Tetran General Tonic

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
DragonLady
Starting Member
Starting Member

Tetran General Tonic

Viesti Kirjoittaja DragonLady »

Olisikohan kellään mahdollisesti tietoa seuraavanlaisesta asiasta.
Ostin Tetran General Tonic lääkettä akvaarion kalan homesienen takia ja ohjeissa sanottiin, että ellei selvää muutosta ole näkyvissä 5 vrk:n kuluttua niin hoito pitäisi uusia niin, että entinen vesi suodatetaan aktiivihiilen läpi 24h ja laitetaan lääkeaine uudestaan. No nyt mulla heräsi kysymys, että selvä paraneminen on havaittavissa nyt kun on kulunut 4vrk. Eli kuinkahan kauna mun pitää antaa ton aineen nyt olla ennen kuin laitan aktiivihiilen takaisin kellään tietoa? Niin kauanko kun kala parantunut vai? Sattuisiko kukkan tietämään :)
Pitänee kysyä liikkeestä sit asiaa mikäli en saa tietoa täätltä. :)
JanneH
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JanneH »

OT mut kysyn silti :| Onko kukaan huomannut negatiivista vaikutusta general tonic:sta altaassa jossa on mattosuodatin?
JanneH
* Itseäni olen aina kiittänyt ja kiitosta on riittänyt *
Kuvia
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minä antaisin kyllä lääkkeen olla niin kauan kun ohjeessa neuvotaan vaikka kala olisi ulkoisesti parantunut. Noonhän ihmisilläkin menee, antibiootti syödään kuurin loppuun saakka vaikka oireet olisivatkin hävinneet. Jos ohjeessa ei sanota mistään ajasta mitään (kuin tämä, että jos ei ole havaittavissa paranemisen merkkejä 5:n vuorokauteen...) niin vaihtaisin vettä vasta kun lääke on ollut viikon verran ja olen todennut kalojen parantuneen.

En ole myöskään ikinä käyttänyt tuota aktiivihiilisuodatusta, joka toki sitoo lääkeainejäämät mutta kuinka se vaikuttaakaan altaan muuhun bakteeristoon?! Ja mitä tarkoitit tuolla aktiivihiilisuodatuksen takaisin laittamisella? Et kai käytä sellaista jatkuvana? Lääkekuuriahan ei tarvitse uusia jos kalat on parantuneet, vaihdat vaan runsaasti vettä (1/2:t vaikka).
riepu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja riepu »

kysyin itse ohjeita liikkeestä aktiivihiilisuodatin asiasta kun joudun sellaisen laittaamaan lääkekuurin jälkeen. (minulla on mattosuodatin akvaariossa. )laitan aktiivihiilen lääkekuurin jälkeen lääkekuuri kestää 5 päivää ja uusin vielä kuurin eli yhteensä 10 päivää, sen jälkeen laitan aktiivihiilen jota pidän 3-5 päivää.
DragonLady
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja DragonLady »

Misu kirjoitti:Minä antaisin kyllä lääkkeen olla niin kauan kun ohjeessa neuvotaan vaikka kala olisi ulkoisesti parantunut. Noonhän ihmisilläkin menee, antibiootti syödään kuurin loppuun saakka vaikka oireet olisivatkin hävinneet. Jos ohjeessa ei sanota mistään ajasta mitään (kuin tämä, että jos ei ole havaittavissa paranemisen merkkejä 5:n vuorokauteen...) niin vaihtaisin vettä vasta kun lääke on ollut viikon verran ja olen todennut kalojen parantuneen.

En ole myöskään ikinä käyttänyt tuota aktiivihiilisuodatusta, joka toki sitoo lääkeainejäämät mutta kuinka se vaikuttaakaan altaan muuhun bakteeristoon?! Ja mitä tarkoitit tuolla aktiivihiilisuodatuksen takaisin laittamisella? Et kai käytä sellaista jatkuvana? Lääkekuuriahan ei tarvitse uusia jos kalat on parantuneet, vaihdat vaan runsaasti vettä (1/2:t vaikka).
En käytä aktiivihiiltä koko aikaa, koska siinä on ne haitta puolensa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”