Monta taistelukalaa 63L?
Valvoja: Moderaattorit
Monta taistelukalaa 63L?
Niin mulla olis ny tyhjillään 63L akvaario ja ajattelin sinne taistelukaloja. Ajattelin 1koiraan ja jonkin verran naaraita. Mahtuisikohan 5naarasta? Jos ei niin sitten vähemmän. Voisinkos pistää samaan akvaan täplälijä ja kupareita? Ehdottakaa kaikkia mahdollista pohjakaloja tuohon akvaan...
5L, 5L, 15L, 63L, 128L
-
millia
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Et voisi. Mahdollisuus siihen, että koiras ei rökitä naaraita henkihieveriin on häviävän pieni. Ei kannata kokeilla ollenkaan, ellei ole evakkoakvaariota valmiina._Sheila_ kirjoitti:Fantasioidaan nyt niin että mulla on tossa 1koiras ja se on aika lauhkea ja kiltti. Niin voisinkos sitten hankkia naaraita ja minkä verran? Mutta tää on vain harkintaa... Kertokaa mulle nyt ensin monta naarasta tonne mahtuisi koiraan kanssa.
-
Lisa
- Katalysaattori

- Viesti:
Re: Monta taistelukalaa 63L?
Jos tarkoitat täplä- ja kuparimonnisia, niin heikäläisille 63 litrainen pytty on kyllä turhan pieni asumus._Sheila_ kirjoitti:Voisinkos pistää samaan akvaan täplälijä ja kupareita?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
-
Pelkkä aloittelija
- Senior Member

No ajattelin lähinnä laji akvaa... Johon sitten tulisi jotain pohja kaloja. Eli en mielelläni pistäisi mitään muitakaloja sekaan. Kyllähän mä voisin siirtää tulisiskot siihen 63L ja hankkia 128L taistelukaloja. Mahtuisikohan sinne mukava haaremi?
----------------
Niin että mahtuisikos tuohon 128L akvaan 5naarasta ja 1koiras taistelukala? Nyt kun olen siirtänyt tullarit siihen 63L niin tänne vois hankkia niitä kaloja.
----------------
Niin että mahtuisikos tuohon 128L akvaan 5naarasta ja 1koiras taistelukala? Nyt kun olen siirtänyt tullarit siihen 63L niin tänne vois hankkia niitä kaloja.
5L, 5L, 15L, 63L, 128L
Montako tuliliskoa oikein laitoit tuohon 63l akvaarioon, jos kerran ennen asuivat 128 litraisessa?
Itse laittaisin tuohon 128l akvaarioon vain yhden uroksen ja 2-3 naarasta ja runsaan kasvillisuuden. Meillä ainakin 130l akvaariossa oli aika ryminä päällä vaikka siellä oli vain uros + 2 naarasta, sillä myös naaraat voi tapella keskenään. Lisäksi laittaisin pohjalle jotain kivoja monnisia ja jonkun leväimurin, kuten partiksen
Itse laittaisin tuohon 128l akvaarioon vain yhden uroksen ja 2-3 naarasta ja runsaan kasvillisuuden. Meillä ainakin 130l akvaariossa oli aika ryminä päällä vaikka siellä oli vain uros + 2 naarasta, sillä myös naaraat voi tapella keskenään. Lisäksi laittaisin pohjalle jotain kivoja monnisia ja jonkun leväimurin, kuten partiksen
No hyvä... Sittenhön mä voisin ottaa ne 5naarasta ja koiraan. Mitä kasveja suosittelette näiden kalojen akvaarioon? Tällähetkellä akvassa on 2 isoa miekka kasvia yhdessä on 7 lehteä ja toisessa 10 lehteä sitten, Tosi tuuhea nippu intiaanivesitähdikkiä ja keihäslehteä 2kap. Ajattelin jos nää kasvit sopisi:
Argentiinan vesi ruoto
Tavallista valliseneriaa
Karttulehteä
Pallo partalevää 2kp
Papukaijanlehti
Konnanputkea
Ruskomelalehti 'vihreä'
+ Joitain muita kivoja kasveja.
Argentiinan vesi ruoto
Tavallista valliseneriaa
Karttulehteä
Pallo partalevää 2kp
Papukaijanlehti
Konnanputkea
Ruskomelalehti 'vihreä'
+ Joitain muita kivoja kasveja.
5L, 5L, 15L, 63L, 128L
Hommaa sitten varoiksi kunnon turvapaikka niille naaraille jos kerran välttämättä haluat ottaa riskin ja katsoa montako niistä suolestetaan. En nyt tarkoita olla epäkohtelias, mutta tuossa on jo aika monta ihmistä sinua hyvin neuvonut. Tässä ei ole kyse aloittelijalle nuivistelusta, vaan _ihan oikeista_ neuvoista.
