Kuka sisustaa lapsen akvaarion?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Kuka sisustaa lapsen akvaarion?

Viesti Kirjoittaja Betula »

Kuka teillä on viime kädessä päättänyt, mitä lapsen huoneeseen tulevaan akvaarioon laitetaan? Kalastoon varmasti on vanhemmilla enemmän sananvaltaa pienten lasten kohdalla, mutta entäs sisustus?

Minä yritin (silloin) 5-vuotiaalle markkinoida katkarapu- ja kotiloallasta omaan huoneeseensa, jotta saisin meille kakkosakvaarion. Kun tyttö viimein innostui asiasta, hän halusi vain ja ainoastaan miljoonakaloja (joita olisi halunnut jo ykkösakvaan). Ok, suostuin. Sitten meille tuli rain-in vaaleanpunaisia omenakotiloita ja adriannan punaisia katkarapuja, ja tyttö oli ihan myyty. Ilmoitti, ettei voidakaan ottaa miljoonakaloja, jos ne kerran saattavat näykkiä noita muita otuksia. (Minä olisin ollut valmis kokeilemaan yhteiseloa.) Kääpiömonniset ja piikkisilmät kelpasivat omppujen ja katkisten seuraan, ja tyttö on nyt tyytyväinen kalastoon.

Oikein ison akvaarion olisi halunnut, mutta kun naapurustossa oli myynnissä 60-litrainen niin se kävi.

Sisustus on ollut vaikeampaa. Yhteisymmärryksessä tyttö valitsi kaupasta puunjuuren näköisen juurakon, ulkoa pikkukiviä ja toisesta akvaariostamme punaisen aaltolumpeen, ja minä hiekkapohjan ja muita kasveja. Sen jälkeen joka kerta kun käytiin akvaariokaupoissa tyttö valitti, kun ei saa itse valita koristeita omaan akvaarioonsa. [}:)] Kompromissina kaikesta ihanasta siellä on nyt vaaleanpunaisia "lasikiviä", inkaruukun näköinen ilmastin ja savesta tehty kotilonmuotoinen luola.

Ihaninta, mitä tyttö on nähnyt, on aarrearkku, jonka vieressä oli pääkallo. Kaikki sillat, laivat, rauniot, kirkkaanväriset meritähdet sun muut olisivat myös kelvanneet. Minä vaan olin ikävä enkä ostanut.

Siinä vaiheessa kun tuo rupeaa itse hoitamaan akvaariotaan, niin saa varmaan myös luvan sisustaa sen mielensä mukaan. Omilla rahoillaan.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Noh, minä annoin aivan vastaavassa tilanteessa (tyttö 6 vee, 63 litrainen kotilo/katkisallas huoneessaan) sen verran periksi, että ostettiin yksi mökki kotiloille nukkumapaikaksi. Ei se nyt hirveästi enää töki silmään, mutta alkuun kyllä tuntui, että meni koko akvaario pilalle... Palvelee tosiaan katoloiden ja muidenkin otuksien kolona, aukkoja on kolme, joten on siitä käytännön hyötyäkin.

Tyttö on ihan tyytyväinen, ostettiin tuo mökki sillä ehdolla, että se on sitten ainoa keinotekoinen juttu mitä altaaseen pannaan.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

Uteliaana odotan toisten vastauksia tähän, mielenkiintoinen kysymys.

Meillä on lastenhuoneessa 240 litrainen allas, jonka minä olen sisustanut "lapsekkaalla" tavalla. Ikiomaan altaaseen en olisi valinnut haifiguuria tai valkeiden kivien röykkiötä, mutta punapäätetrat ja avainkirjoahven miellyttävät kyllä minuakin. :)

Hylättyjä lasten pyytämiä asioita mm.
- Pääkallo
- Merenneito Ariel
- Ilmapumpun avulla nouseva ja laskeva sukeltaja
- Kultakalat
- Käärmekala

Hai
ToniR81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 221
Liittynyt: 20:41, 20.08.2003
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

Kun tuo meidän rinsessa tuosta vielä hivene kastaa(nyt 2v) ja alkaa haluamaan omaa allasta niin tokihan hän saa sen sisustaa kuten haluaa, mutta kaikki "krääsä" ostetaan sitten hänen viikko rahoillaan. Mikäli sinne halutaan joku juurakko tai kasveja, kiviä tai muuta luonnollista ne voin kustantaa mutta vaalean punaiset kivet yms ei kyllä mene minun laskuun.

