Anubiaksen lisääminen
Valvoja: Moderaattorit
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Anubiaksen lisääminen
Taas luulin että nyt on netissä surffailut surffailtu ja smurffailtu, pää täynnä kalatietoutta toistaiseksi... Ja sitten kotiin päästyäni huomasin, että Pkle, se anubias-homma!
Anubias on suosikkikasvini. Kaunis, todella näyttävä + idioottivarma (pommin- ja partamonninkestävä). Mutta kallis. Mutta hei, eikös se ollutkin niin että tätä voi jakaa osiin (juurakosta jakamalla)?
Lisäkysymyksiä: Kuinka isoja tulisi jaettavien palasten olla? Tulisiko kummassakin olla juuria? Entä lehtiä? Muuta mainitsemisenarvoista.
Haaveena akvaario täynnä anubiaksia... No vedensuosikkia ja vallisneriaa myös.
Kaupasta en viitti kysyä, kun ne ei nykyisen kokemukseni mukaan aina tiedä mistä puhuu... Ja kuka nyt neuvois jakaan anubiasta uuden myymise sijaan?
Anubias on suosikkikasvini. Kaunis, todella näyttävä + idioottivarma (pommin- ja partamonninkestävä). Mutta kallis. Mutta hei, eikös se ollutkin niin että tätä voi jakaa osiin (juurakosta jakamalla)?
Lisäkysymyksiä: Kuinka isoja tulisi jaettavien palasten olla? Tulisiko kummassakin olla juuria? Entä lehtiä? Muuta mainitsemisenarvoista.
Haaveena akvaario täynnä anubiaksia... No vedensuosikkia ja vallisneriaa myös.
Kaupasta en viitti kysyä, kun ne ei nykyisen kokemukseni mukaan aina tiedä mistä puhuu... Ja kuka nyt neuvois jakaan anubiasta uuden myymise sijaan?
Anubiasta voi jakaa hyvinkin helposti. Itse olen joskus lyönyt pelkän irronneen lehden mattosuodattimeen ja siitähän se lähti kasvamaan. Kannattaa tosin leikata vähintää 3-4 lehden palasia, joissa tulee hieman "maavartta" mukana. Näin ollen uudella istukkaalla on paremmat lähtökohdat ja se lähtee kasvamaan huomattavasti nopemmin.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Joo noin minäkin olen tehnyt, poikkassut vaan tarpeeksi ison palasen maavartta, että lähtee hyvin kasvamaan. Minulla ei ole lähtenyt ihan pienistä aluista kasvamaan ollenkaan.
Jostain syystä kääpiökeihäslehteni viihtyy paremmin juurakkojen päällä kuin mattosuodattimeen istutettuna. Sitten taas kultaköynnös tykkää kasvaa juuri mattosuodattimessa.
Jostain syystä kääpiökeihäslehteni viihtyy paremmin juurakkojen päällä kuin mattosuodattimeen istutettuna. Sitten taas kultaköynnös tykkää kasvaa juuri mattosuodattimessa.
Pehmokalojen kotisivu: https://sites.google.com/site/pehmokala/
Mä oon laittanut anubiasta ihan vaan kumilenkillä kiviin kiinni. Ensin rakennetaan kaunis korkea kivimuodostelma silikonin avulla. Sitten sidotaan anubiasta sopiviin kohtiin tasaisesti alhaalta ylös. Kasvaessaan anubias muodostaa sitten oikein kauniin korkean pöheikön, eikä kiviä edes näe sieltä lehtien alta.
Kannattaa kokeilla!
Kannattaa kokeilla!
-
jokelamaniac
- Advanced Member

