Turvesuodatuksesta
Valvoja: Moderaattorit
Turvesuodatuksesta
Ostin tänään akvakaupasta hieman turvetta aikomuksenani laskea altaan Ph:ta, koska kalaseni kuulemma pitäisivät hieman happamammasta vedestä kuin mitä altaassani nyt on (7.0). Myyjä neuvoi laittamaan turvetta sukkahousupussiin ja pussin suodattimen yhteen lokeroon. Minulla siis on kolmeosainen Eheimin Aquaball 2212.
Kysynkin nyt, paljonko uskallan ensi alkuun laittaa turvetta, etteivät kalat säikähdä saati Ph laske liikaa? Altaani koko on 130 litraa.
Toiseksi, hankin viikonloppuna kolme pantterimonnista. Pitäisikö antaa niiden kotiutua vielä "hetki" ennen kuin alan turpeen kanssa pelata?
Entä onko mitään hyötyä, jos laittaa sukkahousupussin suoraan akvan pohjalle? Ei taida sieltä juurikaan tehdä haluttua vaikutusta?
Kysynkin nyt, paljonko uskallan ensi alkuun laittaa turvetta, etteivät kalat säikähdä saati Ph laske liikaa? Altaani koko on 130 litraa.
Toiseksi, hankin viikonloppuna kolme pantterimonnista. Pitäisikö antaa niiden kotiutua vielä "hetki" ennen kuin alan turpeen kanssa pelata?
Entä onko mitään hyötyä, jos laittaa sukkahousupussin suoraan akvan pohjalle? Ei taida sieltä juurikaan tehdä haluttua vaikutusta?
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
Kokeilin myös aikoinaan 140 litraisessa turvetta. Laitoin pienen suodattimen sitä täyteen, sukkahousuissa siis. pH oli ja pysyi 7.5 mutta vesi värjääntyi. Riippuu kai siitä paljonko sinulla on KH, se vaikuttaa oleellisesti pH:n muutoksiin. Nyt 450 litraiseen laitoin kiljupullon (hiilidioksidipullon) ja pH laski heti 7 tienoille ja KH nousi 2 -> 3. Tämän kun olisin aikoinaan tajunnut. Viisaammat valaiskoon sinua lisää, tämä vaan käytännön kokemusta. Mittaa jokatapauksessa KH ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kokeilemallahan se selviää. Käsittääkseni jos KH on korkea niin pH:ta saa muutettua helpommin. Liota/huuhtele turvetta ensin hiukan koska se tosiaan päästää väriä. Itse huuhtelin ja puristelin sukkahousupussia juoksevan hanan alla hetken ja lähti tosi paljon väriä. Jos turve ei auta niin väsää kiljupullo, ei ole kovin vaikeeta kun täältä löytyy haulla paljon hyviä ohjeita. Kasvit kasvaa myös tosi hyvin.
Aivan
Siksi sanoinkin että viisaammat valaiskoon...nää vesisysteemit eivät ole oikein vielä auenneet mulle, ja käynti JJärven sivuilla onkin tuon tuosta tarpeen. KH:han puskuroi pH:ta. Mutta jokatapauksessa, KH:n ollessa alhainen voi turve auttaa, muuten on hiilidioksidilisäys turvallisesti tehokkain eikös vaan?

Jos kertoisin oman kokemukseni. Turvetta en ole kokeillut, mutta hiilidioksidilannoitus minulla on. Minulla vesijohtoveden KH on n. 3 °dH. Ilman CO2:a pH on yli 7,4 (testin asteikko loppuu tuossa). CO2-lannoituksella se on tippunut 6,4-6,6:een. Eli tämän perusteella Sarkka saisi CO2-lannoituksella pH:n laskettua.
Hiilidioksidissa on vain se puoli, että sitä voi työntää altaaseen liikaa. Minä syötän kaasun suodattimeen, ja suodatin puhaltaa veden pintaa pitkin ulos. Luultavasti tuossa tapahtuu kaasujen vaihtoa niin, että ylimäärä CO2:sta häipyy taivaalle. En ainakaan ole huomannut, että pH laskisi, vaikka pistäisin millaisen kiljupänikän pörisemään.
Turve ehkä on turvallisempi, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.
Hiilidioksidissa on vain se puoli, että sitä voi työntää altaaseen liikaa. Minä syötän kaasun suodattimeen, ja suodatin puhaltaa veden pintaa pitkin ulos. Luultavasti tuossa tapahtuu kaasujen vaihtoa niin, että ylimäärä CO2:sta häipyy taivaalle. En ainakaan ole huomannut, että pH laskisi, vaikka pistäisin millaisen kiljupänikän pörisemään.
Turve ehkä on turvallisempi, mutta siitä minulla ei ole kokemusta.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Tutki mieluimmin itse: http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovuus.phpSarkka kirjoitti:Mäkin muistelin, että mitenkähän päin tuo KH-juttu nyt olikaan, mutta odotin että viisaammat tulee kertomaan.![]()
Periaatteessa mä voisin tuota turvettakin kokeilla ja onhan KH:kin melko alhainen (3).
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/kovetus.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Kyllä turpeella voi ihan tiputtaakin pH:ta, se vain vaatii vähän isomman annostuksen. Kokeilin aikoinaan 170-litraisessa Eheimin 2213-suodatinta turveuuttimena. Pääsuodattimena altaassa oli matto. Tuuppasin ulkopönttään pohjalle yhden karkean sinisen suodatuskiekon, sen päälle jonkin verran turvetta ja päälle hienon suodatuslevyn. Illasta aamuun pH oli laskenut seiskasta kuuteen, mittaus siis JBL:n 0,2-välein toimivalla tippatestillä. Sain tietysti "pienen" hikan äkillisestä heitosta, mutta asukkaat onneksi eivät.
Turpeen kanssa tuntuu olevan sama kuin hiilidoksidin. Pelkkä lilluva kasa ei vaikuta paljoa, mutta aktiivireaktori on hyvin tehokas tapa liuottaa aine veteen.
Turpeen kanssa tuntuu olevan sama kuin hiilidoksidin. Pelkkä lilluva kasa ei vaikuta paljoa, mutta aktiivireaktori on hyvin tehokas tapa liuottaa aine veteen.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Advanced Member