minkäkokoiseen altaaseen kultakalan poikasia

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
afro
Junior Member
Junior Member

minkäkokoiseen altaaseen kultakalan poikasia

Viesti Kirjoittaja afro »

Minkäkokoiseen altaaseen voi ottaa kultakalan poikasia(pituus ilman pyrstöä n.6-7cm)elemään kunnes ne kasvavat suuremmaksi. Tiedän että täysikasvuiset yksilöt tarvitsevat n.400-500 litraa mielellään. Mutta eikös se vie monta vuotta kunnes ne ovat sen kokoisia? Eli voiko poikasia ottaa esim.150-200litraiseen jos vaihtaa akvaarion myöhemmin suurempaan? Mitäs mieltä olette?
Kysyn tätä ystäväni tähden. Itse en ole kultakaloja ostamassa kun minulla on jo akvaariossani ihan muita kalalajeja.
timetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timetu »

Varmaan monta vastausta saat samanlaisia mutta eikö ne poikaset kannata ottaa vasta sitten kun on se isompi allas? ei ole sitten muuton vaivaa.

Ja toisaalta pystyvätkö poikaset kasvamaan "isoiksi" pienessä altaassa. Mistäs sen tietää koska niiden kasvu alkaa hiipua liian pienen akvan takia ja koska on oikea aika siirtää ne isompaan.

Ja noi "poikaset" on mielestäni jo nyt niin isoja että suoraan pysyvään akvaan. Ite pidän poikasina n. parin sentin mittaisia.
afro
Junior Member
Junior Member

Ystävälläni on jo ne kultakalat n.100litraisessa altaassa. Ajattelin vain jos hän suostuisi ostamaan niille edes vähän suuremman altaan...
Itsekin olen samaa mieltä kanssasi että suoraan suurempaan ne olis pitänyt ostaa.
jessesa
Senior Member
Senior Member

Re: minkäkokoiseen altaaseen kultakalan poikasia

Viesti Kirjoittaja jessesa »

afro kirjoitti:Minkäkokoiseen altaaseen voi ottaa kultakalan poikasia(pituus ilman pyrstöä n.6-7cm)elemään kunnes ne kasvavat suuremmaksi.
afro kirjoitti:Ystävälläni on jo ne kultakalat n.100litraisessa altaassa..

Jonkunlainen ristiriita? :roll:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tota... Mites tän nyt kauniisti ilmaisis... Toi allas on jo auttamattomasti liian pieni. Tuon kokoisen kultsun koko tuplaantuu ensimmäisen vuoden aikana. Sen jälkeen kasvu alkaa hiljalleen laantua. 2-3 vuotta vanhan kultakalan koko lähenee siinä 30cm:n pituutta. Joten kyllä se 400l:kin on vähän alarajoilla... Voit kysästä siltä kaverilta, miksi sillä ylipäätään on kultakaloja. Siis kaloja, jotka eivät edes sovellu "normaalille" harrastajalle.
afro
Junior Member
Junior Member

Se mun kaveri oli vain halunnut itelleen kultakaloja ja oli nähny leffoissa kultakalamaljoissa kultakaloja joten luuli et ne voi ottaa sellaseen. Jos se olisi eka jutellu mun kaa niin sillähän ei niitä kaloja nyt olisi. Se kysyi jos mä ottaisin ne kalat silloin kun ne oli vielä boolimaljassa mut mä kieltäydyin heti koska mun 200litran altaaseen EI tule yhtäkään kultakalaa. No sit se osti viikon sisäl itelleen sen 100litraisen kun ei isompaan ollu varaa. Sanoin kyl hänelle et ne kultakalat tarttis n.400litraa... En sit tiedä mitä hän tulevaisuudessa asian eteen tekee ja saavatko kultikset ikinä suurempaa allasta.

Olenpa nähyt eräällä toisella naisella kaksi kultakalaa kultakalamaljassa jossa oli suodatin ja kasveja. Ne oli kuulemma ollu siellä jo monta vuotta. Ihme et ne oli vieä hengissä. Joku oli ostanu ne kalat sen naisen lapselle lahjaksi.

Se on ni väärin kun näytetään elokuvissa väärää esimerkkiä pitämällä kaloja kultakalamaljassa kun monet tietämättömät sit luulee et ne tosissaan viihtyy siellä!
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viola »

Riemuvoitto! Tämän päivän Keski-Suomalaisessa oli artikkeli että Rooma on kieltänyt lailla kultakalamaljat! :D Milloinhan Suomessa?
Viola & eläintarhantynkä
afro
Junior Member
Junior Member

Toivottavasti pian!
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Maljathan on suomessa ollu kielletty jo monta vuotta:) Just nyt ei tuu mieleen, koska eläinsuojelulaki astui voimaan. Siellä on selkeästi määritelty altaan minimikooksi 40 l ja kielletty kalojen pitäminen pyöreässä altaassa:)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Joo niin on. Täällä vaan eläinsuojeluvalvonta ei oikein kerkeä kaloja valvomaan ja ihmiset ei välitä kun siitä ei ole mitään sanktiota määrätty. Monet ihmiset jotka pitää kaloja noissa pienissä purtiloissa sanovat että väliaikaisesti vaan..
Viola & eläintarhantynkä
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Se ei ole laki vaan eläinsuojelulaissa esiintyvä suositus.

Maa- ja metsätalousministeriön eläinsuojelupäätös.

1§, 2. momentti "Päätöksen ja sen liitteiden säännökset ovat sitovia. Liitteet sisältävät myös suosituksia, jotka on kirjoitettu kursiivilla. Suositukset eivät ole sitovia."

Liite 10 Kalat

Akvaariossa on vähintään 1 litra vettä kutakin enintään 5 cm mittaista kalaa kohden ja vähintään 4 litraa vettä kutakin enintään 10 cm mittaista kalaa kohden. Akvaariossa on vettä kuitenkin aina vähintään 40 litraa. KLIK
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Viola
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

..noniin..silläpä sitä ei sitten noudatetakaan. Olin viime syksynä eräässä eläinkaupassa tuolla maaseudulla ja kaksi pikkutyttöä keskusteli: "..jos ostaisi tuon kultakalan ja laittaisi sen semmoseen maljakkoon.." Pakko oli puutua keskusteluun ja selittää että se kalaparka kyllä kuolisi ja sitten tulisi iso suru...toivon edelleenkin että viesti olisi mennyt perille.
Viola & eläintarhantynkä
timetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timetu »

Taisin juuri täältä joskus lukea jutun että nainen halusi ostaa oranssin värisen kultakalan maljaan ja laittaa valon alapuolelle että illalla kun katsoo telkkaria niin "akvan" valo kun on päällä niin kultakalan väri loisi kaunista oranssia välkettä huoneeseen...

Ostaisi mieluummin laavalampun...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”