Vaikkakin, ei sillä että nuo muovilla sisustetut altaat olisi aivan kamalia. Olen nähnyt jopa siedettäviä viritelmiä. Vaaleaa pohjaa ja muutamia ilmastin häkkyröitä, punaista kiveä ja muovi ruukkuja yms. Ennen kaikkea kalasto on pelastanut ne, neon tetrat näkyy vaaleammassa altaassa paljon paremmin kuin tummemmassa, myöskin monet muut pienen ahvenet tuntuvat pääsevänsä "arvoiseensa" paikkaan kun saavat hivenen vaaleampaa taustaa itselleen.

Mutta kyllä altaaseen kuuluu silti mielestäni vain ja ainoastaan puuta, kasveja ja kiviä. Jotain keraamisia juurakoita ja hillittyjä ruukkuja hyväksun kunhan niihin saa levän kasvamaan. Ja no fishing kyltti on sellainen joka sopii melkeenpä joka altaaseen =D
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

Meillä hankittiin 128l allas 6v. tytön aloitteesta, kun kavereilla on kaloja niin oma akvaario piti saada...no minä hurahdin kanssa ihan täysillä mukaan :)

Silloin kun allasta alettiin sisustamaan otin tytön mukaan töihin ja yhdessä tongittiin hiekkaa, kasteltiin kiviä, että nähdään minkä värisiksi ne tulisivat akvaariossa, valkattiin koloisimmat juurakot..
Yhdessä pestiin hiekat ja juurakot sekä kivet huuhdeltiin, kimpassa mietittiin mihin kohtaan mikäkin kasvi ja juurakko laitetaan, iso Wau oli kun laitettiin anubiasta juurakoihin kasvamaan :D

Ainoa mistä meillä kinataan on, kun kasveja istutetaan tai juurakoita ja kiviä pohjalle asetellaan niin tyttö haluaisi tehdä sen, puoliksi altaaseenhan tuon kokoisen ihmisen pitäisi mennä, että kaiken paikalleen saa.

Tenava ei ole kertaakaan ruinannut mitään muovihärpäkkeitä lemmikkieläinkaupoista, kerran kysyi saisiko laittaa ison simpukan altaaseen, selitin miksi ei laiteta niin ei sitten laittanut :)

Nyt sisustettaessa 54litraista rapuallasta, oli tyttö taas mukana valitsemassa juurakoita ja kiviä.
Ja tänään yhdessä väritetään leivinpaperitausta tähän pikkualtaaseen, sovittiin jo eilen, että käytetään luonnollisen värisiä värejä.
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

100 litraiseen tytölle (5v) luvattuun altaaseen sai valita sit kalastoa ja sisustusta. No kasvit saatiin ilmaiseksi ja ne kelpas. Leväkatkiksetkin kelpas. Halus raidallisii piikkareita mut niitä ei ollu edes tilaamalla joten ravut siellä lisääntyy keskenään. Sellaisen hassun temppelitorni-jutun halus ja annoin laittaa kun se ny on sen oma eikä niin kovin häiritsevän näköinenkään.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Meillä on vain yksi 60l akva, joka on kyllä hankittu vähän niinkuin poikamme toiveesta (5v.). Koska allas on tuossa kaikken nähtävillä emme ole sitä aivan täysin pojan mielikuvien mukaan sisutaneet vaan olemme päätyneet kompromissiin ja poika osti akvaan "no fishing" kyltin ja egyptiläisen hahmon piilopaikaksi. Muuten allas on äidin maun mukaan laitettu, eli sisältää kiviä, juurakon ja paljon kasveja! :D

