T5-valaisin ja mukana tulleet putket

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ahvenainen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 19:03, 08.10.2005
Paikkakunta: Vuorentausta/TAS

T5-valaisin ja mukana tulleet putket

Viesti Kirjoittaja Ahvenainen »

Minä pöllö kun en yhtään katsonut mitkä putket tuohon valaisimeemme tuli ja olivat liikkeessä ne jo laittaneet valmiiksi, elikkäs neuvokaa/sanokaa/kommentoikaa nyt joku, onko noi ihan oikeanlaiset kun mielestäni tuo valaistus muistuttaa "sinivaloa", heh :)

Kyseessä siis tuo Arcadian T5-valaisin ja siinä valmiina oli seuraavat putket:
2xMarine White
1xMarine Blue Actinic
1xMarine White 14000 K

Allas siis mitoiltaan 130*50*60(kork). ja tilavuus 390l.
Tuo valaistus tuli ajankohtaiseksi koska laitoin muutaman kasvin altaaseen, en tiedä oliko sillä vaikutusta kypsymiseen, mutta ainakin nitraatti ja nitriitti nousi sen jälkeen.(no, tämä ohi aiheen).

Arcadia T5 Overtank
Mikä ei tapa se vahvistaa.
mariana
Senior Member
Senior Member
Viestit: 855
Liittynyt: 00:57, 22.04.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mariana »

Eikös noi ole enemmäkin merivesialtaaseen tarkoitettu jos olen oikein ymmärtänyt? Ainakin tällä sivulla olevasta kuvasta niin päättelisin:
http://www.amazon.fi/akvaariot.html ->arcadia. Klikkaa ko. putken kohdalta niin saat lisää tietoa.
Ehkä joku loisteputkista enemmän ymmärtävä voisi sanoa onko noi kasvien kannalta huonot? Jos et niistä pidä niin varmaan kannattaa kysyä kauppiaalta jos voisi ne vaihtaa, T5 putket taitavat olla vielä vähän kalliimpia kun tavallisemmat T8 putket, harmi jos heti joudut uudet ostaa. Oletko katsonut jo tuon sauraman valotesti sivun? Sieltä näet vähän miltä eri putket näyttävät: http://saurama.aqua-web.org/index.htm
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Suurempi ongelma on kylläkin se, että kyseisiä T-5 putkia ei yksinkertaisesti ole kehitetty pelkästään makeaa vettä varten.. Marinewhite sopii sinällään kyllä ihan hyvin makeaankin, mutta punainen aallonpituus on heikko, kuten muissakin T-5 putkissa, mihin olen törmännyt..

Itselläni on samanlainen yhdistelmä, kuin sinulla hivenen pienemmässä altaassa, ja kasvit viihtyvät aika hyvin vaikka ovatkin vaativampia lajeja.. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
TinaK
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 16:40, 07.01.2005
Paikkakunta: Espoo

Minä vaihdoin putket..

Viesti Kirjoittaja TinaK »

Eli sama arcadian paketti taisi olla kuin sinullakin. Valaisin on n. 120 cm ja neljällä putkella. Koska valaisin lämpiää paljon, se roikuu minulla katossa.

Ostin uudet putket ja säilöin nämä paketin mukana tulevat.
Nyt käytössä on

1* JBL Solar Ultra Tropic T5 54 w (Full-spectrum tube for aquatic plants. Tämä on kasvivalo ja kellertävämpi, kuin alempana mainittu toinen kasviputki)
1* JBL Solar Ultra Natur T5 54 w (Full-spectrum daylight for fresh and marine water)
1* se mukana tullut 14 000 k päivänvalo..en muista nimeä. 54 w
1* Narva 076 Nature superb 54 W T5 (Special for freshwater. Expetide the plant growth. Similar the grolux tube.) Tämä antaa sellaisen suht. liilan kasvivalon.

Havaintoja näistä lampuista on se, että kasvit voivat hyvin. Ei ole tullut levää..miksiköhän...no toivottavasti ei tulekaan. Punarotala, Ludvigia suvun kasvit tekevät hyvin punaista lehteä. Jouduin n. 5 vko sitten vaihtamaa pohjahiekan, joten nyt kasvit joutuivat aloittamaan kasvunsa alusta.

