Tätä ei haulla löydy :)
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
päivitämpä taas... liekkö tästä tulee mun oma päiväkirja? Mutta antakaa ihmeessä vinkkiä, jos vaan on asiasta tietoa!
Niin siinä kävi,että seuraavana aamuna kutua oli ihmeen vähän jäljellä ja päivän aikana hävisi kaikki. Syitä on kaksi: se "ukko" on alkanut rohmuksi (näin päättelen, koska "emäntä" on ahkerampi hoiteleen poikasia ja kutua) tai sitten kutu ei vaan kestänyt niin lämmintä alustaa.
Laitoin kannon lämmittimen eteen etteivät enää pääsisi sinne kutemaan. Varmaan alkaa jo pian olemaan kriitiset rajat edessä tämän kutemisen kanssa. Jos vielä sen seitsemännen kerran antaisi kutea ja sitten parin vaihto - eli tämä koirashan teki yhden kudun välillä erään toisen kiekon kanssa. Nämä ois samaa lajiakin.
Niin siinä kävi,että seuraavana aamuna kutua oli ihmeen vähän jäljellä ja päivän aikana hävisi kaikki. Syitä on kaksi: se "ukko" on alkanut rohmuksi (näin päättelen, koska "emäntä" on ahkerampi hoiteleen poikasia ja kutua) tai sitten kutu ei vaan kestänyt niin lämmintä alustaa.
Laitoin kannon lämmittimen eteen etteivät enää pääsisi sinne kutemaan. Varmaan alkaa jo pian olemaan kriitiset rajat edessä tämän kutemisen kanssa. Jos vielä sen seitsemännen kerran antaisi kutea ja sitten parin vaihto - eli tämä koirashan teki yhden kudun välillä erään toisen kiekon kanssa. Nämä ois samaa lajiakin.
Ei se vedenparannusaine vaikuta emojen kylkilimantuotantoon. Voit kokeillakin toisella naaraalla josko sen kanssa onnistuisi, minulla meni lähes 10 kutua ennen kuin älysivät homman nimen. Älä vielä murehdi ruokinnasta, emot ruokkivat muutaman viikon itse ja se on se paras vaihtoehto. Vasta sitten "murhetta" ruokinnasta. Voit myös poistaa uroksen kudun jälkeen ja jättää naaraan kudun kanssa, voi toimia näinkin.
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse olisin ehkä tuossa väärään paikkaan kutemisessa laittanut toisen lämmittimen kutualtaaseen ja ottanut tuon "kutualustan" irti sähköverkosta. Eli syynä tuohon munien tuhoutumiseen on todennäköisesti tuo liiallinen kuumuus; kiekot poistavat pilalle menneet munat.
Kannattaa suojata lämmitin ennemmin jollain verkolla, tuo kanto saattaa estää veden kiertämisen lämmittimen ympärillä, jolloin muualla altaassa lämpötila voi olla huomattavasti alhaisempi kuin lämmittimen ympäristössä.minnakoo kirjoitti:Laitoin kannon lämmittimen eteen etteivät enää pääsisi sinne kutemaan.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Autan sinua hieman, itse aikoinani viljelin artemian näin...minnakoo kirjoitti:
Nyt sitten on aika minunkin käyttää sitä kuuluisaa "hakua" täällä, pitää hiukan vielä opiskella artemian viljelyä. Varmaan kohta saa ne laittaa alulleen niin on sitten poikasille tuoretta ravintoa. Mikäli tämä nyt siihen asti johtaa, että niitä ruokkimaan pääsisi.
