Karmiva lemmikkiliike Salossa
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
Karmiva lemmikkiliike Salossa
Huomasin tossa käydessä aika karmivan lemmikkiliikkeen salossa jonka jätän nyt nimeltä mainitsematta. Kaupassa oli myös akvaario-osasto, kammottavia asioita olivat: myyvät 3,75 l 8 kulmaisia "akvaarioita" 2 urostaistoa (kai) taistoja silti isot rihmat/evät 2 eri muovisessa purkissa loka taipui sormilla puristamalla, purkkien koko oli arviolta 1,5 l. Kuollut kala altaassa, 3 pv päästä, kun kävin uudestaan oli poissa. Kuolleen omenakotilon kuori, on ollut kauan kuoren haalistuneesta väristä päätellen. taistot ja omppu oli sillon kun kävin 3 pv päästä uudestaan liikkeessä. Oli aika iso paikka en kauheasti seilaillut muualla, kuin akvaario-osastolla. Otin kamerakännykällä kuvia, mutta en taida julkasta mun ja kauppiaan hyvinvoinnin puolesta.
EDIT: Tämä oli vaan oma kokemus, suosittelen kumminkin tutkimaan mistä kalansa ostaa. Nimittäin ite en tuolta ostais mitään elävää. Nyt toivon, ettei itse kauppias lue tätä foorumia. Tämän keskustelun voi joku moderaattori kuopata, jos halajaa. Tämä oli vain ilmoitukseksi muille. En tietenkään voi tuomita kauppiasta tuolla. Voi olla että taistot olivat vain muutaman päivän välimajoutuksessa.. toivottavasti....
EDIT: Tämä oli vaan oma kokemus, suosittelen kumminkin tutkimaan mistä kalansa ostaa. Nimittäin ite en tuolta ostais mitään elävää. Nyt toivon, ettei itse kauppias lue tätä foorumia. Tämän keskustelun voi joku moderaattori kuopata, jos halajaa. Tämä oli vain ilmoitukseksi muille. En tietenkään voi tuomita kauppiasta tuolla. Voi olla että taistot olivat vain muutaman päivän välimajoutuksessa.. toivottavasti....
-
- Member
Re: Karmiva lemmikkiliike Salossa
Toivottavasti lukee ja korjaa puutteet jos sellaisia oikeasti on.Muffe kirjoitti: Nyt toivon, ettei itse kauppias lue tätä foorumia.
Aina suoraa palautetta kauppiaalle / myyjälle, eikä nurinaa nettiin. Niin asioihin voi oikeasti vaikuttaa! Itsekin tätä harrastan, rohkeasti vain!
Kannattaa vaikka etukäteen miettiä, millaisia faktoja haluaa tai on tarpeellista esittää. Esim. kalojen minimitilavaatimuksista, yhteensopivuuksista jnejne.. Eläinsuojelulaki on hyvä apuväline, siellähän on määritelty, miten eläimiä tulee pitää.
Muista pysyä asiallisena (etukäteen mietyt faktat auttavat tähän) ja ystävällisenä. Eläinten kurittamiseenkin sanotaan pätevän säännön, jonka mukaan kova ja vaativa saa olla niin kauan, kun ei pistä siihen tunnetta peliin, silloin on johtajan asema menetetty.
Päteehän tuo ihmiseenkin, luulen.
Jos pari huomautuskertaa ei auta, voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi eläinsuojeluviranomaiseen, mikäli koet siihen olevan tarvetta. Kännykällä ottamasi kuvat auttavat tuolloin todistusaineistona. Viranomaisilla on salassapitovelvollisuus, eikä nimesi pääse tarkastuksen yhteydessä vuotamaan kauppiaalle.
Noustaan barrikadeille!
Kannattaa vaikka etukäteen miettiä, millaisia faktoja haluaa tai on tarpeellista esittää. Esim. kalojen minimitilavaatimuksista, yhteensopivuuksista jnejne.. Eläinsuojelulaki on hyvä apuväline, siellähän on määritelty, miten eläimiä tulee pitää.
Muista pysyä asiallisena (etukäteen mietyt faktat auttavat tähän) ja ystävällisenä. Eläinten kurittamiseenkin sanotaan pätevän säännön, jonka mukaan kova ja vaativa saa olla niin kauan, kun ei pistä siihen tunnetta peliin, silloin on johtajan asema menetetty.

Jos pari huomautuskertaa ei auta, voit ottaa yhteyttä paikkakuntasi eläinsuojeluviranomaiseen, mikäli koet siihen olevan tarvetta. Kännykällä ottamasi kuvat auttavat tuolloin todistusaineistona. Viranomaisilla on salassapitovelvollisuus, eikä nimesi pääse tarkastuksen yhteydessä vuotamaan kauppiaalle.
Noustaan barrikadeille!

