Aaltolumpeen kukista (lisätty kuva)
Valvoja: Moderaattorit
Aaltolumpeen kukista (lisätty kuva)
Huomasin juuri, että aaltolumpeessani on kaksi nuppua rinnakkain. Minkähän värisiä kukkia on odotettavissa? ja minkä kokoisia?
Hyvin harvat elävät tänään -useimmat valmistautuvat elämään huomenna.
Ovat ne sitten minkä kokoisia, näköisiä ja värisiä hyvänsä - otathan valokuvan ja pistä näkyville
.

Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-
- Senior Member
- Viesti:
Minuakin kiinnostaisi kovasti kuvat
Vuosia sitten aaltolumme teki minullakin useita nuppuja peräkanaa mutta ei jaksanut kasvattaa niitä pinnalle asti vaan ne mätänivät vedessä aukeamatta
Edit: Piti tarkistaa mitä Kassu-täti sanoo kirjassaan noista kukinnoista. Hän sanoo että harvoin kasvi kukkiikaan akvaariossa mutta nuput/marjat kehittävät siemeniä sisällään ilman kukan avautumistakin pinnan alla. Siemenet kypsyvät seitsemässä viikossa jonka jälkeen nuppu mätänee vapauttaen siemenet. Siemeniä yhdessä nupussa on noin 300.
Itääkseen siemenet tarvitsevat paljon valoa, matalahkon altaan, eivät mitään huipputeknistä kasvattamoa, itävyys hyvä. Usein nuoret taimet ottavat nokkiinsa parin viikon ikäisinä mutta tästäkin selviää siirtämällä taimet toiseen altaaseen. Tämä kasvi sietää siirtelyä hyvin ja usein palkitseekin muutokset huomattavasti reippaammalla kasvulla.
Voikun olisin tiennyt tämän silloin kun minulla ne nuput mätänivät
Kasvata ihmeessä noita taimia, kasvi on semiharvinainen ja vain satunnaisesti saatavilla.Kysyntää olisi varmasti
Apus eka varaus mahdollisista taimistasi
Kukkii vuoden välein. Aikuinen kasvihan ei ole niin valon perään kuin nuo taimet. Lämpimästä pitää, 25-28 astetta.
Ai niin, se kukan väri
Oliivinvihreä ulkopuolelta ja sisältä purppurasta tummaan lilaan värivaihtoehtoja.
Yanna

Edit: Piti tarkistaa mitä Kassu-täti sanoo kirjassaan noista kukinnoista. Hän sanoo että harvoin kasvi kukkiikaan akvaariossa mutta nuput/marjat kehittävät siemeniä sisällään ilman kukan avautumistakin pinnan alla. Siemenet kypsyvät seitsemässä viikossa jonka jälkeen nuppu mätänee vapauttaen siemenet. Siemeniä yhdessä nupussa on noin 300.
Itääkseen siemenet tarvitsevat paljon valoa, matalahkon altaan, eivät mitään huipputeknistä kasvattamoa, itävyys hyvä. Usein nuoret taimet ottavat nokkiinsa parin viikon ikäisinä mutta tästäkin selviää siirtämällä taimet toiseen altaaseen. Tämä kasvi sietää siirtelyä hyvin ja usein palkitseekin muutokset huomattavasti reippaammalla kasvulla.
Voikun olisin tiennyt tämän silloin kun minulla ne nuput mätänivät
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kasvata ihmeessä noita taimia, kasvi on semiharvinainen ja vain satunnaisesti saatavilla.Kysyntää olisi varmasti

Apus eka varaus mahdollisista taimistasi
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kukkii vuoden välein. Aikuinen kasvihan ei ole niin valon perään kuin nuo taimet. Lämpimästä pitää, 25-28 astetta.
Ai niin, se kukan väri

Yanna
Nuppuja onkin kolme, joista yksi alkoi juuri aueta. Todennäköisesti kukinta on aika nopea tapahtuma, koska aamulla kävin altaan luona n.8.00 ja kaikki nuput olivat visusti kiinni, mutta nyt yksi on aukaissut osan "peitinlehdistään" (mikä liekkin sitten viralliselta nimeltään).
Mitähän vauhtia tuo nuppu venyi kohti pintaa?
Katselin itse tuossa tiikerilumpeen nuppua jokunen aika sitten ja arvelin, että "parin päivän päästä on kukkanen sitten pinnalla". No kuinkas ollakaan, että venyi päivän aikana 10 senttiä! (siis noin 10-12h) Uskomaton vauhti kasvilla! En ollut uskoa silmiä, kun näin, että kasvi oli jo pinnalla.
Katselin itse tuossa tiikerilumpeen nuppua jokunen aika sitten ja arvelin, että "parin päivän päästä on kukkanen sitten pinnalla". No kuinkas ollakaan, että venyi päivän aikana 10 senttiä! (siis noin 10-12h) Uskomaton vauhti kasvilla! En ollut uskoa silmiä, kun näin, että kasvi oli jo pinnalla.
En tiedä löysin ne tuossa yks päivä ihan yllättäen
ja sehän ei auennut tänään vielä kokonaan, nuo punaiset ovat ne peitinlehdet ja keskeltä pitäisi sen itse kukan aueta, kolme terälehteä aukesi hiukan ja nyt se iltaa kohden alkoi mennä suppuun takaisin.