Ihan kaunis se on ja pitäähän sitä lapsenkin saada kokea sisustamisen iloa :D
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Meillä on vain yksi 60l akva, joka on kyllä hankittu vähän niinkuin poikamme toiveesta (5v.). Koska allas on tuossa kaikken nähtävillä emme ole sitä aivan täysin pojan mielikuvien mukaan sisutaneet vaan olemme päätyneet kompromissiin ja poika osti akvaan "no fishing" kyltin ja egyptiläisen hahmon piilopaikaksi. Muuten allas on äidin maun mukaan laitettu, eli sisältää kiviä, juurakon ja paljon kasveja! :D

Ihan kaunis se on ja pitäähän sitä lapsenkin saada kokea sisustamisen iloa :D
saurama
Valopää
Valopää
Viestit: 1880
Liittynyt: 13:54, 12.06.2002
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja saurama »

Jos haluaa antaa tenavalleen akvaarion niin kyllä sen tenavan täytyy saada itse päättää, mitä rojua altaaseen tulee - vaikka näyttäisivät kuinka korneilta. Vanhempien pitäisi pysyä sillä asteella, että varmistavat eliöstön yhteensopivuuden, pääkallojen valintaan heillä ei pitäisi olla mitään sanomista. Sitten ihan eri asia on se, jos vanhempi haluaa ujuttaa lastenhuoneeseen itselleen yhden akvaarion lisää. Kuinka moni kehtaa nostaa tassunsa, että tästä itse asiassa oli kyse? Ja kuinka moni on sanonut lapselleen suoraan, että kyseessä on äidin/isin akvaario, joka vain sattuu olemaan lapsen huoneessa?

Nii.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Juup, näinhän sen täytyy olla, jos lapsi on kuusivuotias. Ei kukaan vanhempi laita tuon ikäisen huoneeseen akvaariota olettaen, että hän itse sen hoitaa ja ottaa vastuulleen.

Eli tyttären huoneessa on akvaario, jonka hoidosta äiti vastaa, ja samoin myös tekee päätökset viime kädessä. Tyttären mielipide otetaan aina mahdollisuuksien mukaan huomioon. Koska kuitenkin, sehän on hänen akvaarionsa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Ruusu
Member
Member
Viestit: 442
Liittynyt: 15:59, 18.12.2002
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Jopas nyt. Jos tyttäremme saisi oman akvaarion omaan huoneeseensa, niin silloin hän saisi sisustaakin sen miten lystää (tietyissä rajoissa). Jos hän haluaa sorapohjan, paljon kiviä ja sukeltajakoristeen, eikä juurakoita, niin siitä vain. En halua puuttua asiaan, koska se tappaisi lapsen luovuuden ja innostuksen. Kala- ja kasvivalinnoissa voi edetä tyyliin "tämä vai tuo" ja "nämä vai nuo". Eli antaa vaikka kolme-neljä vaihtoehtoa, joista kaikki sopisivat kyseiseen akvaarioon. Lapsi on pääosassa akvaarion hoidossakin, aikuinen vain auttaa ja ohjaa niin, että kaikki tulee tehtyä ajallaan ja oikein.
aninna
Starting Member
Starting Member
Viestit: 22
Liittynyt: 14:34, 07.09.2005
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja aninna »

Ruusu puhuu asiaa, näin meilläkin jahka poika kasvaa.
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 104
Liittynyt: 18:30, 25.03.2005
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Meillä ei muksuille oo tulossa (vielä ainakaan) omaa allasta, vaan olen ottanut tytöt mukaan yhteisen altaan suunnitteluun. Tästä kohtapuolin ajattelin käyttää tyttöjä kalakaupassa katselemassa tarjontaa, ja samalla myös itsekkin niitä tutkiskella.

