Vuoden 2005 Akvaariokuvakilpailu

Etusivulla näkyvät uutiset. Käyttäjät voivat kommentoida aiheita, mutta eivät lähettää uusia viestejä.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

maisu kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Olemme koittaneet pitää linjana sitä, ettei kuvaa käytetä kuin yhden kerran.
Eli se yksi (1) kerta on siis se, kun kuva ilmestyy kilpailun tulosten yhteydessä? Luulin, että suunnittelitte julkaisua myös kalenterissa (2) ja keräsitte kuvamateriaalia lehdessä (3) julkaistavaksi. En ymmärrä.
Perfektin käyttö kertoo ihan selvää kieltään. Kilpailu on ensimmäistä kertaa.

Laajempi kysymykseni yllä voisi kiteytyä muotoon: Kuka päättää Aqua-Webin verkkolehdestä ja sen toimituksesta (toimittajista) sekä kehityksestä? Kuka voi sanoa sen tulevaisuudesta jotain varmaa? Kenellä materiaalin julkaisuoikeudet ovat kun niitten sanotaan olevan lehdellä ja onko lehden toimintatapaa määrätty tiettyihin malleihin? (Viimeistä toistamani sanonta "lehden nykyinen malli" ajoi takaa.)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

maisu kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:Olemme koittaneet pitää linjana sitä, ettei kuvaa käytetä kuin yhden kerran.
Eli se yksi (1) kerta on siis se, kun kuva ilmestyy kilpailun tulosten yhteydessä? Luulin, että suunnittelitte julkaisua myös kalenterissa (2) ja keräsitte kuvamateriaalia lehdessä (3) julkaistavaksi. En ymmärrä.
Pyydän sotkukielisyyttäni anteeksi ja totean että vaikka se useimmiten on rikkaus niin kaksikielisyys myös joskus aiheuttaa sekaannuksia [;)] Olemme koko ajan pitäneet tuota kalenteria ihan omana projektinaan, eli kuvan julkaisemista koskevat asiat viittaavat lehteen, ei kalenteriin (eli kalenterinjälkeiseen elämään).

Kukaan ei ole velvoitettu osallistumaan, eli jos pelkäät suurta törkyriistomörköä :twisted: niin viittaan Yannan kommenttiin pitämään ne kuvat omassa laatikossasi. Kuvien jatkokäyttö meidän kaikkien yhteisessä lehdessä on mielestäni pelkästään yhteisömme rikastuttamista.
111na kirjoitti:Laajempi kysymykseni yllä voisi kiteytyä muotoon: Kuka päättää Aqua-Webin verkkolehdestä ja sen toimituksesta (toimittajista) sekä kehityksestä? Kuka voi sanoa sen tulevaisuudesta jotain varmaa? Kenellä materiaalin julkaisuoikeudet ovat kun niitten sanotaan olevan lehdellä ja onko lehden toimintatapaa määrätty tiettyihin malleihin? (Viimeistä toistamani sanonta "lehden nykyinen malli" ajoi takaa.)
Mikä muu akvaariolehti (edes kaupallinen sellainen) toimii minkään mallin mukaan?? :mrgreen: Aponogeton on täysin vapaaehtoisvoimin kasattu ja tulee vastaisuudessakin toimimaan niin (toimimaan ylipäänsä ainakin niin kauan kun tuntuu siltä, että lukijakunnalle lehdestä on enemmän iloa kuin narinan aihetta). Eikö lehden vastuuhenkilö (=päätoimittaja) olisi oikea taho kenelle lähettää vastaavia kysymyksiä?

Se on ainakin varma, ettei kukaan voi sanoa lehden tulevaisuudesta mitään varmaa. Lehden toimitus ei ole mikään pyhä-lehmä-salaseura vaan ryhmä ihan tavallisia harrastajia joka elää koko ajan. Lehteä tehdään pelkästään siitä syystä, että osallistujista on mukava tutkia, kirjoittaa, koota ja jakaa tietoa kanssaharrastajilleen. Ja he tekevät sen tasan tarkkaan juuri niin kauan kun se heistä tuntuu mielekkäältä. Jos aihetta narinaan löytyy niin joka ikinen AW:n käyttäjä on tervetullut tekemään parannusehdotuksia ja samalla toteuttamaan ehdotuksiaan.

