Mikä pleko?
Valvoja: Moderaattorit
Mikä pleko?
Pleko on n.14-15cm pitkä. Ostin (sain kaupanpäälliseksi kauppiaalta) sen saman pituisena n.1.5v sitten, joten on jo täysikasvuinen. Olen epäillyt sen olevan L-008, ihan vaan Datzissa olleen kuvan takia, mutta tämän max. pituudeksi kerrotaan 12cm..
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2069503
Sori huono kuva..
----------
Hei pleko gurut! Auttakee! Olisin kysellyt planet catfishistä, mutta kun ei toi lontoo oikein taivu..
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2069503
Sori huono kuva..
----------
Hei pleko gurut! Auttakee! Olisin kysellyt planet catfishistä, mutta kun ei toi lontoo oikein taivu..
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
-
- Advanced Member
Laske oman kalasi selkäevän ruodot sekä vertaa datsissa olevaan kuvaan.. Yritin etsiä samanlaista plekoa suvuilla Peckoltia & Hypostomus, mutta tuloksetta. Tosin Planetcatfishin L-008 oli myös hieman muistuttava, joten se voi hyvinkin olla se. Hankala vaan sanoa yhden huonon kuvan (planetissa) perusteella. 
Eikun vaan pläräämään Aqualogin, Dazin ja Merquriuksen kirjoista kaikk plekokuvat läpi ja tutkimaan yksityiskohtaisesti. Tuo selkäevien ruotojen laskeminen sekä niiden mahdollinen kaksihaaraisuus pitää painaa mieleen ja verrata sitten kuvassa olevaan samalta muistuttavaan plekoon..![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onnea lajin tunnistamiseen!

Eikun vaan pläräämään Aqualogin, Dazin ja Merquriuksen kirjoista kaikk plekokuvat läpi ja tutkimaan yksityiskohtaisesti. Tuo selkäevien ruotojen laskeminen sekä niiden mahdollinen kaksihaaraisuus pitää painaa mieleen ja verrata sitten kuvassa olevaan samalta muistuttavaan plekoon..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Onnea lajin tunnistamiseen!

-
- Advanced Member
Aloin hakemaan tuolla "saopaulonpleko" nimellä tätä kyseistä otusta ja löysinkin sen tieteellisesti kuvattuna: Pareiorhina rudolphi. Tällä nimellä löytyi kuitenkin vain plekoja, joiden aikuispituus jää 4,5cm pituuteen, joten tuo ei voi olla saopaulonpleko vaan joku muu..
Tietty kotijoki voi olla sama, joten jos sen perusteella löytäisi.
Ei ole helppoa ei!
Tietty kotijoki voi olla sama, joten jos sen perusteella löytäisi.

