dsl kirjoitti:
Tuon selvittämiseen sivulle pitää laittaa pikkuisen javascriptiä, joka kavaltaa resoluution. Sitä ei toimiteta oletuksena http'n otsakkeissa muistaakseni. Ei ainakaan ikkunan resoluutiota. Ja koska ne kuitenkin vaihtelevat päätelaitteiden mukana, niin parempi olla lyömättä tuota lukkoon. Näin sama sivusto toimii paremmin päätelaitteilla set-top-boxeista tabletteihin ja kännyköistä oikeisiin tietokoneisiin.
Mitä sitten kun scriptipätkä tunnistaa resoluution? Tämän jälkeen ladataan toinen koodi joka kasaa sivun hiukan optimaalisemmin toiselle resoluutiolle? Tämä järjestely tuottaa monesti tuskaa ja päänvaivaa ihan yhtäpaljon kuin se, että sivut eivät osaa skaalata oikein. Skaalatuvuuden kanssa on myös aina ongelmia, ellei ole kyse sitten ihan puhtaasta tekstistä. Siksi uskallan väittää, että vaikka kuinka tehdään sivu skaalautuvaksi, se ei toimi kuin periaatteessa suuntaa antavasti. Samaa grafiikkaa ei voida tehdä, edes skaalautuvana (eihän se bittikartta edes periaatteessa mihinkään skaalaa, vaan ne taulukot ja muut hässäkät, eikö vain?) toimivaksi tietokoneelle ja PDA laitteelle yhtä aikaa, väliin tarvitaan jotakin.
Itse katselen paljon mielekkäämmin sivuja, jotka eivät skaalaa muuta kuin pystysuunnassa ja sekin skaalautuminen tapahtuu sisällön, ei resoluution mukaan. On hirvittävää katsella suurella resoluutiolla tekstiä (ja graafisia elementtejä) joka levähtää reunasta reunaan, luettavuus on jotakin muuta kuin mukavaa. Tietysti hyvin alhainen resoluutio on se toisen ääripään ongelma, jota tuolla skaalautuvuudella ehkä enemmän yritetään välttää, vaikka ehkä parempi olisi jo rakenteen, käyttöliittymän ja ulkoasun suunnittelu vaiheessa ottaa tämä seikka huomioon. Nykyään minimi resoluutio käyttäjillä hyvin usein on vähintään sen 1024*768 tai ehkä 800*600, mutta äärimmäisen harvoin sen alle. Tämä on tietysti ihan mielipide, tottakai.
dsl kirjoitti:
VilleJ kirjoitti:Se on vähän sama kuin valokuvaajat haukkuu amatöörit suohon, jottei tule heidän markkinoilleen

No ei ole. Huonot valokuvat eivät hajoita minun silmiäni kuten huonot sivut ajoittain selaintani. Mut jos tästä nyt halutaan jotain analogiaa vääntää, niin autoanalogiat on aina pop ja aukeavat ihmisille. Huonot sivut ovat vähän kuin huono löpö. Niin pitkään kuin sitä huonoa löpöä on tankissa, auto yskii.
Ammattilaisena en niinkään kärsi siitä, jos markkinoille tulee amatöörejä, monasti amatöörien tuotokset ovat parempia kuin ammattilaisten (vrt demoscenen optimointitaidot tai harrastelijoiden takaisinmallinnustaidot). Lähinnä tuo osaamattomuus vaivaa alan firmoja, jotka haluavat rahat pois, myyvät halvalla, laaduttomasti jne. Kukaan ei rakenna osaamistaan ja referenssilistaa pitkäjänteisesti. Jotenkin alalla markkinat eivät perustu siihen, että uusiasiakas maksaa enemmän kuin vanhan tyytyväisenä pitäminen. Ala sairaanloisesti uskoo, ettei asiakasta voi pitää tyytyväisenä, joten rahat yritetään lypsää kerralla myymällä paskaa. Mielestäni varsinaiset amatöörit eivät tähän syyllisty. Syylilsiä ovat ne osaamattomat ammattilaiset.
Olen osittain samaa mieltä
Villen kanssa, paitsi tuon markkinaosuuden viemisestä. Uskon tai ainakin haluan uskoa, että laatu puhuu puolestaan ja mahdollinen asiakas osaa sen erottaa. Välillä tietysti asiakas joutuu taloudellisista syistä (tai hölmöyttään) tyytymään kompromisseihin. Ja kyllä niitä aloittelevia koululaisiakin tarvitaan, heistähän aikanaan sitten kasvaa, meitä enemmän ja vähemmän osaamattomia - ammattilaisia.
Mitä huonoihin sivuihin tulee, niin senhän päättävät viimekädessä sivuilla vierailijat sillä seurauksella, että sivuilla kävijöiden määrä vähenee ja lopulta sivut poistuvat bittiavaruuteen uusien ja vaihtoehtoisen tarjonnan tullessa tilalle. Eiväthän ihmiset enää nykyään jaksa huonoja tai kömpelösti toimivia sivuja, ne laitetaan boikottiin.
Kiitos skenelle skenestä, sieltä tosiaan löytyy jatkuvasti uskomattomia kykyjä! Näistä monista hienoista ihmisistä monet päätyvätkin (jolleivat jo ole) jakamaan osaamistansa medialan huippuyrityksiin.
Se jos yrityksen tarkoitus on ottaa rahat pois tyhmiltä asiakkailta, kertoo vain sen, ettei kyseinen yritys kauaa leivässä pysy. Markkinatalous on ankara, tarjonta mukautuu kuitenkin pääsääntöisesti aina sen pillin mukaan? Kysyntä siis muovaa tarjotaa. Ja jos yritys palkkaa listoilleen osaamattomia ammattilaisia, ehkä vikaa on myös jossain muualla kuin siinä osaamattomassa ammattilaisessa. On kuitenkin myös muistettava, että aina on jostakin lähdettävä liikkeelle ja se kokemuksen kautta karttuva osaaminen tulee vain tekemällä!