käytöstä akvaarion sisustuksessa? Rakensimme Bauhaus'ista ostetusta harmaan-hopeasta luonnonkivilaatasta kivirykelmän. Nyt kuitenkin alkoi mietityttämään josko kivistä liukenee haitallisia mineraaleja. Jos nyt muutaman kommentin saisi ennenkuin mahdollisesti myrkyttää kalat...
Mielestäni epätodennäköistä. Onhan sitä kivi ja vesi luonnossakin tekemissä. Kun olen kiviä akvaariooni keräännyt, olen jättänyt poimimatta valmiiksi ruostuneet. Olen pistänyt kivet kiehautuksen kautta veteen. Mulla on myös hopean-harmaa liuskekivi, joskus on vähän kiillettä liejaillut vedessä kun partis on oikein jyystänyt pintaa. 
liuskekivi
Minulla on ollut liuskekiveä alusta eli keväästä asti eikä mitään ongelmaa ole ollut, mutta sen huomasin että kivi röykkiöt kannattaa liimata home estoaineettomalla silikoonilla toisiinsa, niin ei kukaan jää alle jos lapotessa vähän tönäisee kekoa ja keko vähän horjahtaa.
ILH
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: liuskekivi
Altaan muutossa huomasin että silikooni ei muuten pysy kivissä. Joka ainut "luolasto" levisi kun jokisen eväätminnak kirjoitti:mutta sen huomasin että kivi röykkiöt kannattaa liimata home estoaineettomalla silikoonilla toisiinsa, niin ei kukaan jää alle jos lapotessa vähän tönäisee kekoa ja keko vähän horjahtaa.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Mielenkiintoista... Nyt on siis muutakin mietittävää kuin tuo kiven vaarallisuus. Oma hässäkkä liimattiin Clas Ohlssonin "Dana Lim" akva-silarilla. Tuubissa ei kyllä mainintaa tuosta kiveen sopimattomuudesta?
Maininta kuitenkin hyvästä makean- ja meriveden kestosta. No, kaipa tuo luolasto sitten sen vuoden kestää, jos muillakin. Ja voihan tuon uudelleen liimata jo ennakkoon, ennenkuin tulee partikselle kiveä niskaan! 
liuskekivi
Liuskekiveä olen ostanut k raudasta ja prisman raksa puolelta. Vielä on silikooni pysynyt mutta, millä sitä sitten niitä liimaa jos silari ei kauaa kestä. Pitääkö hankkia jotain kiviliimaa tai uretaania. Niistähän ei pitäis liueta kuivumisen jälkeen mitään veteen. Vai liukeneekohan 
ILH
-
floora1
- Junior Member

Re: Liuskekivi
Voithan käydä kopistelemassa rautakauppojen kivipinoja josko sieltä laatta tai kaksi olisi irtonasena:)
-
Haidi_hou
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
kivilouhimoista/kiviveistömöistä kannattaa kysellä liuskekiveä. Omaan akvaarioon laitoin luolan edullisesta 2-laadun liuskekivestä siinä (kai) jotain värivirhettä jonka takia ei kelvannut sisustus laattoihin yms. Ite kävin tuola Oriveden kivilouhimolta hakemassa, 2-laatu myytiin kilohinnalla tyyliin 100€/500kg taikka jotain sinnepäin hintaa en muista varmaksi.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
-
Riveriana
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Heattiin paikallisesta K-raudasta varmaan paksuimmat ikinä näkemäni liuskepalat, tähän aikaan vuodesta ei juuri valinnanvaraa ole. Isäntä ihan kokeilumielessa niitä pihalla koputteli ja saikin ne lohkottua ohuemmiksi ja erinomaisen paljon paremmin akvaarioon sopiviksi kappaleiksi. Sitten koputteli vasaralla reunat vähän pyöreämmiksi ja hyvin toimivat. Nyt niitä on tuolla altaassa aikamoinen kasa.