Nyt kaikki kuvaamaan altaitaan! :mrgreen:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

111na kirjoitti:Laajempi kysymykseni yllä voisi kiteytyä muotoon: Kuka päättää Aqua-Webin verkkolehdestä ja sen toimituksesta (toimittajista) sekä kehityksestä?
Päätoimittaja vastaa lehdestä ja toimituksesta/toimittajista. Pyrimme koko toimituksen voimin kehittämään lehteä entistäkin paremmaksi, tähän voi toki kaikki vaikuttaa lähettämällä materiaalia julkaistavaksi.
111na kirjoitti:Kuka voi sanoa sen tulevaisuudesta jotain varmaa?

Hiivatin hyvä kysymys :mrgreen:. Varmana tulevaisuudesta en pysty sanomaan muuta kuin että kohta juon kahvia, jos ei tule sähkökatkoa tai keitin räjähdä [;)]. Ilmeisesti nyt kumminkin ajat takaa miten kuvien julkaisuoikeuden käy tulevaisuudessa etkä yleisluontaisesti kuten kysymyksesi antaa ymmärtää? [;)] Lehdellä ei ole intressejä kehittyä kaupalliseksi julkaisuksi.
111na kirjoitti:Kenellä materiaalin julkaisuoikeudet ovat kun niitten sanotaan olevan lehdellä ja onko lehden toimintatapaa määrätty tiettyihin malleihin? (Viimeistä toistamani sanonta "lehden nykyinen malli" ajoi takaa.)
Ne ovat silloin lehdellä. Päätoimittaja vastaa siitä että lehti ei käytä niitä väärin.
Lehden tavoitteet ja toimintamalli on aika laaja aihe, lyhyesti kiteytettynä: Harrastajien oma lehti, ei kaupallisia velvoitteita, ilmaiseksi kaikkien luettavissa, talkoovoimin tehty. Tavoitteena on tehdä entistäkin parempaa lehteä. Lehdessä on kaksi kaupallista yrittäjää sponsoroimassa sivutilakuluja, molemmat yrittäjät ovat tietoisia lehden melko anarkistisestä luonteesta olla kumartamatta rahaa ja hyväksyneet tämän tehdessään sponsorointisopimuksen. Lehti on myös tarkoitus pitää rahattomana, sitoutumattomana ja voittoa tavoittelemattomana.

Suunnitellessamme valokuvauskilpailua ja kalenteria oli tarkoitus vain ja ainoastaan ilahduttaa lehden lukijoita ja kartuttaa lehden kuvavarastoa kaikkien yhteiseksi hyväksi. Täysin pyyteettömästi, ilman mitään salakavalia taka-ajatuksia.

Yanna
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

-Alix- kirjoitti:Kukaan ei ole velvoitettu osallistumaan, eli jos pelkäät suurta törkyriistomörköä :twisted: niin viittaan Yannan kommenttiin pitämään ne kuvat omassa laatikossasi. Kuvien jatkokäyttö meidän kaikkien yhteisessä lehdessä on mielestäni pelkästään yhteisömme rikastuttamista.
Minä tulen pitämään kuvani ominani siitä yksinkertaisesta syystä, etten anna materiaalia lehteen jota koneeni eivät avaa. Uskoakseni ymmärrät miksi toimin näin. En kuitenkaan käsitä miksi tämä kommenttisi oli osoitettu juuri minulle.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

maisu kirjoitti:En kuitenkaan käsitä miksi tämä kommenttisi oli osoitettu juuri minulle.
Koitin erottaa tekstin selkeäksi kappaleeksi eikä se todellakaan ollut millään tavoin osoitettu juuri sinulle. Todellakaan.
111na
Elite Member
Elite Member

Kiitos vastauksistanne! Ne olivat hyviä, kuten kysymyksenikin (tietenkin mielestäni=). Nämä kysymykset nousevat luonnollisina silloin, kun oikeasti on lehden tekoon (tai vain kilpailuun) osallistumisen kynnyksellä. Mistään narinasta ei ole kysymys, vaan periaatteesta tietää siitä mihin osallistuu - tässä lähinnä kenelle tarkkaan ottaen kuviaan antaa sanotuin ehdoin.

Nopeasti silmäillen (olenpas malttamaton) vastaukset kertovat toimituksen vallasta eikä taidettu sanallakaan osoittaa minnekään ulospäin siitä, esimerkiksi AW:n omistajaan ja perustajaan. Siihen jäi kuitenkin aukko, kuka vastaa päätoimittajasta ja valitsee hänet?

