250/240 litraiseen ehdotuksia
Valvoja: Moderaattorit
250/240 litraiseen ehdotuksia
Eli nyt rakentaisin itselleni 250/240 l akvaarion. Olisiko suodatin/lamppu ehdotuksia? Kalastoon? Kuinka paksu lasi olisi? Kasveja? Ja sitten ajattelin, että jos halvemmalla päästäisiin niin pohjalasi ja takalasi olisi jotain halvempaa vaihtoehtoa. Mitä muita mahdollisuuksia olisi?
Olen lyhtytetroihin tykästynyt sitten ajattelin että joku suuren suuri parvi joitain tetroja, muuta en ole miettinyt.
Olen lyhtytetroihin tykästynyt sitten ajattelin että joku suuren suuri parvi joitain tetroja, muuta en ole miettinyt.
Akvaario hulluus...Mitä se on?
-
Teemu Salonen
Jos sulla ei ole nk. suhteita, niin tulee halvemmaksi ostaa akvaario valmiina. Toki, jos olet askartelumiehiä, niin siinä on hieno projekti. Vesivanerista koottu allas on loistavan näköinen. Eli tausta, päädyt ja pohja sekä osittain etuseinä vesivaneria. Ainoastaan iso lasi sitten etuseinään. Tosin muistelen että vesivaneri on vielä kalliimpaa kuin lasi.
Lämppäriksi siihen riittää 250w termostaattilämmitin, merkiltään mieluiten jäger.
Suodatuksena joko eheimin classic 2215, ecco 2335, professionel 2226 tai professionel II 2026. Mahdollisesti joku pieni sisäsuodatin. Luultavasti kuitenkin tarpeeton.
Valaistuksena 3 tai mielummin neljä 40w:n loisteputkea. Eli jos haluat saada altaan päälle tehdasvalmisteiset valaisimet tulisi altaalla silloin olla pituutta 125cm. Itse näpertelemällä voit myös askarrella valaisimen arcadian rungoista.
Vaihtoehtoja on melkeinpä loputtomiin.
Lämppäriksi siihen riittää 250w termostaattilämmitin, merkiltään mieluiten jäger.
Suodatuksena joko eheimin classic 2215, ecco 2335, professionel 2226 tai professionel II 2026. Mahdollisesti joku pieni sisäsuodatin. Luultavasti kuitenkin tarpeeton.
Valaistuksena 3 tai mielummin neljä 40w:n loisteputkea. Eli jos haluat saada altaan päälle tehdasvalmisteiset valaisimet tulisi altaalla silloin olla pituutta 125cm. Itse näpertelemällä voit myös askarrella valaisimen arcadian rungoista.
Kiitos. Sukumme on aina pitänyt pienestä näpertelystä, joten ajattelin, etä tämä olisi nyt sopiva.Teemu Salonen kirjoitti:Jos sulla ei ole nk. suhteita, niin tulee halvemmaksi ostaa akvaario valmiina. Toki, jos olet askartelumiehiä, niin siinä on hieno projekti. Vesivanerista koottu allas on loistavan näköinen. Eli tausta, päädyt ja pohja sekä osittain etuseinä vesivaneria. Ainoastaan iso lasi sitten etuseinään. Tosin muistelen että vesivaneri on vielä kalliimpaa kuin lasi.
-
Teemu Salonen
OK. Nyt vielä kalastoa.
Ja nyt lueskelin jotain akvaario sivua, jossa luki, että voisi itse tehdä matto suodattimen, olisiko halvempi ja parempi vaihtoehto? Tekstin kirjoittaja ainankin kehui maton pilviin asti.
----------
Suodatus:
Mattosuodatin +1 x Eheim Aquaball 1212 + 1 x Eheim Ecco 2232
Valaistus:
1 x 30 W + 2 x 18 W loisteputkilamput + heijastimet
Lämmitys:
Jäger 100 W
Olisiko tuo hyvä tekniikka akvaarioon?
Ja nyt lueskelin jotain akvaario sivua, jossa luki, että voisi itse tehdä matto suodattimen, olisiko halvempi ja parempi vaihtoehto? Tekstin kirjoittaja ainankin kehui maton pilviin asti.
----------
Suodatus:
Mattosuodatin +1 x Eheim Aquaball 1212 + 1 x Eheim Ecco 2232
Valaistus:
1 x 30 W + 2 x 18 W loisteputkilamput + heijastimet
Lämmitys:
Jäger 100 W
Olisiko tuo hyvä tekniikka akvaarioon?
-
Teemu Salonen
Mikäli tee-se-itse miehenä jatkat, niin silloinhan luonnollisesti rakennat sen mattosuodattimen:) Tällöin voit jättää laskuista sen eccon pois periaatteessa tarpeettomana. Sen sijaan sisäpuolelle Aquaball 2212 siivoomaan sitä leijuvaa töhnää.
