Suosituksia..?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

HillaR
Junior Member
Junior Member

Suosituksia..?

Viesti Kirjoittaja HillaR »

Te meriveden kanssa lotraajat:
Suositelkaa nyt ja kehukaa merivesiakvan hankkimista maasta taivaaseen!
Tiemmä vaikka sellainen tulisi laitettua... [;)]
Lusse
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Lusse »

Erittäin mielenkiintoinen ja hauska harrastus.

Laita sellainen !
Kaikki saa ja kaikilta saa mutta kaikki ei saa kaikilta !
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janhalo »

Tuossakai se on yksi suurimmista eroista. Merivesi akvaa ei vain hankita. Se on ikuinen projekti, joka ei koskaan tunnu lähestyvän loppuaan...

Kovasti tuntuu aalloissa menevän. Kun itse pari vuotta sitten lähdin matkaan, uusia altaita ja harrastajia tuli tiuhaan tahtiin. En tiedä tuntuuko muista samalta, mutta olen huomaavinani tällä hetkellä enemmän lopettajia kuin harrastuksen pariin tulijoita?
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Suosittelen meriakvaarion hommaamista erittäin lämpimästi!
Itse olen juuri lopettanut, mutta kiinnostus säilyi kuitenkin vahvana.
Meriakvaarioon on saatavana sellainen määrä erittäin upeita eläimiä/eliöstöä, ettei makeanveden purkki hienoimmillaankaan ole sinne päinkään.
Janhalo on oikeassa, nyt on harrastuksen laskusuhdanne osittain, mutta kyllä se vielä muuttuu....
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Merivesiakvaariossa voi pitää aika paljon "harvinaisempia" kaloja, siis siinä mielessä, että joka naapurilla ei ole niitä. Merivesiakvaario on jo valaistuksen puolesta aivan eri värinen ja erilaisen tunnelman luoja huoneeseen, jos sisustukseen sopivan akvaarion haluaa ja tykkää enemmän sinisestä kuin vihreästä :)
Merialtaassa on aina jotain uutta ja ihmeellistä, mitä ei tiennyt omistavansa; esiin putkahtelee erilaisia rapuja, meritähtiä, kotiloita, korallien alkuja....

Haastetta on varmasti jokaiselle, mutta hienointa on mielestäni rentoutua iltaisin katselemalla auringon tapaan välkehtivää valoa virtaavassa, kirkkaassa vesimassassa, korkealla jalustalla olevaa akvaariota kun katsoo sopivasti alaviistosta, tuntuu kuin olisi itsekin siellä pinnan alapuolella kauniilla riutalla...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

janhalo kirjoitti: Kovasti tuntuu aalloissa menevän. Kun itse pari vuotta sitten lähdin matkaan, uusia altaita ja harrastajia tuli tiuhaan tahtiin. En tiedä tuntuuko muista samalta, mutta olen huomaavinani tällä hetkellä enemmän lopettajia kuin harrastuksen pariin tulijoita?
Minulle on jäänyt mielikuva, että lopettajia on osaksi sellaisia jotka ovat hankkineet käytetyn ja mahdollisesti ei enää niin hyvässä kunnossa olevan kokonaisuuden. Tämä ei ole oikein hyvä alku ja varmasti tuo pettymyksiä tullessaan. Odotukset ovat suuret mutta tulos ei niin kovinkaan hyvä.

Olen huomioinut myynnissä olevan vanhan laitekannan ja se on selvästi 'vanhanaikaista' ja siksi myös halpaa. Nyt täällä näyttäisi olevan kaupan hyvä vuoden vanha setti mutta se ei enää olekaan joka naisen ja miehen kukkarolle sopiva.

