Omppujen sukukypsyys?

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Saikkuli
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: OAS

Omppujen sukukypsyys?

Viesti Kirjoittaja Saikkuli »

Tietääkö kukaan missä iässä omput ovat sukukypsiä?
_-.Essi.-_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _-.Essi.-_ »

En nyt iästä tiedä mutta kuullut olen että n.2,5cm kokoisina saavuttaisivat sukukypsyyden? Viisaammat korjatkoon. :D
Akvaario remonttia...
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Ei osaa sanoa iästä mitään. Se kun riippuu enemmän koosta, joillakuilla kasvavat siihen kokoon puolessa vuodessa, joillakuilla parissa kuukaudessa tai vähän nopeamminkin. 2,5 senttiä on sellainen minimikoko jossa saattavat olla jo sukukypsiä, yleensä menee yli kolmeen senttiin että tyttöset rupeavat munimaan.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Juu, tuota kokoa ovat minullakin olleet, kun alkavat munimaan. Tähän lisäkysymys: voiko samassa munaryppäässä olla kahden eri koiraan munia? Sama naarashan voi munia vaikka peräkkäisinä öinä eri koiraiden ryppäitä, mutta voiko kerrallaan tulla eri satsia?
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Voi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Juuh, tätä epäilinkin, kun on vain yksi rypäs kuoriutunut, ja violetteja sekä valkoisia pentuja tuolla ryömii.
Saikkuli
Starting Member
Starting Member

Kiitos tiedoista! Tuskin maltan odottaa, että itsellä rupeevat munimaan... Vaiko lienekkö niin huono tuuri, että kaikki 5 ovat samaa sukupuolta. :|
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

No ei tuo jatkuva muniminenkaan mitään herkkua ole. Äsken katselin allasta ja pinnan tuntumassa oli valtava lauma pieniä kotiloita, aivan vastakuoriutuneita. Valehtelematta varmaan useampi sata! 8O Ja en ole edes mitään munarypästä havainnut, nyt sen kyllä löysin mutta liian myöhään, eihän noita söpöisiä vaaveja enää henno tappaa. Tästä lähin tarkastan tuon valaisinkannen muutaman päivän välein ja nypin kaikki munaryppäät pois, altaassa kun on jo satakunta noin puolisenttistä omppuvauvaa ennestäänkin...
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Ovat muuten aika epeleitä piilottamaan noita munaryppäitään! Se munarypäs vielä on ihan helppo poistaa ja tuhota, mutta tosiaan, ei noita pikkupikkukotiloita enää raskikaan listiä. Minulla on myös satoja noita valkoisia ja violetteja pentuja, joskohan noita saisi johonkin liikkeeseen myytyä...
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Ääh, juuri pongasin kolme munarypästä lisää, nyt tuohon hulvattomaan lisääntymiseen on varmaan jo pakko puuttua. Ei tuo noidenkaan hävittäminen kyllä mukavalle tunnu, eivät ole sööttejä pikkukotiloita mutta tulisihan niistä aikanaan... Vai pitäisikö siirtä ne tuonne toiseen altaaseen jossa keltakääpiöahvenet tekisivät niistä selvää kun ne kuoriutuvat, julmaa...
Saikkuli
Starting Member
Starting Member

Mulle voisi lähettää ompunpoikasia tai munaryppäitä, jos joku haluaa eroon niistä.....Saiskohan niitä kirjeenä tulemaan?? Maksaisin tietty postikulut. :D
Nimim. Omppuhulluus iskee :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Saikkuli kirjoitti:Mulle voisi lähettää ompunpoikasia tai munaryppäitä, jos joku haluaa eroon niistä.....Saiskohan niitä kirjeenä tulemaan?? Maksaisin tietty postikulut. :D
Nimim. Omppuhulluus iskee :mrgreen:
Samoin. Nimim: Kääpiöpalloille ruokaa [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Lanatar
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Lanatar »

Tuli tämmönen tyhmä kysymys mieleen, kun vasta aloittelen omenakotiloitten kanssa elämistä, eli omenakotiloitahan on useita värejä, onko ne eri lajikkeita vai sama omenakotilolajike eri värimuunnos vain? Ja pariutuvatko eri värin omenakotilot keskenään? Kuinka montaa eri väriä omenakotiloita on?
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Eri värimuunnoksia, pariutuvat keskenään ja värimuunnoksia tulee koko ajan lisää...

Vaaleanpunaisen ja keltaisen sekoitus on muuten aika mielenkiintoisen näköinen, uusin kuori on vaaleankeltaista ja reunoilta vaaleanpunaista, vanhempi kuori ihan pronssinväristä.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Betula: Hmm, en usko että vaaleanpunainen ja keltainen voi oikeasti sekoittua tuolla tavalla. Liekö kyseessä burgundi?

Ja tosiaan laji on Pomacea bridgesii ja siitä jalostettuja vähän vakiintuneempia värimuotoja on tällä hetkellä ainakin 17, noista poikkeavia voi olla myös. Muistakin lajeista, Pomacea canaliculata esimerkiksi, on olemassa eri värimuotoja, mutta vain muutama, sillä nuo muut lajit syövät kasveja ja kasvavat myös isommiksi, P. bridgesii siis on se paras ja suosituin vaihtoehto.
Betula
Member
Member

rain- kirjoitti:Betula: Hmm, en usko että vaaleanpunainen ja keltainen voi oikeasti sekoittua tuolla tavalla. Liekö kyseessä burgundi?
Voiko olla raidaton burgundi? (Tai jos jotain raitaa on, niin ihan vaaleaa.) Äiti on todennäköisimmin keltainen, isä joko vaaleanpunainen, vaaleanvioletti tai burgundi.

Pitää putsata akvan lasit ja ottaa kuva. Olis kyllä kiva tietää, mistä tuommoinen väri voi tulla.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Minkä kokoinen se pentu on? Osa raidallisista rupeaa näyttämään raitojaan paremmin vasta jopa yli parisenttisinä. Kuva olisi tosiaan hyvä juttu. Periaatteessahan voit kauhaista kotilon akvaariosta ja pistää johonkin purkkiin ja ottaa kuvia, mieluiten kotilo vedessä, niin näkyvät värit vähän luotettavammin ja ilman salamaa ja salaman kanssa.
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Mullakin on pari tosi harvinaisen väristä omppua. Rainin kanssa niille väriä mietittiin ja taisipa rain kysyä sieltä omenakotilo-keskustelustakin, mutta ei ole näille nimeä.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

OT, mutta kummasti alkoi löytyä minunkin ompuistani värejä, kun vaihdoin lamppuja...
Jadetkin näyttävät todella jaden värisiltä!
Betula
Member
Member

rain- kirjoitti:Minkä kokoinen se pentu on? Osa raidallisista rupeaa näyttämään raitojaan paremmin vasta jopa yli parisenttisinä.
No oli tuossa kuitenkin raitaakin, kun rupesin pitkästä aikaa tarkemmin katsomaan... Olen samasta poikueesta säästänyt myös joitakin kullankeltaisia ruskearaidallisia, ja tällä omituisella ja toisella vielä enemmän pronssinvärisellä ovat raidat paljon vaaleammat. Kuvaan jonain sellaisena iltana kun en ole tehnyt 10-tuntista päivää. (Tuolta puuttuu 'väsynyt' hymiö.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”