Kaunis kukka, aika hauskaa, että se kasvaa pinnan alla. Itse asiassa aika hauskaa, että aaltolumme kukkii ilman pintalehtiä.
Reilulla valolla ja ravinteilla esim. tammenlehväruoho kasvaa ihan käsittämätöntä kyytiä. Ei ihan 10cm/pv, mutta ei paljon puutu puolesta siitä. Ja tuo kasvu ei siis ole hetkellinen pyrähdys vaan jatkuvaa.VilleJ kirjoitti:No kuinkas ollakaan, että venyi päivän aikana 10 senttiä! (siis noin 10-12h) Uskomaton vauhti kasvilla! En ollut uskoa silmiä, kun näin, että kasvi oli jo pinnalla.
Samu Saurama
Nyt se hedelmä/siemenkota sitten on kadonnut yön aikana ja olen etsinyt sitä kissojen kanssa. Joku on varmasti sen popsinut makoisana herkkuna suuhunsa!
Täytyy katsella löytyisikö noista riekaleista yhtään siementä. Minkähän kokoisia ne mahtavat olla? Yanna?
No, lohdutukseksi on kolmas kukka tullut mullekin...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
No, lohdutukseksi on kolmas kukka tullut mullekin...
Kaksi nuppua aukesi. Yksi nuppu vissiinki miettii pinnan tuntumassa, että auetakko vai ei ja yksi nuppu oli sitten katkennut/märäntynyt itseksiään aukeamatta, ei tainnut tykätä noista peitinlaseista
. Kahdessa auenneessa on nyt vielä sellaiset kovat pallukat, joissa kuvittelisin niiden siemmenien sitten piilevän, jos niitä yleensä on.

Tänään istutin 83 aaltolumpeen siementä.
Aamulla huomasin kukan/siemenkodan haljenneen ja sain pelastettua tämän sammakonkutua muistuttavan siemenien 'klöntin'. Viime kerralla katosivat altaaseen. Kukka oli kehittynyt melko tarkkaan 6 viikkoa (täysin varma ensimmäisestä päivästä en ole, huomasin kukan vanoineen tasan 6 vk sitten). Putsasin siemenet (vähän yli 1 mm halkaisijaltaan, karvaisia, pyöreitä, vaaleanruskeita) tästä läpinäkyvähköstä hedelmälihasta pyörittelemällä niitä talouspaperilla. ('Hedelmälima' muistuttaa ihan jotain, en sano mitä
) .
Istutin osan siemenistä pesemättömän hiekan pinnalle, suuremman osan peitin ohuella hiekkakerroksella. Jaoin ne kahteen rasiaan ja laitoin valon alle. Katsotaan tuleeko mitään.
Jos joku kokeilee itse, niin vahingosta viisastuneena ehdotan että istuttaa kuivaan hiekkaan. Jos astiassa on jo vettä niin siemeniä on hieman hankala saada hiekan sisään tai ylipäätään sinne minne haluaa. Nim. Kokeiltu on.
Aamulla huomasin kukan/siemenkodan haljenneen ja sain pelastettua tämän sammakonkutua muistuttavan siemenien 'klöntin'. Viime kerralla katosivat altaaseen. Kukka oli kehittynyt melko tarkkaan 6 viikkoa (täysin varma ensimmäisestä päivästä en ole, huomasin kukan vanoineen tasan 6 vk sitten). Putsasin siemenet (vähän yli 1 mm halkaisijaltaan, karvaisia, pyöreitä, vaaleanruskeita) tästä läpinäkyvähköstä hedelmälihasta pyörittelemällä niitä talouspaperilla. ('Hedelmälima' muistuttaa ihan jotain, en sano mitä

Istutin osan siemenistä pesemättömän hiekan pinnalle, suuremman osan peitin ohuella hiekkakerroksella. Jaoin ne kahteen rasiaan ja laitoin valon alle. Katsotaan tuleeko mitään.
Jos joku kokeilee itse, niin vahingosta viisastuneena ehdotan että istuttaa kuivaan hiekkaan. Jos astiassa on jo vettä niin siemeniä on hieman hankala saada hiekan sisään tai ylipäätään sinne minne haluaa. Nim. Kokeiltu on.

Tuo taasen johtuu kasvien tavasta panostaa eri asioihin. Eli nyppiessäsi lehtiä pois kasvi luulee joutuvansa syönnin kohteeksi (herbivoria) ja päättää "hädissään" panostaa lisääntymiseen eli kukkien tekoon. Eli jos kasvi itse joutuu kokonaan syödyksi, on "elämäntehtävä" näin suoritettu ja geenit siirretty eteenpäinosku kirjoitti:Olen huomannut, että kasvin lehtien runsas karsinta edesauttaa nuppujen syntyyn.

Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
todellista vastausta olemassa.
- Nalle Puh
No vuosi siinä itäessä melkein meni, nyt altaassa on sitten kaksi pikkuista aaltolumpeen tainta. Taimet kasvavat nyt tanganjika altaassa, jonne siirsin hiekat johon olin "istutellut" niitä siemeniä. Mitenkähän minä saan ne nyt totutettua tuohon pehmeämpään veteen, koska eivät todennäköisesti kasva tanganjikan kaltaisessa vedessä 

Koko kasvi
ja nupusta lähempää
Toivotaan, että jaksaisi avata kukkasen. Ei tuolla liiemmälti kukkaloistoa ole ollutkaan.
Minäkö innoissani
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Onnelliset ihmiset ovat odottaneet elämältä vähemmän. -Brana Crncevic-