Sunnuntai-iltana vedenvaihdon yhteydessä huomasin jaavansammaleen olevan irti kivestä johon olen sen kiinnittänyt. Lapposin 2 ämpärillistä vettä viemäriin ja rupesin nostamaan sammaltupsua ja kiveä altaasta pois, jotta voisin kiinnittää sammaleen uudelleen. Siinä samassa huomasin kaksi pikkuruista kalavauvaa sammaleen alla. Kieputin äkkiä sammaleen reunaa kiven alle, jotta kestäisi paikallaan ja rupesin etsimään katseellani vauvoja. Siellä ne oli vieläkin... Ihanaa. Ekat vauvat altaassani. Olen suruissani miettinyt, olisiko niitä mennyt pohjanlappoamisen yhteydessä viemäriin, kun kerkesin kaksi ämpärillistä lapota, ennenkuin huomasin.
Nyt sitten kaipaisin vinkkejä vauvojen suhteen. Minulla ei ole erillistä poikasallasta. Onko niillä mahdollisuuksia selvitä siellä sammaleen seassa ja kuinka hanakasti isommat kalat pieniä metsästävät? Miten saan niille ruokaa sinne laitettua niin, ettei isommat kalat huomaa?
Kaksi pientä platyvauvaa
Valvoja: Moderaattorit
Onko sinulla pelkkää sammalta kasvillisuutena? Jos sammalta on tarpeeksi paljon niin selviävät varmaankin. Voisit tosin pistää akvaasi vaikka puskan karvalehteä pikkuvauvojen suojaksi. Meillä miljoonakalanpoikasen oleskelevat karvalehtipuskassa, mutta aikuiset eivät siellä tykkää uiskennella. Pikkuiset siis säilyvät paremmilta suilta.
Jos poikaset vähänkin kasvillisuuden seasta irtoavat, ovat kyllä isot pyydystelemässä ateriaa itselleen. Poikasten ruokinta onnistuu siten, että pistän isoille kaloille hiutaleruokaa pinnalle, ja samaan aikaan toisesta nurkasta kalanruokajauhoa sen verran että osa uppoaa ja leijailee karvalehtipuskaan pikkuisten ruoaksi.

Akvaariossani on karvalehteä, karttulehteä, vallisnieriaa, konnaputkea ja miekkakasveja sammaleen lisäksi. Sammalta siis on vain pienehkö puska, ja sinne nuo pienet ovat näköjään asettuneet. Löytyy myös muutama kanto ja paljon spektroliittilohkareita, joiden luota piiloja löytyy. Tuntuu vain, että isommat kalat "tietävät" poikasten olevan siellä sammaleen seassa, kun uiskentelevat siinä puskan luona jatkuvasti.
Täytyy yrittää tuo ruokinta hoitaa noin harhauttamalla, kuten ehdotit. Kalat syövät meillä pinnasta ja pohjalta, osa odottaa (varsinkin mustamollit) pohjatabletin tiputtamista, joten jos laitan ruoat pintaan ja tiputan pohjatabletin mahd. kauas jaavansammaleesta, niin saatan onnistuakin
Kiitos neuvosta!
Täytyy yrittää tuo ruokinta hoitaa noin harhauttamalla, kuten ehdotit. Kalat syövät meillä pinnasta ja pohjalta, osa odottaa (varsinkin mustamollit) pohjatabletin tiputtamista, joten jos laitan ruoat pintaan ja tiputan pohjatabletin mahd. kauas jaavansammaleesta, niin saatan onnistuakin

Kiitos neuvosta!
Joo, olen kasvattanut menestyksellä jo kymmeniä platypoikueita, ja voin sanoa, etteivät ne välttämättä mitään erillistä poikasallasta tarvitse, minulla meni siinä löppuaikoina akuisten kanssa ihan sovussa. 

Elämän mahtuu tämänkokoisiin altaisiin :54 l. ja 40 l. No kyllä se aika pieneen tilaan mahtuukin <3
Nyt tuli jo 3. poikue.. Oikein hyvin näköjään selviytyvät samassa altaassa isojen kanssa, vähän liiankin hyvin. Nyt metsästellään uusia koteja, kun vauveleita tuntuu syntyvän suht tiheästi. Tuo ensimmäinen poikue lähti eilen uuteen altaaseen ja seuraavat kasvamassa olevat poikasetkin ovat jo varattu.
Nyt tuli jo 3. poikue.. Oikein hyvin näköjään selviytyvät samassa altaassa isojen kanssa, vähän liiankin hyvin. Nyt metsästellään uusia koteja, kun vauveleita tuntuu syntyvän suht tiheästi. Tuo ensimmäinen poikue lähti eilen uuteen altaaseen ja seuraavat kasvamassa olevat poikasetkin ovat jo varattu.