Miksei amano kiinnosta?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Miksei amano kiinnosta?

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Olen lukenut noita parivuotta vanhoja keskusteluja ja olen huomannut että amanosta siellä kyllä paljonkin puhutaan. Miksei enää? Onko trendi mennyt? Minä itse olen innostuksen valloissa ja ihmettelen miksei tällaiset hienot kasvipuutarhat kiinnosta. Vai onko niin että asiasta ei puhuta vaikka amanoaltaita onkin pystyssä. Vai onko hoito liian vaivaa vaativaa? Miksi ei? [;)]
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Tälläkin palstalla on usempi lähtenyt innoissaan luomaan amano-tyylistä allasta, mutta jostain syystä idea ja innostus on matkan varrella laimennut. Amano-tyyliset altaat on erittäin vaikea ylläpitää pitempää aikaa (kasveja pitää mm. typistää ja latvoa jatkuvasti ja jossain vaiheessa osa kasveista kasvaa auttamatta ulos "mallistaan"). Hoito on melko vaativaa ja aikaa vievää. Useimmilla ei riitä pitkäpinnaisuus ja taidot luomaan altaasta sellaista kuin alun perin oli tarkoitus.

Ehkä ihmiset näkevät mielekkäämpänä kasvattaa mieleisensä näköisen altaan, jonka pystyy myös ylläpitämään hieman vähemmälläkin vaivannäöllä ja edukkaimmilla laitteilla. Mutta kyllä amano-harrastajia löytyy Suomestakin monia. Itse en voi muuta kuin nostaa hattua näille viherpeukaloille. Itsellä ei riitä hermot eikä osaaminen näihin upeisiin kasvialtaisiin.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

ainakaan vielä ei ole omani ei valmis amano akvaario tuottanut hirveästi vaivaa. Miten niin normaali akvaariossa pääsisi edullisimmin. :?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Ovathan nuo hienoja, usein vaan veikkaan, että kolmiulotteinen hahmottamiskyky tulee useammalla vastaan. Myös osaaminen siinä mielessä, että on vaikea keksiä tasapainoinen kasvisommitelma ellei sitten kopioi suoraan jostain Amanon altaasta. Itse olen luovalla suunnittelualalla eivätkä minun altaani todellakaan, monesta yrityksestä huolimatta, ole kovinkaan tyylikkäitä. Tosin olen vasta siinä vaiheessa kasviallasopettelua, että koitan pitää kasvit hengissä ja pientä lisäkasvua koitan jopa saada aikaiseksi :roll: Ehkä sitten joskus voisi jonkun altaan pyhittää ruohomatolle tai vastaavalle. Vaan kun ongelmana niin usein on se, että tuokin kasvi pitäisi saada - ja tuo, ja tuo, ja tuo... Sitten ollaa taas kaukana hyvännäköisestä :mrgreen:

Mutta luulen ma, että Amanohenkistä allasta voi suunnitella ja pitää helpohkosti ja edullisesti. Tuokin riippuu niin itselleen asettamasta vaatimustasosta.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-jukka-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja -jukka- »

Tässä linkki jossa helkkarin upeita amano tyylisiä akvaarioita. http://planta.aquariana.cz/lit-Amano_foto.htm

Itse todella haluaisin, mutta en osaisi.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Yritä edes! Ei voi tietää osaako jos ei ole ikinä koeattanut. 8-) Taito sisustamisessa kehittyy mitä enemmän uittaa käsi akvaariossa. :mrgreen:
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Minäkin olen miettinyt, että miksi amanotyyli ei kiinnosta. Toisaalta, en enää pahemmin ihmettele, kun olen itse yrittänyt huhtikuusta lähtien sisustaa allasta tuon tyyliseksi kasviparatiisiksi. Ensin glosso luovutti kun hiilidioksidia ei ollut vähään aikaan ja monniset heitti hiekkaa sen päälle. Pengerrykset eivät ole oikein pitäneet ja rihmalevä on ollut varsinainen vitsaus. Altaan pitäminen "järjestyksessä" vaatisi hirveästi jaksamista. Pelkästään jaavansammalta saisi olla trimmaamassa joka viikko, ettei se rehottaisi.

