Kääpiöruohot ja leikkaaminen

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jussian
Member
Member

Kääpiöruohot ja leikkaaminen

Viesti Kirjoittaja Jussian »

Heips.

Mitenkähän mahtaa Lilaeopsis brasiliensis tahi Lilaeopsis novea-zealandiae (jaahas.. meniköhän jälkimmäinen nimi oikein... :) ) tykätä, jos niitä menee leikkelemään lyhyemmksi.

Mikää kirjallisuus tahi nettisivusto ei asiasta mainitse mitään (tai ainakaan minä en ole löytänyt).
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

Kannattaa ehdottomasti kokeilla. :roll:
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Miksi sinä leikkaisit niitä lyhyemmiksi? Kääpiöruohohan on muutenkin tosi matalaa ja nättiä...
Jussian
Member
Member

skare kirjoitti:Miksi sinä leikkaisit niitä lyhyemmiksi? Kääpiöruohohan on muutenkin tosi matalaa ja nättiä...
Tätä kysymystä odotinkin... :)

Pieni allas, pieni korkeus, suhteettoman pitkää kääpiöruohoa => näyttää hölmöltä ollakseen kääpiöruohoa.

No, altaan sisustus on joka tapauksessa menossa uusiksi, joten tarvetta ei ehkä ole. Tuli vaan silti mieleen, että mitenköhän tuon tyyppiset kasvit mahtaa leikkaamiseen suhtautua... siis myös puhdasta biologista mielenkiintoa ja kokeilunhalua. :D

Niin, sekin on itseasiassa vielä syynä, että tupsulevä on vallannut osan kasvin lehdistä. Mietin sitäkin, että miten kasvit suhtautuvat jos leikkaan pahiten levittyneet lehdet poikki... vai onko parempi poistaa kokonaan.

Jussi
Kiirestä pääsee parhaiten eroon istumalla alas hetkeksi. Toimii erityisen hyvin rautatieasemalla.
Janda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Janda »

Jossain suositeltiin leikkaamista levien takia ja kun noita istuttaa akvaarioon kun vanhat lehdet saattavat kuolla.
Eli tuskin hyvinvoivienkaan yksilöiden parturointi mitään lopullista vahinkoa aiheuttaa.
skye
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skye »

Montako senttiä mahtaa olla suhteettoman pitkä?
Jussian
Member
Member

skye kirjoitti:Montako senttiä mahtaa olla suhteettoman pitkä?
:D

Hyvä kysymys. Mutta vastattakoon nyt vaikka näin. Kun etualan kasvi (joka kääpiöruoho kotiseudustaan riippumatta on) alkaa olla puolen akvaarion korkuista, niin se on jo suhteettoman pitkää.

Huono määritelmä, ei ainakaan minua matemaatikkona tyydytä, mutta antaa osviittaa...
Fisherman
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

Minua taas kiinnostaa oletteko (ja jos niin miten olette) saaneet kääpiöruohon leviämään. Se kasvaa minulla vain tukkoina ja en ole uskaltanut niistä nyhtää ja levitellä pitkin pohjaa. Toivoin että itse olisi kasvanut maata peittäväksi.
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Fisherman kirjoitti:Minua taas kiinnostaa oletteko (ja jos niin miten olette) saaneet kääpiöruohon leviämään. Se kasvaa minulla vain tukkoina ja en ole uskaltanut niistä nyhtää ja levitellä pitkin pohjaa. Toivoin että itse olisi kasvanut maata peittäväksi.
Leviää oikeastaan aika pitkiäkin matkoja melkein huomaamatta :) Kahden 36w valaisimen allakin levisi hyvin, mutta siirrellä ei saa.
Joka päivä oppii jotain uutta.
tomduud
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tomduud »

Altaassani levä valtasi tuon kääpiöruohon ihan totaalisesti, joten lyhensin sen tuollaiseksi 1cm korkuiseksi (eli leväiset osat pois). Uutta ruohoa tulee nyt katkottujen rinnalle, mutta ei nuo katkotut osat näytä hirveetä tahtia kasvavan... Tuo kasvi muodostaa aika nopeasti ison juuriston joten eiköhän se leikkelystä selvinne. Tropical Fish Hobbyist lehden marraskuun numerossa MR.Amanon palstalla oli juttua muidenkin kasvien leikkelystä/trimmaamisesta.

t: Mikko P.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”