Kuka ei pelkää sorapohjaa? Uusi akva kypsymässä
Valvoja: Moderaattorit
Kuka ei pelkää sorapohjaa? Uusi akva kypsymässä
Olen ihan vihreä vielä akvaarioiden kanssa...nyt olisi apu tarpeen. 100 litrainen allas on kypsymässä pikkuhiljaa. Pohjalle tuli soraa, raekoko aikasta reilu.
Haaveena olisi saada sinne tyytyväinen taistelukalauros porskuttamaan, miksei ehkä pari naarasta kaveriksi myös. Olen tuossa kovasti lukenut aikaisempia viestejä ja päätynyt kenties rusokiilakylkiin kaveriksi taistolle/taistoille.
Enempi ongelmia tuottaa pohja: minkäslaisia otuksia sinne laittaisi, jottei olisi viiksivalluilla viikset rikki? Kuka kestää tuota pohjaa? Ja levänsyöjäksi ehdotuksia?
Asiallahan ei ole mikään kiirus, saisi nyt altaan ensin kypsymään ja kasvit kukoistamaan.
Haaveena olisi saada sinne tyytyväinen taistelukalauros porskuttamaan, miksei ehkä pari naarasta kaveriksi myös. Olen tuossa kovasti lukenut aikaisempia viestejä ja päätynyt kenties rusokiilakylkiin kaveriksi taistolle/taistoille.
Enempi ongelmia tuottaa pohja: minkäslaisia otuksia sinne laittaisi, jottei olisi viiksivalluilla viikset rikki? Kuka kestää tuota pohjaa? Ja levänsyöjäksi ehdotuksia?
Asiallahan ei ole mikään kiirus, saisi nyt altaan ensin kypsymään ja kasvit kukoistamaan.
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Kyllä sitä sorapohjaa kestää monikin laji, kunhan sen pitää puhtaana. Paremmin pohjaotukset tosin viihtyvät hienojakoisella pohjamateriaalilla varustetussa altaassa, varsinkin jos etsivät ruokansa pohjaa tonkien, kuten monniset.
Hieno hiekka on myös helpompi pitää puhtaana, koska sen jyvästen väliin ei keräänny aineksia mädäntymään, toisin kuin sorapohjan tapauksessa.
Pohjakaloista vähiten pohjaa haluaisivat kaivella varmaankin erilaiset imumonnit, jotka syövät samalla sitä levääkin. Satalitraiseen uskaltaisin itse laittaa naaraspartiksen tai pari-kolme katinkultamonnia.
PS. Ei sen pohjamateriaalin vaihtaminen vielä ole myöhäistä
Hieno hiekka on myös helpompi pitää puhtaana, koska sen jyvästen väliin ei keräänny aineksia mädäntymään, toisin kuin sorapohjan tapauksessa.
Pohjakaloista vähiten pohjaa haluaisivat kaivella varmaankin erilaiset imumonnit, jotka syövät samalla sitä levääkin. Satalitraiseen uskaltaisin itse laittaa naaraspartiksen tai pari-kolme katinkultamonnia.
PS. Ei sen pohjamateriaalin vaihtaminen vielä ole myöhäistä
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Hih
Arvasinkin, että kohta on joku kääntämässä mun kelkkaa tuon soran suhteen. Lueskelin aiheesta paljon etukäteen, vähän kyllä mietityttää edelleen, mutta tuolla aion aloittaa.
Partamonni oli itselläkin mielessä, ne onkin aika vinkeän näköisiä otuksia. Kiitos vinkistä tuon katinkultamonnin kanssa! kai ne jaksaa sitä lämmintä vettä ...?
Arvasinkin, että kohta on joku kääntämässä mun kelkkaa tuon soran suhteen. Lueskelin aiheesta paljon etukäteen, vähän kyllä mietityttää edelleen, mutta tuolla aion aloittaa.
Partamonni oli itselläkin mielessä, ne onkin aika vinkeän näköisiä otuksia. Kiitos vinkistä tuon katinkultamonnin kanssa! kai ne jaksaa sitä lämmintä vettä ...?
-
Tikruliini93
- Junior Member

Suosittelen ehdottomasti vaihtamaan hiekkaan.
