Töyhtökääpiöahven, taistelukala + muu seura

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Widness
Junior Member
Junior Member

Töyhtökääpiöahven, taistelukala + muu seura

Viesti Kirjoittaja Widness »

Akvaarion koko on 80cm*40cm*40cm ja pohdiskelin sinne mahdollisesti seuraavaa kalastoa: maatiaispartamonni(naaras), taistisuros ja töyhtökääpiöahven pariskunnan.

Lämpötila olisi tarkoitus pitää 25 asteessa ja pH happaman puolella turveuute lisäyksillä (ymmärtääkseni töyhtikset pitäisivät turvelisäyksistä?). Turvelisäyksen perusteella olen miettinyt että sinne sopisi varmasti hyvin jokin tetralaji, mutta en oikeen tiedä mikä tetralaji sopisi taistiksen ja töyhtiksen kanssa. Ajattelin musta-aavetetraa, mutta olen ymmärtänyt että se ei oikein sopisi taistisuroksen kanssa, toisaalta pidän myös kulmatetrasta ja mustaneontetrasta, mutta kulmatetra taas toisaalta taitaa olla liian iso/vilkas tuon kokoiseen akvaarioon ja mustaneontetra taas sopivan kokoinen ateria kääpiöahvenille? :(

Lisäksi minua askarruttaa pitäisikö minun yrittää hankkia töyhtikset eri pesueesta (eivät olisi sisaruksia keskenään)? :? Jos ne nyt sattuvat innostumaan kutemisesta niin mieluummin yrittäisin olla omalta osaltani lisäämättä lajin sisäsiittoisuutta.
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Kääpiöahventen ruokalistalle eivät kuulu mustaneontetrat. :)
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Mutta taisto ja töyhtikset voivat ryhtyä tappelemaan. Varsinkin jos jälkimmäiset rupeavat kutemaan. Taisto kun valtaa tuonkokoisessa akvassa (ja isommassakin) koko altaan reviiriksi, ja sitten kun kääpiöt alkavat puolustaa omaansa, voi olla veri- t. evälöyly tiedossa... Vaan kellään parempia kokemuksia t. asianmukaisempaa tietoa?
Widness
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Widness »

Taisto kun valtaa tuonkokoisessa akvassa (ja isommassakin) koko altaan reviiriksi, ja sitten kun kääpiöt alkavat puolustaa omaansa, voi olla veri- t. evälöyly tiedossa...
Itse olen ainakin lukenut muutaman viestin, joissa jollain ihmisíllä täällä on taistis+töyhtis yhdistelmä. Olenko väärässä?
Enempi itse olen huolissani partamonnin ja töyhtisten toimeentulosta, sillä tällä hetkellä partamonni on altaan "kingi" ja kaikki muut kalat saavat väistää sitä kun se porhaltaa välillä pitkin akvaariota.
Kääpiöahventen ruokalistalle eivät kuulu mustaneontetrat.
Mustaneontetrat varmaan kannattaa kasvattaa täyskavuisiksi ennen kääpiöahventen lisäystä?Toisaalta onko mustaneontetralle sopivaa seuraa välillä ärhäkkä töyhtökääpiöahven?Mustaneontetra on muistaakseni kuitenkin melko arka laji ja tuon kokoiseen akvaarioon tuskin saa/voi hankkia kunnon parvea (>20kpl)?
Kykenemätön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta..
mariann
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mariann »

Minun töyhtikseni on ainakin lauhkea kuin lammas. En sitten tiedä jos naisseuraa laittaa, että miten alkaa pullisteleen... :P
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Olen saanut itse samasta akvakaupasta vinkkejä taistojen & kääpiökirjoahventen suhteen sekä puolesta että vastaan... Voi olla, että jossain tapauksessa menee - taistoilla ainakin luonne-erot ovat suuria. Toisaalta kahden reviirikalan laittaminen ylipäätään tuon kokoseen akvaan on sinänsä jonkinasteinen riski, kun otetaan huomioon, että esim. töyhtikset varannevat vähintäänkin puolet akvaariosta reviirikseen mikäli ryhtyvät kutemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”