Ei ole helppoa ei!
-
- Junior Member
Meillä on kolme kaverusta Perusta, joiden nimeä ei tiedetä. Olen käynyt läpi kaikki planetcatfishit ja vastaavat. Plekosi väritys näytti kovin tutulta... Mutta toihan ei ole sen 'oikea' väri, eihän? Noi leveät, tummat raidat nimittän. Pilkut on näillä ihan samat (vaikka rakenne aivan eri) ja noi samat leveät raidat ilmestyy toimittamaan stressipuvun virkaa tarvittaessa.
Olin kytänny näitä "sp. peru" plekoja jo pari kuukautta liikkeessä kun vein viimein kaksi kotiin. Siihen mennessä oli jo koitettu etsiä tietoa noista söpöistä. Mitään ei löydy. Ruumiinrakenne on kyllä tosiaan aivan eri sun omalla... Mutta nämä kaveritpa on vasta 4-6cm. Voipi kovin olla lapsenkasvoisia vielä.
Syy, miksi hain vielä yhden lisää, oli se, että kaksi ekaa viihtyi huomattavan hyvin keskenään. Ymmärsin viihtyvän parvessa.. Ja ovat muutenkin aika erityisiä persoonia. Nimittäin kun meen lasin eteen kaloja kurkkimaan, on heti joku näistä kolmesta ihan mun nenässä kiinni. Kunnon linssilude! Mä siirryn, se tulee perässä. Ja ajaa muut pois. Ikäänkun mustis
. Toinen kun ilmestyy näköpiiriin, nostellaan vuorotellen purjeita.
Aivan upeita. Kuvia en ala minä kädetön itse edes yrittämään, joten jos ilmottautuu joku ystävällinen, jolle voin spostiin pistää kuvan, ja auttaa sen tänne näkyviin... Kiitos jo etukäteen. 
Olin kytänny näitä "sp. peru" plekoja jo pari kuukautta liikkeessä kun vein viimein kaksi kotiin. Siihen mennessä oli jo koitettu etsiä tietoa noista söpöistä. Mitään ei löydy. Ruumiinrakenne on kyllä tosiaan aivan eri sun omalla... Mutta nämä kaveritpa on vasta 4-6cm. Voipi kovin olla lapsenkasvoisia vielä.
Syy, miksi hain vielä yhden lisää, oli se, että kaksi ekaa viihtyi huomattavan hyvin keskenään. Ymmärsin viihtyvän parvessa.. Ja ovat muutenkin aika erityisiä persoonia. Nimittäin kun meen lasin eteen kaloja kurkkimaan, on heti joku näistä kolmesta ihan mun nenässä kiinni. Kunnon linssilude! Mä siirryn, se tulee perässä. Ja ajaa muut pois. Ikäänkun mustis

-Syyttömän on helppo hymyillä-
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2385353
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2385352
Siinäpäs SpeedyGamen kuvat, tuo jälkimmäinen näyttää kyllä aika samalta kuin tuo minun otus pienenä.
*Muoks*
Albumissa lukee alkuperäisen kuvan omistajana minun nimeni, mutta eihän se minun ole... En vaan tiedä miten sen saa poistettua. Joten anteeksi kovasti SpeedyGame!
http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2385352
Siinäpäs SpeedyGamen kuvat, tuo jälkimmäinen näyttää kyllä aika samalta kuin tuo minun otus pienenä.
*Muoks*
Albumissa lukee alkuperäisen kuvan omistajana minun nimeni, mutta eihän se minun ole... En vaan tiedä miten sen saa poistettua. Joten anteeksi kovasti SpeedyGame!
-
- Junior Member
Voi kuule,tässä kohtaa ei niin tärkeältä tunnu kuka kuvat omistaa
Kiitos vaan sulle Pöhkis,että hoidit näkyviin noi kaverit. Jospa niidenkin henkilöllisyydestä tulis hyviä ehdotuksia...?
Ensimmäinen otos ei tosiaan laadultaan ole priima. Tarkotus vaan ikuistaa toi 'ressiasu'.
On samanoloinen kun sun oma pienenä? Eli oli sun omallakin huima purje pikkuisena?

Kiitos vaan sulle Pöhkis,että hoidit näkyviin noi kaverit. Jospa niidenkin henkilöllisyydestä tulis hyviä ehdotuksia...?
Ensimmäinen otos ei tosiaan laadultaan ole priima. Tarkotus vaan ikuistaa toi 'ressiasu'.
On samanoloinen kun sun oma pienenä? Eli oli sun omallakin huima purje pikkuisena?
Kuvien kalat ovat kovin nuoria ja kuviointi voi muuttua paljonkin vielä. Kuvan laji on Hypostomus eli täpläplekolaji. Jos alkuperämaa todella on Peru L 231 voisi olla yksi hyvä veikkaus.Aikuiskoko on yli 30cm. Sao Paolo taas kyllä viittaa mantereen toiselle puolelle kaakkois Brasiliaan.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Jyväskylän Reporangassa oli noita kolme kappaletta, en muista onko niitä enää. Tulivat Turun akvaariolta ja niiden nimeksi oli laitettu Sao Paulon pleko, mutta silloin kun sitä kotimaata etsittiin niin muistelisin että ne olisi tulleet Perusta. Eli taitaa kallistua tuonne Mikan ehdottamaan L231
Kasvuvauhti ainakin on melkoinen![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kasvuvauhti ainakin on melkoinen
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
I am a man who walks alone, and when i'm walking the dark road...
-
- Junior Member
Hypostomukseen on itsekin jo päädytty. Mutta siitä eteenpäin on ollu pelkkiä 'sinne päin' tai 'aika lähelle'-havaintoja
.
Kasvuvauhti on tosiaan yllättänyt. Nimittäin hitaudellaan. Isoin tyyppi on vajaassa vuodessa kasvanut ehkä sentin verran
. Ovat siis terveitä,reippaita ja aina ruoka-aikaan paikalla.
Epäilin joskus,että päätyisivät jätiksi. Mut eikö nuo suurensuuret kasva kovin nopsaan...? Tila vaihtuu juuri 550stä 700n. Enhän ole vaan ehtiny vaikuttaa kasvuun tilanpuutteella (en usko)? Jos siis ovat jättejä. Tiedän siis kyllä,et jättien ollessa kyseessä,litrat ei riitä. Eikä tarvikaan. Toinen isompi amme vielä tulossa.
*Muoks* ..Niin,ja Perusta ovat tosiaan tulleet. Tai ainakin uskon lujasti kun Tero (Leppävaario) mulle näin sanoi.
*Muoks taas* Heeetkinen... L-231llä näyttää olevan 13 selkäruotoa..?
Ei siis sama?

