Mitä kaloja laittaisin 128l akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jensba
Junior Member
Junior Member

Mitä kaloja laittaisin 128l akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja jensba »

Ostettiin isän vastaanotolle 128l akvaario jota mun pitäis hoitaa. Seura-akvaario siitä ainakin kannattais tehä.
:roll: Mutta en oikeen tiedä mitä kaloja laittaisin, koska niiden pitäis olla aika helppo hoitoisia koska en voi joka päivä käydä niitä kattoo, mut myös aika näyttäviä jotta ne olisivat pienten potilaiden mielestä kivaa katseltavaa. :D Olis mahtavaa jos joku vois auttaa pulmassani [;)]

Kalastopohdinnat täällä Alkeissa, kiitos - Lisa -
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

"Pienten potilaiden" mieleen olisivat ehkä värikkään miljoonakalat tai platyt tai ehkäpä vilkkaat neonterat? Jos otat miljoonakaloja, ota vain poikia koska jos niitä on tyttöjä ja poikia, ne tekevät aivan hirveästi poikasia! (sama pätee platyihin) Minun ehdotukseni:
Ehdotus 1:
-miljoonakaloja tai platyja 8kpl
-monnisia 6kpl
-partamonni

Ehdotus 2:
-10-15 neontetraa
-monnisia 6kpl
-partamonni

Viisaammat tarkistakaa ehdotukseni ettei mene päin honkia..! :o
kingarthur
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kingarthur »

Kandee laittaa ainakin pari partamonnia levää syömään. Varmista vaan että ovat samaa sukupuolta tai allas on kohta täynnä partamonneja. Tuppaavat lisääntymään kovalla tahdilla. Muksut tykkää vilkkaista värikkäistä kaloista, joten harkitse vaikka neontetroja, intiaanisulkia, miljoonakaloja ja miekkapyrstöjä. Esim 10 kpl neontetroja on jo hyvän näköinen parvi. Muutama monninen sopii pohjakalaksi. Isokokoisia lajeja ei voi noin pieneen altaaseen laittaa. Ota etukäteen selvää lajeista, joita aiot ottaa. Akvaarioliikkeissä eivät oikein tiedä asioista tarpeeksi, myyvät mitä sattuu. Onnea akvaarion pitoon.
jensba
Junior Member
Junior Member

olen tutkinut viikon aikana paljon akvaario sivuja
ja ajattelin laittaa akvaarioon
- 8 sinineontetraa
- 6 musta- aave tetraa tai
-murisijarihmakala pariskunnan
- 5 pandamonnista pohjalle
- partamonnin

-2 pennilehteä vai kuinka monta niitä teiän mielestä pitöis laittaa??
ehkä pistian myös?

Sanokaa ehottomasti jos ei voi laittaa tai on liikaa. Oon vielä aika alottelija tässä hommassa :roll: ...mut innostuin kuitenkin niin paljon että hankimme varmaan 200l tai 250l akvaarion kotiin kunhan olen kokeillut miltä tätä akvaariota on tuntunut hoitaa :D
Pitäis tässä ensviikolla hankkia kirjallisuuttakin aiheesta. Mutta aattelin kysyä kuitenkin iha akvaario harrastajilta, koska kirjallisuuteen ei voi aina luottaa, minkä olen huomannnut kasvattaessani kahta ihanaa kreikanmaakilpikonnaa. :)
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Kasveja paljon, paljon enemmän 8O Nuokin voi toki laittaa, mutta sen lisäksi tuolle kalastolle vaikkapa uskat vedesuosikkia ja argentiinanvesiruttoa yms. ja joku miekkakasvikin olisi kiva ja ja ja... Mitä enemmän kasveja, sen tyytyväisempiä kalat yleensä ovat, lajista riippuen :D katseleppa vaikka onkun akvaarioharrastajan kotisivuilta altaiden kuvia, niin näet millainen kasvillisuus kannattaa laittaa [;)]

Tuo kalato on kai ihan OK, en kyseisiin kaloihin ole juuri tutustunut. Kannattaa kuitenkin ottaa pandamonnisia ainakin 8 kpl (sellainen minimiparvi). Partis menee hyvin ja kai sinineontetratkin? Tuon kokoiseen akvaarioon ei kannata ottaa kahta pientä parvia tetroja, vaan yksi suurempi parvi tai sitten joku ns. "pääkala", kuten vaikka joku rihmakala :D
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

Itse voisin suositella pandamonnisia ainakin yli 10 kpl. Käyttäytyvät mielestäni rohkeammin ja on huomattavasti näyttävämmän näköinen parvi! [;)]
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Minusta 128 l allas käy ahtaaksi jos monnisia on 10 tai yli (muiden kalojen lisäksi).

Minä ehdotan kalastoksi

partamonni
6 pandamonnista
12 sinineontetraa ja
6 kirsikkabarbia

Kirsikkabarbista lisää esim. http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... abarbi.htm

Monnisia varten altaaseen kannattaa tietysti laittaa hiekkapohja, ei soraa. Hiekka on usein parempi valinta myös kasvien kannalta.

Kasveja tosiaan on syytä laittaa paria pennilehteä enemmän. Muissa viesteissä mainittujen lisäksi altaaseen sopisivat esim. intianvesitähdikki tai vallisneria, ruskomelalehti, kääpiökeihäslehti, kääpiömiekkakasvi, karvalehti... Vaihtoehtoja on paljon. Mutta laita ihmeessä niitä kasveja enemmän kuin pari. Esimerkiksi tuolta yläpalkista kohdasta "kuukauden allas" näet mukavia kuvia kauniista altaista, niistä voi saada ideoita omaankin pyttyyn.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Minä henk.koht miettisin sinineontetrojen kohdalla - itsellä on 20+ kpl parvi, ovat mielestäni varsin arkoja tetroja. Jos akvaario tulee paikkaan, jossa lapset ihastelevat sitä läheltä, saattaa sinineonit lymytä puskissa. Tämä toki vaan minun näkemykseni kyseisistä fisuista. Hirmu nättejä kyllä ovat. :)
jensba
Junior Member
Junior Member

Akvaan tulee ylihuomenna
10 neontetraa
8 viisiraitabarbia
kk päästä tulee 6 albiinomonnista ja joka akvaarion talkkari parttis.

Tarvitsisin vain jonkun isomman kalan (kuin yllä olevat) joka voisi elää yksin tai pariskuntina, ehdotuksia??
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Mielestäni tuonne ei enää mahdu yhtään "isompaa" kalaa. Jos jotain tekisin, voisin ehkä kasvattaa parvikokoja parilla kalalla, mutta en muuta :roll:

Onhan akvaariossa nyt varmasti tuuhea kasvillisuus [;)]
Betula
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Betula »

Noiden kun annat ensin kasvaa täysikasvuisiksi, niin et sinne enää isompaa kaipaakaan. Viisiraitabarbiparvessa riittää varmasti katseltavaa.
"Kun kirsikkabarbit on petoja niin kuin tiikerit, niin siksi on hyvä että niillä on viidakko." (Oona 6 v)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”