Selvis se kiilakylkien kuoleman syy.
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
vauhtimamma
- Junior Member

- Viestit: 88
- Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
- Paikkakunta: Helsinki
Selvis se kiilakylkien kuoleman syy.
Kyllä järkytyin ja pahan kerran kun taas vein liikkeeseen vettä testattavaksi, allas on kuin ammonjakki-säiliö. Pirskules kun heti alkuun sit piti kaikki tehdä väärin ja näin siinä sit käy.
Ja kaiken kukkuraksi sitten illalla pamahti vielä suodatin! Kiva, kiva...
-
memma
- Advanced Member

- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Selvis se kiilakylkien kuoleman syy.
Tuo ammoniakkihan muuttuu sitten nitriitiksi ja se on kaloille vielä myrkyllisempäävauhtimamma kirjoitti:Kyllä järkytyin ja pahan kerran kun taas vein liikkeeseen vettä testattavaksi, allas on kuin ammonjakki-säiliö.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
vauhtimamma
- Junior Member

- Viestit: 88
- Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
- Paikkakunta: Helsinki
-
memma
- Advanced Member

- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
Vaihda vettä joka päivä ja jos sinulla on sitä bakteerivalmistetta niin käytä se ja rukoile. Kauanko altaasi on ollut toiminnassa? Ilmeisesti sitä ei kypsytetty mitenkään ennen kalojen laittoa?vauhtimamma kirjoitti:Ahaa. No mitä sille sit pitää tehdä? Eilen se sieltä liikkeestä möi mulle jotai bakteeri-tiivistettä tai jotain ja käski vaihtaa vettä yli puolet ja sano että sillä menis ohi.. Kyllä nuo kala-rukat nyt virkeemmiltä näyttää kuin eilen tähän aikaan.
Miten se suodatus, sitäkö ei nyt ole ollenkaan?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
vauhtimamma
- Junior Member

- Viestit: 88
- Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
- Paikkakunta: Helsinki
Kävin ostaa tänään uuden suodattimen, yön siinä oli 60litrasen suodatin että sai edes vähän kiertoo. Akvaario on ollut toiminnassa puoltoista kuukautta ja kyllä mä sitä koitin kypsytellä ja kalat vein altaaseen pikkuhiljaa. Ainakin olen ruokkinut liikaa joten sen nyt ainakin vähennän, kolmeen päivään ei kuulma ollenkaan ruokaa -sanottiin eläinkaupasta. Eläinkaupasta sano että kolmen päivän päästä pitäis ottaa uudestaan vettä, mutta kannattaisko mun jo nyt heti tänään ottaa? Esim. 40litraa? Allas on siis 160litranen.
-
einars
- Junior Member

- Viestit: 191
- Liittynyt: 20:45, 14.10.2002
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki
Sellainen vain vinkiksi, että pidä ne vanhan hajonneen suodattimen "massat" kuitenkin siellä akvaariossa, sillä niissä asustelee aika hyvä määra bakteereita, eli saat niistä käyvän ympin uutta suodatinta varten.vauhtimamma kirjoitti:Kävin ostaa tänään uuden suodattimen, yön siinä oli 60litrasen suodatin että sai edes vähän kiertoo.
Re: Selvis se kiilakylkien kuoleman syy.
Millä perusteella myrkyllisempää?memma kirjoitti:Tuo ammoniakkihan muuttuu sitten nitriitiksi ja se on kaloille vielä myrkyllisempäävauhtimamma kirjoitti:Kyllä järkytyin ja pahan kerran kun taas vein liikkeeseen vettä testattavaksi, allas on kuin ammonjakki-säiliö.
Ammoniakkisäiliöön auttaa veden hapattaminen, veden pH:n laskeminen alle seiskan - lähelle 6,0-6,5:sta, mikäli muutkin kalat tykkäävät happamasta vedestä. Ammoniakki ei juuri ole vapaana, vaan on ammoniumina.
-
memma
- Advanced Member

- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllähän tuo altaasi vielä kovin kypsymättömältä vaikuttaa, tai sitten olet todellakin ruokkinut kalojasi aivan liikaa. Jos kalasi eivät ole ihan poikasia, voit hyvin pitää ne paastolla vaikka viisi päivää, ja sen jälkeen aloitat tosi varovaisen ruokinnan. Ammoniakkia siis syntyy siitä ruoasta jonka kalat ovat syöneet, tai jos altaaseen on jäänyt syömätöntä ruokaa. Jos vetesi pH on 7 tai yli, ammoniakkia esiintyy; lähellä seiskaa käsittääkseni vain jotain % ammoniumin määrästä, ja pH:n kohotessa haitallisen ammoniakin osuus kasvaa.vauhtimamma kirjoitti:Ainakin olen ruokkinut liikaa joten sen nyt ainakin vähennän, kolmeen päivään ei kuulma ollenkaan ruokaa -sanottiin eläinkaupasta. Eläinkaupasta sano että kolmen päivän päästä pitäis ottaa uudestaan vettä, mutta kannattaisko mun jo nyt heti tänään ottaa? Esim. 40litraa? Allas on siis 160litranen.
-Mutta ongelmasi tulee siis olemaan nitriitti, jota muodostuu kun bakteerit hapettavat tuota ammoniumia/ammoniakkia. Vasta kun nitriittiä nitraatiksi hapettavia bakteereita on muodostunut tarpeeksi, on altaasi typpikierto kypsä. Nykyisin tämä sykli pyritään rakentamaan jo valmiiksi ennen kalojen tuloa. Kalallisessa kypsytyksessä taas kaloja tuodaan altaaseen vain muutama viikossa, muuten ammoniakki/nitriittipitoisuudet nousevat niin korkeiksi että kalat eivät sitä kestä.
Jos olisi minun altaani ja kalani, niin vaihtaisin vettä joka päivä vähintään tuon 40 l. Ja tosiaankin, pidä se vanha suodatinpatruuna altaassa äläkä koske pohjasoraan/hiekkaan. Uuteen suodattimeen voit laittaa pari lusikallista kukkamultaa.
VilleJ: en nyt äkkiä keksinyt parempaakaan ilmaisua
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
vauhtimamma
- Junior Member

- Viestit: 88
- Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
- Paikkakunta: Helsinki
Minäpä nyt alan vaihtamaan tuota vettä joka päivä sen 40litraa, kauanko uskallan tehdä niin ettei ole haitallista? Kun jostakin liikeestä muistaakseni sanottiin että liika siivoominenkin on pahaksi. Ja miten sitä ph:ta saa laskettua? Mulla se tällä hetkellä 7.8. Ja mitä testeriä suosittelisitte kotiin ostettavaksi? Kun oisin ostanut sellaisen missä viisi testiä yhdessä liuskassa niin myyjä sano että on vaan suuntaa antava, ei kovinkaan tarkka.
-
wantukka
- Advanced Member

- Viestit: 1473
- Liittynyt: 17:43, 21.04.2005
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Mikkeli
Vaihda niin paljon vettä, kun voit! ei se veden vaihto ole siivoamista. On parempi, että arvot pysyvät matalalla, kun että akvaariosi tasapaino järkyttyy runsaista veden vaihdoista. Tai no ei siinä kyllä taida mitään tasapainoa olla, kun ei ole kypsä. Minua kiinostaa, että mittasitko kypsytyksen aikana arvoja?
If you focus on what you've left behind, you'll never be able to see what lies ahead
-
memma
- Advanced Member

- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
On ihan totta, että liika puunaaminen altaassa ei ole hyväksi. -Varsinkin, jos sinulla on vain yksi sisäsuodatin altaassa, sitä ei kannata putipuhtaaksi jynssätä. Kuten wantukka jo sanoikin, vedenvaihto ei kuitenkaan ole sellaista siivoamista, joka tuhoaisi niitä arvokkaita typenkierron bakteereja. Ne eivät asusta vapaassa vedessä.vauhtimamma kirjoitti:Minäpä nyt alan vaihtamaan tuota vettä joka päivä sen 40litraa, kauanko uskallan tehdä niin ettei ole haitallista? Kun jostakin liikeestä muistaakseni sanottiin että liika siivoominenkin on pahaksi. Ja miten sitä ph:ta saa laskettua? Mulla se tällä hetkellä 7.8.
pH:n säädön helppous riippuu vetesi karbonaattikovuudesta. Jos kovuus on alhainen, saat pH:ta laskettua jo vaikka juurakolla. Myös hiilidioksidin lisääminen auttaisi. Sinun olisi nyt saatava se alas ja nopeasti (ammoniakin takia), ja haponlisäys voisi olla paras keino. -Koska happojen käyttö voi aluksi olla aikamoista säätämistä, en lähtisi kuitenkaan enää sillä stressaamaan kaloja enempää. Turveuutteella tai ehkä kaupallisilla pH:n alentajilla (joissa on siis happoa) voisit kokeilla, mutta koska nyt olisi hyvä vaihtaa sitä vettä, uutetta ja happoja menisi paljon hukkaan ja pH-arvot ehkä heittelisivät turhaan. -Itse pyrkisin vain niillä vedenvaihdoilla hoitamaan nyt altaan kypsäksi. Tuo pH 7,8 on kyllä turhan korkea kaloillesi, mutta se johtuu vain siitä että olet vaihtanut paljon sitä vettä. -Normaalisti tuo asettuu varmasti alle sen seitsemän, joten sitten kun altaasi on kypsä, ei pH:sta pitäisi olla huolta.
Asia, joka kummastuttaa, on tuo, että altaassa on vielä 1,5 kk:n kuluttua ammoniakkia?! Onko altaaseen vähän aikaa sitten tullut iso määrä kalaa, siis että altaan kuormitus olisi lisääntynyt kovasti? Tai oletko pessyt sen suodattimen patruunan ja pohjan "liian hyvin" ja samalla kertaa? Oletko alkanut yhtäkkiä ruokkimaan kaloja jotenkin paljon reilummin kuin ennen?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
vauhtimamma
- Junior Member