Ei muuta kuin kuvia tekemään, tämä riittää! :P
Maisu
Elite Member
Elite Member

-Alix- kirjoitti:
maisu kirjoitti:En kuitenkaan käsitä miksi tämä kommenttisi oli osoitettu juuri minulle.
Koitin erottaa tekstin selkeäksi kappaleeksi eikä se todellakaan ollut millään tavoin osoitettu juuri sinulle. Todellakaan.
Sinuttelemalla viittaat ihan suoraan minuun. Todellakin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

maisu kirjoitti:
-Alix- kirjoitti:
Sinuttelemalla viittaat ihan suoraan minuun. Todellakin.
Totta tosiaan käytin ajatuksissani hassua muotoa, pyydän anteeksi. Tästä edespäin voisimme varmaan maisun kanssa kommunikoida ruotsiksi (tai minä ruotsiksi ja hän suomeksi) jotta näiltä totaalisilta katastroofeilta vältyttäisiin :mrgreen:
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

111na kirjoitti:Nopeasti silmäillen (olenpas malttamaton) vastaukset kertovat toimituksen vallasta eikä taidettu sanallakaan osoittaa minnekään ulospäin siitä, esimerkiksi AW:n omistajaan ja perustajaan. Siihen jäi kuitenkin aukko, kuka vastaa päätoimittajasta ja valitsee hänet?
Eli jos AW joskus myytäisiin jollekin kaupalliselle osapuolelle niin pysyykö jo tuotettu sisältö (lehden osalta) sitä tuottaneiden henkilöiden omistuksessa?

Mitä tohon kuvahommeliin tulee niin suurimmat kakistukset varmaan välttyis sillä jos lehden toimitus ottais vaan kuvia vastaan ja kysyis sitten tarvittaessa että saako kuvaa käyttää (kisan ulkopuolella). Tai ainakin varaisi sen mahdollisuuden niille henkilöille jotka haluaa pidellä aarrettaan siellä piirongin laatikossa. Jos oikeasti olisi jokin huippukuva jolla olisi jotain arvoa niin tuo nettilehdessä esitys ei nyt niin harmillista ole, korkeintaankin päinvastoin. Tuosta täyskoon levityksestä voikin sitten olla montaa mieltä.
Viimeksi muokannut jusa, 22:48, 21.11.2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

111na kirjoitti:Tai voisi varata vain rajoitetun käytön kysymättä. Esim. ensi vuoden ajaksi. Muita vaihtoehtoja on toki paljon keksittävissä, kuin nyt ilmoitettu.
Kilpailun säännöt löytyvät ensimmäisestä viestistä. Osallistuessaan kilpailuun on ne hyväksynyt. Kilpailuun osallistuminen on vapaaehtoista. Ei ole perusteltua muutaman ammattimaisesti kaikkea vastustavan takia muuttaa sääntöjä, varsinkin kun kilpailuun on jo tullut ilmoittautumisia.
111na kirjoitti:Täyskoon levityksen voi ratkaista lähettämällä kilpailuun vain itselleen sopivan kokoisen kuvan, eikä yhtään suurempaa. Näin välttyy joko pääsemästä kalenteriin tai tulee rajoittaneeksi kalenterin kokoa vahintään kuvansa osalta mikäli kuva valittaisiin kahdentoista joukkoon siitä huolimatta.
Oisko muita hyviä ideoita kuinka minimoida omia mahdollisuuksiaan voittaa?
111na kirjoitti:Tuohon sisällön omistuspointtiin ei tosiaan tullut vastausta, vaikka siihen koitin kovasti johdatella aiemmin. Vaikka kuinka tekijät ovat harrastajia ja vapaaehtoisia, kuinka se mahtaa virallisesti olla?

Sam Salonen omistaa foorumin. Foorumi omistaa lehden.
Jos ja kun ajatuksesi jatkaa tällä samalla logiikalla, voisimme seuraavaksi pohtia vaikkapa sitä kuka perii foorumin kun Salonen kuolee joskus vuonna 2075? Mitähän perikunta tekee niille kilpailukuville? Kyllä nyt kannattaa miettiä tarkkaan ja punnita uskaltaako ottaa riskiä ja lähettää yhtään kuvaa :roll: Kyllä oikeuksistaan on hyvä pitää kiinni, olisihan se kamalaa jos joku hyötyisi asiasta. Se joku olisi tässä tapauksessa vain ja ainoastaan lehden lukija.
Muutamaa tässä ketjussa ilmitullutta poikkeusta lukuunottamatta, uskoisin jokaisen jonka kuva päätyy lehteen olevan vain hyvillään siitä että kuva julkaistaan. Enempi olen ollut huolissani siitä ettei kilpailijoille tule pettymystä jos kuvaa ei sitten käytetäkkään.