Muistettava, että tämä ei ole niin halpa harrastus kuin moni luulee.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Meikäläiset ainakin hankkivat käytetyn ja erittäin hyväkuntoisen setin (kiitos vaan lopettamisesta Suomijäbä [;)] ). Harrastus on siis vasta muutaman kuukauden vanha ja on todellakin erilaista ja hauskaa kuin makean veden kanssa lortaaminen. Tällä hetkellä kämpässä on jo kaksi suolavesipurkkia :mrgreen:

Vasta merivesiallasta hankkivalle haluaisin sanoa sen varoittavan sanan, että vaikka merivesiallas ei ole yhtään makeaa vaikeampi, on se tyystin eri asia. Eli makeanveden opit kannattaa heittää romukoppaan ja aloittaa aivan alusta lukemalla ja opiskelamalla. Kivaa on, että taas saa tuntea itsensä aivan aloittelijalta :mrgreen: Kaikki laitteet ovat vieraat, eliöstö kummallista ja kumman nimistä ja muutenkin kaikki kovin kiehtovaa. Joka päivä altaasta löytyy uusi öttiäinen, kuukausienkin jälkeen!
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
moo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja moo »

Muistettava, että tämä ei ole niin halpa harrastus kuin moni luulee.
Nano on ihan fiksu tapa tutustua suolaveteen, on aikalailla halvempaa kun isommat purkit :)
HillaR
Junior Member
Junior Member

No mitä sitten tarvitsen aloittaakseni harrastuksen?
Budjetti...? [;)]
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

-Alix- kirjoitti:Meikäläiset ainakin hankkivat käytetyn ja erittäin hyväkuntoisen setin (kiitos vaan lopettamisesta Suomijäbä [;)] ).
:P Kiitos kun aloititte..

Meripurkin perustaminen on kutakuinkin 10€/litra jos uutta tekniikkaa ostat, hyvä mittari,pitää paikkaansa aika hyvin isommissa altaissa, pienemmissä aina tulee tietysti kalliimmaksi [;)]
Tarvitset:
Altaan, kiertovesipumput n.20%altaan tilavuudesta vähintään, monimetallivalaisin, hiekkaa, uutta kiveä, tarjouksen saat parhaiten Kimiltä Siniriutasta.

Edit: kerro minkä kokoista allasta olet ajatellut, helpompi kertoa tarkemmin.
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

HillaR kirjoitti:Te meriveden kanssa lotraajat:
Suositelkaa nyt ja kehukaa merivesiakvan hankkimista maasta taivaaseen!
Tiemmä vaikka sellainen tulisi laitettua...
HillaR kirjoitti:No mitä sitten tarvitsen aloittaakseni harrastuksen?
Budjetti...? [;)]
Ei millään pahalla, mutta ainakin pirun paljon enemmän halua ottaa itse selvää asioista...

Täältä löytyy alkajaisiksi ainakin 100 keskustelua altaan perustamisesta, tarvittavasta laitteistosta, hinnoista jne. Lue edes elpurin ansiokas FAQ ylimpänä keskustelunaiheena. Siitä on hyvä aloittaa.

Jos täältä täytyy pyytää erikseen motivoimista harrastukselle, kannattaa varmaa odotella kaikessa rauhassa ja jättää koko homma tuonnemmaksi. Näköpiirissä on kallis kokeilu. Suomijäbän 10€/litra on pirun lähellä totuutta ja siinä on vasta perustaminen.
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Erittäin mielenkiintoinen harrastus, suosittelen lämpimästi! Pikkuista nanoakin jaksaa tuijotella tuntikausia vaikkei siellä kaloja olisi edes. Meillä 63ltr nano jota kyllä kaikki on innostunut katselemaan ja etsimään kaikkea elävää sieltä.

Rahaa palaa, mutta se on täysin sen arvoista! :mrgreen:
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
HillyBilly
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HillyBilly »

Pari vuotta sitten kun nano altaat olivat käsittääkseni suht uusi tuttavuus tällä mantereella, lähdin kokeilemaan mikä on tämän idea. Pistin kohtuullisen halvalla nanon pystyyn, mutta pikku hiljaa tekniikkaa vaihtamalla (valo loisteputkista monimetalliin, vaahdottaja jne.) siitä tuli kaikkea muuta kuin halpa pieni nano.

En edes uskalla yrittää laskea mitä tuohon alta 100 litran purkkiin on rahaa mennyt 2 vuoden aikana. Viimeisen vuoden aikana olen kuitenkin sen verran viisastunut että olen hommanut tekniikkaa joka sopii isompaankin altaaseen, kalkkireaktori, pinnantasaaja ja uusimpana RO laite.

