Minkä kokoiseen tiikerinuoliainen?
Valvoja: Moderaattorit
Minkä kokoiseen tiikerinuoliainen?
Kävin viikonloppuna ostamassa muutaman monnisen akvaariooni. Kysyessäni pohjakaloja myyjä kysyi minkäkokoinen akvaario minulla on. Vastatessani 180 litraa, hän suositteli tiikerinuoliaista. Minä olen aina luullut että tiikerinuoliainen menee vain isossa akvaariossa. Näyttivätkin niin isoille jo siellä kaupan altaassakin. Ostin siis monnisia vaikka lähinnä teki mieli kävellä ulos. Kassalla vielä kuulin kun myyjä suositteli 60 litran akvaarioon partamonnia. Eikö sekin vaadi enemmän tilaa.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tiikerinuoliaisen minimi taitaa olla jossain 500-600l korvilla. Partiksilla taas 100l/kala, pieni naaras voi mennä vaikka 80l jos ihan pakko on.
Ikäväähän tuollainen liian ahtaalle myynti on mutta harvat kauppiaat
a) Tietävät mihin kokoon esim. tiikerinuoliaiset kasvavat
b) Haluavat tyrmätä maksavaa asiakasta joka ei halua sitä "isoa ja vaivalloista" 200l akvaariota vaan pienen ja helpon 40l
Ikäväähän tuollainen liian ahtaalle myynti on mutta harvat kauppiaat
a) Tietävät mihin kokoon esim. tiikerinuoliaiset kasvavat
b) Haluavat tyrmätä maksavaa asiakasta joka ei halua sitä "isoa ja vaivalloista" 200l akvaariota vaan pienen ja helpon 40l
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
SannaKaisa
- Junior Member

Mulle kanssa myyjä suositteli tiikerinuoliaisia ja jopa kuutta kappaletta ja mulla on 180l allas ja monnisiakin siellä on. Kun kysyin että eikös tikrunuoliaiset tarvii isomman altaan, niin myyjä vastasi että kyllä ne muutaman vuoden hyvin pärjää tuolla mun altaassani....jätin kuitenkin tikrut ostamatta, varsinkin kun noita monnisiakin on tuolla altaassa.
-
SannaKaisa
- Junior Member

Vähän OT, mutta minkäkokoinen partistyttö yleensä oikein on?! Omani huitelee melkein 20cm tietämillä, ja on ihan varmasti kyseisen lajin naaras, kun olen kerran antanut sen ukon kanssa kuteaPartiksilla taas 100l/kala, pieni naaras voi mennä vaikka 80l jos ihan pakko on.
Olen varma
Ukko ainakin on takuuvarmapartis ja kun ei muita partiksia akvaariossa ole ollut, ja silti jälkikasvua ilmestynyt, niin en muutakaan oikein usko
Arviolta tuon akan koko on n. 16-20cm, ehkä 18? Sillä on kyllä aika pitkä tuo "ylähuuli", sellainen töröttävä... Kasvanu iän mukana
Sanon sitä hirveksi, sillä hirvellä ylähuuli suurenee myös iän myötä
Ukkopartis on huomattavasti tuota akkaa pienempi, mutta se tuli meille aika huonoista oloista, ja sen seurauksena sillä on siniset silmät
(en muista mikä vedessä sai sen aikaiseksi...)
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Partis naaras
En kyllä millään allekirjottaisi , että kalasi on naarspartis. Se ei kyllä millään kasva noin suureksi. Koiraskin voi juuri ja juuri venyä noihin mittoihin. Jos altaassa on useita partiksia, voi alistuvilla koirailla jäädä parta pieneksi ja silloin sitä voi luulla naaraaksi.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Re: Partis naaras
Hm... olihan se saanut jälkikasvua partiskoiraan kanssa. Mutta oliskohan joku erikoinen partislaji? Mutantti?Jani kirjoitti:En kyllä millään allekirjottaisi , että kalasi on naarspartis. Se ei kyllä millään kasva noin suureksi. Koiraskin voi juuri ja juuri venyä noihin mittoihin. Jos altaassa on useita partiksia, voi alistuvilla koirailla jäädä parta pieneksi ja silloin sitä voi luulla naaraaksi.
Ajautuu nyt kyllä vähän OT:ksi...
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Alkuperäiseen viestiin. Itse en laittaisi tiikerinuoliaista alle 2 metriseen altaaseen. On nimittäin sen verran iso ja vilkas parvikala.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Altaassani on vain kaksi partista, ja toisella on selkeästi parta. Yksi jälkeläinenkin on hengissä toisessa akvaariossa, joten uskoisin molempien olevan saman lajin edustajia
En nyt tusota kuvasta tiedä, että onko siitä mitään iloa, kun se näyttää ihan tavalliselta partikselta ja lisäksi sitä on lähes mahdotonta löytää tuolta puskasta 
-
juovaokamonni
- Starting Member

Tiikerinuoliainen on kyllä sen verran isoksi kasvava kala, että minusta niiden akvaarion vähimmäiskoko on jotain 500 litraa, mieluiten varmaan lähemmäs 1000 litraa. Ja lisäksi kun niitä pitäisi olla vähintään se kuuden kappaleen parvi. Kuuden tiikerinuoliaista parvi 180 litran akvaariossa kuulostaa minusta aika hurjalta.
Haista paska aivasta lennä pitkin taivasta piere kuole [sensuroitu] nuole