Kiviä on tarkoitus kerätä yhdessä. jne...

Tietysti vaikuttaa lasten ikä, että miten otetaan mukaan. Tytöt 3 ja 5 saavat varmasti jo jonkinverran vaikuttaa kasvi ja kalavalintoihin, valitsemalla äidin ehdottamista ;)
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

saurama kirjoitti: Sitten ihan eri asia on se, jos vanhempi haluaa ujuttaa lastenhuoneeseen itselleen yhden akvaarion lisää. Kuinka moni kehtaa nostaa tassunsa, että tästä itse asiassa oli kyse?
Nostaa häpeillen tassuaan...[:I]
Ja kuinka moni on sanonut lapselleen suoraan, että kyseessä on äidin/isin akvaario, joka vain sattuu olemaan lapsen huoneessa?

Nii.


Nii ittelles, osui nimittäin sen verran naulan kantaan :twisted:

Nomutta, nyt kumminkin lupaan julkisesti, että kun vanhempi tyttö (7v) haluaa jälleen huoneeseensa altaan pystyyn, niin saa sitten päättää siitä sisustuksesta ihan itte. Lupaan toimia vain hyvinvointitarkkailijana, sen kummemmin säätämättä.

Edellytyksenä tuolle kyllä on, että vaihtaa sitten itte ne vedetkin siihen [;)]

Nuoremman (5v) huoneessa oleva toimikoon edelleen toistaiseksi (isin ja äitin) apisto-altaana, katsotaan sitten kun niistä aika jättää ja piika pikkusen varttuu 8-)

Mutta on lapsoset olleet mukana monissa harrastukseen liittyvissä offensiivipuuhasteluissa vähän aina. On kerätty yhdessä hirvenp*skaa, kiviä, kantoja, tehty vesitestejä, kokattu räkmixiä, levitelty maitoliimaa pesuhuoneessa jne. jne.

Aina silloin kun se hommaan osallistuminen on kiinnostanut. Mutta sitten kun se oma allas sisustetaan mielensä mukaan, sen hoidosta otetaan myös vastuu :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

saurama kirjoitti:Sitten ihan eri asia on se, jos vanhempi haluaa ujuttaa lastenhuoneeseen itselleen yhden akvaarion lisää. Kuinka moni kehtaa nostaa tassunsa, että tästä itse asiassa oli kyse? Ja kuinka moni on sanonut lapselleen suoraan, että kyseessä on äidin/isin akvaario, joka vain sattuu olemaan lapsen huoneessa?

Nii.
Heh :mrgreen: mä itseasiassa innostuttuani lapsen akvaariopuheista, sanoin miehelle että lapsen takia meille tulee nyt akvaario, piste.

Samoin tämän toisen kohdalla sanoin miehelle, että nyt tulee lapsen iloksi toinen allas ja sinne katkarapuja :mrgreen:

No avokki vähän ihmetteli, kun toinen allas on olohuoneessa ja toinen eteisaulassa, mutta lupasin korjata tilanteen ja hankkia itselleni sellasen useamman sata litraa vetävän altaan ja antaa sitten tytön huoneeseen tuon 128litraisen, ovelaa [;)]
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 106
Liittynyt: 13:12, 24.08.2005
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

moka lähetys [}:)]
Betula
Member
Member
Viestit: 405
Liittynyt: 17:44, 25.01.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Betula »

saurama kirjoitti:Sitten ihan eri asia on se, jos vanhempi haluaa ujuttaa lastenhuoneeseen itselleen yhden akvaarion lisää. Kuinka moni kehtaa nostaa tassunsa, että tästä itse asiassa oli kyse?
Tästä nimenomaan oli kyse, ehdottomasti! Minä halusin akvaarion kotiloille ja katkiksille. Tytär halusi kala-akvaarion, sitten kun alkoi "omaa" akvaariota yleensä haluta.

