Mikä ahven 150-litraiseen akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Viesti:
Mikä ahven 150-litraiseen akvaarioon?
Tässä olen ajatellut laittaa uudestaan akvaariota pystyyn ja on jo pidemmän ajan tehnyt mieli ottaa joku pieni ahven. Tuossa olen muutamaa katsellut, mutta olisi kivaa kuulla jotain kokemuksia. Muita kaloja en ole päättänyt ja akvaariota ei ole edes perustettu, joten vesiarvoista en tiedä. Mutta yleisesti kokemuksia ja vaikka muitakin mitä sitten voisi ottaa ahvenen kanssa. Akvaariosta on monen vuoden kokemus, joten en ihan aloittelija ole.
Hyvien keltakääpiöiden (joiden sukupuolet näkee myytävistä kaloista) saatavuus on huono Tampereen seudulla. Itselläni on 180litraisessa 1+2 töyhtökääpiötä ja seurana nuolimonneja 6kpl. (voisi hyvin laittaa vielä esim. tetraparven - en vaan itse halua). Suosittelen pistäytymään Coral Aquariumissa. Sieltä löytyy ainakin töyhtöjä ja perhosia... tuurilla jopa keltakäppänöitä.
----
><////o>
><////o>
Ainakin apistogramma-suvun kääpiöahvenet käyvät 150l pyttyyn. Sopivaa lajia voit katsella esim sivuilta http://www.apistogramma.com/cms/ tai http://www.thekrib.com/Apisto/
Jo mainittu keltakääpiöahven (apistogramma borellii) sopisi oikein hyvin. Ovat kauniita ja lisääntyvätkin hyvissä oloissa jopa seura-akvaariossa, tosin eivät haitaksi asti. Minulla on juuri kasvamassa parikymmentä keltispoikasta, jo nyt reilun sentin mittaisena ovat aivan valloittavia ipanoita.
Jo mainittu keltakääpiöahven (apistogramma borellii) sopisi oikein hyvin. Ovat kauniita ja lisääntyvätkin hyvissä oloissa jopa seura-akvaariossa, tosin eivät haitaksi asti. Minulla on juuri kasvamassa parikymmentä keltispoikasta, jo nyt reilun sentin mittaisena ovat aivan valloittavia ipanoita.
-
- Starting Member
- Viesti:
Tässä olen vähän suunnitellut ja laskeskellut mitä kaloja ottaa akvaarioon. Katselin lajikuvauksia ja tuo perhoskirjoahven kuulostaa kivalta. Kannattaako ottaa naaras ja koiras vai koiras ja kaksi naarasta? Kumpi on parempi?
Lisäksi ajattelin, jos ottaisi noita nuolimonneja 5 kappaletta ja sitten ikisuosikkejani neontetroja n. 20 kappaletta. Tarkoitus olisi tehdä Etelä-Amerikka teemainen akvaario. Mietin vain, että tuohon seuraan ei viitsi enää ottaa monnisia, koska pohjalla on jo vilinää vai? Pintakerrokseen en keksi mitään kalaa, joka sopisi teemaan, mutta mielummin vähän väljempää kuin liian täysi akvaario.Tietty on marmoritapparakalat, mutta en oikein innostu niistä.. Pohjamateriaaliksi olen ajatellut hiekkaa..
Lisäksi ajattelin, jos ottaisi noita nuolimonneja 5 kappaletta ja sitten ikisuosikkejani neontetroja n. 20 kappaletta. Tarkoitus olisi tehdä Etelä-Amerikka teemainen akvaario. Mietin vain, että tuohon seuraan ei viitsi enää ottaa monnisia, koska pohjalla on jo vilinää vai? Pintakerrokseen en keksi mitään kalaa, joka sopisi teemaan, mutta mielummin vähän väljempää kuin liian täysi akvaario.Tietty on marmoritapparakalat, mutta en oikein innostu niistä.. Pohjamateriaaliksi olen ajatellut hiekkaa..
Perhoskirjoahvenista.. jos haluat altaaseesi katseenvangitsijan, on perhoskirjoahven oikea valinta (kannattaa tsekata myös "kultainen" värimuoto). Paljon on puhuttu, ottaako pariskunta vaiko haaremi. Itselläni pariskunta ja tässä kokemukset: Ukko erittäin aktiivinen. Jahtaa naarasta lähes taukoamatta. Ja kun tämä ei riitä, vuorossa ovat rakkaat kiilakylkeni. Mutta älä säikähdä, joskus kohdalle sattuu hieman säyseämpi kaveri. Ei mielestäni paras vaihtoehto seuravaarioon, mutta tuurilla saatat löytää rauhallisemman yksilön.
Tsemppiä valintoihin!
Tsemppiä valintoihin!
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ota mielummin katinkultamonneja sekä kardinaalitetroja - menevät paremmin perhosaffenten lämpötilassa.supernova_85 kirjoitti:jos ottaisi noita nuolimonneja 5 kappaletta ja sitten ikisuosikkejani neontetroja n. 20 kappaletta.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
- Starting Member
- Viesti:
Mietin noita katinkultamonneja, mutta sitten joku ehdotti noita nuolimonneja, niin niitä vähän katselin. Kummatkin menevät mulle, kiinnostuksen suhteen
Kaardinaalitetroista en nyt niin innostunut ole... Jostain syystä
Entä jos äsken esittämäni kalaston rinnalle toinen vaihtoehto:
joko perhoskirjoahvenpariskunta tai 1 uros ja 2 naarasta (kumpi parempi?)
katinkultamonneja 6 kappaletta
kerritetroja 15 kappaletta
Vesiarvot ja läpötilat olisivat lähellä toisiaan ja sopisivat Etelä-Amerikka teemaan. Ainakin sillä 1 cm = 1 litra systeemillä nuo mahtuisivat ja olen jättänyt tyhjääkin, tuon laskutavan mukaan 22 litraa. Muistelisin, että jossain olisi ollut toinenkin ohje, miten laskea nuo sentti ja litramäärät, mutta en vaan muista, että missä.. Tuon nyt netistä tongin. Kävisikö tuohon joukkoon nyt sitten monnisia? Vähän arveluttaa ottaa toisaalta, koska perhonenhan kutee kuoppaan ja miten perhoset sitten suhtautuvat monnisiin... Saavatko monniset kyytiä kuolemaan asti vai...Ahvenista, kun ei oo kokemusta, niin pitää kysellä, en nyt tyhmältä halua vaikuttaa, mutta kalojen parasta mietin..