240 l wannabe Aasia-allas & 720 l Etelä-Amerikka surraamassa ^_^
Noh, eipäs hermostuta. Mielestäni viestini oli täysin asiallinen ja sisälsi infoa muillekin, jotka mahdollisesti pohtivat samoja asioita. Jos asioille ei kiinnosta tehdä mitään, nurina netissäkin on varsin turhaa. (Ja siitähän on täällä jo useita keskusteluja, luulen.)Muffe kirjoitti:Sori, mutta jos katsoisit mun tietoja ja tota viestiä huomaat, että oon ihan tarpeeks suuren matkan päässä tällähetkellä mennäkseni sinne valittamaan, miten pitävät taistojaan yms.
240 l wannabe Aasia-allas & 720 l Etelä-Amerikka surraamassa ^_^
Taistoja lukuunottamatta kuulostaa minusta suht normaalilta. Monissa kaupoissa näkee kotilon kuoria ja kuolleita kaloja. Sellaista kauppaa en kyllä usko olevan missä ei ainutkaan kala olisi ikinä kuollut. Tietysti mini altaiden myynti on hyvin arveluttavaa. Et sattunut kysymään mihin tarkoitukseen myyvät? Jos myyvät oikeasti kala-altaiksi niin sitten laskevat kaupan pisteet jo jonkin verran. Niin ja nuo taistelukalat muuten tulevat kauppoihin (ja olettaisin, että myös asuvat tukuissa) tuollaisissa purkeissa. Ei niitä kyllä enää kaupassa kannattaisi purnukoissa pitää... 

-
- Imperaattori
- Viesti:
Re: Karmiva lemmikkiliike Salossa
Nämähän ovat loistavia pyttyjä niille, jotka haluavat oman pienen nanoaltaan meriveden otuksille.Muffe kirjoitti:Kaupassa oli myös akvaario-osasto, kammottavia asioita olivat: myyvät 3,75 l 8 kulmaisia "akvaarioita"
1,5 l purkki on suuri verrattuna siihen missä olen nähnyt taistelukaloja pidettävän kasvattajilla ja tukuissa (ja joissakin kaupoissakin). Monessa liikkeessähän taistelukalat pidetään muiden kalojen seassa, aina yksi per allas. Oli siellä altaassa sitten nyppiviä kaloja tai ei. Samalla tuo taistelukala altistetaan taudeille joita muut altaan kalat mahdollisesti kantavat ja ne muut kalat tietysti taistelukalan kantamille taudeille. Vai oliko jokaisessa 1,5 litran purkissa aina 2 taistelukalaa, en oikein saanut selvää...Muffe kirjoitti:2 urostaistoa (kai) taistoja silti isot rihmat/evät 2 eri muovisessa purkissa loka taipui sormilla puristamalla, purkkien koko oli arviolta 1,5 l.
Tämä ilmeisesti oli positiivinen kommentti, kun kala ei kerran enää 3 päivän päästä ollut altaassa. Itse olen muuten tainnut pariin kertaan onnistua käymään akvaariokaupassa siten, etten ole nähnyt yhtään kuollutta kalaa altaissaMuffe kirjoitti:Kuollut kala altaassa, 3 pv päästä, kun kävin uudestaan oli poissa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tuon kirjoituksen perusteella en ainakaan kovin karmeaksi tuota liikettä vielä luokittelisi. Voi tietenkin olla että mielipide muuttuisi, jos itse kävisin katsomassa tilanteen.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Siellä liikkeessä on muutenkin hieman retro-meininkiAgua kirjoitti:Minä bongasin ne samat kipot, mutten kehdannut kysyä miksi niitä siten pidetään. Ei kai kukaan huvikseen pidä kaloja niin?Teho kirjoitti:Kyllä Kotkassakin näkee taistoja muovirasioissa, semmoisissa parin desin pakasterasioissa nimittäin.

Huomioikaa myös se yksinäinen(20cm) ahvenenjötikkä 30-litraisessa. Siinä se on elellyt jo vuoden päivät.
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Jos itse asut siellä Salossa (ja vaikket asuisikkaan) yksi tapa tuoda asia julki on kirjottaa paikkakunnan sanomalehden yleisönosastolle.
Vaikka ei tämä vielä (minusta ainakaan) niin karmivalta kuullostanut..
Kaupoilla ei olisi millään varaa hommata kaikille kaloille niiden vaatimia oloja, mutta myönnän kyllä että parantamisen varaa olisi monellakin.
Kultakalamaljoja ja näitä 'pikkupöttejä' voi käyttää esim. pelkkinä kasvi''akvaarioina'', tai sitten laittaa vaikka muutaman kotilon sinne mönkimään. ''Kultakalamalja'' on niinsanotusti nimensä vanki, se yhdistetään aina kultakaloihin.
Saan nyt kyllä taas haukut niskaani, mutta korjatkaa vaan
Vaikka ei tämä vielä (minusta ainakaan) niin karmivalta kuullostanut..
Kaupoilla ei olisi millään varaa hommata kaikille kaloille niiden vaatimia oloja, mutta myönnän kyllä että parantamisen varaa olisi monellakin.