-minnakoo
Itse teen näin. Kun artemia on kuoriintunut 1.5 litran pulloon otan pullon esim keittiönpöydälle seisomaan noin 3-5 min, tätä ennen olen laittanut pulloon lappoletkun "ilmapumpun letkusta." Elävä artemia painuu pullon pohjalle, kuoret ja kuoriintumattomat munat nousevat pullon pintaan. Imaisen lapolla elävän artemian pullonpohjalta toiseen puhtaaseen 1.5 litran pulloon, sopivassa vaiheessa kun katkaisee toiseenn pulloon juoksuttamisen kuoret jää siihen pulloon jossa artemia kuoriintui. Nyt sinulla onkin toisessa pullossa elävää kuoretonta artemiaa josta voi ottaa suoraan kaatamalla artemiahaaviin "evästä" ja huuhtoa hanan alla juoksevalla vedellä & laittaa haavista suoraan akvaarioon kalanpoikasten syötäväksi, toisen pullon voi taas huuhtoa ja laittaa vaikka uuden satsin artemiaa kuoriintumaan. Kuulostaa monimutkaiselta mutta on erittäin helppoa muutaman harjoittelukerran jälkeen.
Pikku vinkkinä. Elävä artemia elää 3-5 vrk irtokarkkirasiassa jääkappilämmössä kun ei laita irtokarkkilaatikon pohjalle artemiaa liikaa (saa olla aika paljon, kokemuksesta) ja vettä korkeintaan 3 cm laatikon pohjalle. (Vesi on tottakai sitä samaa suolavettä jossa artemia kuoriintui.)
Ja jos artemiaa säilyttää huoneenlämmössä limpparipullossa on sanomattakin selvää että sen täytyy olla ilmastuksessa artemian pullosta ottoa lukuunottamatta koko ajan muuten artemia kuolee pulloon.
Trv. "Tollo Peloton"
-
- Junior Member
Toki oisin ottanut virrat pois siitä lämmittimestä, jos minulla olisi ollut laittaa tilalle joku muu lämmitin. Mutta toinen lämmitin oli muiden kiekkojen altaassa. Tämän lämmittimen otin lehtikalojen altaasta, joten ne saavat nyt olla ilman. Mutta hyvin ovat pärjänneet ilmankin. Meillä on niin lämmintä.
Kiitosksia Tihelle artemia vinkeistä - jännä ku en ikinä ole moisia ötököitä nähnyt. Ne lepomunatkin näyttivät ihan hiekalta.
Ehkä minun pitää laittaa vielä jokin putken pätkä kiekoille kutualustaksi ehdolle, ei tunnu tuo ruukku kelpaavan. Toisaalta ei varmaan haitaksi olisi, vaikka olisivat nyt viikon kutematta, voisivat levähtää välillä.
Kiitosksia Tihelle artemia vinkeistä - jännä ku en ikinä ole moisia ötököitä nähnyt. Ne lepomunatkin näyttivät ihan hiekalta.
Ehkä minun pitää laittaa vielä jokin putken pätkä kiekoille kutualustaksi ehdolle, ei tunnu tuo ruukku kelpaavan. Toisaalta ei varmaan haitaksi olisi, vaikka olisivat nyt viikon kutematta, voisivat levähtää välillä.
-
- Junior Member
Heh heh - vai että mun kalat olisivat kutematta!
Eilen kun olin menossa vettä vaihtamaan, huomasin, että siellä on hommat menossa. Kutua vedettiin tällä kertaan siihen ruukkuun - eli JOSPA nyt päästäisiin vihdoin ja viimein jo pidemmälle. Hitto soikoon vaan, jos se isukki sitten pistelee poskeen ne poikaset! Viimeksi vaan laitoin sen "piikkiin" ku olin juuri ne siirtäneet sinne kutualtaaseen - eli varmaan oli pikkusen stressiä vanhemmilla.

Jo vuorokauden kuluttua voi mätimunien läpi nähdä tulevien kalanpoikasten silmät, tätä kutsutaan mätivaiheessa mätimunista "silmäpisteasteeksi." Eli mätimunan läpi kuultaa pieni tumma piste kun oikein tarkkaan katsoo. Tämän oppii kyllä katsomaan pienellä harjoittelulla.minnakoo kirjoitti:TiHe kerro nyt pian, mistä minä teidän, että kutu on hedelmöittynyt ennenku poikaset ovat kuoriintuneet? Muutama valkoinen pallero on kutuun ilmestynyt - ne ovat kait homehtuneet, mutta vanhemmat ovat hoitaneet ne pois alta.