Mitä mieltä olette?

Entä jos äsken esittämäni kalaston rinnalle toinen vaihtoehto:
joko perhoskirjoahvenpariskunta tai 1 uros ja 2 naarasta (kumpi parempi?)
katinkultamonneja 6 kappaletta
kerritetroja 15 kappaletta
Vesiarvot ja läpötilat olisivat lähellä toisiaan ja sopisivat Etelä-Amerikka teemaan. Ainakin sillä 1 cm = 1 litra systeemillä nuo mahtuisivat ja olen jättänyt tyhjääkin, tuon laskutavan mukaan 22 litraa. Muistelisin, että jossain olisi ollut toinenkin ohje, miten laskea nuo sentti ja litramäärät, mutta en vaan muista, että missä.. Tuon nyt netistä tongin. Kävisikö tuohon joukkoon nyt sitten monnisia? Vähän arveluttaa ottaa toisaalta, koska perhonenhan kutee kuoppaan ja miten perhoset sitten suhtautuvat monnisiin... Saavatko monniset kyytiä kuolemaan asti vai...Ahvenista, kun ei oo kokemusta, niin pitää kysellä, en nyt tyhmältä halua vaikuttaa, mutta kalojen parasta mietin..
Mitä mieltä olette?
-
- Starting Member
- Viesti:
Nyt oon ihan nolona.. Joudun ottaan sanani takaisin akvaarion koosta. Muistin ja luulin, että olisi ollut tuo 150 litrainen tankin koko. Akvaario on vanhempieni luona tyhjillään ja vasta nyt pääsin sen mittaan. Suoritin sitten tarkistuslaskelmat ja tilavuudeksi tulee vain 135 litraa
Mutta mitat on joo (pituus x leveys x korkeus):75x40x45 Voitte uskoa, että ketuttaa. Koko ajan oon ollut siinä luulossa, että oli 150 litrainen.. Ovat joko myyneet väärän tankin (ei takuuta,koska on vanha) tai sitten oon ymmärtänyt väärin
Monniset jätän suosiolla pois. Mietin vain, että pitää varmaan kerritetrojenkin määrää rajoittaa siitä 15:sta ja ottaa se perhoskirjoahvenpari tai vaihtaa keltakääpiöahvenpariin, jos olisivat rauhallisempia.. Mitä mieltä olette? 135 purkkiin seuravia kaloja:
perhos/keltakääpiöahvenpari
6 katinkultamonnia
x määrä kerritetroja?

Monniset jätän suosiolla pois. Mietin vain, että pitää varmaan kerritetrojenkin määrää rajoittaa siitä 15:sta ja ottaa se perhoskirjoahvenpari tai vaihtaa keltakääpiöahvenpariin, jos olisivat rauhallisempia.. Mitä mieltä olette? 135 purkkiin seuravia kaloja:
perhos/keltakääpiöahvenpari
6 katinkultamonnia
x määrä kerritetroja?
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Joo, täällä on nuolimonneja, töyhökääpiöahven- ja perhoskirjoahvenpari, ja ehkä olisin ottanut toisin. Nuolimonnit menevät juuri ja juuri tuossa 26 asteessa, kun taan ko. kirjoille menisi jopa kai kakseska kutuintoa nostattamaan. Töyhtöille ääneni muuten, mielenkiinotisempia kuin perhoset in my opinion. Ehkääpä perhoseni vielä aristelevat, kun ovat vasta alle kuukauden viettäneet akvaariossa. Katso kututarina http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=62169
Se lisääntyy mitä katsot ja ruokit.
-
- Starting Member
- Viesti:
-
- Starting Member
- Viesti:
Hyvä suunnitella, kun ei oo ees akvaariota paikan päällä, mutta tietääpi sitten tarkalleen mitä haluaa eikä tee heräteostoksia.
Edelleen ne monniset kiinnostavat, mutta akvaarion koon takia mietin, että uskaltaako sinne ottaa edes jotain pientä. Omien laskelmien mukaan menee aika tiukaksi mahtumisen suhteen ja pohja olisi jo aika täynnä, kun perhoskirjoahvenpari (tähän ihastunut jo aikoja sitten ja nyt vielä enemmän, kun juttuja ja kuvia katsellut) ja 6 katinkultamonnia.. Joku pieni monninen olisi kiva, mutta taitaa tulla aika täyteen vai?
Edelleen ne monniset kiinnostavat, mutta akvaarion koon takia mietin, että uskaltaako sinne ottaa edes jotain pientä. Omien laskelmien mukaan menee aika tiukaksi mahtumisen suhteen ja pohja olisi jo aika täynnä, kun perhoskirjoahvenpari (tähän ihastunut jo aikoja sitten ja nyt vielä enemmän, kun juttuja ja kuvia katsellut) ja 6 katinkultamonnia.. Joku pieni monninen olisi kiva, mutta taitaa tulla aika täyteen vai?