Luonnollisesti se millaisen kalaston tulen valitsemaan, vaikuttaa siihen kuinka paljon vesiarvoja pitää fiksailla. Tässä kuitenkin vesilaitokselta tulleet arvot:
- pH arvo on keskimäärin 8,0, vaihteluväli 7,6... 8,3.
- kokonaiskovuus keskimäärin 2,9...3,2 dH
( 0,52... 0,57 mmol/l )
- alkaliteetti keskimäärin 0,65... 0,70 mmol/l
- nitraatti < 0,5 mg/l
- nitriitti 0... 0,04 mg/l
- rauta 0,05...0,08 mg/l
- mangaani 0,03...0,1 mg/l
- alumiini 0,05... 0,14 mg/l
------------
Vesi tulee järvestä.
itse mittasin putkistoveden pH:ksi ~tasan 7 tippatestillä, joten mahdollisesti pH laskee putkistossa jonkun verran. Vesi on turhan pehmeää?
Mieluummin kyllä ajattelin valita kalaston (~200l) tuolle pH:lle, kuin alan leikkimään happojen kanssa.
Vesilaitoksen vesiarvot. Kunnossa?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vesilaitoksen vesiarvot. Kunnossa?
----
><////o>
><////o>
Pehmeän vede pH laskee yleensä akvaariossa jonkin verran eli voi hyvinkin mennä altaasi pH kuitenkin hieman alle tuon 7. Mulla tosin ei ole pH laskenut, lienee syynä hiilidioksidilevittimessä. Täytyisi katsella sen sielunelämää hiukkasen paremmin, että kuplat liukenisivat paremmin veteen.
Haaveissa akvaarioharrastuksen uudelleenaloittaminen.
eli tuo alkaliteetti <-> kH muunnos menee näin:
0,178 mmol/l <-> KH 1 dH' ... ja jos alkaliteetti siis on esim. 0,65mmol/l -> tällöin karbonaattikovuus KH on 0,65/0.178 = 3,66 dH.
Olenko oikeassa?
..niin ja kokonaiskovuus gH:kin määritellään tuolla samalla muunnoksella, eikö vain?
Niin ja sitten vielä yksi kysymys: mikäli vesijohdosta tulevan veden kovuusarvot ovat em. suuruisia ja minun ei ole niitä tarvetta/aikomusta muutta, tarvitsenko välttämättä kH ja gH:n jatkuvaa testausta? **Vesilaitoksen sivuilla "reaaliaikainen (=viikottainen)" tarkka laboratorioanalyysi alueen vesiarvoista.
0,178 mmol/l <-> KH 1 dH' ... ja jos alkaliteetti siis on esim. 0,65mmol/l -> tällöin karbonaattikovuus KH on 0,65/0.178 = 3,66 dH.
Olenko oikeassa?
..niin ja kokonaiskovuus gH:kin määritellään tuolla samalla muunnoksella, eikö vain?
Niin ja sitten vielä yksi kysymys: mikäli vesijohdosta tulevan veden kovuusarvot ovat em. suuruisia ja minun ei ole niitä tarvetta/aikomusta muutta, tarvitsenko välttämättä kH ja gH:n jatkuvaa testausta? **Vesilaitoksen sivuilla "reaaliaikainen (=viikottainen)" tarkka laboratorioanalyysi alueen vesiarvoista.
----
><////o>
><////o>
Kun akvaario on vakiintunut, ei vesiarvoja tarvitse koko ajan testailla. Jos ongelmia tulee, kannattaa vesiarvot tarkistaa. Koristeet, esimerkiksi kivet ja kannot, saattavat muuttaa vesiarvoja, eli jos lisää akvaarioon jotain, kannattaa arvot tarkistaa.
Akvaariossasi oleva poikkeaa hieman vesilaitoksen vedestä. Yleensä pH laskee. Jos koristeista liukenee veteen jotain, sekin muuttaa vesiarvoja. Minä suosittelen sitä, että aluksi mittailet arvoja ja säädät hoitorutiinit niiden mukaan. Nitraattihan on yleensä hyvä indikaattori veden vaihdolle. Kun alussa seuraat arvoja, tiedät, miten ne muuttuvat. pH saattaa esimerkiksi nousta veden vaihdon yhteydessä.
Akvaariossasi oleva poikkeaa hieman vesilaitoksen vedestä. Yleensä pH laskee. Jos koristeista liukenee veteen jotain, sekin muuttaa vesiarvoja. Minä suosittelen sitä, että aluksi mittailet arvoja ja säädät hoitorutiinit niiden mukaan. Nitraattihan on yleensä hyvä indikaattori veden vaihdolle. Kun alussa seuraat arvoja, tiedät, miten ne muuttuvat. pH saattaa esimerkiksi nousta veden vaihdon yhteydessä.