Toivottavasti olen nyt vastannut kaikkia sinua askarruttaneisiin kysymyksiin. Tämän virallisempia tietoja minulla ei ole sinulle antaa. Kyse on nyt kumminkin vain harrastusporukan omasta foorumista, lehdestä ja kilpailusta.

Yanna
111na
Elite Member
Elite Member

Yanna kirjoitti:Sam Salonen omistaa foorumin. Foorumi omistaa lehden.
Jos ja kun ajatuksesi jatkaa tällä samalla logiikalla, voisimme seuraavaksi pohtia vaikkapa sitä kuka perii foorumin kun Salonen kuolee joskus vuonna 2075? Mitähän perikunta tekee niille kilpailukuville?
Ei toki vaan lähempänä on muita juttuja. =) Pointti liittyy oikeuteen päätoimittajan valintaan ja AW:n omistajan oikeuksiin - oli se kuka hyvänsä. Nyt hän on ilmiselvästi samaan harrastajien hiileen puhaltava henkilö.

Onko Jusakin ammattilainen? 8-) Nämä ovat kysymyksiä vain selvittääkseen asiain suhteet ja ammattilaisuus on toisaalla. Kyse on kuvista.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

111na kirjoitti:Onko Jusakin ammattilainen? 8-)
Nope, ihan vaan satunnainen näppäilijä. On tullut vaan seurattua noiden oikeiden valokuvaajien mesoamista netissä ja samalla törmännyt väkistenkin kuvien oikeus/maksu/lupa yms juttuihin.
111na
Elite Member
Elite Member

En minäkään aktuaalisesti, vaan ihan toisen alan opiskelija tällä hetkellä. Mutta voisihan sitä harrastuksena tehdä vaikka kalenterin, mutta jos nyt ensin vaikka osallistuisi kilpailuun. Nimittäin jos ihan omaa kalenteria on miettinyt, lienee suu suurempi kuin pää, mikäli taidot ja aikaansaaminen olisi niin heikkoa ettei siitä mahdu paria kuvaa laittamaan kilpailuunkin!
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Tuun tänne väliin toteamaan, että minä ainakin olen vain innoissani. Kuulun siihen Yannan mainitsemaan ryhmään; "ou mai kaad voinko saada ottamani kuvan ehkä lehteen?!" :mrgreen:

Hitsi kun olenkin aiemmin napsittuja omasta mielestä hienojakin kuvia jo ehtinyt esitellä. Jatkossa en kyllä jaa teidän kanssa mitään. :twisted:
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Minunkin mielestäni on todella "siistiä" saada kuvia maailmalle, niin että jokainen takana supisee: "Tuo on se joka oli ottanut sen hienon kuvan siitä ja siitä. siihen ja siihen lehteen" :mrgreen: Lupaan että itse lähetän sen 6 kuvaa, jos vain kamera (eli isosisko) ilmaantuu kotiin. [;)]
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Huh huh mitä vinkunaa ja narinaa, taas kerran :mrgreen:
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
111na
Elite Member
Elite Member

Narinat näkyy tulevan sieltä päästä. :P
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Onpa tasokas keskustelu [;)] .

Innolla minäkin putsaan laseja ja räpsin kuvia, jos vaikka kävisi tuuri (taidosta ei nimittäin voi olla kysymys, minun kohdalla :mrgreen: ). Jos joku kuvani on todella niin hyvä että sitä julkaistaan uudelleen ja uudelleen, teksti (c) Adrianna kyljessään niin minun puolesta sen saa vaikka tatuoida verkkolehden toimittajien otsaan, minä olisin vaan hienosta kuvastani ylpeä 8-) .

Tämä minun mielipide, jatkakaa...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Adrianna kirjoitti:Innolla minäkin putsaan laseja ja räpsin kuvia, jos vaikka kävisi tuuri (taidosta ei nimittäin voi olla kysymys, minun kohdalla :mrgreen: ). Jos joku kuvani on todella niin hyvä että sitä julkaistaan uudelleen ja uudelleen, teksti (c) Adrianna kyljessään niin minun puolesta sen saa vaikka tatuoida verkkolehden toimittajien otsaan, minä olisin vaan hienosta kuvastani ylpeä 8-) .

