Täällä siis uudelleen akvaariohin totaalisesti hurahtanut!
Jouduin harmikseni luopumaan edellisistä (500 + 180) nelisen vuotta sitten muutettuani ulkomaille ja luulin pärjaaväni ilman... No nyt ollaan asetuttu paikalleen kotimaahan ja kuume iski toden teolla!
Nyt ajettelin hankkia ~250-300 l altaan. Olen innoissani lueskellut täältä viestejä ja viettänyt taas eräänkin tovin liikkeissä tuijottamassa kaloja...
Ei muuten 5 vuotta sitten puhuttu mitään kalattomasta kypsytyksestä, tai ainakaan niin paljon kuin nyt.
No mutta asiaan jos täpinöiltäni maltan!
Kalasto aiheuttaa jonkun verran pähkäilyä, jotenkin on vaikea hahmottaa 250 l kalaston määrää ja siksi kysynkin neuvoa teiltä viisaammilta.
Vesijohtovesi on pehmeää ja hapahkoa joten kalavalinnat sen mukaan.
Ajatuksena olisi hankkia joku pariskunta. (Ei ainakaan palettikaloja, viimeeksi lisääntyivät kuin sopulit ja sain jatkuvasti kuskata poikasia kauppaan...) Lehtikaloja en halua näin pieneen altaaseen, kutupari oli 500 litraisessa ja kun olivat kutupuuhissa niin valtasivat 1/3 altaasta ja muilla kaloilla ei ollut sinne mitään asiaa. Pähkäilen esim. rusokirjoahventa, olisiko jollain kokemuksia kalasta?
Voisiko tähän altaaseen hankkia 2-3 eri tetraparvea? Kardinaalitetroja ajattelin esim 20 kpl. Keisari- ja kolumbiantetroja minulla oli aiemmin ja keisaritetroja voisin ajatella nytkin.
Toisaalta olen jostain kumman syystä viehättynyt saksipyrstön eleganssiin . Hmm... miltähän näyttäisi kardinaalit ja saksipyrstöt samassa altaassa?
Sitten se pohjaosasto: corydoraksia ehdottomasti! Onko joku bongannut uudenmaan alueelta viime aikoina corydoras pandaa tai axelrodia? Sellaiset olisi haaveissa, mutta toki muukin käy jos näitä ei löydy. Olisiko 6 + 6 ok tai 10 + 10 liikaa?
Myös partis kuuluu hankintalistalle.
Tällaisia pohdintoja olisi, mielelläni otan vinkkejä, kokemuksia ja ehdotuksia vastaan.
Kiitokset etukäteen!
Uudelleen innostunut -> 250 l kalasto
Valvoja: Moderaattorit
Kyllä mun mielestä sun akvaarioon sopii kolme tetraparvea, mutta näyttävämpi se vois olla kahdella suuremmalla parvella... En tosin tiedä kardinaalitetroista, koska yleisesti ottaen ne viihtyvät lämpimämmässä vedessä, tosin ethän sinä lämpötiloija maininnutkaan
Mutta kyselit niistä pandamonnisista, itse juuri ihastuin niihin Jumbon uudessa Faunattaressa, tosin olivat vielä karanteenissa...
Mutta kyselit niistä pandamonnisista, itse juuri ihastuin niihin Jumbon uudessa Faunattaressa, tosin olivat vielä karanteenissa...
Meillä on hiukan yli 250 litraisessa Rubiinitetroja n.30kpl, itse henk. koht. en laittaisi toista parvea, korkeintaan kasvattaisin tätä nykyistä parvea tai ehkä voisin toista parvea ajatella jos olisi todellakin parvessa tiiviisti pysyvä kala, ainakin nuo Rubiinitetrat levittäytyvät välillä pitkinpoikin allasta.
Samaisessa altaassa on myös Neitotonkijoita (Biotodoma cupido) enkä muuta voi kuin suositella, ovat aivan mahtavia eväkkäitä.
Neitotonkijoita hankkiessa, mietin Avainkirjoahvenen, rusokirjoahvenen ja Neitotonkijan välillä ja näihin neitoihin päädyin.
Samaisessa altaassa on myös Neitotonkijoita (Biotodoma cupido) enkä muuta voi kuin suositella, ovat aivan mahtavia eväkkäitä.
Neitotonkijoita hankkiessa, mietin Avainkirjoahvenen, rusokirjoahvenen ja Neitotonkijan välillä ja näihin neitoihin päädyin.
www.nyx.fi
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
Ulkoallas ja akvaarioharrastajille->
allaskumit sekä muovit, suihkulähde- ja puropumput, suihkulähdekivet, liuskekivet, koristekivet ja -rouheet
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Noiden parvikalojen kanssa parvien lukumäärä tuntuu olevan enemmän makuasia kuin kalojen viihtyvyyskysymys. Tietenkään tilaa ei jää kolmeen kovin suureen parveen, mutta jos kaikki kolme lajia ovat pieniä niin sopivat. Toisaalta ainakin saksipyrstö on sen verran kookas, että sen kanssa suosittelisin tuon kokoiseen vain yhtä lisäparvea.
Omassa 317-litraisessani on punapäätetroja ja timanttitetroja, ja hyvältä ne kyllä yhdessä näyttävät. Nyt joukossa on vielä hoidossa muutama loistobarbi, eivätkä nekään ainakaan minun kauneuskäsitystäni riko.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Omassa 317-litraisessani on punapäätetroja ja timanttitetroja, ja hyvältä ne kyllä yhdessä näyttävät. Nyt joukossa on vielä hoidossa muutama loistobarbi, eivätkä nekään ainakaan minun kauneuskäsitystäni riko.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!