Piikkisilmien outo käytös.

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Piikkisilmien outo käytös.

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Mistä johtuu, että piikkisilmäni uivat joskus todella nopeasti, aivan kuin ne saisivat "raivokohtauksen" ja ne saattavat "viilettää" myös sivuttain... Samaa esiintyi myös toisessa akvaariossani ja luulin, että se on jokin tauti... Voiko vedessä olla jotain ärsyttävää...?

Muuten kalat ovat terveitä, pirteitä ja syövät hyvin. Vesiarvot ok (ph 6,5, kh 3-4, nitriitti 0 ja nitraatti 10-15, lämpötila 27).

Tätä käytöstä jatkunut jo reilu kolme vuotta (niin kauan kuin olen akvaariota harrastanut). Myös partamonni saa joskus "äkkiliikkeitä" kun se on lasissa kiinni. Kaloja ei ole kyllä kuollut tähän..
It's true, we're all a little insane.
sakosa
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Mulla kans raitanuoliaiset ja partis "sätkivät" kantoja ja kiviä vasten. Jokin niitä kutittaa, mutta vielä ei ole selvinnyt mikä... Kutinaahan voi aiheuttaa monet asiat: loiset, pohjan tukkeutuminen, erilaiset kemikaalit/myrkyt (jos vaikka sisustuksesta irtoaa jotain epäterveellistä), vääränlainen vesi jne.

Lähetin reilu viikko sitten eelaan yhden inkkarin, toivottavasti siitä selviää tuo pohjakalojen hankailunkin syy. *sormet ristissä*
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

sakosa kirjoitti:loiset, pohjan tukkeutuminen, erilaiset kemikaalit/myrkyt (jos vaikka sisustuksesta irtoaa jotain epäterveellistä), vääränlainen vesi jne.
Loisia tuskin ovat (ainakin epäilen ettei), pohja ei ole tukkeutunut, sisustuksessa olen käyttänyt vain ja ainoastaan mangrovekantoja ja kasveja. Ja muutenkin veden pitäisi olla noille sopivaa. Klooria yms. ei pitäisi olla kauheasti, kun kerran niiden perään kyselin tämän alueen vedestä...

Mutta jos viitsisit, niin ilmoittaisitko sitten jos jotain löytyy siitä kalasta, jonka EELAan lähetit, niin jospa mäkin saisin syyn selville tuohon outoon käytökseen, JOS löytyy jotain.. :?
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Hmm. Mun piikkisilmät tekee kanssa välillä tollasta syöksyilyä ja törmäilevät sitten toisiinsa tai sisustuskappaleisiin. Munkaan akvaariossa ei ole muuta kuin luonnon aineksia, mangrovejuurakkoa, kasveja, tammenlehtiä. Tosin tekevät todella harvoin tuota, eivätkä läheskään kaikki. Joskus vaan huomaa että joku piikkareista syöksähti äkkkiä noin vaan jonnekin. Tosin saattaa olla ihan luonnollista käytöstä. Pari kertaa olen nähnyt kun piikkari säntäilee hetken kuin päättömänä mutta kyllä se on sitten loppunut. Voi olla että joku vedessä leijaileva hiutale tai roska laskeutuu piikkarin päälle ja kutittaa ja sitten piikkari syöksähtää päästäkseen eroon siitä.
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Minulla esiintyy tälläasita säntäilyä ainoastaan yhdellä piikkarilla, aina vedenvaihtojen yhteydessä.Muut eivät eväänsä lotkauta kuin ruoan takia :) Vesiarvot eivät vedenvaihdon takia hypi, käytöksen syy olisi mukavaa tietää..
lasagne
Member
Member

Viesti Kirjoittaja lasagne »

Meillä kerran 1 kuparimonninen teki sellaista. Se ikäänkuin hankasi itseään kiviin ja kasveihin. Nyt se on ollut ihan normaali.
HillaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HillaR »