Kasvuvauhti on tosiaan yllättänyt. Nimittäin hitaudellaan. Isoin tyyppi on vajaassa vuodessa kasvanut ehkä sentin verran

Epäilin joskus,että päätyisivät jätiksi. Mut eikö nuo suurensuuret kasva kovin nopsaan...? Tila vaihtuu juuri 550stä 700n. Enhän ole vaan ehtiny vaikuttaa kasvuun tilanpuutteella (en usko)? Jos siis ovat jättejä. Tiedän siis kyllä,et jättien ollessa kyseessä,litrat ei riitä. Eikä tarvikaan. Toinen isompi amme vielä tulossa.
*Muoks* ..Niin,ja Perusta ovat tosiaan tulleet. Tai ainakin uskon lujasti kun Tero (Leppävaario) mulle näin sanoi.
*Muoks taas* Heeetkinen... L-231llä näyttää olevan 13 selkäruotoa..?
Ei siis sama?
Ei kasva noin isoksi, tuo on jämähtänyt tuohon 15-20cm väliin, ollut sen kokoinen jo vuosia. Isopurtsi on mennyt ohi jo jonkin aikaa sitten, vaikka on alle vuoden ikäinen.
*muoks*
Niin. ja väritys on edelleen sama kuin aloittajan kuvassa, siitä ei ole muuttunut miksikään. Minun kala siis jo n. 5 vuotias.
*muoks*
Niin. ja väritys on edelleen sama kuin aloittajan kuvassa, siitä ei ole muuttunut miksikään. Minun kala siis jo n. 5 vuotias.
Jyväskylän Repiksessä on vielä yksi. Ei kasva enää niin nopeasti kuin tullessaan. Sillä nimenä hypostomus cf punctatus, mutten ole enää niin varma että onko se sama fisu. Täältä http://www.jjphoto.dk/fish_archive/mall2.htm löysin joitakin sinnepäin näyttäviä, olisiko joku näistä? On pirun hankalaa ottaa selvää kuvan perusteella, pitäisiköhän mun hankkia lasit 

I am a man who walks alone, and when i'm walking the dark road...
-
- Junior Member
Jaa'ah,voihan olla että hätiköin... Googlen kuvahakuun laitoin L-231. Muutaman sivun sai selata ennenku ensimmäinen pleko löyty. Eiköhän se 231 ollut,ja selvästi laskettavissa... Pitääpä kattoa uudestaan kun ehdin.Mika kirjoitti:Missä näyttää? Itselläni ei ole kirjoissa kuvaa josta olisi mahdollista nähdä selkäevää kunnolla.*Muoks taas* Heeetkinen... L-231llä näyttää olevan 13 selkäruotoa..?
Ei siis sama?
Sao Paulo kummittelee joo. Mut epäilen,nää kun on Perusta.