Tämä minun mielipide, jatkakaa...
Samaa mieltä, paitsi että olisin jo todella onnellinen siitä, että jossain törmäisin omaan valokuvaani, niin minulle riittäisi se että itse tiedän sen olevan minun ottama.

Ehkä osallistun kisaan, ehkä en.
Ja tämä on siis aivan vain minun oma mielipiteeni.

Taitoa ei juurikaan ole, ja sen näkee irc-galleria kuvistani jotka ovat saman nickin takana ja allekirjoituksessakin on suora liNkki.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Adrianna kirjoitti: Jos joku kuvani on todella niin hyvä että sitä julkaistaan uudelleen ja uudelleen, teksti (c) Adrianna kyljessään niin minun puolesta sen saa vaikka tatuoida verkkolehden toimittajien otsaan, minä olisin vaan hienosta kuvastani ylpeä..
Samaa mieltä.
Mielestäni kuvan ottajan nimi(Nimimerkki tai ekat kirjaimet nimistä ja miksei vuosilukukin) voisi olla näkyvillä, aivan kuin "signeeraus taideteoksessa". :)
Maisu
Elite Member
Elite Member

Niihin kilpailukuviinhan ymmärtääkseni ei mitenkään voi laittaa c-tekstillä omaa nimeään, jos oikeudet kerran joutuu antamaan lehdelle. Niihin voi korkeintaan laittaa "Kuva: A. Akvaarioharrastaja".
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Asian voisi varmasti ratkaista niinkin että kilpailua varten lähettää kuvan ilman merkintöjä ja samassa postissa saman kuvan jossa merkinnät...Ei mielestäni vaikeaa...
Ja toimitus sitoutuisi käyttämään näistä jotka ovat tajunneet näin lähettää, kilpailun ulkopuolella vain ja ainoastaan copyright merkinnöin varustettua kuvaa.

Itse kylläkin tulen olemaan tyytyväinen jos kuvani pääsevät edes lehteen saakka julkaistavaksi...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

tekijänpoikeus ja käyttöoikeus ovat kaksi tyystin eri asiaa. Tekijänoikeutta (copyright) ei viedä keneltäkään, ei edes kuoleman jälkeen. Tekijänoikeus tarkoittaa, ettei teosta saa kukaan mennä sörkkimään ilman tekijän lupaa. Käyttöoikeus on sitten eri asia. Kuvaa voi pyytää/ostaa/saada/antaa jonkun toisen käyttöön, silloin tekijä kuuluu aina mainita. Jos kuva ei ole myyty/annettu kenenkään muun haltuun säilyy käyttöoikeus myös ainoastaan kuvan tekijällä.

Kilpailun kuvat ovat anonyymeja siksi, ettei kukaan äänestäisi "kaverin kuvaa", sama periaate kuin kuukauden allas -kilpailussa. Tulosten julkistamisen jälkeen kaikkiin kuviin laitetaan copyright -merkinnät tai mainitaan kuvaaja Aponogetonin artikkelin alussa.

Aponogeton on ollut erityisen huolellinen siinä, että kaikki kuvat ja muut materiaalit on asianmukaisesti pyydetty käyttöön ja merkitty kuvaajan haluamalla tavalla. Näin jatketaan tulevaisuudessakin, tosin kuvakilpailun lisäarvona on myös saada lisää kuvia lehden käyttöön. Tämä on mielestäni selkeästi ja reilusti ilmaistu kilpailukutsussa.

Tämä vain selvityksenä siitä, mikä on tekijänoikeus ja mikä on käyttöoikeus.
Kippari
Starting Member
Starting Member

Tekijänoikeus vs. käyttöoikeus

Viesti Kirjoittaja Kippari »

maisu kirjoitti:Niihin kilpailukuviinhan ymmärtääkseni ei mitenkään voi laittaa c-tekstillä omaa nimeään, jos oikeudet kerran joutuu antamaan lehdelle. Niihin voi korkeintaan laittaa "Kuva: A. Akvaarioharrastaja".
Kuviin voi toki laittaa tekijänoikeudesta kertovan merkinnän. Sen voi tehdä joko kuvaaja tai sitten lehden / kalenterin toimituskunnasta joku, jos kuvaaja sallii kuvaansa muokattavan. Tuon merkinnänkin lisääminen on sellainen muutos, johon on vain kuvaajalla tai hänen valtuuttamallaan oikeus.

