Mikä pleko?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Salaman
Starting Member
Starting Member

Mikä pleko?

Viesti Kirjoittaja Salaman »

Pleko on n.14-15cm pitkä. Ostin (sain kaupanpäälliseksi kauppiaalta) sen saman pituisena n.1.5v sitten, joten on jo täysikasvuinen. Olen epäillyt sen olevan L-008, ihan vaan Datzissa olleen kuvan takia, mutta tämän max. pituudeksi kerrotaan 12cm..

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2069503

Sori huono kuva..

----------

Hei pleko gurut! Auttakee! Olisin kysellyt planet catfishistä, mutta kun ei toi lontoo oikein taivu..
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Jahuu! Jollain on tämä sama ongelma! Mulla on kans tuo sama mölliskö, jolle ei nimeä tunnu löytyvän millään. Sao paulon plekoksi myyjä sitä sanoi kun ostin, mutta eihän sellaista oo missään vastaan tullut.

Nyt viisaammat, auttakaa.
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Kuva ei näy ainakaan meillepäin...
Fishy fella.
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Koita myöhemmin uudestaan, jos siinä on joku häiriö. Kun just vähä aikaa sitten näky, mutta nyt ei. Ja anteeksi kauheasti, tuli näköjään innostuksissaan lähetettyä kahteen kertaan tuo edellinen viesti...
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Kyllä tuo kuva ainakin tänne toimii... Auttakaa nyt plekotietäjät! pleko_88, auta edes sinä...
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Laske oman kalasi selkäevän ruodot sekä vertaa datsissa olevaan kuvaan.. Yritin etsiä samanlaista plekoa suvuilla Peckoltia & Hypostomus, mutta tuloksetta. Tosin Planetcatfishin L-008 oli myös hieman muistuttava, joten se voi hyvinkin olla se. Hankala vaan sanoa yhden huonon kuvan (planetissa) perusteella. :|

Eikun vaan pläräämään Aqualogin, Dazin ja Merquriuksen kirjoista kaikk plekokuvat läpi ja tutkimaan yksityiskohtaisesti. Tuo selkäevien ruotojen laskeminen sekä niiden mahdollinen kaksihaaraisuus pitää painaa mieleen ja verrata sitten kuvassa olevaan samalta muistuttavaan plekoon.. [;)]

Onnea lajin tunnistamiseen! :D
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Aloin hakemaan tuolla "saopaulonpleko" nimellä tätä kyseistä otusta ja löysinkin sen tieteellisesti kuvattuna: Pareiorhina rudolphi. Tällä nimellä löytyi kuitenkin vain plekoja, joiden aikuispituus jää 4,5cm pituuteen, joten tuo ei voi olla saopaulonpleko vaan joku muu..

Tietty kotijoki voi olla sama, joten jos sen perusteella löytäisi. :roll:
Ei ole helppoa ei!
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Pleko_88, kiitos kun edes yrität, sinulla kun tuota kokemusta aiheesta on enemmän, niin osaat varmaan oikeista paikoista katsella! Tuo minun mölliskö on jotain 15cm pitkä ja oliskohan 4 vuotta tuossa pyörinyt, että ei ihan 4,5cm kuitenkaan taida osua oikeaan...
Salaman
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Salaman »

Hienoa, että jollakin muullakin on sama pleko! Nyt vois jo perustaa kerhon..

Ja tosiaan kiitos pleko_88 vaivannäöstä.
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Koitetaas nostaa tämä, jos jollain olisi uusia ideoita! Edelleen siis pleko ilman nimeä.
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja SpeedyGame »

Meillä on kolme kaverusta Perusta, joiden nimeä ei tiedetä. Olen käynyt läpi kaikki planetcatfishit ja vastaavat. Plekosi väritys näytti kovin tutulta... Mutta toihan ei ole sen 'oikea' väri, eihän? Noi leveät, tummat raidat nimittän. Pilkut on näillä ihan samat (vaikka rakenne aivan eri) ja noi samat leveät raidat ilmestyy toimittamaan stressipuvun virkaa tarvittaessa.
Olin kytänny näitä "sp. peru" plekoja jo pari kuukautta liikkeessä kun vein viimein kaksi kotiin. Siihen mennessä oli jo koitettu etsiä tietoa noista söpöistä. Mitään ei löydy. Ruumiinrakenne on kyllä tosiaan aivan eri sun omalla... Mutta nämä kaveritpa on vasta 4-6cm. Voipi kovin olla lapsenkasvoisia vielä.
Syy, miksi hain vielä yhden lisää, oli se, että kaksi ekaa viihtyi huomattavan hyvin keskenään. Ymmärsin viihtyvän parvessa.. Ja ovat muutenkin aika erityisiä persoonia. Nimittäin kun meen lasin eteen kaloja kurkkimaan, on heti joku näistä kolmesta ihan mun nenässä kiinni. Kunnon linssilude! Mä siirryn, se tulee perässä. Ja ajaa muut pois. Ikäänkun mustis 8O. Toinen kun ilmestyy näköpiiriin, nostellaan vuorotellen purjeita.
:mrgreen: Aivan upeita. Kuvia en ala minä kädetön itse edes yrittämään, joten jos ilmottautuu joku ystävällinen, jolle voin spostiin pistää kuvan, ja auttaa sen tänne näkyviin... Kiitos jo etukäteen. 8O
-Syyttömän on helppo hymyillä-
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Laitas vaikka mulle se kuva, niin voin linkittää sen tänne. Yleensä on kyllä tasavärisempi tuo minun, mutta kyllä nuo alueet tummempana erottuu melkeinpä aina.
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2385353

http://www.kuvatehdas.fi/album/showimag ... id=2385352

Siinäpäs SpeedyGamen kuvat, tuo jälkimmäinen näyttää kyllä aika samalta kuin tuo minun otus pienenä.

