Lämmintä vettä suoraan hanasta akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
Lämmintä vettä suoraan hanasta akvaarioon?
Elikkäs voiko akvaarioon ottaa veden vaihdossa suoraan hanasta sopivan lämpöistä vettä vai tuleeko kuumavesiputkista kaloille haitallisia aineita mukana? Talomme on vanha mutta vesiputket uusittu muutama vuosi sitten.
Moi!
Mie oon ainakin lisänny suoraan hanasta sopivanlämpöstä vettä. Asun siis kerrostalossa, joka on valmistunu vuonna 2000, eli putkisto on aika uutta. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt minulla.
Mie oon ainakin lisänny suoraan hanasta sopivanlämpöstä vettä. Asun siis kerrostalossa, joka on valmistunu vuonna 2000, eli putkisto on aika uutta. Mitään ongelmia ei ole ilmennyt minulla.
/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\
Yksi iso vatsalihas on parempi kuin kuusi pientä.
Hartsa
Yksi iso vatsalihas on parempi kuin kuusi pientä.
Hartsa
-
- Junior Member
Ainoa tilanne, jolloin varoisin hiukan, on se, että vettä ei ole laskettu pitkään aikaan putkistosta, esimerkiksi lomareissun jälkeen. Silloin laskisin vettä hiukan aikaa viemäriin ennen kuin alkaisin akvan veden vaihtoon.
Oikeastaan sama sääntö mikä pätee juomaveteen.
Oikeastaan sama sääntö mikä pätee juomaveteen.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
En näe kanssa mitään järisyttävää estettä moiselle, itsekin sitä harrastamme. Tarkkana saa tosin olla, vanha kerrostalo kyseessä. Ensin lorotetaan kymmenisen minuuttia vettä suoraan viemäriin että saadaan hanasta muutakin kuin tulikuumaa ja sen jälkeen alkaa säätö sopivaksi. Letku altaaseen ja välillä pois kun alkaakin itsestään lykätä jäätävää tai tulista.
On muuten välillä todella mukavaa käydä suihkussa...
On muuten välillä todella mukavaa käydä suihkussa...

Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Advanced Member
Minä lasken suoraan hanasta myös, hiljaisella paineella ja lämpömittarin päälle. Mieluummin asteen-pari alle peruslämpötilan, lämmitin lämmittää veden kyllä nopeasti.
Voisiko käytössä olla vielä vanhoja kupariputkia tai kuparinen kuumavesiboileri? Niistähän irtoaa jonkin verran kuparia, joka ei ole kovin terveellistä kaloille (eikä ihmisillekään).
Voisiko käytössä olla vielä vanhoja kupariputkia tai kuparinen kuumavesiboileri? Niistähän irtoaa jonkin verran kuparia, joka ei ole kovin terveellistä kaloille (eikä ihmisillekään).
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Kyllä suositus on varmaan samanlämpöisellä vedellä vaihtaa, vaikka kylmällä vaihankin. Meillä siten vaihdoissa laskee lämpö n 2 astetta.
Meillä on putket uusittu ajat sitten muovisiin. Nyt ennenkuin otettiin rapuja uusittiin myös vesimittari, ettei siitä liukene mitään kun ne kai on kuparille niin herkkiä.
Meillä on putket uusittu ajat sitten muovisiin. Nyt ennenkuin otettiin rapuja uusittiin myös vesimittari, ettei siitä liukene mitään kun ne kai on kuparille niin herkkiä.