Minulla on toisessa altaassa soraa ja toisessa hiekkaa.Lannoitan kumpiakin altaita yhtä paljon(saviturvapalloilla ja nestemäisellä kasvilannoitteella)ja hiekkapohjassa kasvit kukoistavat ,mutta sorapohjassa kaikki ovat puolikuolleita.En tiedä onko muilla samanlaisia kokemuksia sorapohjasta,mutta minulla ainakin.Sorapohjaa on myös inhottava lapota.
Minulla on toisessa altaassa soraa ja toisessa hiekkaa.Lannoitan kumpiakin altaita yhtä paljon(saviturvapalloilla ja nestemäisellä kasvilannoitteella)ja hiekkapohjassa kasvit kukoistavat ,mutta sorapohjassa kaikki ovat puolikuolleita.En tiedä onko muilla samanlaisia kokemuksia sorapohjasta,mutta minulla ainakin.Sorapohjaa on myös inhottava lapota.
Lahjoitetaan tummaleväpleko Joutsenossa. Kiire! Ota yhteyttä yv:nä
Aloitin akvaharrastukseni v. 1990, silloin sora jyräsi kaikissa akvoissa, oli sitten mitä kaloja vaan. Nykyään onneksi ollaan tajuttu hiekkapohjan edut.
Itse vaihdoin tänä keväänä yhteen 100 litraiseen hiekkapohjan kahdessa erässä ja kyllä kannatti. Monnisia siinä ei ollut, mutta jo pelkän kauneuden, helppohoitoisuuden ja hyvän lannoitettavuuden takia kannatti. Nykyisin altaassa toimiikin 4 hiekkapuhallinta eli piikkisilmiä
.
Minäkin siis suosittelen, että vaihdat nyt vielä soran hiekkaan. Paljon helpompaa tässä vaiheessa, eikä tarvitse katua pohjavalintaa jos vaikka piikkisilmiin ihastut...
Itse vaihdoin tänä keväänä yhteen 100 litraiseen hiekkapohjan kahdessa erässä ja kyllä kannatti. Monnisia siinä ei ollut, mutta jo pelkän kauneuden, helppohoitoisuuden ja hyvän lannoitettavuuden takia kannatti. Nykyisin altaassa toimiikin 4 hiekkapuhallinta eli piikkisilmiä
Minäkin siis suosittelen, että vaihdat nyt vielä soran hiekkaan. Paljon helpompaa tässä vaiheessa, eikä tarvitse katua pohjavalintaa jos vaikka piikkisilmiin ihastut...
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Biltemasta tai K-Raudasta voit hakea 25kg säkeissä hiekkapuhallushiekkaa. Minulla K-Raudan "Optirock"-merkkistä, itse olen erittäin tyytyväinen. Koko taisi olla 0.6-1.2 tjsp? Ihan hienointa ei ehkä kannata ottaa, tämäkin siis toiseksihienointa hiekkaa.coscoroba kirjoitti:mikä olisi hyvä raekoko sitten hiekalle? mistä sitä kannattaisi käydä hakemassa? Kuulin, että Biltemastakin saisi akva-kaupan sijaan...
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
doriani
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Meilä on juuri samaa hiekkaa ja olen tosiaan ollut siihen tyytyväinen. Se ei ole vaaleaa vaan luonnollisen väristä eikä liian hienoa.Adrianna kirjoitti:Biltemasta tai K-Raudasta voit hakea 25kg säkeissä hiekkapuhallushiekkaa. Minulla K-Raudan "Optirock"-merkkistä, itse olen erittäin tyytyväinen. Koko taisi olla 0.6-1.2 tjsp? Ihan hienointa ei ehkä kannata ottaa, tämäkin siis toiseksihienointa hiekkaa.coscoroba kirjoitti:mikä olisi hyvä raekoko sitten hiekalle? mistä sitä kannattaisi käydä hakemassa? Kuulin, että Biltemastakin saisi akva-kaupan sijaan...
-
amanda
- Senior Member

- Akvaarioseurat: LAS
Pakko pitää vähän sorankin puolta.
Minulla oli akvaarioissani aiemmin sorapohja ja kasvit kukoistivat. Silloin en käyttänyt minkäänlaisia lannotteita, vaan kalojen omat tuotokset hoitivat sen puolen. Sorapohjaa pitää hoitaa huolellisemmin, se on totta, mutta ei se mikään mahdoton hoidettava ole.