Lampun mukava tulleet putket, tekivät akvaariosta "kylmän sinisen". Eikä kalojen värit olleet luonnolliset. Nyt värit näkyy hienosti.
Odottelen, että kasvit kasvavat suuremmiksi ja sitten lähetän kuvan kommentoivaksi. Varmasti löytyy parannettavaa.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Haa hienoa, että noita putkia onkin sitten saatavana myös makeaan veteen.. Täytyypä itse vaihdella myös uudet putket, josko kasvien kasvua saisi parannettua, koska se ei ole ollut erikoista, vaikka altaassa onkin Co2-painepullosysteemit, pohjalämmitykset sekä jatkuva lannoitus pohjan ja nestemäisen ravinteen kautta.. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
tomduud
Junior Member
Junior Member
Viestit: 88
Liittynyt: 08:53, 10.05.2004
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tomduud »

Noita T5 loisteputkia löytyy myös esim. OSRAM:n kuvastosta (LUMILUX T5 HO (HIGH-OUTPUT)) eri sävyillä, joten valinnan varaa alkaa pikkuhiljaa löytymään.

Tässä juuri pohdiskelen että voisikohan noissa Clas Ohslon:n myymissä 60cm pituisissa T5 valoissa käyttää 14W lampun sijasta tuollaista high output 24W lamppua... (Vastaavan näköisiä lamppuja löytyy myös Adlux Oy (http://www.adlux.fi/) :n tuotekuvastosta Saalinki T5 nimellä.)

Saisi halvalla T5 valot akvaarioon kun hintaan noilla tais olla jotain 40e tms ja noita voi ketjuttaa suoraan jne.

t: Mikko P.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Re: Minä vaihdoin putket..

Viesti Kirjoittaja Mikael »

TinaK kirjoitti:Lampun mukava tulleet putket, tekivät akvaariosta "kylmän sinisen". Eikä kalojen värit olleet luonnolliset. Nyt värit näkyy hienosti.
Odottelen, että kasvit kasvavat suuremmiksi ja sitten lähetän kuvan kommentoivaksi. Varmasti löytyy parannettavaa.
Marine White putkien värilämpötila vastaa väriä joka on muutaman metrin syvyydessä meressä eli kalojen väri vastaisi silloin todellisuutta ainakin jos kyseessä on merikalat. Marine Blue Actinic putki on hyvin sininen ja se tuo esille korallien fluorisoivat värit.

Yleisesti ottaen koralleissa elää symbioottinen levä Zooksantelli (vaikka koralli on eläin) joka yhteyttää kuten kasvit tekevät ja auttaa korallia saamaan ravintoa. Jos tämä symbioottinen levä kuolee niin samalla kuolee myös korallikin. Joten makeanveden kasveille tuo sinivoittoinen valo ei ole vahingollista ja kasvit yhteyttävät siinä valossa - mutta kuinka hyvin eri kasvien kohdalla niin se onkin eri juttu.
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Nostan tätä muutaman kuukauden vanhaa aihetta. Varmaan neliputkiset T5- valaisimet ovat yleistyneet makean veden akvaarioissa; kyselisin millaisia putkiyhdistelmiä olette kokeilleet ja millaisin tuloksin: ulkonäkö/kasvien viihtyminen/levien viihtyminen?
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: T5-valaisin ja mukana tulleet putket

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

No niin tässä tietoa Arcadian T5-putkista

Perustieto on se, että merivesiakvaristit ovat kauemmin tienneet tarvitsevansa paljon valoa (korallien mikroelämää varten). Siis kehittyneimmät loisteputket tarjoavat vielä enimmäkseen sille alalla ratkaisuja.

Mutta kyllä ne käyvät makeaan veteenkin, jotkut. Arcadia valmistaa myös T5 Plant Pro putkea, joka emittoi suunnilleen samanlaista valoa kuin Philips Aquarelle (9.000 K). Siis melko punertavaa valoa ja tarkoitettu makeaan veteen. Itse putkikin on selvästi punertava, virta kytkettynä.
Minä en ole koskaan havainnut näillä kasviputkilla olevan hyvää vaikutusta, jos käyttää niitä pelkästään. Tarvitaan myös valkoista valoa lisäksi.

Tässä sitten muista putkista.

Marine Blue Actinic: putki lähettää sinistä valoa, pelkästään aallonpituudella 420-480nm. Ei todellakaan ole makeavesiputki. Älä osta tätä.