Valaistus on vähän nafti. Mutta jos tyydyt vähemmän valoa vaativiin kasveihin, niin se riittää.
Lämppäriin soisin tehoa ainakin toisen mokoman.
Valaistus on vähän nafti. Mutta jos tyydyt vähemmän valoa vaativiin kasveihin, niin se riittää.
Lämppäriin soisin tehoa ainakin toisen mokoman.
OK. Eli siis näin?
Suodatus:
Mattosuodatin +1 x Aquaball 2212
Valaistus:
1 x 30 W + 2 x 18 W loisteputkilamput + heijastimet (Minulle riittä hieman vähä valoinen)
Lämmitys:
2x Jäger 100W?
Olisiko kalasto ehdotuksia?
Olisiko noista vempaimista hintoja? Ja matton kooksi tulisi 50x50 kuinka paksua maton pitäisi olla?
Suodatus:
Valaistus:
1 x 30 W + 2 x 18 W loisteputkilamput + heijastimet (Minulle riittä hieman vähä valoinen)
Lämmitys:
2x Jäger 100W?
Olisiko kalasto ehdotuksia?
Olisiko noista vempaimista hintoja? Ja matton kooksi tulisi 50x50 kuinka paksua maton pitäisi olla?
-
Teemu Salonen
Suomen rajojen ulkopuolelta tilaamalla saat ton tekniikka osaston jonkun verran halvemmalla. Mutta silloin tulee muistaa, että kaikki takuu- ja huoltoasiat hoidetaan myös siellä rajojen ulkopuolella. Kannattaa myös selvittää tekeekö lähiseudulla joku akvaarioseura yhteistyötä jonkin liikkeen kanssa. Niistäkin saa joskus tuntuvia etuja.
Eli mitään yksiselitteisät hinnastoa on vaikea tässä antaa. Kierteile liikkeissä ja surffaile netissä. Näin saat käsityksen jonkunlaisesta hintatasosta.
Omat kokemukseni matoista ovat pelkästään negatiivisia, mutta ymmärtääkseni sen tulisi olla noin 5cm.
Eli mitään yksiselitteisät hinnastoa on vaikea tässä antaa. Kierteile liikkeissä ja surffaile netissä. Näin saat käsityksen jonkunlaisesta hintatasosta.
Omat kokemukseni matoista ovat pelkästään negatiivisia, mutta ymmärtääkseni sen tulisi olla noin 5cm.
Varmaan hyvä. Itse en ymmärrä tuon sisäsuodattimen merkitystä, mutta monethan niita haluavat puhdistella tuossa maton rinnalla. Varmaan liian vähän tekemistä muuten!NOU kirjoitti:OK. Eli siis näin?
Suodatus:
Lyhtytetra ovat ihania, ei vain lähi deudun akva kaupoista löydy. Kysyin onko tulossa myyntiin, ensi jouluna, mutta eihän ole mikään kiire kun ei akvaariotakaan vielä ole. Ajattelin, että toinen pääty olisi hiekkaa/oikein pientä soraa ja toinen puolisiko isompaa, olisiko mahdollista?
En ole kokeillut, mutta voisin veikata, että hiekka ja sora todennäköisesti sekoittuisivat, ja lopulta sora olisi päällä ja hiekka alla. Eli suosittelen vain yhtä pohja-ainesta. Se on tietysti vain minun mielipide, eriäviäkin voipi olla.
Kalastosta... Miten olisi niitä lyhtytetroja, niiden lisäksi sitten jotain monnisia pohjalle, partamonni leviä hoitelemaan. Mahdollisesti jokin rihmakala, mutta joku minua viisaampi sanokoon, sopiiko rihmakalat vaiko ei. Ovat ainakin mielenkiintoisia, jos ei muuta. Ja kauniita tietty.
Monnisissakin on montaa kivaa vaihtoehtoa. Kuparimonniset on varmaan yleisin. Monnisten kanssa pitää sitten olla se hiekkapohja, jos niitä päätät ottaa.
Kalastosta... Miten olisi niitä lyhtytetroja, niiden lisäksi sitten jotain monnisia pohjalle, partamonni leviä hoitelemaan. Mahdollisesti jokin rihmakala, mutta joku minua viisaampi sanokoon, sopiiko rihmakalat vaiko ei. Ovat ainakin mielenkiintoisia, jos ei muuta. Ja kauniita tietty.
Monnisissakin on montaa kivaa vaihtoehtoa. Kuparimonniset on varmaan yleisin. Monnisten kanssa pitää sitten olla se hiekkapohja, jos niitä päätät ottaa.