Silikoninvaihdon yhteydessä sitten vaihdoin hiekkapohjan. Sen kiistämätön plussapuoli on se, että sain vihdoinkin kauan kaivattuja monnisia. Kasveja on hiekan laiton jälkeen pitänyt alkaa lannoittamaan, mutta lannoituksen avulla kasvu on pysynyt hyvänä. Ympiksi jätin vanhan altaan soraa hieman sinne tänne (tekee muuten altaan elävän näköiseksi, kun pohjalla on myös "sattumia") ja olen huomannut partisten syövän mieluiten soraisemmissa paikoissa. Eli on myös kaloja joille sora on parempi vaihtoehto.
Hiekka/sora kannattaa valita kalojen tarpeiden mukaan. Minä ainakin olen löytänyt hyviä puolia kummastakin, enkä lähtisi suoralta kädeltä teilaamaan kumpaakaan.
Minulla oli akvaarioissani aiemmin sorapohja ja kasvit kukoistivat. Silloin en käyttänyt minkäänlaisia lannotteita, vaan kalojen omat tuotokset hoitivat sen puolen. Sorapohjaa pitää hoitaa huolellisemmin, se on totta, mutta ei se mikään mahdoton hoidettava ole.
Silikoninvaihdon yhteydessä sitten vaihdoin hiekkapohjan. Sen kiistämätön plussapuoli on se, että sain vihdoinkin kauan kaivattuja monnisia. Kasveja on hiekan laiton jälkeen pitänyt alkaa lannoittamaan, mutta lannoituksen avulla kasvu on pysynyt hyvänä. Ympiksi jätin vanhan altaan soraa hieman sinne tänne (tekee muuten altaan elävän näköiseksi, kun pohjalla on myös "sattumia") ja olen huomannut partisten syövän mieluiten soraisemmissa paikoissa. Eli on myös kaloja joille sora on parempi vaihtoehto.
Hiekka/sora kannattaa valita kalojen tarpeiden mukaan. Minä ainakin olen löytänyt hyviä puolia kummastakin, enkä lähtisi suoralta kädeltä teilaamaan kumpaakaan.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Minä hain hiekkani suoraan yhdestä hiekkapuhallusfirmasta; sain kerätä säiliöstä yli valunutta hiekkaa mielin määrin lähes ilmaiseksi. Ja hiekka oli todeilla kauniin väristä, eikä liian tasarakeista. Lopputulos altaassa on todella luonnollisen näköinen. Plussaa oli myös se, että hiekan vyöryessä säiliöstä yli oli tuuli puhaltanut suurimman osan pölystä pois. Eipä tarvinnut tunti tolkulla pestä, huh
Lisäksi hiekassa ei ollut mitään tunkkaista hajua, kuten pitkään tiiviisti säilytetyssä saattaa olla.
Kyllähän sorallakin on tietysti omat hyvät puolensa. Gagat päätyvät lannoitteeksi, mutta miten hoitaa kasvien hivenaineiden saanti (esim. miekkakasville rauta) ilman, että kaikki pöllähtää veteen...
Kyllähän sorallakin on tietysti omat hyvät puolensa. Gagat päätyvät lannoitteeksi, mutta miten hoitaa kasvien hivenaineiden saanti (esim. miekkakasville rauta) ilman, että kaikki pöllähtää veteen...
Puolustan taasen kovasti tuota sorapaohjaa, tietysti, kun muusta ei ole kokemustakaan, mutta, en oikein käsitä, miksi sitä niin kovalla kädellä aina teilataan..
Sorapohja tosiaan toimii ainakin ns. pienemmissä altaissa, missä imuroitavaa ei ole hirvittävää alaa. Kasvit kasvavat ja voivat hyvin, vaikkei lannoitusta saakaan.
"Siivoojina" meillä toimii tiikerikotilopariskunta, noita- ja partamonni. Varsinaisesti pohjalla asuvia ei ole ketään, mutta ei niitä ole tarvittukaan, kaikki käyvät napsimassa ruokaa pohjaltakin, nykyään jopa pikkukirsikat, kun palettikalapariskunta vaihtoi majaa..
Sorapohja tosiaan toimii ainakin ns. pienemmissä altaissa, missä imuroitavaa ei ole hirvittävää alaa. Kasvit kasvavat ja voivat hyvin, vaikkei lannoitusta saakaan.