Jos pariskunta ei tule yhdessä poikasten kanssa toimeen (huomio tehty aikaisemmista kuduista) voi toisen pariskunnan kaloista poistaa kutualtaasta, aivan sama kummanko kaloista tällöin altaaseen jättää. Yleensä tälläisissä tapauksissa jätetään se kala jolla hoitovietti on voimakkaampi.
-
- Junior Member
Kiitos TiHe jälleen! Olen kyllä laitanut merkille sen, että munista kuultaa läpi sellaiset mustat pisteet. Kävin vielä kurkkaamassa kutualtaaseen ja ei niitä nyt näy. Eli suutariksi taisi tämä satsi sitten mennä.
Mulla ois tuolla toinenkin naaras, jonka kanssa tämä koiras on kutenut. (Tosin kutu syötiin ennen poikasten kuoriintumista melko pian). Josko kannattaisi jo vaihtaa naarasta? Tämä nykyinen naaras on kutenut niin monta kertaa jo, että olisi viisasta antaa sen mennä jo levähtämään?
Se vaan, että tällä toisella naaras ehdokkaalla on ilmestynyt jokin "finnin" tapainen paise toiseen sivu evään, eli siihen "huiskutus evään". Se on siinä ihan evän tyvessä - mahdatko tietää mistä on kyse? Pitäisikö tämä "finni" saada ensin hoidettua pois ennenku siirtää sitä kutupuuhiin? Vai voiko kyseessä olla ihan paha tautikin?
Mulla ois tuolla toinenkin naaras, jonka kanssa tämä koiras on kutenut. (Tosin kutu syötiin ennen poikasten kuoriintumista melko pian). Josko kannattaisi jo vaihtaa naarasta? Tämä nykyinen naaras on kutenut niin monta kertaa jo, että olisi viisasta antaa sen mennä jo levähtämään?
Se vaan, että tällä toisella naaras ehdokkaalla on ilmestynyt jokin "finnin" tapainen paise toiseen sivu evään, eli siihen "huiskutus evään". Se on siinä ihan evän tyvessä - mahdatko tietää mistä on kyse? Pitäisikö tämä "finni" saada ensin hoidettua pois ennenku siirtää sitä kutupuuhiin? Vai voiko kyseessä olla ihan paha tautikin?

Itse olen huomannut ja täälläkin on juteltu aiheesta aikaisemmin noista paiseista tai pateista kaloilla (kiekko) evissä. Ne ovat seurauksena paljoista vedenvaihdoista kiekkokalojen kohdalla, lisäksi täysin hatmittomia/vaarattomia, paranevat ilman mitään, eli aika hoitaa, älä vaan lähde lääkitsemään jos haittaa kalalle siitä ole.
Tuohon naaraan vaihtoon koiraalle en ota kantaa, päätä itse. Yleensä kaikkea kannattaa kokeilla, päätä itse mitä teet.
Tuohon naaraan vaihtoon koiraalle en ota kantaa, päätä itse. Yleensä kaikkea kannattaa kokeilla, päätä itse mitä teet.
-
- Junior Member
Nyt on ex-paise kiekko (paise lähti muuten Myazin-lääkkeellä) ja koiras kuteneet. Eli vaihdoin naarasta. Eräs "kiekko-guru" kävi katsomassa kalojani ja antoi vinkin, että ottaa ilmastus pois kudun ajaksi. No, sitä en nyt tiennyt tehdä, koska tällä parilla ei ollut ilmassa kudun merkkejä, joten katsotaan nyt onko virtaus vienyt "simot" mennessään.
Koiras onkin ottanut nyt enenpi sen huolehtijan roolin ja käy välillä tuulettelemassa mätiä. Kävi siinä se naaraskin ehdolla, mutta melko äkäseen näykkii jos tulee liian lähelle kutua. Tämä naaras on melko nuori vielä, joten jos sillä on semmoiset vinkeet, että meinaa kudun syödä, niin koiras on joutunut sitten ottamaan huolehtijan roolin.
