Siniravun altaasta punaisia matoja
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Siniravun altaasta punaisia matoja
Ilmeisesti pohjassa elävät kun sieltä nousivat putsatessa, noin 2-3 senttiä pitkiä, reilusti alle millimetrin paksuisia tehokkaasti uivia matoja, jotka ovat selkeän punaisia väriltään, uivat muuten kuin käärmeet.
Sinirapu ei ole moksiskaan niistä - mutta minä olen. Tietääkö joku, mitä ihmettä rapunen on kaverikseen löytänyt? Kumpi on vaarassa rapu vai minä? Miten pääsee eroon jos ovat henkelle ihan vaaraksi?
Sinirapu ei ole moksiskaan niistä - mutta minä olen. Tietääkö joku, mitä ihmettä rapunen on kaverikseen löytänyt? Kumpi on vaarassa rapu vai minä? Miten pääsee eroon jos ovat henkelle ihan vaaraksi?
-
Sami
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tubifex -torvimatoja?
Jos on näitä - onnittelut!
Itse olen etsiskellyt elävää tubifex-kantaa akvaarioihini jo jonkin aikaa, sillä torvimadot ovat kalojen, erityisesti pohjaa möyrivien monnisten, suurta herkkua.
Jos on näitä - onnittelut!
Itse olen etsiskellyt elävää tubifex-kantaa akvaarioihini jo jonkin aikaa, sillä torvimadot ovat kalojen, erityisesti pohjaa möyrivien monnisten, suurta herkkua.
-Sami-
Kyllä ne ilkeästi muistuttaa noita kuvassa olevia, mutten tiedä onko ne villinä ja vapaan uiskennellut ennen kun menin ne imemään pohjasta. Tutkitaanpas taas ennen kuin alan matosia hutkimaan.
Kun huomasin ne ämpärissä pyörimässä iloisesti, olikin jo myöhäistä päätellä missä ovat asuneet. Kovasti tykkäsivät kylläkin kömpiä ämpärin reunustalle, pois pyörteisestä vedestä.
Kävi heti ne löytäessäni mielessä myös nuo tubifex-madot, mutta kun en mokomia ole nähnyt kun kuution muodossa niin en osaa sanoa ovatko vai eikö. Kysynpä siis viisaammiltani, onko tuo edellä mainittu tubifex-madolle tyypillistä käytöstä, minä kun en tiedä niistä mitään?
Kävin kurkkimassa, ja kyllä pohjassa nuo matoseni elelevät.
Kun huomasin ne ämpärissä pyörimässä iloisesti, olikin jo myöhäistä päätellä missä ovat asuneet. Kovasti tykkäsivät kylläkin kömpiä ämpärin reunustalle, pois pyörteisestä vedestä.
Kävi heti ne löytäessäni mielessä myös nuo tubifex-madot, mutta kun en mokomia ole nähnyt kun kuution muodossa niin en osaa sanoa ovatko vai eikö. Kysynpä siis viisaammiltani, onko tuo edellä mainittu tubifex-madolle tyypillistä käytöstä, minä kun en tiedä niistä mitään?
Kävin kurkkimassa, ja kyllä pohjassa nuo matoseni elelevät.
No nyt loppui kiinnostus matojen ihmettelyyn ikävällä tavalla. Olimme viikonlopun poissa torstaista-sunnuntaihin ja pikku rapusemme oli kuollut sillä aikaa.
Mitään vikaa ei näyttänyt olevan lähtiessämme, vesi kunnossa, viikonlopun ruokapalanen niin kuin ennenkin reissuun mennessä. Suodatin sun muut pelit ja vehkeet toimivat hyvin, mutta kaverimme vaan on kuukahtanut kahden mökkiluolansa väliin, niin kuin olisi rauhallisesti nukahtanut niille sioilleen. Sähkökatkoskin on pois suljettu kun muut purkit ovat OK.
Kiitän kuitenkin kaikkia neuvojaan jakaneille, matosia on vielä, taidan alkaa kasvattamaan niitä seuraavaksi.
Mitään vikaa ei näyttänyt olevan lähtiessämme, vesi kunnossa, viikonlopun ruokapalanen niin kuin ennenkin reissuun mennessä. Suodatin sun muut pelit ja vehkeet toimivat hyvin, mutta kaverimme vaan on kuukahtanut kahden mökkiluolansa väliin, niin kuin olisi rauhallisesti nukahtanut niille sioilleen. Sähkökatkoskin on pois suljettu kun muut purkit ovat OK.
Kiitän kuitenkin kaikkia neuvojaan jakaneille, matosia on vielä, taidan alkaa kasvattamaan niitä seuraavaksi.
Katso, ettei olisi pelkkä kuorenvaihto kyseessä. Moni luule ravunsa kuolleen síinä vaiheessa.killekala kirjoitti:No nyt loppui kiinnostus matojen ihmettelyyn ikävällä tavalla. Olimme viikonlopun poissa torstaista-sunnuntaihin ja pikku rapusemme oli kuollut sillä aikaa.
L. B
- Junior Member

-
Sami
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
(Tästä voisi melkein aloittaa uuden keskustelun)vauhtimamma kirjoitti:Kun aiheena nyt on ravut niin mä sain kaverilta yhden ravut, se oli sellanen vaalea pieni, teli tuossa poikaset ja eilen se oli muuttunut oranssiksi ja kuollut, missä vika vai onko vikaa? Pärjääkö poikaset ilman aikuista? Kun ei ollut kuin se yksi rapu tuolla...
Mikä rapu ja mitkä ovat vesiarvot, altaan koko, ruokinta ja hoitorutiinit?
En näe syytä mikseivät poikaset pärjäisi ilman isompia rapuja.
Lajista riippuen on jopa hyvä, että poikasten kanssa ei ole aikuisia rapuja samassa altaassa.
-Sami-
Juu, vanhastaan tiesinkin tuon ja olenkin pitänyt tuon altaassa sunnuntaista asti. On keränyt mukavan kotilo-armeijan päälleen ja alkaa jo rusehtavaa levääkin kasvamaan kuoren päälle, joten kohtalonsa on melkoisen selvä.
Odottelen kuitenkin enemmän tai vähemmän toiveikkaana että jotain liikettä alkaisi tapahtumaan. Vaikkei muuta niin sitten kaverin maallisten jäännösten pintaan nousua, jotta voin laittaa purkin joko kaappiin tai uusiokäyttöön.
Odottelen kuitenkin enemmän tai vähemmän toiveikkaana että jotain liikettä alkaisi tapahtumaan. Vaikkei muuta niin sitten kaverin maallisten jäännösten pintaan nousua, jotta voin laittaa purkin joko kaappiin tai uusiokäyttöön.