"Siivoojina" meillä toimii tiikerikotilopariskunta, noita- ja partamonni. Varsinaisesti pohjalla asuvia ei ole ketään, mutta ei niitä ole tarvittukaan, kaikki käyvät napsimassa ruokaa pohjaltakin, nykyään jopa pikkukirsikat, kun palettikalapariskunta vaihtoi majaa..
-
makkara.....kala
- Starting Member

Niin minäkin! Jotkut monnit (Kuten minun Irvi-Täplämonnini)Tikruliini93 kirjoitti:Suosittelen ehdottomasti vaihtamaan hiekkaan.
Tykkäävät työntää päänsä KOKONAAN hiekkaan. ja Irvin Ex.altaassa
Siellä kaupassa josta ostin sen oli sorapohja. Niin kun tarkkailin irviä tarkemmin. sillä EI ollu toista viistä. Se on kasvanut takaisin tuolla minun hiakka pohjaisessa altaassani jossa se tunkee päätänsä välillä hiekkaan.. Hiukan kahjo mutta kyllä se (tuskin) kyllästyy siihen.
Terveisin: Vedetto
-
Akvaariofani :)
- Junior Member

Sekä sorassa että hiekassa on puolensa, ei vain hiekka ole se ainoa oikea. Minusta molemmat ovat kauniita. Sorapohjan lappoaminenkaan ei mikään suuri vaiva ole, tosin vähän hankalaa, jos akvaario on täynnä kasveja. Eli en ole ainakaan itse huomannut kasvien kasvavan huonosti sorapohjalla. Kai siinä on taustalla jotain muutakin, elleivät kasvit kasva.
Niin ja sitä hiekkaa voi käydä hakemassa myös ulkoa, sihtaa vaan sen tasakokoiseksi esim. sääskiverkon avulla ja pesee.
PS. Itselleni ei ole tullut mieleenkään vaihtaa toisen akvani pohjaa hiekaksi... No, ei siellä mitään monnisia tms. olekaan
.
Niin ja sitä hiekkaa voi käydä hakemassa myös ulkoa, sihtaa vaan sen tasakokoiseksi esim. sääskiverkon avulla ja pesee.
PS. Itselleni ei ole tullut mieleenkään vaihtaa toisen akvani pohjaa hiekaksi... No, ei siellä mitään monnisia tms. olekaan
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Miksi hiekan pitäisi olla tasakokoista?Akvaariofani kirjoitti:Niin ja sitä hiekkaa voi käydä hakemassa myös ulkoa, sihtaa vaan sen tasakokoiseksi esim. sääskiverkon avulla ja pesee.
Muuten vaan ihan kasvien kannalta: kasvit on paljon helpompi istuttaa ja saada pysymään hiekassa kuin isorakeisessa sorassa. Siinä tarvitsee melkein aina jonkin kiven pitämään kasvin maassa siihen saakka, kunnes juuristo on asettunut.
Aloittelin akvaharrastustani 90 luvun alkupuolella ja päähän pälkähti että jos laittais hiekkapuhallus hiekkaa. Kun kukaan ei ollut neuvomassa toisin, eikun tuumasta toimeen. Optirocin ja Bilteman sekoitusta tuossa 355 litrasessa nykyään on ja toisessa 244 litrasessa optirocia ja satakuntalaista sekaisin, komeen näköistä ja eikä tarvitse lapota paskoja pohjalta kun virtaus kuljettaa gaggat suoraan suodattimeen.
Monniset tykkää tonkia pohjaa, kala on liki silmiään myöten hiekassa.
Kierteisiäkin laitoin juuri tänäkesänä molempiin, vasta. kun lueskelin näitä juttuja joissa niin suositeltiin tehtävän.
Nyt kotiloita on yli tarpeen ja ajattelinkin niitä lahjoittaa jos vaan joku tulee hakemaan, mailia vaan niin sovitaan ajasta.
Kyllähän tuota karkeampaa soraakin voi laittaa jos on rahaa pistää siihen, puh.hiekka kolmekertaa halvempaa jopa viisikin jos aikoo siitä maksaa.
Toki ilmaiseksikin saa, hiekkamontuilta.
En voisi kuvitellakkaan ainakaan monnisille muuta kuin tätä puhallushiekkaa, rae kooltaan n. 0,5-1,5.
Monniset tykkää tonkia pohjaa, kala on liki silmiään myöten hiekassa.