Koiras onkin ottanut nyt enenpi sen huolehtijan roolin ja käy välillä tuulettelemassa mätiä. Kävi siinä se naaraskin ehdolla, mutta melko äkäseen näykkii jos tulee liian lähelle kutua. Tämä naaras on melko nuori vielä, joten jos sillä on semmoiset vinkeet, että meinaa kudun syödä, niin koiras on joutunut sitten ottamaan huolehtijan roolin.
-
- Junior Member
tuosta paukkujen loppumisesta olen ollutkin huolissani ja siksi on naaraan vaihto tullut. Aluksi vaan näytti siltä, että se eka naaras alkaa yksikseen vetään kutua - melko himo-hiiri taitaa olla.
Huomen aamuun mennessä selviää onko tämä satsi hedelmöittynyt. Pahoin tosiaan pelkään, että "tuuli" on vienyt simot mennessään, niinkuin se vierailulla käynyt "kiekko-guru" epäili. Terveiset vaan hänelle

Huomen aamuun mennessä selviää onko tämä satsi hedelmöittynyt. Pahoin tosiaan pelkään, että "tuuli" on vienyt simot mennessään, niinkuin se vierailulla käynyt "kiekko-guru" epäili. Terveiset vaan hänelle

Epäilenpä että se on kysymys uroksen hiipumisesta, ainahan kun naaras munat laskee se on valmis kutuun mutta uros laskee aina maitinsa silloin kun naaraskin, riippumatta olisiko se juuri edellisenäkin päivänä maitinsa laskenut. Tämä perustuu minun omiin kokeiluihini. Tosin uroskin voi naarsta kutuun painostaa mutta silloinhan naaras vain pakenee paikalta ja koittaa piiloutua urokselta, ei laske munia. Minulla aina uros oli kudussa mukana jos kutuhalukkaan naaraan havaitsi, sillä oli kaksi eukkoa!
No ei sitä yksin tarvi altaaseen jättää, jakaa altaan sopivasti suht suurisilmäisellä verkolla, näkee se lajitoverinsa verkon läpi ja eihän tällainen tilanne ole kuin tilapäinen. Toinen vaihtoehto antaa sille kaveriksi vaan muita uroksia...Naaraat voivat sillä välin kutea keskenään, niillä kun on tarve saada mätimunat poistettua etteivät sisälle kovetu.
Mä olen käyttänyt sellaista verkkoa mikä on päällystetty ohuella muovilla ja oikeasti tarkoitettu puutarhakasvien aitaamiseen. Siitä saa hyvin taivuteltua sopivan. Sopiva silmäkoko on se mistä ei halutut kalat pääse uimaan läpi eivätkä pysty sitä yrittämäänkään. Sitä saa rautakaupoista ja puutarhamyymälöistä. Ei se siinä ajassa ruostu ja saavathan kasvit siitä sitten rautaa, mulla ei mitään ongelmia tässä.
-
- Junior Member
Enpä kerennyt verkkoa viritellä ja kaloja isoon altaaseen siirtää ku taas oli kutu ilmestynyt. Nyt olivat kuteneet purkin toiselle puolelle, mikä onkin rauhallisempi puoli. Tuossa luin toisen viestiketjussa annetusta linkistä kiekkojen kutualtaan sijoittelusta ja tuumasinpa,että mulla se on kaikkea muuta ku optimaalinen.
No tämä kutuhan ei enää ole mikään "uutinen", mutta nyt se oli hedelmöittynyt!
Kyllä tuli kiva mieli, toivon nyt näille poikasille pitkää ikää - tosin tiedän, matka on vielä pitkä siihen, että hengissä pysyisivät siihen asti. Toivottavasti tällä naaraalla alkaa sitten erittymään sitä limaa, siltä toiselta, tummemmalta naaraalta sen ihan silmin näki. Tietääkö kukaan, missä vaiheessa tämä tapahtuu? Ja nämä kiekothan ovat molemmat melko vaaleita, joten toivoa sopii, että poikaset löytävät kyljelle. Se edellinen kutunaaras oli "leopard skin" eli jo perusväriltään tummempi, mutta tässä vaiheessa se alkoi mennä vielä tummemmaksi.
