mysli kirjoitti: Joihinkin kysymyksiin vastausta, ainakaan yksinkertaista sellaista ei vain ole.
Aivan, taikka sitten vastaus on jotain hyvin yllättävää mitä kukaan muu ei voi tietää: minä luin AW:tä ennen kypsyttämisen aloittamista monta
kuukautta ennen kuin aloitin kypsyttämisen. Siinä vaiheessa olin kuin juuri lakin saanut ylioppilas, tiesin Kaiken tiedettävissä olevan, ja innoissani aloitin kyspytyksen jonka piti hoitua siis tietenkin tuosta vaan huis hais. Tästä voinee jo arvata että eihän se niin mennyt. "Tää nitriitti ei vähene ollenkaan! Ja nitraattia on ihan järkky määrät! Tää ei nyt toimi!" Syy: luin testejä väärin, katsoin mittalasia väärästä suunnasta, tulokset olivat ihan jotain muuta kuin oikeasti oli. En kysellyt tuosta täällä, mutta jos olisin, kuka olisi kyennyt vastaamaan että luepa nyt oikein niitä testejä? Ihan itse se oli tajuttava.
Akvaarion pito ei ole kovin eksakti tiede, koska, kuten monesti sanotaan, altaat ovat yksilöitä. Perusperiaatteet ovat selvät (mitä nyt kehittyvät jatkuvasti

), mutta niitä pitää kyetä soveltamaan omaan altaaseen, omalla ajattelulla. Valmiiksi pureskeltua kamaa ei voi olla. Eihän koko foorumia silloin tarvittaisi! Faktat kansiin, sieltä hauki on kala - menetelmällä (hah!) pääkkyyn ja menoksi, ei turhaa kyselemistä.
Tuo kypsytys erityisesti on kinkkistä puuhaa, koska se mitä yritetään tehdä, on saada tyhjästä monivaiheinen prosessi käyntiin ja pitää se käynnissä, mikä on ihan eri asia kuin öh, en nyt keksi hyvää vertausta, mutta siis sen valmistuminen on erilaista kuin jonkun kiinteän, pysyvän, valmiiksi saaminen. Lisäksi se prosessi voidaan havaita vain epäsuorasti (nitriitti- ja nitraattitestit siis). Ei siis ole mikään ihme että se aiheuttaa päänvaivaa, eikä siihen voida antaa selkeitä, yksinkertaisia vastauksia. Toistan itseäni, pitää itse osata ajatella. Apua siihen kyllä todellakin saa, mutta itse se on lopulta kuitenkin tehtävä.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.