Hyvin usein sekoitetaan käsitteet tekijänoikeus (jota kuvataan Copyright -merkinnällä) ja käyttöoikeus, julkaisuoikeus yms. ja kuvaajasta kertova tekijänimi. Nämä ovat toisistaan riippumattomia irrallisia oikeuksia, joista jokaisesta voidaan sopia erikseen. Kuvaaja voi antaa käyttöoikeuden tai julkaisuoikeuden luopumatta tekijänoikeudestaan. Tai vaikka tekijänimi jätetään usein mainitsematta (mm. mainoksissa), niin kuvan tekijänoikeudesta tai julkaisuoikeudesta ei ole kuitenkaan luovuttu. Samoin copyright tekstin olemassaolo tai puuttuminen ei silti kerro mitään kuvan käyttöoikeudesta. Loppujen lopuksi kyse on vain kahden osapuolen välisestä sopimuksesta, jossa voidaan sopia melkein mitä vain, lain ja asetusten puitteissa toki.

Lehdelle voi antaa hyvinkin tarkasti käyttöoikeuden, esim. rajaten käyttöoikeuden vain kertajulkaisuun k.o. lehdessä. Samoin haluamalleen taholle voi antaa rajattoman käyttöoikeuden.

Tarkempaa tietoa tekijänoikeudesta ja käyttöoikeudesta on esim. Kamera -lehden sivuilla (Vakioehdot).

Eri asia on, pitääkö Aponogeton -lehden, mahdollisen kalenterin ja Aqua-web:ssä olevien kuvien takia tehdä kirjallinen ja kaikki esimerkin mukaisen sopimuksen ehdot täyttävä sopimus. Varmasti sähköpostissa maininnat: "Kuvaa saa käyttää lehdessä, kalenterissa ja Aqua-web:ssä, tekijänimi on mainittava kuvan yhteydessä ellei toisin sovita." kattaa suurimman osan käyttötilanteista. Toisaalta jo se, että lähettää kuvia k.o. kilpailuun sähköpostilla kuviaan katsottaisiin melko varmasti käyttöoikeuden luovuttamiseksi kilpailun säännöissä mainituilla ehdoilla.

t. Markku - harrastelijavalokuvaaja, jonka kuvia on julkaistu mm. useissa lehdissä ja useimmiten sovitun käyttöoikeuden puitteissa :)

Alix:lla oli näköjään nopeammat sormet [;)]
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Omani oli lähinnä pohdiskelua liittyen tähän maisun kommenttiin
Niihin kilpailukuviinhan ymmärtääkseni ei mitenkään voi laittaa c-tekstillä omaa nimeään, jos oikeudet kerran joutuu antamaan lehdelle. Niihin voi korkeintaan laittaa "Kuva: A. Akvaarioharrastaja".
ja tässä omani nyt korjattuna...
Asian voisi varmasti ratkaista niinkin että kilpailua varten lähettää kuvan ilman merkintöjä ja samassa postissa saman kuvan jossa merkinnät...Ei mielestäni vaikeaa...
Ja toimitus sitoutuisi käyttämään näistä jotka ovat tajunneet näin lähettää, kilpailun ulkopuolella vain ja ainoastaan merkinnöin varustettua kuvaa esim. lehdessä tai kalenterissa.

Olisiko se siis niin vaikeaa kilpailijoille lähettää yhden kuvan sijaan kaksi, joista toiseen on lisätty se oma "nimmari"? En usko, pikemminkin kyse on viitseliäisyydestä/laiskuudesta jos moiseen ei kykene.
Typerää napinaa kuvien oikeuksista, palstan ja lehden tarkoitushan on vain olla hyödyksi ja avuksi meille harrastajille joten onko se maailman kaatava asia jos yhtä kuvaa voidaan käyttää verkkolehdessä kilpailun jälkeen? Mielestäni ei, varsinkin kun lehti on ilmainen. Se ettei se lataudu jonkun koneelle tuskin on kirjoittajien vika, kas kun siihen koneeseen saa hankittua lisää ohjelmia ja päivityksiä.

Jos kilpailun säännöt ja toimintatavat eivät miellytä, ei ole yksinkertaisesti mikään pakko osallistua.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Etusivun uutiset”