- Viestit: 88
- Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
- Paikkakunta: Helsinki
Ja palaudun taas keskuuteenne. En mittaillut kypsytysaikana arvoja. En silloin tiennyt että niitä tartteis mittailla kun en sillon vielä näillä sivuilla käynyt ja kaverini minua opasti ja eläinkauppa.
En tiedä mistä johtuu tuo äkillinen ammonjakin tulo altaaseen, en ole ruokkinut kaloja sen enempää, pakasteruokaa kyllä aloin antamaan vasta joku aika sitten mutta korvasin sillä yhden tavallisen ruoan. Ja altaasta olen kyllä pessyt aiemmin pohjan ja suodattimen yhtä-aikaa kun ei minulle kukaan ollut kertonut että niin ei saa tehdä...
Kuinka kauan nyt pidän vanhaa suodatinta vielä akvaariossa? Lauantaina laitoin uuden suodattimen. Vettä olen vaihtanut nyt joka päivä 40litraa ja lisännyt vaihto kerroilla 10ml kasviravinnetta ja 10ml vedenparannusainetta. Pitäisikö jotain muuta vielä tehdä?
Ostan kotiin testerit joko 26pvä tai heti kun saan niin paljon rahaa. Olisiko se testeri hyvä jossa viisi testiä samassa liuskassa vai kannattaisko ennemmin ostaa tippatestit? <--- noista olen kuullut mutta en siis tiedä mitenkä niit käytetään tai millasia on kun ei ole kokemusta mistään testeistä.
Sitten sellasta kysyisin tässä samassa vielä että kun mulla on 60litranen kypsymässä niin paljonko sinne vaihdetaan vettä ja kuinka usein? Aikomuksena olisi sinne ottaa taisto tai miljoonakaloja.
En tiedä mistä johtuu tuo äkillinen ammonjakin tulo altaaseen, en ole ruokkinut kaloja sen enempää, pakasteruokaa kyllä aloin antamaan vasta joku aika sitten mutta korvasin sillä yhden tavallisen ruoan. Ja altaasta olen kyllä pessyt aiemmin pohjan ja suodattimen yhtä-aikaa kun ei minulle kukaan ollut kertonut että niin ei saa tehdä...
Kuinka kauan nyt pidän vanhaa suodatinta vielä akvaariossa? Lauantaina laitoin uuden suodattimen. Vettä olen vaihtanut nyt joka päivä 40litraa ja lisännyt vaihto kerroilla 10ml kasviravinnetta ja 10ml vedenparannusainetta. Pitäisikö jotain muuta vielä tehdä?
Ostan kotiin testerit joko 26pvä tai heti kun saan niin paljon rahaa. Olisiko se testeri hyvä jossa viisi testiä samassa liuskassa vai kannattaisko ennemmin ostaa tippatestit? <--- noista olen kuullut mutta en siis tiedä mitenkä niit käytetään tai millasia on kun ei ole kokemusta mistään testeistä.
Sitten sellasta kysyisin tässä samassa vielä että kun mulla on 60litranen kypsymässä niin paljonko sinne vaihdetaan vettä ja kuinka usein? Aikomuksena olisi sinne ottaa taisto tai miljoonakaloja.
-
ParratonMonni
- Advanced Member

- Viestit: 1579
- Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
- Paikkakunta: Kuopio
Tippatestit, ehdottomasti! Liuskatestit ovat epätarkkoja, ja jos tarvitsee mitata vain yhtä arvoa, niin menee koko liuska siinä samalla-> tulevat käytössä kalliiksi. Ovat vähän hankalampia käyttää kuin liuskat, mutta tosi yksinkertaisia.
Minä en ehkä laittaisi koko ajan tuota kasviravinnetta, odottelisin että tilanne asettuu... Ja tämä oli ihan mutu-tietoa, eli ei tarvitse uskoa purematta.
Pienemmässä altaassa vettä vaihdetaan ihan samassa suhteessa, 30-50% kerran viikossa.
Minä en ehkä laittaisi koko ajan tuota kasviravinnetta, odottelisin että tilanne asettuu... Ja tämä oli ihan mutu-tietoa, eli ei tarvitse uskoa purematta.
Pienemmässä altaassa vettä vaihdetaan ihan samassa suhteessa, 30-50% kerran viikossa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
memma
- Advanced Member

- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
Tämä ei ole ihan hirveä synti, kunhan pesee tosi huonostivauhtimamma kirjoitti:Ja altaasta olen kyllä pessyt aiemmin pohjan ja suodattimen yhtä-aikaa kun ei minulle kukaan ollut kertonut että niin ei saa tehdä...
Voit vaikka rutistella sen vanhan suodatinpatruunan sinne akvaarioon oikein kunnolla. Minäkään en nyt lisäilisi sitä kukkalannosta sinne veteen, ainakaan päivittäin, voit saada kohta leväongelman. Miltäs niiden kalojen käytös vaikuttaa?vauhtimamma kirjoitti:Kuinka kauan nyt pidän vanhaa suodatinta vielä akvaariossa? Lauantaina laitoin uuden suodattimen. Vettä olen vaihtanut nyt joka päivä 40litraa ja lisännyt vaihto kerroilla 10ml kasviravinnetta ja 10ml vedenparannusainetta.
Miten kypsytät? Ammoniakilla/hirvensarvisuolalla..?vauhtimamma kirjoitti:Sitten sellasta kysyisin tässä samassa vielä että kun mulla on 60litranen kypsymässä niin paljonko sinne vaihdetaan vettä ja kuinka usein?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
vauhtimamma
- Junior Member

- Viestit: 88
- Liittynyt: 21:05, 27.09.2005
- Paikkakunta: Helsinki
Voi apua! Siis mä luulin että se kypsyttäminen tarkoittaa sitä että se bakteerikanta kasvaa sinne ja jotain.. En mä mistään hirvensuoloista tai ammonjakista oo mitään mistään kuullu!
Kalat tuntuu jo voivan todella paljon paremmin kuin aikaisemmin, paitsi yksi neontetra näyttää siltä kuin ois jäänyt johonkin kiinni ja satuttanut itsensä kun sillä on niin ku lähtenyt suomuja sillei "viilloks" (en osaa selittää) mutta muut kalat vaikuttaa nyt ainakin tosi terhakoilta ja eläväisiltä.
Olisi hyvä olla jotain akvaariotukihenkilöitä kun mä ainakin tartteisin sellasta ja kipeesti, että joku tulis katsomaan mitä kaikkea oon väärin osannut tehdä..
Kalat tuntuu jo voivan todella paljon paremmin kuin aikaisemmin, paitsi yksi neontetra näyttää siltä kuin ois jäänyt johonkin kiinni ja satuttanut itsensä kun sillä on niin ku lähtenyt suomuja sillei "viilloks" (en osaa selittää) mutta muut kalat vaikuttaa nyt ainakin tosi terhakoilta ja eläväisiltä.
Olisi hyvä olla jotain akvaariotukihenkilöitä kun mä ainakin tartteisin sellasta ja kipeesti, että joku tulis katsomaan mitä kaikkea oon väärin osannut tehdä..
-
memma
- Advanced Member

- Viestit: 2151
- Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
- Akvaarioseurat: HAS
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt päästäänkin sylttytehtaallevauhtimamma kirjoitti:Voi apua! Siis mä luulin että se kypsyttäminen tarkoittaa sitä että se bakteerikanta kasvaa sinne ja jotain.. En mä mistään hirvensuoloista tai ammonjakista oo mitään mistään kuullu!
Eläinkauppasi neuvojen mukaisesti olet tehnyt tämän 160-litraisen kanssa niin sanotun kalallisen kypsytyksen. Jossa kaloja lisätään vähän kerrallaan jne. Se täytyy osata tehdä tosi taiten, tai muuten seurauksena on juuri kuolleita kaloja
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Viestit: 15316
- Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
- Viesti:
Ei ole tarpeen käyttää hakua: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/kypsytys.php
Ja emävirhe on tehty, jos kalat kypsyttämättömäämn altaaseen. Se on varsinainen vedenvaihtorumba tiedossa. Nitriitti pitää pitää nollilla tavallisen kauan.
Ja emävirhe on tehty, jos kalat kypsyttämättömäämn altaaseen. Se on varsinainen vedenvaihtorumba tiedossa. Nitriitti pitää pitää nollilla tavallisen kauan.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.