Hiivatepullon teko

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sjapi
Junior Member
Junior Member

Hiivatepullon teko

Viesti Kirjoittaja sjapi »

Tulipa vaan mieleen kun itselläni on ajankohtaisena hiillidioksidin lisäyksen aloittaminen itse tehdyillä hiivatepulloilla,
että toimisiko siinä 1,5 litran limupullon korkkina sellainen kuminen korkki, jota käytetään esim. mehupullojen tiiviiseen sulkemiseen (siis kun itse keitetään mehua).
Keskelle vaan pieni pisto jollakin terävällä esineellä ja letku survomalla läpi.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Ei se oikein toimi. On vaikea tehdä siihen sellaista reikää, että tulisi ihan tiivis. Voit tietysti kokeilla. Testaa tiiviys niin, että puhallat hiilaripullon letkuun. Jos kuuluu pihinään korkin tiivisteistä, olet epäonnistunut.
Silikoni ei sitten oikein tartu kumiseen korkkiin, tai ehkä vähän, mutta koska kumi joustaa, lähtee silikoni helposti irti. Suosittelen limupullon omaa korkkia askartelun kohteeksi.

Yksi versio limupullon korkista...
...ja toinenkin
lala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lala »

Koska kumisessa korkissa ei ole kierteitä, minulla ainakin heräisi epälys että se poksahtaa paineesta erittäin helposti irti. Itse en uskaltaisi luottaa että korkki pysyy paikoillaan tai letku siinä kiinni. Eritoten hiukankin märkänä kumikorkista tulee hyvin liukas.

Mietä mieltä muut ovat?
sjapi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sjapi »

Tuo nyt oli vaan tollanen ajatus.
Voihan se olla että ei toimi.
arto_m
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja arto_m »

En luottaisi kumikorkkiin. Varmempaa on käyttää pullon omaa korkkia, johon tekee reiän vaikka pienellä poralla tai nahkarei'ittimellä. Olen huomannut, että täysin pyöreä ja sileäreunainen reikä on helpointa tiivistää.
aninna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja aninna »

Mies joskus käytti limppapullossa simaa :roll: ja silloin iski sellaisen käymispönikkään tarkoitetun korkin kiinni pulloon. Korkki siis kuminen jossa oli kiinni vesilukko, tulee normaalisti sen käymispöntön kannessa olevaan reikään kiinni. Vaikea selittää kun ei tiedä oikeita termejä... Mutta korkki siis sopi sellaisenaan limppapulloon, ilman tiivisteitä. Toimisiko tuollainen? Laittaisi vaan vesilukon tilalle letkua...

En siis ole asiaa tutkinut ollenkaan, tuli vaan mieleen. :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jälleen kerran kokeilemalla selviävä kysymys. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
aninna
Starting Member
Starting Member

Kunhan saan sen 750 litraisen pystyyn niin testaan tuota ideaani :D
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

aninna kirjoitti:Kunhan saan sen 750 litraisen pystyyn niin testaan tuota ideaani :D
Mä olen testannut jo, ei ollut tarpeeksi tiivis. Hiilarit pihisi tiivisteen välistä, eikä akvaarioon päätynyt yhtään. Ehkä sulla on parempi onni.
aninna
Starting Member
Starting Member

^voi kun sääli. Jännä miten se sitten sen siman kanssa toimi... Mä testaan vielä itsekin, jos vaikka kehitän siihen sitten jonkun systeemin.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

aninna kirjoitti:^voi kun sääli. Jännä miten se sitten sen siman kanssa toimi... Mä testaan vielä itsekin, jos vaikka kehitän siihen sitten jonkun systeemin.
Sima- tai viinipönikän ei tarvitsekaan olla ihan täysin tiiviitä ja sitten toisaalta vastus on pienempi, jos siellä on vain pikkuinen vesilukko vastassa. Parin millilitran syrjäyttäminen ei vaadi niin paljon voimaa kuin vaikkapa parin sadan litran.
Katjuli
Starting Member
Starting Member

kumikorkki

Viesti Kirjoittaja Katjuli »

Minulla on toiminut hyvin taas tuo kumikorkki 8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”