Itsekkin mietin tuota lämpötila-asiaa aikoinani ja lopulta päädyin seuraavaan vaihtoehtoon: lämpömittari hanan alle ja vesi saman lämpöiseksi kuin altaassa. Ja kalat ovat tyytyväisiä! Ja kyllä ihminen on oppivainen. Muutaman kerran jälkeen veden saa oikean lämpöiseksi hetkessä (yleensä olen lillutellut kättäni altaassa jo hyvän tovin. Ihmisen tuntoaisti muistaa kummasti altaassa olevan lämpötilan), eikä vettä tarvitse valuttaa pitkiä aikoja.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Se ilmastaminen on sitten aika tärkeä juttu. Etenkin tuntuu siltä (olen keskustellut asiasta muidenkin kanssa), että jos laskee vettä hitaasti ja selkeästi pinnan alle niin "sukeltajantautia" tulee helpommin. Miksi, en osaa sanoa, kuvittelisin kyllä että mitä enemmän painetta vedessä on, sen enemmän sitä ylipaineistettua happeakin on... Itse lasken vettä täydellä teholla ja ilmastan sen kunnolla roiskauttamalla pitkin poikin allasta jottä happikuplat vapautuvat mahdollisimman nopeasti.
Paha asiahan kuplat eivät ole, päinvastoin. Paha asia on se, kun johtoveteen ylipaineistettu happi muuttuu kuplaksi kalan verisuonissa. Tällöin se kiikkuu veren mukana kiduksiin ja kala tukehtuu. Parasta siis päästää happi pois mahdollisimman nopeasti, eli roiskuttamalla - loiskuttamalla vettä laskiessa altaaseen (minulla on ulkosuodattimen imuputki ritilöineen letkun päässä - se hajottaa suihkun aika kivasti), niin että ne kuplat muodostuvat nopeasti. Jos kala syö kuplan, tulee se luonnollista tietä poiskin.
Paha asiahan kuplat eivät ole, päinvastoin. Paha asia on se, kun johtoveteen ylipaineistettu happi muuttuu kuplaksi kalan verisuonissa. Tällöin se kiikkuu veren mukana kiduksiin ja kala tukehtuu. Parasta siis päästää happi pois mahdollisimman nopeasti, eli roiskuttamalla - loiskuttamalla vettä laskiessa altaaseen (minulla on ulkosuodattimen imuputki ritilöineen letkun päässä - se hajottaa suihkun aika kivasti), niin että ne kuplat muodostuvat nopeasti. Jos kala syö kuplan, tulee se luonnollista tietä poiskin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Meillä otetaan myös vesi suoraan hanasta. Talo on vanha, eikä putkia ole uusittu - mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään laskea vettä ensin viemäriin. Hanaa, josta otetaan, käytetään monta kertaa päivässä. Kädellä olen suurin piirtein "mitannut" veden oikean lämpöiseksi. Eli verrannut altaassa olevaa altaaseen tulevaan veteen. Jos vanha vesi tuntuu liian lämpimältä, lasketaan akvaarioon hieman viileämpää vettä ja päin vastoin.
JärviJ:lle kiitos hyvästä vinkistä: Meillä vesi lasketaan karkean mattosuodatinmatto palan läpi, näin ilmakuplat ovat paljon suurempia. Ja hyvin on kalat voineet näinkin toimiessa.
JärviJ:lle kiitos hyvästä vinkistä: Meillä vesi lasketaan karkean mattosuodatinmatto palan läpi, näin ilmakuplat ovat paljon suurempia. Ja hyvin on kalat voineet näinkin toimiessa.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-
- Junior Member
Vanhempani asuvat Kuopiossa ja vaihdoin heidän omakotitalossaan olevaan akvaarioon vettä samalla tavalla kuin olen täällä kerrostalossa tottunut vaihtamaan. Eli laskin hanasta suunnilleen sopivan lämpöistä vettä ämpäriin ja kaadoin sitten altaaseen. Kardinaalikala parvi kuoli samana päivänä ja kiilakyljetkin voivat pitkän aikaa todella huonosti. Mitään muuta syytä emme tälle parven äkilliselle totaali kuolemalle keksineet, kuin että lämpimässä vedessä tuli rautaa tai jotain muuta liian suuri pitoisuus altaaseen. Kalat olivat nimittäin näyttäneet ihan terveille ennen veden vaihtoa.
Siitä viisastuneena laskemme siellä hanasta aina mahdollisimman kylmää vettä, jota sitten seisotetaan ämpärissä, jotta se lämpeää. Tai jos on kiireempi, niin keitän osan vedestä, jolloin saan sekoitettua sopivan lämpöistä vettä akvaarioon.