Marine White oli aiemmin kuin Philips Aquarelle ja 9.500 K. Putki oli kuitenkin merivesikäyttäjien mielestä liian punainen ja Arcadia kehitti siitä uuden 14.000 K putken. Sen valo on hiukan sinertävää, mutta kuitenkin pääosin kirkas valkoinen.

Itse suosittelen joko pelkästään T5 Marine White putkia (kuten itsellänikin on: Overtank Luminator 4x54W) tai sitten 1-2 T5 Plant Pro putken kanssa.

En oikein usko, että kannattaa ostaa tehdaskäyttöön ja mainosvaloiksi tarkoitettuja yleislamppuja Osramilta tai Philipsiltä.

t. Harry
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1313
Liittynyt: 12:38, 06.11.2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja iekku »

Meillä on ollut 4 x 80W T5-putkea 570-litraisessa kiekkoaltaassa jo kolmisen vuotta. Ovat malliltaan Osram FQ Lumilux plus Cool White 840. 860-putkia olisi ainakin aikoinaan saanut tilaamalla. Valo on väriltään minusta oikein miellyttävä, vanhoja kuvia pytystä löytyy mm. täältä.

Kasvitkin ovat tykänneet tuosta valosta, joskus tuli lasiin muistaakseni punalaattaleväksi tunnistettua röhnää, ja rihmalevää on ollut ajoittain mutta sitä on löytynyt silloin kyllä joka pytystä valaistuksesta riippumatta.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Nykyisin muuten löytyy myös hyväksi jo T8 -aikana todettuja 965 putkia myös T5 -koossa. Sellaiset täytynee seuraavaksi tuohon valaisimeen hankkia.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Jatketaan ainakin melkein otsikon aiheesta: Sain pitkään odottamani Arcadian Overtank-valaisimen. Kertokaahan millaisilla virityksillä olette kiinnittäneet omianne kehysakvaarioihin? Minulle tuli yllätyksenä ettei se suoraan sovikaan akvaariooni [:I] . Akvaarioliikkeestä suositeltiin silikoonaamaan alumiiniset U-listat akvaarion kehyksiin ja kiinnittämään valaisin niihin. Onko valaisimen optimisijainti keskellä akvaariota vai hieman taaempana: suurin osa kasveista on kuitenkin takaosassa? Entä mitä olette mieltä valaisimen varsinaisista kiinnitysosista? Nehän ovat muovia - pidin itsestään selvänä että olisivat olleet metalliset. Ovatko kestäneet käytössä?

EDIT: Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta löytyi teksti: "Lisätarvikesettien avulla Overtankin saa myös kehysakvaarioon tai vaijerien varassa katosta roikkuvaksi." Jälkimmäisen tiesinkin mutta millainen tuo ensimmäinen setti mahtaa olla? Hinta?
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Minulla on ollut tuollainen 150 cm pitkä Overtank Luminator 4 x 54 W Marine White -putkilla noin pari kuukautta. Hiukan merensinivalkoiseen väriin olen jo tottunut, mutta kasveille se ollut tehokkain toistaiseksi käyttämäni valaisin. Tietenkin tehoakin on enemmän, mutta leviä ei ole ilmaantunut ja esim. jättimiekkakasvit (Echinodorus paniculatus/bleheri ja argentinensis) tekevät kaksikin täysikokoista lehteä viikossa.

Asennuksessa en ottanut käyttöön mukana tulleita muovisia korokeosia, vaan istutin valaisimen akvaarion kehysten päälle pienten, noin 12 mm paksujen kumipalasten kanssa. Etäisyyttä peitelasiin tulee noin 2 cm. Peitelasi on vain valaisimen alla suojana, ei muualla.

t. Harry
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

harrykaa kirjoitti:Minulla on ollut tuollainen 150 cm pitkä Overtank Luminator 4 x 54 W Marine White -putkilla noin pari kuukautta. Hiukan merensinivalkoiseen väriin olen jo tottunut, mutta kasveille se ollut tehokkain toistaiseksi käyttämäni valaisin. Tietenkin tehoakin on enemmän, mutta leviä ei ole ilmaantunut ja esim. jättimiekkakasvit (Echinodorus paniculatus/bleheri ja argentinensis) tekevät kaksikin täysikokoista lehteä viikossa.