Tämä nykyinen kutuparihan on molemmat nyt niitä oransseja kiekkoja joilla on sellaisia mustia "roiskeita". ( Hitsi ku en koskaan muista mitä nimikettä näistä käytettiinkään ). Kuitenkaan nämä eivät ole sukua keskenään, ovat tulleet eri aikaan minulle ja ihan eri puolelta Suomea. Käsittääkseni tämä uros on puolisen vuotta vanhempikin tätä naarasta.
Että tämmöisin perjantai-ilta tunnelmissa täällä!
p.s. äsken vettä vaihtaessa kun katselin tarkemmin, niin muutama hennon hento siima sieltä kudusta jo heilui.
No tämä kutuhan ei enää ole mikään "uutinen", mutta nyt se oli hedelmöittynyt!

Tämä nykyinen kutuparihan on molemmat nyt niitä oransseja kiekkoja joilla on sellaisia mustia "roiskeita". ( Hitsi ku en koskaan muista mitä nimikettä näistä käytettiinkään ). Kuitenkaan nämä eivät ole sukua keskenään, ovat tulleet eri aikaan minulle ja ihan eri puolelta Suomea. Käsittääkseni tämä uros on puolisen vuotta vanhempikin tätä naarasta.
Että tämmöisin perjantai-ilta tunnelmissa täällä!

p.s. äsken vettä vaihtaessa kun katselin tarkemmin, niin muutama hennon hento siima sieltä kudusta jo heilui.
-
- Junior Member
Kahteen otteeseen ovat vanhemmat siirtäneet poikasia, ensin olivat juurakossa ja sitten meni koko perhe purkin sisään asustamaan. Tämä oli kyllä heiltä viisas liikku, koska purkin aukko on takaseinään päin ja näin siellä ovat piilossa meidän liikkeiltä.
No, vaihdoinpa sitten lehtikala altaaseenkin vettä, kiirettä ku on pitänyt, niin hyvä ku oon valot huolehtinut päälle ja ruokaa nakannut - siinä se. En siis ole heidän elämää joutanut seuraamaan muutamaan päivään. Putsasin ensin etulasia ja katsoin ku yksi lehtikala teki "hyökkäys" liikettä kättäni kohti, minä ihmeissään, että miksi se nuin ärhäntelee? Kuinkas ollakkaan, siellä oli myös pikkupoikasia kiinni uiskentelemassa erään kasvin lehdellä - sillä lailla! Näyttivät välillä irtoavan, mutta valppaat vanhemmat ottivat heti kiinni. Nämä kyllä saavat jäädä oman onnensa nojaan, en jaksa alkaa neljättä allasta virittelemään.
Joskus on käynyt niin, että poikaset ovat menneet liikkeelle lähdettyään pohjakalojen suuhun. Niin voi käydä nyttenkin. Mut pitää tähänkin altaaseen yövalo viritellä. Annetaan edes mahdollisuus. Olen kyllä väärällä puolella nyt tästä kysymässä, mutta tietääkö kukaan, voiko lehtikalat kasvaa poikasesta ihan aikuiseksi asti näin "oman onnensa" turvin?
No, vaihdoinpa sitten lehtikala altaaseenkin vettä, kiirettä ku on pitänyt, niin hyvä ku oon valot huolehtinut päälle ja ruokaa nakannut - siinä se. En siis ole heidän elämää joutanut seuraamaan muutamaan päivään. Putsasin ensin etulasia ja katsoin ku yksi lehtikala teki "hyökkäys" liikettä kättäni kohti, minä ihmeissään, että miksi se nuin ärhäntelee? Kuinkas ollakkaan, siellä oli myös pikkupoikasia kiinni uiskentelemassa erään kasvin lehdellä - sillä lailla! Näyttivät välillä irtoavan, mutta valppaat vanhemmat ottivat heti kiinni. Nämä kyllä saavat jäädä oman onnensa nojaan, en jaksa alkaa neljättä allasta virittelemään.