Mitä pohjalle akvarion vaihdon yhteydessä?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Mitä pohjalle akvarion vaihdon yhteydessä?

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Olen muutamien päivin kuluttua vaihtamassa akvaarioni hieman isompaan ja mietiskellyt sisustusta. Voinko laittaa kalat heti uuteen jos vaihdan pohjalle hiekan? Nyt "tavallista soraa" akvaarioliikkeestä, punertavan väristä. Rautakaupoista saatavilla lukemani perusteella puhallushiekkaa.Onko se aivan hienoa?
Suodatinta ajattelin josko tänään hieman puhdistaisi, sen mukanahan bakteerit siirtyisivät uuteen altaaseen? Tarvitseeko hiekkaan kotiloita? Ajatuksena myös laittaa sisustus lähinnä kivistä ja kannoista, ei enää mitään haaksirikkolaivoja yms.
Samalla aikomus ottaa niskavoitto levästä, joka kiusana, punertavalta näyttävää, helposti kasvien lehdistä irtoavaa.. siis useat vedenvaihdot ja pimennystä aluksi?
juusoL
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja juusoL »

Kun itse tein saman tempun eli vaihdoin hiekan, laitoin suodattimet "likaisina" ja sukkahousuun sitä vanhaa hiekkaa ja sitten akvaarioon. Myös kaikki entiset kivet, kannot ja kasvit.Ainakaan minulla ei mitään kala kuolemia sattunut.
Kierteissarvikotiloita kannattaa hommata jos meinaa hienonhiekan laittaa, tällöin pohja ei tukkeudu niin helposti.
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Kierteissarvia ja hienoa hiekkaa. Jos aiot urakalla alkaa kasvipuutarhuriksi, niin sitten myös pohjalämmitin ja kunnollinen pohjalannoitus hiekan alle. Jos tyydyt vain "muutama kasvi sinne tänne" -tyyliin niin sitten ei tarvitse mitään erikoista, kunhan vain paat esim. saviturvepalloja tms. lannoitepalloja kasvien juurille, jos siis ovat ruusukekasveja tai vastaavia, kuten miekkakasvit. Niin ja niitä kierteissarvikotiloita hienoa pohjahiekkaa hämmentämään.
aloittelija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aloittelija »

Kun on tottunut tuohon akvaario soraan, niin hiekka+kotilot yhdistelmä kuulostaa äkkiseltään vaikealta ja monimutkaiselta. Olen myös miettinyt, että kun siirrän nykyisen altaan hiekan uuteen akvaarioon niin minkälainehan olisi siinä päällimmäisenä melko karkeajakoinen sora, jota eläinkauppias esitteli. Sen nyt ainakin luulisi käyvän päällimmäiseksi kerrokseksi, eikä saattaisi olla hassumman näköinen luonnonkivien alusena?
Jos uusii koko hiekan tai mitä nyt sitten laittaakin, niin kuinka paljon sitä mahtaa kiloina mennä 128 litraisen altaan pohjalle?
ritalli
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ritalli »

aloittelija kirjoitti: Jos uusii koko hiekan tai mitä nyt sitten laittaakin, niin kuinka paljon sitä mahtaa kiloina mennä 128 litraisen altaan pohjalle?
Mulla on hiekkaa 128litrasessa ehkä n. 35-40kg, ihan tarkkaan en osaa sanoa, kun meni yksi 25kg:n säkki ja toisesta säkistä noin puolet suurinpiirtein.

Nyt viikonloppuna muuttaessa, hiekat mahtui kahteen 10l ämpäriin ja muutama kourallinen jäi altaan pohjalle lillumaan.

edit: eli pohjan koko on 80*40
Chili
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Chili »

Kun on tottunut tuohon akvaario soraan, niin hiekka+kotilot yhdistelmä kuulostaa äkkiseltään vaikealta ja monimutkaiselta.
Itse vaihdoin hiekkaan reilu vuosi sitten ja täytyy sanoa hiekan olevan moninverroin helppohoitoisempaa. Sitä kun ei tarvitse lapota kuten sorapohjaa täytyy, roskat jäävät hiekan pinnalle. Kierteissarvikotilot pitävät pohjan kuohkeana ja syövät jätteitä. Jos ruokit paljon niin silloin niiden määrä lisääntyy mutta ne saa siivilöityä hiekasta helposti haavilla, varsinkin jos ovat kerääntyneet ruokapalan ympärille. Jos et kierteisiä halua niin hiekkaa on hyvä möyhiä aina välillä vähän käsin tai tikulla, ettei se tukkeudu.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Mulla kyllä riitti hyvin 25 kg 200-litraiseenkin akvaan (pohjan pinta-ala 100 x 40 cm) :o ja hiekkaa on aivan riittävästi, min 4 cm paksuisesti kauttaaltaan.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”