Asennuksessa en ottanut käyttöön mukana tulleita muovisia korokeosia, vaan istutin valaisimen akvaarion kehysten päälle pienten, noin 12 mm paksujen kumipalasten kanssa. Etäisyyttä peitelasiin tulee noin 2 cm. Peitelasi on vain valaisimen alla suojana, ei muualla.

t. Harry
Peitinlasit suojana... siis suojaamassa mitä? Eikös valaisimessa ole pleksi loisteputkien alla juuri siksi ettei peitinlaseja tarvi.

Kiva kuulla että olet kokenut niin hyväksi valaisimeksi kasvien kannalta! Itselläni oli valmiina Plant Pro-putket; taidanpa vaihtaa kaksi niistä Marine White:ksi.

Irroititko ne muoviset saranatapit kun pidät valaisinta kehysten päällä (vaikkakin korokkeella)? Koitin itse irrottaa niitä niin toinen liikkui mutta toinen ei vaikka näyttivät olevan urassa samalla tavoin. Itse haluaisin saada käyttöön ne korokeosat saranaominaisuuden vuoksi - näyttää kätevältä kuvissa kipata valaisin ylös niin ei tarvi pelätä että muksut juoksee valaisimen päälle jos laittaa lattialle.
harrykaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:31, 17.03.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harrykaa »

Fisumamma kirjoitti:Peitinlasit suojana... siis suojaamassa mitä? Eikös valaisimessa ole pleksi loisteputkien alla juuri siksi ettei peitinlaseja tarvi.

Kiva kuulla että olet kokenut niin hyväksi valaisimeksi kasvien kannalta! Itselläni oli valmiina Plant Pro-putket; taidanpa vaihtaa kaksi niistä Marine White:ksi.

Irroititko ne muoviset saranatapit kun pidät valaisinta kehysten päällä (vaikkakin korokkeella)? Koitin itse irrottaa niitä niin toinen liikkui mutta toinen ei vaikka näyttivät olevan urassa samalla tavoin. Itse haluaisin saada käyttöön ne korokeosat saranaominaisuuden vuoksi - näyttää kätevältä kuvissa kipata valaisin ylös niin ei tarvi pelätä että muksut juoksee valaisimen päälle jos laittaa lattialle.
Joo valaisimessa on muovipleksi, mutta kun kalani (piraijat) välillä syövät niin innokkaasti, että vettä loiskuu lattialle asti, en viitsisi sitä pleksiä alkaa kuivata. Peitelasi on helpompi puhdistaa ja kestää lasina naarmuuntumatta pleksiä paremmin. Oikeastaan voisin ottaa sen pleksin jopa kokonaan pois, tosin se taas on hyvä pölysuoja valaisimen heijastinta ajatellen.

Plant Pro on minun mielestäni ainakin melko himmeän näköinen. Vertasin niitä liikkeessä vierekkäin Marine Whiten kanssa. Marine White suorastaan häikäsi. Minulla olisi ollut valmiina 2 Plant Pro:ta ja 2 Marine Whitea, mutta pyysin kaikki 4 Marine Whiteksi. Sitten kotona huomasin, että Arcadia oli muuttanut vanhat 9.500 Kelvinin putket uusiin 14.000 Kelvinin putkiin. Mutta kuten sanottu kasvit kasvavat, valo on kirkas ja itse olen tottunut siihen eikä se juuri sinertävältä enää näytä kuin digivalokuvissa (pitäisi varmaan säätää valkotasapainoa).

Korokkeista vielä sem verran, että toinen (etummainen) niistä liikkuu urassa ja on kokonaan irrotettavissa. Taaempi jää lenkkinä paikoillee, mutta käytän kumikoroketta vain etuosassa pitämään valaisimen vaakatasossa (oikeastaan hiukan viistossa taaksepäin kohti akvaarion taka-alan kasveja. Itse kumikorokkeet ovat valaisimen molemmissa päissä akvaarion kehysten päällä. Lisäksi kumikoroke pitää valaisimen hyvin paikoillaan.

Valaisin on sijoitettuna akvaarion päälle siten, että se on enemmän takaosassa, joten sen siirtäminen ei ole tarpeen puhdistusten ajaksi.

t. Harry
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”