Leväläiskiä malawialtaan pohjassa
Valvoja: Moderaattorit
Leväläiskiä malawialtaan pohjassa
Mitäs tehdään kun altaan pohjahiekkaan on ilmestynyt tummanvihreitä leväläiskiä? Samaa levää on myös vallisnerioiden pinnalla.
Timppa ja Niki
www.hotellivaltatie1.fi
www.hotellivaltatie1.fi
Pimennys toimii kuin taika. Kalat luultavasti siitä eivät ihmeemmin tykkää (koiraat menettivät värinsä kokonaan, tosin päivässä tilanne muuttui takaisin), mutta sinilevä katosi ainakin mulla kokonaan. Eli pari-kolme päivää totaalipimennystä. Ensin vedenvaihto & levän lappoaminen pois, peitä allas jollain reivuilla/peitoilla. Ei ruokaa eikä valoja päälle. Sitten suosittelen valaistuksen ajan lyhentämistä. Itse käytän ajastimessani (muutamalla eurolla Anttilasta) valoja muutaman tunnin aamupäivällä ja sitten muutaman tunnin pimeä aika ja iltapäivästä iltakymmeneen taas valoa. Tuon pimeän hetken pitäisi estää levien kasvu päivittäin. On tai ei, sinilevää ei mulla ole näkynyt sittemmin.
-
- Junior Member
Se sinilevä tekee usein hienosta hiekasta sellasta paakkua ja puuroa. Karkeampaan materiaaliin se ei tartu samalla lailla tai ei toimi sideaineena. Sorajyväsiin ja kiviin se jää kyllä pinnalle, mutta ei ole sellainen kelmu. Mielestäni esteettisesti ikävin levä mitä akvaariossa voi olla. Onneksi tuo pimennys ja valaistuksen ssätö ainakin itellä toimi 100%:sti.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Valaistus
Joo totta, kun pitää akvaarion vähän aikaan pimeessä se tekee ihmeitä. Olin viime viikolla hesaaan ja olin poissa ma-ke ja valo oli sen koko ajalta päälle. Kauhee mikä levät määrä oli tullu...musta tuntuu muutenkin et mun lamppu on liian vahva malawiakvaarioon...