Lapsen huoneeseen sen halusin sijoittaa kahdesta syystä. Ensinnäkin siellä oli ilman raivaamista sille sopiva paikka. Toiseksi tytön kavereilla alkaa olla omia lemmikkejä, ja koska meille ei allergiasyistä karvaisia otuksia voi tulla, ajattelin omassa huoneessa olevan akvaarion helpottavan hamsteripainetta. Kuulostaa tuo kaloille juttelevan, ja katkarapujen ja omenakotiloiden poikaset ovat jotain ihan ihmeellistä.

Sen verran kompromissi tuo akva on, että ehkä sitä voisi sanoa yhteiseksi. Tyttö on saanut sinne kaiken mitä on ehdottomasti halunnut (kuten meidän perhe-elämässämme muutenkin - kyllä akvaariossa se kreikkalainen amfiteatteri seisoisi, jos ei olisi savinen kotilo kelvannut tilalle). Yleisistä linjoista minä olen päättänyt, kuten olen päättänyt 6-vuotiaan huoneen sisustuksesta (tyyliin lapsi voi valita uudet lamput, boordit ja verhot joistain vaihtoehdoista).

Kotioloissa tyttö on tosi tyytyväinen tuohon 60-litraiseen, sen asukkeihin ja sinne tekemiinsä ostoksiin, tai siihen kun sinne tuli uusi "hienon näköinen" suodatin, mutta kun akvaariokauppaan päästään, niin iskee sama omistamisen tarve kuin lelukaupassakin. (Tunne ei tietysti ole vieras aikuisillekaan.)

Välillä toivoisin, että olisin voinut tehdä akvaarion ihan oman mieleni mukaan. Välillä toivon. että olisin sittenkin antanut tytölle vapaat kädet sen sisustuksessa. Siksi kai tämän keskustelun aloitinkin, kun en täysin tyytyväinen tilanteeseen ole, vaikka osaankin se itselleni pätevästi perustella. [;)]
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
rithiam
Member
Member
Viestit: 254
Liittynyt: 15:38, 24.08.2004
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja rithiam »

Lisää altaita vaan, sillähän se ongelma ratkeaa! Jokaiselle halukkaalle oma ja vielä yhteisiäkin. 8-)

Hankin meidän ensimmäisen akvaarion lapsille mm. Betulankin mainitsemista allergiasyistä. Kyllähän tytötkin kaloista innostuivat, mutta minä itse hurahdin kaikkein pahiten. Vähitellen allasinvaasio on ulottunut tyttöjen huoneeseenkin (tilaa löytyi kätevästi), vaikkei se varsinaisesti tyttöjen allas olekaan vaan kuuluu tähän yhteiseen allasperheeseen (3-4 kpl). Olen saanut sen vapaasti sisustaa ja lähes vapaasti kalastaa, mutta myöhemmät järjestelyt ovat tyssänneet siihen, että yhtään kalaa ei saisi sieltä enää antaa pois. 8O Niin kuin ei muistakaan altaista!

Nuorempi kaipaa kyllä kaloista huolimatta eläintä, jonka voisi ottaa syliin, mutta toistaiseksi tyytyminen on nyt näihin eläviin. Rikastuttavathan nekin elämää hurjasti.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

ritalli kirjoitti: Heh :mrgreen: mä itseasiassa innostuttuani lapsen akvaariopuheista, sanoin miehelle että lapsen takia meille tulee nyt akvaario, piste.
Juu, myönnän kyllä, että minäkin härskisti käytin "Joku eläin pitää lapsella olla, ja kun ollaan allergisia, on akvaario ainoa vaihtoehto" -teesiä miehen pehmityksessä jo ensimmäistä akvaariota hankittaessa. [;)]
Mutta on tuo tyttö oikeasti innostunut akvaariosta. Eniten apua on tytön tarkoista silmistä, huomaa kyllä jos jommassa kummassa akvaariossa on jotain outoa, ja kertoo heti minulle.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”