Mutta kyllä sitä on kiva kuitenkin yrittää ja olenkin aika tyytyväinen tuohon altaaseen vaikka rehottava jaavansammal onkin tosi ei-amanoa :mrgreen: .
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Mielikuvituksellisia altaita ovat, mutta onko joku kuullut/tietääkö miten "pitkäikäisiä" nuo Amanon altaat ovat? Vai onko näin että Amano tekee niitä vain kuvaushetken vuoksi?
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Puhutaan että altaat ovat pystyssä ainoastaan kuvauksen ajan mutta se saattaa olla vain kateellisten panettelua. Mutta yleisesti ottaen en ole nähnyt amanon altaitasta muuta kuin altaan edestä olevia kuvia jotka on rajattu nätisti kehyksen reunaan. :roll:
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Lukemani mukaan Amano on rakentanut altaita useihin julkisiin tiloihin, kuten esim. ravintoloihin. Kai niissä sitten käy joku viikoittain nyppimässä sitä jaavansammalta :mrgreen: .
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

...Tai ricciaa. [;)]
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Epärealistisia studiokuvattuja altaita. Siinäpä syy ;) (Eikö se ole panettelua, vaan muistaakseni Amanon sivuiltakin löytyy se, miten altaat kuvataan taustaa vasten ja valoilla on vaikuttettu suuresti siihen, miltä allas näyttää. ) Mitähän altaille tapahtuu kuvauksen jälkeen? Tuskin jäävät siihen paikalleen...

Joitakin kiinnostaa ja jotkut niitä värkkäävätkin.
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mutta sanokaas nyt onko tuossa Amano-altaassa muuta pointsia kuin ulkonäkö? Miksi yhdistetään runsas kasvisto harvaan kalastoon? Miksi ei laiteta kaloja niin kuin normaalisti? VOisi ollettaa että fosforia ja typpeä syntyy vähemmän, ja kun kasvit käyttävät ne, ei ole tarvetta yhtä useille vedenvaihdoille? Vai mitä ihmettä?

Nimim. omaa Amano-nidettä odotellessa...
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

lehtis kirjoitti:Miten niin normaali akvaariossa pääsisi edullisimmin. :?
Amano -allas vaatii optimaaliset olosuhteet mm. valaistuksen ja hiilidioksidin suhteen. Perus akvaariopaketissa ei yleensä ole riittävää laitteistusta näitä varten, vaan harrastajat hankkivat lisäksi co2 laitteistot yms. Kunnon co2 kontrollerit ja muut vehkeet eivät ole mitään ihan halpoja. Toki amanoa voi koettaa harrastaa edullisemminkin, mutta kyllä se yleensä edellyttää ainakin jonkinlaista co2 lisäystä yms.
JaH
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JaH »

Kyllä amanoaltaat kiinnostaa, tai ainakin sen tyyliset. Olenkin tässä jo etsinyt sopivia kantoja sellaiseen.
-jukka- kirjoitti:Tässä linkki jossa helkkarin upeita amano tyylisiä akvaarioita. http://planta.aquariana.cz/lit-Amano_foto.htm

Itse todella haluaisin, mutta en osaisi.
Täältä löytyy lisää kuvia Amanon altaista: http://www.adaeuro.com/gallery.asp
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Amano ja kalat

Viesti Kirjoittaja Jani »

Ainakin itse olen mieltänyt Amano altaan ja kalaisan altaan utopiaksi, jota ei voi yhdistää. Ei tarvitse olla kuin yksi ahven tai tonkija tai hieman isompi pleko ja hups, Amano akvaario on mennyttä! Ja jos ei ole ihan mennyttä, ainakin hoitajalla menee hermot yrittäessään taistella kalojensa sisustusintoa vastaan :P
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Amano altaan kalasto pitää vain miettiä tarkemmin. [;)] Parhaiten tällaisiin altaisiin käyvät esim. tetrat jotka eivät allasta paljoa sisustele. Ja tietenkin pikkuravut. ja rihmat taitaa olla aika rauhallisia sisustamisessaan.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Viimeisen päälle puuhattu kasviallas on tosiaan siinä suhteessa hankala "keskivertoakvaristille", että se rajoittaa paljon alteeseen sopivia kaloja. Rauhalliset ja pienet keskiveden lillujat käyvät kyllä, mutta moni pohjakala osoittautuu hankalaksi joko kaivelun tai sitten ihan vain sen hiekan heittelyn takia.

Isommat vihannekset toki kestävät ihan hyvin pientä kaiveluakin, mutta pelkillä E.blehereillä ei ihan Amano-henkeä luoda ;) ...
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Save kirjoitti:Lukemani mukaan Amano on rakentanut altaita useihin julkisiin tiloihin, kuten esim. ravintoloihin. Kai niissä sitten käy joku viikoittain nyppimässä sitä jaavansammalta :mrgreen: .
O-T: Hahah, hullu mielikuva. musitaako kukaan nähneensä sitä Asterix ja Obelix Britanniassa piirrettyä? Siinä (muistaakseni) puutarhuri leikkaa kultaisella sirpillä nurmesta yhden liian pitkän heinän ja toteaa että 200v. kasvatustyö on valmis ja puutarha täydellinen...