Tuo vanhempieni allas on 60-litrainen, jotan siinä ei tule ongelmia tuon vedenvaihdon suhteen. Sitten vaihtotapaa pitäisi miettiä uudelleen, jos he jommaisivat isomman altaan.
Siitä viisastuneena laskemme siellä hanasta aina mahdollisimman kylmää vettä, jota sitten seisotetaan ämpärissä, jotta se lämpeää. Tai jos on kiireempi, niin keitän osan vedestä, jolloin saan sekoitettua sopivan lämpöistä vettä akvaarioon.
Tuo vanhempieni allas on 60-litrainen, jotan siinä ei tule ongelmia tuon vedenvaihdon suhteen. Sitten vaihtotapaa pitäisi miettiä uudelleen, jos he jommaisivat isomman altaan.
-
- Junior Member
Vanhempani asuvat Kuopiossa ja vaihdoin heidän omakotitalossaan olevaan akvaarioon vettä samalla tavalla kuin olen täällä kerrostalossa tottunut vaihtamaan. Eli laskin hanasta suunnilleen sopivan lämpöistä vettä ämpäriin ja kaadoin sitten altaaseen. Kardinaalikala parvi kuoli samana päivänä ja kiilakyljetkin voivat pitkän aikaa todella huonosti. Mitään muuta syytä emme tälle parven äkilliselle totaali kuolemalle keksineet, kuin että lämpimässä vedessä tuli rautaa tai jotain muuta liian suuri pitoisuus altaaseen. Kalat olivat nimittäin näyttäneet ihan terveille ennen veden vaihtoa.
Meilläkin akvaario täytetään letkun avula suoraan hanasta. Yleensä laitan vähän viileämpää vettä, koska se kuitenkin lämpenee entiselleen parissa päivässä. Käytän letkun päässä vanhan brio- suodattimen patruunaa enkä pidä letkun päätä vedessä, niin kuplia muodostuu paljon vähemmän ja ne ovat pienempiä 

75l, 98l, 100l seura-akvaariot
Täytetään suoraan hanasta juu, mutta vesi vain kiertää saavin kautta
1. vesi pois letkusta suoraan viemäriin
2. letku hanaan kiinni
3. toinen pää saaviin
4. saavi täyteen vettä (sopivan lämpöistä)
5. aineet saaviin
6. pumppu nostaa saavista veden akvaarioon
7. hanasta valuu saaviin vettä samaa nopeutta kuin saavista se menee akvaarioon
+ vesi voidaan käsitellä eli vesi vastaa "täysin" akvaariovettä
+ vedestä poistuu kaasut
+ lämpötila voidaan tarkastaa helposti tökkäämällä sormi saaviin
- erillinen pumpun investointi (esim. eheim compact 1000)
Ennen vaihtu muutaman vuoden ajan vesi suoraan hanasta. Seurauksena oli, että kalat ärsyyntyivät tuosta - selvästi jokin ärsytti ihoa ja kalat suhauttivat silloin tällöin jotain esinettä päin akvaariossa.

1. vesi pois letkusta suoraan viemäriin
2. letku hanaan kiinni
3. toinen pää saaviin
4. saavi täyteen vettä (sopivan lämpöistä)
5. aineet saaviin
6. pumppu nostaa saavista veden akvaarioon
7. hanasta valuu saaviin vettä samaa nopeutta kuin saavista se menee akvaarioon
+ vesi voidaan käsitellä eli vesi vastaa "täysin" akvaariovettä
+ vedestä poistuu kaasut
+ lämpötila voidaan tarkastaa helposti tökkäämällä sormi saaviin
- erillinen pumpun investointi (esim. eheim compact 1000)

Ennen vaihtu muutaman vuoden ajan vesi suoraan hanasta. Seurauksena oli, että kalat ärsyyntyivät tuosta - selvästi jokin ärsytti ihoa ja kalat suhauttivat silloin tällöin jotain esinettä päin akvaariossa.