*Muoks*
Albumissa lukee alkuperäisen kuvan omistajana minun nimeni, mutta eihän se minun ole... En vaan tiedä miten sen saa poistettua. Joten anteeksi kovasti SpeedyGame!
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Voi kuule,tässä kohtaa ei niin tärkeältä tunnu kuka kuvat omistaa :mrgreen:
Kiitos vaan sulle Pöhkis,että hoidit näkyviin noi kaverit. Jospa niidenkin henkilöllisyydestä tulis hyviä ehdotuksia...?

Ensimmäinen otos ei tosiaan laadultaan ole priima. Tarkotus vaan ikuistaa toi 'ressiasu'.
On samanoloinen kun sun oma pienenä? Eli oli sun omallakin huima purje pikkuisena?
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Kuvien kalat ovat kovin nuoria ja kuviointi voi muuttua paljonkin vielä. Kuvan laji on Hypostomus eli täpläplekolaji. Jos alkuperämaa todella on Peru L 231 voisi olla yksi hyvä veikkaus.Aikuiskoko on yli 30cm. Sao Paolo taas kyllä viittaa mantereen toiselle puolelle kaakkois Brasiliaan.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
snake
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja snake »

Jyväskylän Reporangassa oli noita kolme kappaletta, en muista onko niitä enää. Tulivat Turun akvaariolta ja niiden nimeksi oli laitettu Sao Paulon pleko, mutta silloin kun sitä kotimaata etsittiin niin muistelisin että ne olisi tulleet Perusta. Eli taitaa kallistua tuonne Mikan ehdottamaan L231

Kasvuvauhti ainakin on melkoinen [;)]
I am a man who walks alone, and when i'm walking the dark road...
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Hypostomukseen on itsekin jo päädytty. Mutta siitä eteenpäin on ollu pelkkiä 'sinne päin' tai 'aika lähelle'-havaintoja :mrgreen: .
Kasvuvauhti on tosiaan yllättänyt. Nimittäin hitaudellaan. Isoin tyyppi on vajaassa vuodessa kasvanut ehkä sentin verran :? . Ovat siis terveitä,reippaita ja aina ruoka-aikaan paikalla.
Epäilin joskus,että päätyisivät jätiksi. Mut eikö nuo suurensuuret kasva kovin nopsaan...? Tila vaihtuu juuri 550stä 700n. Enhän ole vaan ehtiny vaikuttaa kasvuun tilanpuutteella (en usko)? Jos siis ovat jättejä. Tiedän siis kyllä,et jättien ollessa kyseessä,litrat ei riitä. Eikä tarvikaan. Toinen isompi amme vielä tulossa.

*Muoks* ..Niin,ja Perusta ovat tosiaan tulleet. Tai ainakin uskon lujasti kun Tero (Leppävaario) mulle näin sanoi.

*Muoks taas* Heeetkinen... L-231llä näyttää olevan 13 selkäruotoa..?
Ei siis sama?
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Ei kasva noin isoksi, tuo on jämähtänyt tuohon 15-20cm väliin, ollut sen kokoinen jo vuosia. Isopurtsi on mennyt ohi jo jonkin aikaa sitten, vaikka on alle vuoden ikäinen.

*muoks*
Niin. ja väritys on edelleen sama kuin aloittajan kuvassa, siitä ei ole muuttunut miksikään. Minun kala siis jo n. 5 vuotias.
snake
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja snake »

Jyväskylän Repiksessä on vielä yksi. Ei kasva enää niin nopeasti kuin tullessaan. Sillä nimenä hypostomus cf punctatus, mutten ole enää niin varma että onko se sama fisu. Täältä http://www.jjphoto.dk/fish_archive/mall2.htm löysin joitakin sinnepäin näyttäviä, olisiko joku näistä? On pirun hankalaa ottaa selvää kuvan perusteella, pitäisiköhän mun hankkia lasit 8-)
I am a man who walks alone, and when i'm walking the dark road...
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Ei siis sama?
Missä näyttää? Itselläni ei ole kirjoissa kuvaa josta olisi mahdollista nähdä selkäevää kunnolla.
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Pöhkis
Junior Member
Junior Member

Valitettavasti ei tuollakaan ollut samannäköistä.=( Näitä nyt kuitenkin tuntuu olevan liikenteessä useampiakin, niin voisi olettaa, ettei mikään kovin harvinainen otus ole. Ja tuo sama Sao Paulon plekokin kummittelee näköjään nimenä muuallakin.
SpeedyGame
Junior Member
Junior Member

Mika kirjoitti:
Ei siis sama?
Missä näyttää? Itselläni ei ole kirjoissa kuvaa josta olisi mahdollista nähdä selkäevää kunnolla.
Jaa'ah,voihan olla että hätiköin... Googlen kuvahakuun laitoin L-231. Muutaman sivun sai selata ennenku ensimmäinen pleko löyty. Eiköhän se 231 ollut,ja selvästi laskettavissa... Pitääpä kattoa uudestaan kun ehdin.

Sao Paulo kummittelee joo. Mut epäilen,nää kun on Perusta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”