Piikkisilmä lapporeissulla

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Nermal
Junior Member
Junior Member

Piikkisilmä lapporeissulla

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Vaihdoinpa tuossa vettä ja meillä tosiaan nuo nuorimmat piikkisilmät suhaa pitkin allasta minusta piittaamatta. Vaikka kuinka yritin peiteillä lapon suuaukkoa, onnistui toinen piikkari itsensä siihen änkeemään 8O ...
Seuraavaksi huomasin, kun otus yritti hypätä ämpäristä ulos! Siinä olikin sitten haavimista, että sain kaverin takaisin kotiinsa. Akvaan päästyään luikki suoraa päätä kookospiiloon. Sinne jäi ja siellä on edelleen.Ollut nyt tunnin verran. Lisäsin uuteen veteen varmuuden välttämiseksi aqua safea, josko vaurioita "liukumäestä" tuli. Hengissä kaveri näyttää olevan. Toivottavasti on vaan järkyttynyt ja huomenna taas oma itsensä. Vähän silti pelottaa, että :cry: ...

Vastaavia kokemuksia kellään?
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Mulla meni miekkapyrstökoiras reilut 10 m pitkän lappoletkun läpi. Vähän oli hiljaista poikaa muutaman tunnin, mutta taas porskuttaa. Tapahtumasta puolisen vuotta.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Taistojen kanssa pohjan lappous on taidetta! P:n uteliaita...ensimmäinen kaunis huntu-uros änkesi päänsä lappoletkuun (siis vain letku) ja järkyttyi ja mökötti ja kuoli :cry: ..onneksi ehti periyttää geenejään! Jatkuvasti saa olla silmät neljänä kun yksikseen lappoaa taistoille vettä ja toiset pöljät on monniset...joku ihme vimma ajaa niitä lappoletkun viereen :twisted:
Viola & eläintarhantynkä
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Meillä töyhtökääpiöahven naaras suojeli poikuettaan turhan kiihkeästi ja joutui letkuun. Yritin pitää hyvän etäisyyden putsatessani hiekkapohjan suvanto kohtia hötöistä. Silti rouva hyökkäsi letkun kimppuun ja pääsi puutarhaletkua pitkin n.10 metrin matkan kylppäriin. Minä menin edeltä ja otin kalan vastaan letkun toisesta päästä. Sitten kipitin takaisin akvaariolle ja laskin kalan takaisin poikasten viereen. Oli rouvalla pari poikastakin suussa matkan aikana. :mrgreen: Vähän oli haalean värinen hetken mutta ei loukkaantunut fyysisesti, henkisesti ehkä kuitenkin. :D
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

Olen leikannut vanhasta risasta haavista verkon palasen jonka kuminauhalla kiinnitän letkun suulle.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

Majqua kirjoitti:Olen leikannut vanhasta risasta haavista verkon palasen jonka kuminauhalla kiinnitän letkun suulle.
Juu, on mullakin jos letku on itsekseen altaan reunalla, mutta "lapotessa" menee helpommin roskat letkuun kun ei ole verkkoa. Ja niin kyllä hölmöt kalatkin. :mrgreen:
KUHA
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja KUHA »

Niin no minulla on noita caridina-lajeja, jotka ovat suhteellisen paljon poikasia. Aina alan lappoamaan niin ne meinaavat mennä sinne letkuun. Yleensä ne tosin jaksavat uida takaisin sen lapon paksumman alkuosan, mutta on aika moni käynyt jo kylpyhuoneessa sijaitsevassa haavissa...
HillaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HillaR »

Seeprakalaparvi on kyllä vedenvaihtoje´n yhteydessä vartioitava tapaus! On se niin kivaa jos sattuis letkuun pääsemään: " Jihuu liukumäkeen..." Tms. :mrgreen:
Nermal
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Noniin. Ainakin kookospiilo oli tyhjä nyt aamulla. Tosin tuota rehupuolta ja kantoja piisaa, joten en ole kaveria vielä löytänyt. Toivoa kuitenkin on, että luikero on hyvissä voimissa. Jännä muuten, että eilen tapauksen johdosta sen kaverikin lakkasi suhaamasta pitkin allasta. Saa nähdä suhaavatko tänään taas yhdessä. Toivotaan :roll:
Onneksi tosiaan pelasin ämpärien kanssa, enkä vetänyt matoliinia suihkun lattiakaivoon, hui 8O Taidanpa virittää sukkahousut letkun päähän (sinne lattiakaivoon tulevaan päähän), kun seuraavan kerran lattiakaivoon päästelen :mrgreen:
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
Aeuk
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aeuk »

Mulla ei ole nykyaltaan aikana ole ollut ollenkaan tätä "kalat haluavat lapottavaksi" -ongelmaa.

---> Käynnistän vedenvaihdon aina liittämällä lappoletkun altaan puoleisen pään Eheim Compact 1000:iin, joka pysyy letkussa kiinni koko lappoamisen ajan. Eipä ainakaan kalat pääse letkuilemaan vaikka kuinka himottaisi ja itse vedenvaihtokin tapahtuu nopeammin kiertovesipumpulla terästettynä kuin pelkällä lappoilmiöllä.

:P
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juuh...aina ei voi suojata letkun päätä harsolla, vanulla tai haavilla elikkäs joskus on pohja lappottava...juoksepas kylppäriin yksiksesi laittamaan vedentuloletkuksi lappoletkua..niin varmaan on joku laponsuulla kurkkimassa [}:)] Onneksi ei ole kuollut muita kun tuo yksi taistoukko: Silloin oli pelkkä lekunpää ja herran pää oikein jysähti letkuun...no senjälkeen olen ollut tarkempi. 8O
Viola & eläintarhantynkä
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Viola kirjoitti:Juuh...aina ei voi suojata letkun päätä harsolla, vanulla tai haavilla elikkäs joskus on pohja lappottava...
Hiekkapohjaan toimii se, että laittaa hyttysverkon siihen akvaarionpuoleiseen päähän (minulla kiinni kuminauhalla). Kakkelit sun muut pienemmät mähnät menevät sitten verkosta läpi suoraan viemäriin, kalat eivät. Miten onnistuu lapon kanssa, en tiedä.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Tänään juuri imaisin nuoren neonsateenkaaren letkusta ämpäriin, jossa about 1 cm vettä. Järkytyin ja hain juomalasin, johon kala ui vauhkona. Heitin kalan altaaseen ja heti oli taas letkuun yrittämässä :roll: Ei siis ollut mitenkään järkyttynyt tai mitään.Voi noita kun luulevat että kun käsi on lähelläkään allasta on heti ruokaa tulossa. Jossain joskus sanottiin että kalat välttävät imua. Ja kattia kanssa, meillä ne yrittävät syödä letkun.
Elämä on rankkaa.
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Juu.. tänään oli taas pakko lapota ja vaihtaa vettä kun on monnisvauvoja poikashäkeissä... Kyllä oli vahtiminen lappopäässä...sitten kun uutta vettä laskin niin kaikki riehumassa siinä virrassa. Mulla lorottaa vedet 10 metrin letkua suoraan kylppärin lattiakaivoon...olis aika reissu jos joku sinne matkaisi :twisted: Pari senttinen taistonpentu oli eniten vahdittava: oikein kyttäsi lappoonpääsyä [:I]
Viola & eläintarhantynkä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”