Juu minulla piikkisilmät syöksyvät aika-ajoin pareittain pitkin akvaa, ja käyvät välillä pinnalla! Luulisin että minun tapauksessani olisi kyse kutupuuhista... Mutta kaikki kalat hankailevat joskus itseään koristeisiin ja kasvien lehtiin... Olen todennut sen normaaliksi, koska eipä kaloista ole mitään löytynyt, vaikka niin tekevätkin!
Piikkisilmät kunniaan! :mrgreen:
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

lasagne kirjoitti:Meillä kerran 1 kuparimonninen teki sellaista.
Mun ihan ensimmäisessä akvaariossa oli täplämonnisia ja nekin käyttäytyivät oudosti, juuri noin miten edellä mainittiinkin. Kummallista.. :? Mutta hyvä ettei ole kuollut kaloja tuohon, en usko että olisi kauhean vakavaa (tai no mistäs sitä tietää :? , mutta en ainakaan usko)..
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No mutta siis sehän voi olla ihan harmiton hiukkanen joka kutittaa kalan ihoa tai pintaa. Sitten kala hinkkaa itseänsä päästäkseen kutinasta eroon. Voihan olla kyseessä myös iholoiset, mutta ainakin minun piikkisilmäni näyttävät hyväkuntoisilta ja todellakaan kaikki eivät tuollaista tee, vain harvat pari ehkä.

Tai no mistä minä tiedän mitä ne yöllä puuhastelevat mutta tuskinpa tuota ainakaan.

Voi että olen iloinen kun lisäsin oikein paljon tammenlehtiä altaaseen niin nyt piikkisilmät ovat paljon enemmän esillä, samalla muutin sisustusta aika paljon niin rohkaistuivat siitä. Ihme juttu, mutta nyt niitä näkee paljon enemmän. Onneksi muuttelin sisustusta..piilojahan on, mutta ovat silti esillä..voi että kun ilostuttaa! :D
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Munkin pitäisi varmaan lisätä akvaariooni tammenlehtiä. Voinko ottaa ne suoraan luonnosta ja pitääkö käsitellä jotenkin? Mitä muuta piikkisilmille mieleistä sisustusta voisin akvaarioon laittaa?
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Salla kyseli eelan tuloksista. No tubihan se meilläkin sitten oli. Inkkarin tulokset: Kalatuberkuloosi (Mycobacterium sp. -infektio) sekä toissijainen uimarakon sini-infektio. Lisäksi oli ruumiinontelossa runsaasti mätiä (kovettunutta kaiketi, sitä ei mainittu). :(

Mikroskooppisessa tutkimuksessa ei löydetty iho- eikä kidusloisia. Hankailun syy ei siis selvinnyt, etsiminen jatkuu.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Salla_~~ kirjoitti:Munkin pitäisi varmaan lisätä akvaariooni tammenlehtiä. Voinko ottaa ne suoraan luonnosta ja pitääkö käsitellä jotenkin? Mitä muuta piikkisilmille mieleistä sisustusta voisin akvaarioon laittaa?
Voi ottaa suoraan luonnosta. Itse olen kerännyt tammenlehtiä, kuivannut ne, laittanut säilöön. Ja kun olen tarvinnut niitä akvaarioon, olen laittanut ämpäriin kuumaa vettä ja tammenlehtiä sinne, puhdistuvat jonkin verran ja vettyvät, jolloin painuvat pohjalle huomattavasti paremmin kuin ilman kuumavesikäsittelyä.

Piikkisilmille mieluista sisustusta ovat hiekka, kasvipöheiköt, juurakot, ylipäätänsä piilot ja tammenlehdet. Kaipa se ylenpalttinen lehtikarikekin on oikein mukavaa, omat piikkisilmäni ainakin tykkäävät möyriä tammenlehtipatjassa, varsinkin jos se on oikein paksu. Tämmöinen patja antaa myös todella hyviä piiloja koko pohja-alalle. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”