Pelkkä taistelukalakoiraskin näyttää jo yksinään upealta tuollaisessa altaassa, ei sen seuraksi ole pakko naaraita hankkia.
Papukaijalehti saattaa olla vähän hankala kasvi, mutta muitten pitäisi pärjätä ihan hyvin jos altaassa on mukavasti valoa ja lannoitat säännöllisesti. Taistelukala näyttää komealta kunnon kasvipöheikössä, joten kasvien suhteen ei kannata säästellä. Toki kaksiputkinen valaisin voisi olla sitten poikaa kunnon pöheikön kanssa että kasvit sitten kasvavatkin
Pelkkä taistelukalakoiraskin näyttää jo yksinään upealta tuollaisessa altaassa, ei sen seuraksi ole pakko naaraita hankkia.
Papukaijalehti saattaa olla vähän hankala kasvi, mutta muitten pitäisi pärjätä ihan hyvin jos altaassa on mukavasti valoa ja lannoitat säännöllisesti. Taistelukala näyttää komealta kunnon kasvipöheikössä, joten kasvien suhteen ei kannata säästellä. Toki kaksiputkinen valaisin voisi olla sitten poikaa kunnon pöheikön kanssa että kasvit sitten kasvavatkin
En ole aloittelia. Ennen tänne tuoloa olen harrastanut akvoja 2luokasta saakka. Miksi kaikki luulevat uusia jäseniä aloittelioiksi? Vaikka kaikki sitä eivät ole. Mulla on kyllä joskus 4nnellä ollu taistiksia joten kyllämä niistä sentään jotain tiedän. Olen myös lukenut paljon kaikkea kirjoista ja netisä. Mutta kysyn aina silloin kun jokin on epä selvää. Tai jos en löydä sitä netistä tai kirjoista.
5L, 5L, 15L, 63L, 128L
Pahoittelen väärinymmärrystä, jotenkin vain tuntui siltä, että et ole harrastanut vielä pitkään kun olet harkitsemassa noin epäsopivaa yhdistelmää altaaseen. Kuulostaa erittäin hyvältä että olet opiskellut akvaariotietoutta noin laajalti. Tiedonhaku on kyllä erinomainen juttu. Eihän sitä mitään oppisi ellei kysyisi koskaan mitään. Koskaan ei ole täysin oppinut tässä harrastuksessa, koko ajan tulee uutta tietoa kokemuksen kasvaessa ja ihmisten kehittäessä parempia ja helpompia tapoja harrastaa.
Ja kysyä ehdottomasti saa täälläkin ja kannattaa tietenkin aina ottaa selvää monesta paikasta ja monelta ihmiseltä että varmasti saa oikean tiedon eikä väärää
(tässä tapauksessa sanoisin, että oikea neuvo on tuo enemmistön kertoma ei taistelukalauroksen kanssa noin montaa naarasta noin pieneen altaaseen).
Mitäs muuten tykkäisit jaavansammaleesta tai jostain muusta sammaleesta? Se on mielestäni aika nätti ja helppokin kasvi, siitä saa myös todella koristeellisen pöheikön kun sen sitoo tai kietoo kiinni kiveen, kantoon tai johonkin koristeeseen
(P.S. Minä aloitin vasta kymmenvuotiaana akvaarioitten pidon.)
Ja kysyä ehdottomasti saa täälläkin ja kannattaa tietenkin aina ottaa selvää monesta paikasta ja monelta ihmiseltä että varmasti saa oikean tiedon eikä väärää
Mitäs muuten tykkäisit jaavansammaleesta tai jostain muusta sammaleesta? Se on mielestäni aika nätti ja helppokin kasvi, siitä saa myös todella koristeellisen pöheikön kun sen sitoo tai kietoo kiinni kiveen, kantoon tai johonkin koristeeseen
(P.S. Minä aloitin vasta kymmenvuotiaana akvaarioitten pidon.)
Aikas hassua, että ensin kysytään, mutta enemmistön "sana" ei sitten kuitenkaan paina yhtään..
Noh, tässä vielä minunkin mielipiteeni/kokemukseni taistoista.
Altaalla oli kokoa 230-litraa ja kalasto koostui rihmoista sekä taisto-haaremista (1k, 3n). Alkuun altaassa ei ollut paljon kasvillisuutta, joten yhden naaraan taistot (sekä koiras että toiset naaraat) "ajoivat" melko heikkoon kuntoon (siirsin naaraan voimistumaan ja annoin pois). Kun kasvillisuus rehevöityi, tilanne rauhoittui ja elo sujui rauhaisasti.
Eli..
63-litraa ei riitä taisto-haaremille. Olisi silkkaa vääryyttä yhdistää moinen kokoonpano tuohon litramäärään, mielestäni.
Yksi taisto-herra 60-litraissa näyttää jo vallan mukavalta, pohjalle vaikka piikkisilmiä tai jo aiemmin ehdotettuja kääpiömonnisia.