-
Pullamössö
- Junior Member

Kauanko teillä on kestänyt anubiaksen juurtuminen juurakkoon? Itse odottelin pari kuukautta ja totesin toivottomaksi...muutenkin on vaikeaa se kiinnittäminen: joko juuret lilluu ilmassa kiven tai kannon "yläpuolella" tai sitten kiinnityksen ollessa tiukempi, kuolee koko kasvi, kun on pipo liian tiukalla, perk....!
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mä en ole käyttänyt mitään kumilenkkisysteemejä. Ne kannot, joihin olen tuota anubiastani istuttanut, ovat niin koloisia, että taimet olen suoraan niihin koloihin vaan tökännyt. Hyvin pysyy. Mulla ne tekee juurta sinne koloihin aika pian. Muutenkin kasvavat hyvin, laskin just että ilmeisesti 1 lehti viikossa tai parissa.
Toi taimienlisäysvinkki on muuten hyvä, alkaa kasvattamaan taimia lehtihangoista, jotka on juuri repäisty irti.
Toi taimienlisäysvinkki on muuten hyvä, alkaa kasvattamaan taimia lehtihangoista, jotka on juuri repäisty irti.
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Anubiaksiako ei hiekkaan? Höpö höpö, ajattelin ensiksi... Kunnes sitten erästä labyrinttifisukirjaa selatessani löysin saman "sido kiveen tai juurakkoon"-neuvon...
Toisaalta omat anubiakseni ovat viihtyneet hiekassa hyvin. Tuossa just jaoin em. neuvojen mukaan erään n. 9 kk vanhan anubiaksen: se kasvatti jatkuvasti uusia lehtiä (n. 40 lehteä) & jaetut osasetki näyttävät voivan ihan hyvin.
Voisiko kysymys olla lannoituksesta? Samalla kun nuo anubiakset voivat näköjään juureensa (???) varastoituneen energian avulla kasvattaa runsaastikin uusia lehtiä, tarvinnevat nekin ravinteita?
Siis en tiedä mistä puhun - en ainakaan tässä tapauksessa - mutta nuo omat anubiakseni voineet kyllä hyvin ihan pohjaan istutettuina...
Toisaalta omat anubiakseni ovat viihtyneet hiekassa hyvin. Tuossa just jaoin em. neuvojen mukaan erään n. 9 kk vanhan anubiaksen: se kasvatti jatkuvasti uusia lehtiä (n. 40 lehteä) & jaetut osasetki näyttävät voivan ihan hyvin.
Voisiko kysymys olla lannoituksesta? Samalla kun nuo anubiakset voivat näköjään juureensa (???) varastoituneen energian avulla kasvattaa runsaastikin uusia lehtiä, tarvinnevat nekin ravinteita?
Siis en tiedä mistä puhun - en ainakaan tässä tapauksessa - mutta nuo omat anubiakseni voineet kyllä hyvin ihan pohjaan istutettuina...
Anubiakset
Itselläni on ollut Anubiaksia noin 15 vuotta. Sain alun tuttavaltani joka oli eläinkauppias. Hän vielä sanoi että rupea sinä kasvattamaan sitä myyntiin, koska sitä oli vaikea saada.
Kesällä jouduin viskaamaan akvaariollisen pois Anubiasta, kun vanhempani lopettivat akvaarion pidon, suurimmat olivat yli 50 senttisiä. Omastani olen lahjoitellut ja myynyt sitä eteenpäin isot määrät.
Hiekkapohja minulla on ollut vasta vuoden. Joten katsellaan mitä nämä tykkäävät siitä pidemmän päälle. Sitä ennen oli soraa, ja juuret olivat aina uponneet soran sisään. Myös kiviä, parhaimmat nyrkin kokoisia, tulivat mukana kun nostin kasvia. Lannotteita en ollut pahemmin käyttänyt. Parhaimmat kukkivat jatkuvasti, ilman mitään poppaskonsteja.
Kesällä jouduin viskaamaan akvaariollisen pois Anubiasta, kun vanhempani lopettivat akvaarion pidon, suurimmat olivat yli 50 senttisiä. Omastani olen lahjoitellut ja myynyt sitä eteenpäin isot määrät.
Hiekkapohja minulla on ollut vasta vuoden. Joten katsellaan mitä nämä tykkäävät siitä pidemmän päälle. Sitä ennen oli soraa, ja juuret olivat aina uponneet soran sisään. Myös kiviä, parhaimmat nyrkin kokoisia, tulivat mukana kun nostin kasvia. Lannotteita en ollut pahemmin käyttänyt. Parhaimmat kukkivat jatkuvasti, ilman mitään poppaskonsteja.
Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
-
kirjoplaty
- Advanced Member

- Viesti:
Mä kyllä lannoitan, 3 ml PMDD:tä joka päivä. Hyvin kasvavat.