Tammenlehtiä akvaan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Pitääkö lehdet muuten sitten poistaa kun ne meinaavat jo lahota vai saako ne vaan jättää lahoamaan sinne altaaseen? Onko lahoamisesta muuta kuin esteettistä haittaa?
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

MinniHiiri^ kirjoitti:Ahaa...Toi on muuten tosi hyvä idea!! Huomenna lähdetään hautaus maalle :D .Sille hautaus maalle mille on haudattu 3 ihana sukulaistani.MUistaakseni siellä kyllä on tammia...Tuo on tosi hyvä idea!! kiitos!! :) :D [;)]
Kiva olla avuksi. :mrgreen:
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m.n »

Olen jättänyt tammenlehdet "lahoamaan". Ne hajoavat pieneksi silpuksi ja katoavat lopulta kokonaan. Tällöin periaatteessahan lehdet poistuvat vaihdetun veden yhteydessä.
MinniHiiri^
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MinniHiiri^ »

:D en nyt kuitenkaan ehtinyt sinne hautaus maalle kun oli kova kiire kotiin syömään mutta loman aikana haen!! tosin iskä oli jonkun hiekka kuorman tilannut jostain 50km pitemmälle maalle oli tullu mukana tammen oksa..siitä napsin lehdet pesin huolella ja on nyt kuivumassa mutta yhä vain mietityttää kun kaikki puhuu kellastuneista lehdistä niin että voiko ne lehdet olla myös sellaissia joissa on vihreääkin? Vai onko siitä jotain haittaa tai jotain?Olisin tyytyväinen jos saisin tähänkin kysymykseen ystävällisesti vastauksen.. :mrgreen:
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Minä taas keräisin ne pois sieltä altaasta, kun ei enään näytä hienoille. Jotenkin itse en halua tuonne akvaarioon mitään lahoavaa, vaan kerään ne pois sitä mukaa, kun näyttävät huonoille.
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
MinniHiiri^
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MinniHiiri^ »

Oli miten oli nyt on vaahteran lehdet lisko altaassa.Jos en väärin tulkitse vanhat liskoni ovat tyytyväisiä, mutta perjantaina ostamani lisko onnellisen ja hämillään olevan väli muoto ,kun muuttuu taas ympäristö missä se ei ole tottunut olemaan. Mutta hyvältä vaikuttaa.:D
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Olisikohan kellään ajatusta siitä, miten lehtiä voisi käyttää ilman että ne laskisivat pH:ta tai pehmentäisivät vettä? Lisäämällä kalkkipitoisia aineksia/ soodaa?
Tavoite: pH 7,5 & KH 5 :) (GH onkin jo ihan mukava n. 10)
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Lisäämällä kalkkipitoisia aineksia/ soodaa?

Näin juuri [;)] . Riippuu tietenkin lehtien määrästä. Minulla on aina jokunen lehti taskurapujen akvaterraariossa koska ne tykkäävät syödä niitä. Näin pieni määrä ei kuitenkaan vaikuta happamuuteen. Kannattaa varmaan lisäillä lehtiä varovasti, antaa niiden vaikuttaa ja samalla pitää silmällä vesiarvoja.

Tammenlehtiä kaipaaville tiedoksi, että minulla on tuossa runsaasti kuivia lehtiä prässäytymässä (ja lisää tulee) ja voin myydä niitä hieman nimelliseen hintaan.
Danny
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Danny »

Hmm. Taidanpa lähteä metikköön keräilemään... Liikuntaa, ulkoilmaa ja akvaariotoimintaa - siis mukavaa :D Eivätpä ne varastossa niin paljon tilaa vie, ja vaikka ei käyttäisikään niin ei rahaakaan mene.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Niin ja luonnosta saa ihan ilmaiseksi. Minä jätän lahoavat lehdet altaaseen kun tykkään siitä möhnästä pohjalla, on luonnollisemman näköinenkin ja piikkisilmillä on sitten jotain kaivettavaakin. :)
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Olipa muuten hyödyllinen keskustelu, mulle selvisi MELKEIN kaikki.
Kysymykseni olisi vielä että voiko noita tammenlehtiä siis säilytellä esim kirjan välissä pitkiäkin aikoja ja käyttää kuitenkin jälkeen päin?? Talvella kun ei tahdo tammenlehtiä hirveesti löytyä, että jos ottais niitä niinku talteen?? :mrgreen:
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Säilytykseen:
jarvij kirjoitti:Pese maasta otetut huolellisesti ja kuivaa ne. Säilyvät sitten vaikka kangaspussissa.
Tuo prässääminen on muuten hieno idea! Mahtuu hirmusti pieneen tilaan sitten säilytyksessäkin. Mä olen etsinyt tammea ja olen muutaman bongannutkin, vaan helpoin paikka haalia lehtiä lienee työpaikan pihapuun alusta. Puu on käsittääkseni tammi, vaikka sen lehdet ovat normaaleista tammenlehdistä poikkeavia, sellaisia teräväkärkisiä. Tekee se piskuisia terhoja kyllä ja lehdet on nyt syksyn tultua rusehtavia... niin että kai se tammi on. :roll:
"Mä luin jostain..."
llFiSull
Member
Member

Toimiikohan tämä sama "niksi" lepän käpyjen kanssa..?? Vaikkei niitä nyt ihan kirjan väliin laittaisikaan. :roll:
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä en laittaisi kirjan väliin, kun en noita paperinvalmistuksen prosesseissa käytettäviä aineita ja painomusteiden ominaisuuksia tunne. Eiköhän niille lehdille paperikassi riittäisi.
llFiSull
Member
Member

selvä hommeli..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”