Noh, tässä vielä minunkin mielipiteeni/kokemukseni taistoista.
Altaalla oli kokoa 230-litraa ja kalasto koostui rihmoista sekä taisto-haaremista (1k, 3n). Alkuun altaassa ei ollut paljon kasvillisuutta, joten yhden naaraan taistot (sekä koiras että toiset naaraat) "ajoivat" melko heikkoon kuntoon (siirsin naaraan voimistumaan ja annoin pois). Kun kasvillisuus rehevöityi, tilanne rauhoittui ja elo sujui rauhaisasti.
Eli..
63-litraa ei riitä taisto-haaremille. Olisi silkkaa vääryyttä yhdistää moinen kokoonpano tuohon litramäärään, mielestäni.
Yksi taisto-herra 60-litraissa näyttää jo vallan mukavalta, pohjalle vaikka piikkisilmiä tai jo aiemmin ehdotettuja kääpiömonnisia.
Yksi taistelukalakoiras 63-litraisessa runsaskasvisessa pienten tetrojen seurassa on myös kiva, samoin ihan yksinkin. Se on silloin paljon esillä, tulee lasille katsomaan kun joku menee ohi jne. Todennäköisesti isossa porukassa olisi stressaantunut, vaikka niin hyvä tuuri kävisikin etteivät revi toisiaan kappaleiksi. Poikasiakin lienee turha odottaa pienen altaan haaremilta, ne popsivat poikaset itse elleivät keskity tappamaan toisiaan.
Tässäkin pätee minusta se "vähemmän on enemmän" eli tuosta yhdestä on tuossa enemmän iloa kuin sotaisasta haaremista. Tarkennuksena, siirsin sen tuohon puolitoistametrisestä runsaskasvisesta altaasta rouviaan kiusaamasta. Onneksi oli se toinen allas ennen kuin tuli pahaa jälkeä. Nyt ison altaan naaraat ovat taas reippaita ja esillä ja saavat mm syödä rauhassa...
Tässäkin pätee minusta se "vähemmän on enemmän" eli tuosta yhdestä on tuossa enemmän iloa kuin sotaisasta haaremista. Tarkennuksena, siirsin sen tuohon puolitoistametrisestä runsaskasvisesta altaasta rouviaan kiusaamasta. Onneksi oli se toinen allas ennen kuin tuli pahaa jälkeä. Nyt ison altaan naaraat ovat taas reippaita ja esillä ja saavat mm syödä rauhassa...
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Isäni innostui akvaarioista kun meille avokin kanssa tuli 450litrainen, joten annoin kokeeksi 60 litraisemme hänen hoitoonsa (lue: kävin testaamassa vesiarvot, opettamassa vedenvaihdot jne) pääkalana taistelukala koiras, pohjalla monnisia ja piikkiksiä.
Isä halusi suuremman altaan joten vaihdoimme 120 litraisen tilalle. Runsaasti kasveja, piilopaikkoja ja pari piikkistä lisää sekä partamonni koiras ja koska halusi lisää väriä 10 kardinaalitetraa. Akvaario toimi hyvin kunnes... Isäni oli tuonut sinne 2 taisto naarasta
.
Tuloksena 10 kuollutta kardinaalitetraa, 2 kuollutta piikkisilmää ja 2 kuollutta taisto naarasta- lahdattu taistelukala ukon toimesta. että näin täällä/isälläni.
Isä halusi suuremman altaan joten vaihdoimme 120 litraisen tilalle. Runsaasti kasveja, piilopaikkoja ja pari piikkistä lisää sekä partamonni koiras ja koska halusi lisää väriä 10 kardinaalitetraa. Akvaario toimi hyvin kunnes... Isäni oli tuonut sinne 2 taisto naarasta
Tuloksena 10 kuollutta kardinaalitetraa, 2 kuollutta piikkisilmää ja 2 kuollutta taisto naarasta- lahdattu taistelukala ukon toimesta. että näin täällä/isälläni.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Juu, minä olen myös hylännyt taistohaaremin kokoamisen kun olen tätä palstaa lukenut. Harkitsin sitä, koska ystävälläni tämä toimi (allas60l). Hänellä yksi taistouros ja kaksi naarasta eikä tullut ongelmia. Todennäköisyys niihin ongelmiin näyttää kuitenkin olevan suurempi kuin että ongelmia ei syntyisi.
Huomatkaa muuten, että aloittaja ei enää ole lykkäämässä niitä taistoja siihen 63l vaan vähän isompaan, jos oikein ymmärsin... Mulla ei taito riitä neuvomaan siinä asiassa, joten viisaammat neuvokoon
Huomatkaa muuten, että aloittaja ei enää ole lykkäämässä niitä taistoja siihen 63l vaan vähän isompaan, jos oikein ymmärsin... Mulla ei taito riitä neuvomaan siinä asiassa, joten viisaammat neuvokoon