Miksei amano kiinnosta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Käyttäkää sitä Ricciaa jaavansammalen joukossa jos muuten tuntuu vaikealta elätiltä. Päällimmäiseksi vain, siimalla kiinni ja menoksi. Minulla on Philips 840 15W/63 litraa ja hyvin menestyy. (Ei, kuvia ei tule, trimmasin sammalet viikko sitten.)
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Re: Miksei amano kiinnosta?

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Kati kirjoitti:
lehtis kirjoitti:Olen lukenut noita parivuotta vanhoja keskusteluja ja olen huomannut että amanosta siellä kyllä paljonkin puhutaan.
...
Minä itse olen innostuksen valloissa ja ihmettelen miksei tällaiset hienot kasvipuutarhat kiinnosta.
Öö, määrittele "amanoallas"? Amanon "nature aquarium" ei ole mikä tahansa kaunis vähäkalainen kasvipuutarha, vaan sellainen allas, johon sisustuksen idea, muodot tai ainakin fiilis on pöllitty monesti jostain maanpäällisestä maisemasta. Tiukkapipoisesti ottaen "amanoallas" käsitteenä voisi tarkoittaa myös sellaista allasta, jossa käytetään vain Amanon firman kauppaamia tuotteita [;)].

Kauniita kasvipuutarhoja, joissa eläimillä on pienempi rooli, on muitakin tyylejä, esim. hollantilainen. Sellaisia, ja vähemmän mitään "vakiintunutta tyylisuuntaa" seuraavia luomuksia löytyy ihmisiltä kyllä. Itsekin olen pienen tauon jälkeen päätymässä taas sensuuntaiseen purkkiin, mutta ei voi sanoa, että tekisi edelleenkään mieleni matkia jotain "vakiintunutta tyylisuuntaa" kuten amanoa tai hollantilaista - ainakaan tiukasti. Teen mieluummin "katialtaan", johon voin valita vapaasti parhaat piirteet kaikista [;)].

Itse asiassa tuo amano akvaario tarkoittaa tässä tapauksessa allasta josta on tehty nätti vesipuutarha käyttämällä paljon tuota ricciaa. Nature akvaariot ovat ainakin monesti minun silmääni, tosin eivät nuo aivan karuimmat. :roll:
JaH
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JaH »

Mietityttää vain, että eikö esim. tässä mene pohja tukkoon, kun ei tuonne pohjalle pahemmin pääse sorkkimaan. Vai onko niillä Amanon omilla hiekoilla jotain tekemistä tämän kanssa?

Ja missä ihmeessä ovat suodattimet? Ei edes ulkosuodattimen putkia näy :?
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Kyllä kasvien juuristokin aika hyvin hoitaa tuon pohjan.

Ne suodattimet eivät ole järin ihastuttavia studiokuvatuissa altaissa ;) Paitsi, että tuokin valokuva on pahasti ylivalottunut... Tuo veden liike pinnalla on muistaakseni saatu aikaiseksi voimakkaan puhalluksella - sitä ei muistaakseni oltu tehty jälkikäteen kuvankäsittelyohjelmalla, 100% varma en kuitenkaan ole.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Eillen täytin kuution vedellä ja tänään aloin sisustaa sitä. Tosin harmiksi tuo riccia loppui kesken. Itse suodatinta tuohon ei tule, koska ei hän tuonne tule kasvien ja niiden mukana tulleiden kotiloiden lisäksi mitään muuta. :mrgreen: Vai olisiko tuo veden kierrätys hyväksi kasveille?
ToniR81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Niin, jos altaassa on tuollainen määrä kasveja niin mihin tarvitaan suodatusta? Vaikka siellä olisi muutamia kalojakin? Jonkun puskan taakse varmasti saa jonkun pumpun jemmattua niin että vesi vähän kiertää altaassa, tai joku pohjasuodatin?
Mutta vedenvaihtoja vain niin tuskin jossain 200l altaassa 20neontertaa juuri allasta rasittaa jos se muuten on täynnä kasveja...

Tosin en itse vieläkään välttämättä haluaisi itselleni moista allasta, paitsi jos joku keksii jonkun kasvin joka pysyy matalana, leviää paljon ja kasvaa hiekalla/puussa ilman lannoitusta. Niin ja kertoo kalan joka syö tätä kasvia suurinpiirtein samaa vauhtia kuin se kasvaa?
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

glosso taitaa tehdä tuota, tosin olosuhteitten(=valon, ravinteiden) on oltava optimaaliset. [;)]
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Jatkampa yksikseen puhelua tuosta kuutiosta:
Nyt kuutio on pientä silausta vaille valmis. Tietenkin tarvitsee antaa vielä vähän aikaa kasvien rehevöityä, ennen kuin laitan kuvia esille. [;)] Glossoakin tuohon tarvis, mutta kun sitä ei löydy mistään. :frown: Tuosta 54 litraisesta amano altaasta voisin laitella kuvia, kunhan saan kameran lainaksi.
Kodama
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kodama »

Voi että on hienoja altaita! Kun sitten . . . ööh . . . viidenkymmenen vuoden päästä olen eläkkeellä perustan tuollaisen. Ja se oli sitten lupaus [;)]
Elämä on rankkaa.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kodama kirjoitti:Voi että on hienoja altaita! Kun sitten . . . ööh . . . viidenkymmenen vuoden päästä olen eläkkeellä perustan tuollaisen. Ja se oli sitten lupaus [;)]
Minä myös :D (paitsi että taidan 50 vuoden päästä olla jo haudassa, ehkä siis 25 vuoden päästä)
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Ricciaa, jaavansammalta.. Mitenköhän nuo olisi optimaalisesti kiinnitettävä, että pysyvät ja näyttävät hyvältä. Kokemuksia kaivataan.
----
><////o>
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Itsekäytän siima ja hyvin on pysynyt kiinni kivissä. Tosin ricciaa pitää välillä lyhentää, sillä muuten alin osa ei saa valoa ja kuolee joten riccia irtoaa.
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

lehtis kirjoitti:Itsekäytän siima ja hyvin on pysynyt kiinni kivissä. Tosin ricciaa pitää välillä lyhentää, sillä muuten alin osa ei saa valoa ja kuolee joten riccia irtoaa.
Mitenkäs projekti muuten etenee? Olisi kiva nähdä mm. kuvia. Niin ja millaiset speksit muuten altaallasi (koko, valaistus..)?
----
><////o>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”