Leväkatkarapujen ja monnisten yhteiselo?
Valvoja: Moderaattorit
Leväkatkarapujen ja monnisten yhteiselo?
Otsikon aiheesta olen yrittänyt etsiä tietoa. Minulle tarjoutui tilaisuus ottaa ystävän 128 litrainen allas säilytykseen ja olisin innostunut siinä jonkin elävän viljelykokeilusta - mutta minkä?
Toisaalta kiinnostaisi vaikkapa kuparimonnisten/täplämonnisten kudetus, toisaalta leväkatkaravun. Sopisivatko nämä jopa samaan altaaseen, vissiinkin ainakin lämpötilan puolesta? Entäpä muuten? Jos niin kävisi että jompi kumpi innostuisi lisääntymään niin söisikö toinen toisen mätimunat, tai poikaset? Monniset voisin toki siirtää tarvittaessa isoon altaaseen.
Kaikenlaisia vinkkejä ja ehdotuksia otan mielihyvin vastaan, myös tietoa siitä, missä ko. katkarapuja Tampereella myydään. Ainakin Viherkalan nettisivuilla huomasin Kirsikkakatkaravun (tarkoittako tuo Red Cherryä?). Onko tällä seudulla kasvattajia joilta katkarapuja voisi ostaa (voit ilmoittaa YV:llä jos haluat myydä)?
Toisaalta kiinnostaisi vaikkapa kuparimonnisten/täplämonnisten kudetus, toisaalta leväkatkaravun. Sopisivatko nämä jopa samaan altaaseen, vissiinkin ainakin lämpötilan puolesta? Entäpä muuten? Jos niin kävisi että jompi kumpi innostuisi lisääntymään niin söisikö toinen toisen mätimunat, tai poikaset? Monniset voisin toki siirtää tarvittaessa isoon altaaseen.
Kaikenlaisia vinkkejä ja ehdotuksia otan mielihyvin vastaan, myös tietoa siitä, missä ko. katkarapuja Tampereella myydään. Ainakin Viherkalan nettisivuilla huomasin Kirsikkakatkaravun (tarkoittako tuo Red Cherryä?). Onko tällä seudulla kasvattajia joilta katkarapuja voisi ostaa (voit ilmoittaa YV:llä jos haluat myydä)?
Pärjäisivätkö leväkatkaravut kuitekin samassa altaassa monnisten kanssa; eivät söisi kutua tai pikkupoikasia? Olisiko leväkatkoista sellainen hyöty, mitä itse ajattelen, että jos "isot" monniset poistaisi altaasta heti kutemisen jälkeen, niin leväkatkaravut voisivat osaltaan huolehtia siitä ettei pohjalle jäisi ylimääräistä ruokaa vettä pilaamaan. Olen ymmärtänyt että yksi kudetukseen liittyvä ongelma näinkin isossa altaassa liittyy juuri poikasten ruokkimiseen - ruokaa jää yli ja pilaa veden.Teho kirjoitti:Leväkatka (caridina japonica) tarvitsee murtovettä lisääntyäkseen..
Olisivat varmaan mukavaa katseltavaa samassa altaassa
Kuinkahan pitkäikäisiä leväkatkaravut ovat?
Niin siis tuo caridina japonica tarvitsee murtovettä lisääntyäkseeen, mutta monet muut ravut, kuten tuo Red cherry ja greenit lisääntyvät ihan makeassa vedessä. Mielestäni voit huoletta ottaa akvaarioon sekä monnisia että rapuja, sillä en usko kummankaan jälkikasvun kiinnostavat kumpaakaan. Ja nuo ravut toimivat kyllä akvaarion talonmiehinä, ja syövätpä ne vielä levääkin.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Hienoa... taidanpa koittaa!!! Ensin vain pitää metsästää ne Red Cherryt!fisuli kirjoitti:Niin siis tuo caridina japonica tarvitsee murtovettä lisääntyäkseeen, mutta monet muut ravut, kuten tuo Red cherry ja greenit lisääntyvät ihan makeassa vedessä. Mielestäni voit huoletta ottaa akvaarioon sekä monnisia että rapuja, sillä en usko kummankaan jälkikasvun kiinnostavat kumpaakaan. Ja nuo ravut toimivat kyllä akvaarion talonmiehinä, ja syövätpä ne vielä levääkin.
Meillä 128l altaassa kuparimonnisia, seeprakaloja, piikkisilmiä ja partis sekä red cherryja ja greenejä poikasineen sekä amanoja, kukaan ei ole kiinnostunut katkojen poikasista, no ehkä seeprakalat on muutaman syöneet, mutta ei niin paljon että se kannassa näkyisi.
250l on greenejä ja red cherryjä ja muutama suht isoksi kasvanut poikanenkin bongattu, sekä amanoja, kaloina neitotonkijoita, rubiinitetroja ja perunnuoliaisia sekä partis.
Ainoastaan rubiinitetrojen olen huomannut yrittävän näykkästä greeniä ja red cherryä, mutta ravut on nopeempia eivätkä ole ruokalistalle päätyneet. Neitotonkjoita rapuset ei kiinnosta ja amanon olen bongannut perunnuoliaisen selästä.
Molemmissa altaissa on juurakoissa koloja sekä kasvitiheikköjä rapuja ajatellen, silti rapuja näkee eivätkä piilottele paniikissa piiloissaan.
250l on greenejä ja red cherryjä ja muutama suht isoksi kasvanut poikanenkin bongattu, sekä amanoja, kaloina neitotonkijoita, rubiinitetroja ja perunnuoliaisia sekä partis.
Ainoastaan rubiinitetrojen olen huomannut yrittävän näykkästä greeniä ja red cherryä, mutta ravut on nopeempia eivätkä ole ruokalistalle päätyneet. Neitotonkjoita rapuset ei kiinnosta ja amanon olen bongannut perunnuoliaisen selästä.
Molemmissa altaissa on juurakoissa koloja sekä kasvitiheikköjä rapuja ajatellen, silti rapuja näkee eivätkä piilottele paniikissa piiloissaan.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Eivät piilottele koska tietävät että lähellä on piiloja jonne livahtaa vaaran uhatessa. Sama meillä on greenien altaassa, todella extra runsas kasvilluus, paljon kasveja kantoja niin eivätpä nuo jaksa ahdistua tiikeribarbeista ja kääpiörihmakaloista.
Mutta jos altaassa on vain esim. yksi kasvi toisessa päässä ja toisessa päässä jonkin näköinen luola niin ravut todennäköisesti pysyvät visusti piiloissaan.
Mutta jos altaassa on vain esim. yksi kasvi toisessa päässä ja toisessa päässä jonkin näköinen luola niin ravut todennäköisesti pysyvät visusti piiloissaan.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)