En kuitenkaan kadu mitään, hieno kokeilu ja sillä sain itseni vakuutettua että pystyn koska vaan hanskaamaan isonkin merivesi altaan. Olen saanut arvokasta tietoa ja arvokkaita oppitunteja. Tiedän nyt mitkä virheet on helppo tehdä heti alkajaisiksi ja toivon mukaan seuraavan altaan kanssa en niitä tee. Ja sehän on varma että seuraava tulee ja isompi.

Ei välttämättä ole ollenkaan huono vaihtoehto kokeilla nanolla miten homma toimii ja haluaako pulata kyseisen harrastuksen kanssa. Se ei ole halvin tyyli aloittaa mutta halvin ja ainakin helpoin tyyli todeta että ei kiinnostakkaan.
Kottarainen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Viime perjantaina sain itselleni meripurkin, ja pitää kyllä sanoa ettei paljoa enempää voi toivoa. Telkkarin lykkäsin nurkkaan kun ei sitä tule enää kateltua (ja akvaario vei sen paikan :P ). Akvaarioni on vain 150 litraa, mutta sielläkin on jo 5 kalaa - vaikka kaikki muu elävä meripurkeissa on paljon mielenkiintoisempaa! Sain oman, lähes täydellisen pakettini vaivaisella 350 eurolla (kiitos Fisutytteli!) käytettynä, tosin nyt siihen tuli 200 euroa lisähintaa kun hain monimetallivalaisimen loisteputkien rinnalle. Koko paketin ovh:ta en ole uskaltanut edes ajatella. Olen siis varmaan kaikkein edullisimmin päässyt harrastukseen mukaan. Korvaamatonta oli tietenkin myös se, että sain hyvin käynnissä olevan purkin suoraan itselleni, enkä joutunut "taistelemaan" levävaihetta tai muutakaan. Ei pahaa sanottavaa tästä harrastuksesta. Ja on muuten hiton paljon nätimpi harrastus kuin makean veden pytyt, itse ainakin olen rakastunut siniseen, kirkkaaseen hohteeseen. Ei puoli-sameeta vihreänruskeaa kajoa. Jea.
elpuri
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja elpuri »

Kottarainen kirjoitti:Ja on muuten hiton paljon nätimpi harrastus kuin makean veden pytyt, itse ainakin olen rakastunut siniseen, kirkkaaseen hohteeseen. Ei puoli-sameeta vihreänruskeaa kajoa. Jea.
Kohta tulee hirveät flamet :mrgreen:
Liirum laarum
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

On syitä, joiden takia nanomme hintaa ei pitäisi laskeskella, mutta teenpä nyt niin kuitenkin. Systeemi on siis ala-altaallinen vaikka pieni onkin. Yläallas 35x35x35, ala-allas 30x30x40 (mahtuu jalustan sisään). Jalustan tein vanerista ja käsittelin Osmo-värivahalla valkoiseksi. Siihen voisi ajatella ehkä satasen. Jos joutuu kaupasta ostamaan nuo kaksi akvaariota (molemmissa väliseinä ja yläaltaassa kaksi läpivientiä) niin satanen on taas lähellä totuutta. Monimetalli on käytetty 70W Zeiss Ikon ja siinä on 14000K polttimo, kolmas satanen tuonne. Kaksi kiertovesipumppua (meillä 600ltr/h Juwelit) ja nostopumppuna Eheimin Compact 1000 ovat suomalaisessa akvaariokaupassa neljännen satasen. Vaahdotin, uusi Tunzen pikkuinen maksaa taas sen satasen, meillä käytetty Weipro, jonka toimivuudesta ei vielä ole varmuutta. Sen kyllä saikin puolet halvemmalla kuin Tunzen...

Tähän vielä kemikaalit ja testit päälle, ja tietysti elävä kivi. Kivienkin laadulla on merkitystä. Halpa kelpaa suodatukseksi, hyvän mukana tulee myös elämää. Edes 35cm kanttiinsa oleva nano ei siis ole halpa. Minä tein paljon itse, jotain kamppeita jo oli, muutama hankittiin käytettynä ja loppuja sain normaalia edullisemmin. Lopputulos oli siten paljon halvempi kuin yllämainittu lista satasia. Toisaalta jos on valmis pystyttämään merialtaan hyvällä uudenaikaisella tekniikalla, ei tarvitse pettyä siihen, että homma ei toimi teknisen puolen takia.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
elpuri
Member
Member
Viesti:

Oliko jossain kuvaa tosta kokonaisuudesta?
Liirum laarum
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on aika halvaksi tullut kokoonpano, joka tosin ei ole vielä täydellinen, mutta ihan toimiva. Siinä on 10 kk käytössä ollut lähes 400l akvaario, n.200l ala-allas (ei vielä käytössä), korkea jalusta, Tunzen vaahdotin ja stream-pumppu, kaksi pienempitehoista pumppua, monimetallivalaisin, loisteputkivalaisimessa sinivalo, 100kg elävää kiveä, RO-laite, lisäaineita ja suolaa veteen sekä tietysti lämmitin. Yhteensä maksaneet alle 1500 euroa, kun esim. valaisin ja akvaario olivat käytettyjä, ja akvaarion mukana sain paljon elävää kiveä ja suolaa. Osa kivestä on uutta.
Siitä sitten päivitän vähän tehokkaampiin laitteisiin ja hankin joitain uusia laitteita sitä mukaa kun rahaa kertyy, mutta kyllä tuo näyttää toimivan.

Ei kaikkea kannata, eikä tarvitsekaan ostaa uutena, kun tälläkin hetkellä on paljon hyviä paketteja myynnissä.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
HillaR
Junior Member
Junior Member

Voisiko mun 150 li6trainen muuttua merivesialtaaksi...?
Miten?
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

HillaR kirjoitti:Voisiko mun 150 li6trainen muuttua merivesialtaaksi...?
Miten?
Varmaan siten, että oikeesti luet vähän ensin. Tuskin kukaan alkaa sulle tähän viestiketjuun kirjoittamaan kokonaista luentoa merivesiakvaarion perustamisesta, joten kannattaisi ostaa joku kirja tai lukea netistä. Siniriutassa myydään suomenkielistä merivesiakvaarion perustamisopasta, joka vastaa aika hyvin sun kysymyksiin. Vaikka se maksaa rahaa enemmän kuin nettisivujen plaraaminen, säästät paljon aikaa ja vaivaa kun löydät samat jutut yhdestä lähteestä, ja suomeksi.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tässä taitaa nyt olla kyseessä trolli... Ei kai kukaan nyt oikeasti...?
elpuri
Member
Member
Viesti:

HillaR kirjoitti:Voisiko mun 150 li6trainen muuttua merivesialtaaksi...?
Miten?
Tyhjennät altaan ja laitat sinne merivesikamat sisään. Jos allas on kehyksellinen, niin http://elpuri.aqua-web.org/faq/index.html#kokolasi.
Liirum laarum
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Tuskin on trolli. Turha olla aina niin ylimielinen ja kommentoida jotain jos ei vastaa itse kysymyksiin. Kyllähän kysyä saa, jopa merivesiketjussa, vai?
P.A.L.L.O.K.A.L.A
janhalo
Junior Member
Junior Member
Viesti:

En ole täällä juurikaan törmännyt ylimielisyyteen. Suurin osa tämän palstan keskusteluistahan käydään juuri erilaisten kysymysten ympäriltä. Asioihin saa lähes aina hyviä vastauksia.

Kannattaa käyttää vaikka vain 5 minuuttia asioiden lukemiseen, ennen kuin ruvetaan paukuttamaan kysymyksiä. Esimerkiksi: "luettuani tämän, en vieläkään ymmärrä...". Todennäköisesti usea muukin täällä mietiskelee vastaavaa ja aiheen ympäriltä viriää keskustelu.

Kokeile laittaa digivideo.fi palstalle kysymys: "Mitä tämä kaikki kuvaaminen oikein on ja miten minä voin kuvata?" Kun koko saitti pursuaa tietoa kuvaamisen alkeista ammattikuvaajien tekniikoihin.

Pahoittelen jos pahoitin jonkun mielen. Mieleeni tuli vaan trolli.
HillaR
Junior Member
Junior Member

No itseasiassa kukaan ei suosittele niissä opuksissa meriakvaa eikä kukaan kerro käytännön esimerkkejä.

Että ihan tiedoksi!
Ja jos häiritsee nää ketjut ni SAA olla lukemattakin!
Että ei tarvi valittaa.

Poistettu huuto - Lisa -
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”