Retkipatjaa altaan alle?
Valvoja: Moderaattorit
Mulle kauppias kertoi, ettei altaan ja jalustakehikon väliin tarvitsisi mitään, jos se (jalusta) asennetaan tasaisesti suoraan ja oikein. En uskonut kun se tuntui niin hurjalta ja niinpä vaatimalla vaadin ja sain sen alle paksun vanerin ja makuualustapalasen (1cm paksuus). Ainakin sain mielenrauhan. En sitten tiedä, onko noilla todellisuudessa mitään merkitystä.
-
nunneli
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Pohja koholla
Mulle neuvottiin laittamaan tulevan altaani 600 litrasen alle, jossa on koristekehykset ja näin ollen pohjalasi n. 5 mm irti pöydästä, solumuovipatja (15 mm) ja sit lisäksi tavallista retkipatjaa (paloinakin käy) pohjalasin ja solumuovipatjan väliin kehysten sisäpuolelle lisätueksi lasipohjalle. Onko kellään kokemusta tällaisesta. Kuulostaa ihan tukevalta ratkaisulta. Jännittää ton pohjan kanssa noin isossa altaassa. (200x55x55)
Enpäs lentänyt retkuun, sanoi kärpänen kun pummia väisti.
Re: Pohja koholla
Onko tarkoitus painaa pohjalasi irti kehyksistä, vai miksi ihmeessä se solumuovi ei saa olla kehysten alla? Tilanne on nimittäin se, että ne kehykset painuvat siihen solumuoviin ja solumuovi itsessään painuu vähemmän littanaa sitten lasin kohdalta - tukee tasaisesti allasta kauttaaltaan. Tietysti 5mm kehykset on aika järkyttävän kokoiset muutenkin, jos oikeasti ovat tota kokoluokkaa. Silloin voi olla järkevää tehdä näitä extreme-tyyppisiä pehmusteratkaisuita.nunneli kirjoitti:Mulle neuvottiin laittamaan tulevan altaani 600 litrasen alle, jossa on koristekehykset ja näin ollen pohjalasi n. 5 mm irti pöydästä, solumuovipatja (15 mm) ja sit lisäksi tavallista retkipatjaa (paloinakin käy) pohjalasin ja solumuovipatjan väliin kehysten sisäpuolelle lisätueksi lasipohjalle. Onko kellään kokemusta tällaisesta. Kuulostaa ihan tukevalta ratkaisulta. Jännittää ton pohjan kanssa noin isossa altaassa. (200x55x55)
Mutta jos myyjä käskee tekemään tilkkutäkkiä niin mikäs siinä, myyjä varmaan parhaiten tietää, miten pehmusteet tulee virkata kasaan. Syytä noudattaa myyjän ohjeita, jottei takuu raukea (parasta vielä mahdollisten ongelmien tullessa pyytää ne ohjeet ihan kirjallisena, johon vedota).
-
nunneli
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Niin siis se solumuovi kyllä tulee kehysten alle myös ja retkipatja kehysten sisäpuolelle solumuovin ja lasin väliin. Ilmaisin asian hiukan epäselvästi... Akvaario on ostettu käytettynä ja siinä oli ennen alla 5 cm styroksi mutta kun olen kysellyt alustoista, niin sitä ei pidetty kovin hyvänä vaihtoehtona tässä tapauksessa. Tosin allas on ollut styroksilla toiminnassa jo vuosia, mutta... mikä on paras, kempä tietäis...
Enpäs lentänyt retkuun, sanoi kärpänen kun pummia väisti.
Mutta onko sen pakko olla vaneria?
Tuommonen massiivipuinen liimalevy on huomattavasti sisustuksellisemman näköistä eikä loppujen lopuksi ole edes kallista, 100x50cm 15mm paksua liimapuulevyä maksaa alle vitosen. Paksu solumuovikin on jo pirusti kalliimpaa Etolassa..
Edit: Tuossa mun 100l altaassa on muuten myös kehykset jotakuinkin 5mm korkeat ja altaan alla on vain vaatimaton 6mm solumuovi. Pitäisiköhän sinne hommata paksumpi alle?
Tuommonen massiivipuinen liimalevy on huomattavasti sisustuksellisemman näköistä eikä loppujen lopuksi ole edes kallista, 100x50cm 15mm paksua liimapuulevyä maksaa alle vitosen. Paksu solumuovikin on jo pirusti kalliimpaa Etolassa..
Edit: Tuossa mun 100l altaassa on muuten myös kehykset jotakuinkin 5mm korkeat ja altaan alla on vain vaatimaton 6mm solumuovi. Pitäisiköhän sinne hommata paksumpi alle?
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Mututuntumaahan tämä aikalailla on. Itsellä taas sellainen fiilis, että se retkipatja elää koko ajan, kun taas styroksi asettuu tiettyyn muotoon. Minun mielestäni siis myös akvaarion kuormitukset elää retkipatjan kanssa koko ajan, kun taas styroksin kanssa ne asettuu, mutta tämä nyt on vaan minun päänsisäistä fysiikan mallinnusta.Kaizu kirjoitti:Ei se styroksi sen paremmin tue altaan pohjaa kuin retkipatjakaan jos allas on pelkästään kehyksien kohdalta jalustan päälläaquasol kirjoitti:Pelkkä retkipatja ei riitä. Sen alle pitää laittaa levy.
Jos styroksiin päädyt, sen alle ei tarvitse levyä, koska altaasi on pieni.
Kyllä noita altaita on pidetty ilman pehmusteita ja levyjä putkijalustan päällä, mutta varmuuden vuoksi monet laittavat alle sen levyn ja pehmikkeen, ettei pohjalasille tule liikaa kuormaa. Tuollainen 2 millin paksuinen vanerikaan ei varmaan kovin suurta painoa kannattele, meillä on muistaakseni 8 millistä vaneria ollut useimmiten käytössä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
Niin, toisaalta siis meinasin myös sitä, että se retkipatja on liiankin vetelä, mut niinkuin sanottu, niin se nyt on vaan mutua. Varmastihan mitään tutkimuksia siitä ei ole, että onko noilla edes mitään muuta hyötyä kuin että rauhottaa akvaristin mieltä...VilleJ kirjoitti:Minulla on kyllä aika tehokkaasti jo pienienkin altaiden alla oleva solumuovi painunut pohjanmuotoiseksi (kehykset). Parisataa litraisen alla valmisstyroksi oli kuin A4 paperi, solumuovi pitänyt kutinsa.
nim. ei rumaa styroksia tähän taloon.
Minä perustelen kantaani sillä, että jos koitatte painaa sormella sitä retkipatjaa, niin eihän se vastusta oikein mitään. Mitä sillä vastuksella oikeasti on merkitystä, jos jalusta taipuu kaarelle... Ei se paljon sitä akvaa tue siitä kaarikohdasta...
Styroksin ominaisuus on just siinä, että ei se painukaan kasaan heti, mutta antaa pikkuhiljaa periksi sieltä missä on kovin kuorma, eli kuorma pikkuhiljaa tasaantuu, jos on vääntöjä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"