...Kunnes rakkaat sankarimme porhaltavat puutarhan läpi villiintyneen hevosen vetämillä vaunuilla. Puutarhurilla jää vaan viikset sojottamaan kun nurmessa on 20cm syvät urat :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Sarjakuvana olen tuon nähnyt ja kieltämättä tapahtuma oli koominen. Sen jälkeen legioonalaiset ryntäsivät perässä mutta vastaan tulikin puutarhurin iso, pitkä ja terävä keihäs. :mrgreen:
lare88
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lare88 »

Adrianna kirjoitti: O-T: Hahah, hullu mielikuva. musitaako kukaan nähneensä sitä Asterix ja Obelix Britanniassa piirrettyä? Siinä (muistaakseni) puutarhuri leikkaa kultaisella sirpillä nurmesta yhden liian pitkän heinän ja toteaa että 200v. kasvatustyö on valmis ja puutarha täydellinen...
Muistaakseni hän toteaa että vielä 200 vuotta niin puutarha on täydellinen.

No mutta asiaan. Minusta Amano -altaat ovat todella hienoja, mutta kuten aikaisemminkin on todettu että aika vaikeita ylläpitää. Itse kyllä haaveilen sen näköisestä altaasta mutta eivät taida voimat ja luomisvoima riitää.
Minkä urheilussa saavuttaa sen terveydessä menettää.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Tästä linkistä ymmärsin että vesi laitetaan altaaseen, vasta kun muu työ on tehty:
http://www.aquaristik-forum.de/sonst_amano1.htm

Edit: Linkki lyhyemmäksi.
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Lueskelin tuossa uusimmista TFH-läpysköistä Amano-altaista kertovaa juttusarjaa, joissa guru itse kokoaa joka numerossa uuden sisustuksen. Osa kasveista tosiaan istutetaan, ennen kuin vettä laitetaan paria senttiä enempää. Pakko myöntää että inspiksen kärpänen kyllä puraisi, kun yhdessä jutussa oli todella kaunis sisustus lähinnä juurakoista, sammalista ja saniaisista laitettuna. Yksinkertainen ja nätti. Ja voihan harmi, kun sattuu olemaan tuossa 200l tyhjenemässä kun saan karanteenikalat lopulliseen kotiinsa... ja varastossa on iso kasa just sopivia ohkaisia ja kippuraisia männyn juurakoita 8-)

No, todennäköisesti se lopputulos hienoista visioista huolimatta tulee olemaan samanlainen huolittelematon viidakko kuin nuo nykyisetkin :roll:
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Haaveilen itsekin 85-litraisen muuttamisesta amanoaltaaksi.
Sitä varten pitäisi vain saada jostakin ricciaa jolla päällystää pohjalle laitettavat kivet ja kannot.
Tämän linkin kolmanneksi alin allas on minusta myös tosi nätti.
Tulee sellainen olo että katselee lapsuuden lammasniittyä. Vain ne lampaat puuttuvat :mrgreen:
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Miksei amano kiinnosta?

Viesti Kirjoittaja Kati »

lehtis kirjoitti:Olen lukenut noita parivuotta vanhoja keskusteluja ja olen huomannut että amanosta siellä kyllä paljonkin puhutaan.
...
Minä itse olen innostuksen valloissa ja ihmettelen miksei tällaiset hienot kasvipuutarhat kiinnosta.
Öö, määrittele "amanoallas"? Amanon "nature aquarium" ei ole mikä tahansa kaunis vähäkalainen kasvipuutarha, vaan sellainen allas, johon sisustuksen idea, muodot tai ainakin fiilis on pöllitty monesti jostain maanpäällisestä maisemasta. Tiukkapipoisesti ottaen "amanoallas" käsitteenä voisi tarkoittaa myös sellaista allasta, jossa käytetään vain Amanon firman kauppaamia tuotteita [;)].

Kauniita kasvipuutarhoja, joissa eläimillä on pienempi rooli, on muitakin tyylejä, esim. hollantilainen. Sellaisia, ja vähemmän mitään "vakiintunutta tyylisuuntaa" seuraavia luomuksia löytyy ihmisiltä kyllä. Itsekin olen pienen tauon jälkeen päätymässä taas sensuuntaiseen purkkiin, mutta ei voi sanoa, että tekisi edelleenkään mieleni matkia jotain "vakiintunutta tyylisuuntaa" kuten amanoa tai hollantilaista - ainakaan tiukasti. Teen mieluummin "katialtaan", johon voin valita vapaasti parhaat piirteet kaikista [;)].
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”