Kultakalamaljoja ja näitä 'pikkupöttejä' voi käyttää esim. pelkkinä kasvi''akvaarioina'', tai sitten laittaa vaikka muutaman kotilon sinne mönkimään. ''Kultakalamalja'' on niinsanotusti nimensä vanki, se yhdistetään aina kultakaloihin.
Saan nyt kyllä taas haukut niskaani, mutta korjatkaa vaan

''Mä maistoin äsken kalanruokia! Oli tosi hyvää!'' Niilo 4v.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Akvaarioliikkeisiin tosiaan tulee joskus viikoittainkin (ehkä useamminkin? korjatkaa jos oon ihan hakoteillä) uus kalatoimitus, joista monet sitten kuolee hyvinkin pian kaupan akvaan päästyään. Stressi, aliravitsemus, muuttuneet vesiarvot, heikentynyt yleiskunto kaikin puolin, taudit/madot....syitä on satajayks. Ja asiakashan se on, joka ekkana kuolleet siellä altaissa huomaa.
Musta kamalimpia on ne, jotka myy kaloja väärillä tiedoilla. Tyyliin "ostapa tästä kaunis pusukala siihen 250-litraiseen. on meinaan näyttävä kala!" Tai haibarbeja parvena samankokoiseen...
Näitäkin näkee ja kuulee jatkuvasti...![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Musta kamalimpia on ne, jotka myy kaloja väärillä tiedoilla. Tyyliin "ostapa tästä kaunis pusukala siihen 250-litraiseen. on meinaan näyttävä kala!" Tai haibarbeja parvena samankokoiseen...
Näitäkin näkee ja kuulee jatkuvasti...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Ei ollu munaa.Ruusu kirjoitti:Olisithan voinut siinä samalla reissulla mainita asiasta, siis ihan heti?Muffe kirjoitti:Sori, mutta jos katsoisit mun tietoja ja tota viestiä huomaat, että oon ihan tarpeeks suuren matkan päässä tällähetkellä mennäkseni sinne valittamaan, miten pitävät taistojaan yms.
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Kahdesta Salossa toimivasta kalakaupasta tämä on kuitenkin se fiksumpi. Joka eläinkaupassa on silloin tällöin kuolleita kaloja. Kommentti "oli korjattu pois 3 päivän päästä", on vähän outo, enkä oikein ymmärrä mitä sillä haetaan. Kyllä kauppiaat keräävät varmasti kuolleet kalat pois kun huomaavat, eihän se mitään hyvää mainosta ole. Maljoja ei myydä akvaariokäyttöön, ei ainakaan kaloille. Kysäisin juuri muutama viikko sitten kun itsekkin ihmettelin. Sanoivat että heillä on myös sinne sopivia muovikaloja jotka "uivat" aidon näköisesti. Ja akvakasvit ovat kauniita ilman kalojakin. Kotiloillekin voisi sopia tälläinen. Olen juuri paikkakunnalle muuttaneena käynyt ahkeraan kummassakin eläinkaupassa, ja mainitussa liikkeessä neuvot ja kalasuositukset ovat ainakin sinnepäin. Hienovaraisesti täällä yritetään ainakin kertoa asiakkaalle mikä sopisi akvaarioon, mutta kyllä kauppias myy mitä asiakas haluaa loppujen lopuksi.
Toisessa kaupassa Salossa kuuntelin suorastaan kettuuntuneena helmipurjeplekon kauppaamista 80L altaaseen. Lisäksi sopassa oli suurinpiirtein yksi joka rihmakalalajia. Kukkuraksi kauppias myi miljoonakaloja joukkoon tasaparein 10 kappaletta. Akvaario oli edellisenä päivänä perustettu "bakteeriaineella". Muut neuvot olivat kuin omasta 23 vuotta vanhasta akvaario-oppaastani suoraan. Lähdin samalla ovenavauksella ostajien kanssa ja keskustelin hetken pihalla. Kerroin faktaa, ja he lähtivät takaisin kauppaan. En jäänyt seuraamaan tilannetta, vaan lähdin muina miehinä kotiin. En aio mennä valittamaan kauppaan, mutta tuo yleisönosastokirjoitus on tosi mielenkiintoinen ajatus. Ei edes tullut mieleen...
Toisessa kaupassa Salossa kuuntelin suorastaan kettuuntuneena helmipurjeplekon kauppaamista 80L altaaseen. Lisäksi sopassa oli suurinpiirtein yksi joka rihmakalalajia. Kukkuraksi kauppias myi miljoonakaloja joukkoon tasaparein 10 kappaletta. Akvaario oli edellisenä päivänä perustettu "bakteeriaineella". Muut neuvot olivat kuin omasta 23 vuotta vanhasta akvaario-oppaastani suoraan. Lähdin samalla ovenavauksella ostajien kanssa ja keskustelin hetken pihalla. Kerroin faktaa, ja he lähtivät takaisin kauppaan. En jäänyt seuraamaan tilannetta, vaan lähdin muina miehinä kotiin. En aio mennä valittamaan kauppaan, mutta tuo yleisönosastokirjoitus on tosi mielenkiintoinen ajatus. Ei edes tullut mieleen...
Loputtoman Ilmeikäs Iskunvaimenninkauppias ja Uudistaja