Kierteisiäkin laitoin juuri tänäkesänä molempiin, vasta. kun lueskelin näitä juttuja joissa niin suositeltiin tehtävän.
Nyt kotiloita on yli tarpeen ja ajattelinkin niitä lahjoittaa jos vaan joku tulee hakemaan, mailia vaan niin sovitaan ajasta.
Kyllähän tuota karkeampaa soraakin voi laittaa jos on rahaa pistää siihen, puh.hiekka kolmekertaa halvempaa jopa viisikin jos aikoo siitä maksaa.
Toki ilmaiseksikin saa, hiekkamontuilta.
En voisi kuvitellakkaan ainakaan monnisille muuta kuin tätä puhallushiekkaa, rae kooltaan n. 0,5-1,5.
-
m.n
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Mies
Kummatkin vaihtoehdot ovat mielestäni aivan yhtä hyviä. Tällä hetkellä kolmessa akvaariossa on hienoa hiekkaa ja yhdessä (ja vanhimmassa) soraa. Sorapohja akvaario on ollut toiminnassa yhtä mittaa jo yli kymmenen vuotta. Tänä aikana en ole pohjaa laponnut muistaakseni kertaakaan jo ihan siitä syystä, että se olisi erittäin turhauttavaa johtuen runsaasta kasvistosta. Eli kasvitkin kasvavat hyvin. Tätä akvaariota en ole lannoittanut enää pitkään aikaan, pohja lannoittaa "itse itsensä". Monnisia tässä akvaariossa on aina ollut ja viikset ovat hyväkuntoiset. Viiksien lyheneminen ei ole kiinni hiekan raekoosta. Siihen vaikuttaa ehkä bakteerit (?). Esim. käytän muovisia muuttolaatikoita kudetukseen (ei siis mitään pohjamateriaalia) ja huomannut pohjan puhtauden olevan avaintekijä viiksien kunnossa. Myös piikkisilmät sukeltelevat sorapohjassa ja ovat olleet hyvässä kunnossa jo vuosia. Täytyy tosin myöntää, että monniset (ja monet muut pohjan asukit) varmasti mieluiten tonkivat hienompaa pohjahiekkaa. Kuten edelle jo mainittiin on tietenkin hieno hiekka halvempaa ja se on minullakin lähinnä ollut syynä myöhempien akvaarioiden pohjavalinnassa. Tulipas tästä taas pitkä teksti. 
Minä aloitin soralla, ja olen nyt päätynyt vaihtamaan hiekkaan
Kaikkia näitä tekstejä lukiessani olen tullut siihen lopputulokseen, että hiekka ois varmaankin helppohoitoisempi
Mulla ainakin sorapohja on pakko lapota joka viikko, kun se kerää muuten niin paljon ikävän näköistä töhnää... En tiedä olenko liian tarkka, vai? Sitten on pakko aina poistella kaikki kivet ja esteet pois tielä,että voi kunnolla puhdistaa ja sitten taas kaikki takaisin asettelemaan... Onhan se ihan kivaakin touhuta akvaarion kanssa, mutta nyt olen ajatellut, että pääsis ehkä "vähän" helpommalla hiekan kanssa
Mulla ainakin sorapohja on pakko lapota joka viikko, kun se kerää muuten niin paljon ikävän näköistä töhnää... En tiedä olenko liian tarkka, vai? Sitten on pakko aina poistella kaikki kivet ja esteet pois tielä,että voi kunnolla puhdistaa ja sitten taas kaikki takaisin asettelemaan... Onhan se ihan kivaakin touhuta akvaarion kanssa, mutta nyt olen ajatellut, että pääsis ehkä "vähän" helpommalla hiekan kanssa
Ei siinä hoidossa ole paljoa eroa, kun hiekan päälle jää kaikki näkyviin ja pitää lapota siitä jos ei jaksa sitä katsella. Eri asia sitten jos virtausta on siihen malliin että liete ajautuu johonkin nurkkaan tai jopa suodattimeen. Ei mitään kiviä kannata siirrellä missään tapauksessa. Kannattaa laittaa soraankin kierteissarvikotiloita.
-
makkara.....kala
- Starting Member

-
Akvaariofani :)
- Junior Member

Nyt en osaa ihan varmasti vastata, koska kierteiset eivät ole minulla menestyneet. (Pitää koittaa taas uudestaan, oli monia syitä matkan varrella.) Eikä ole nyt pohjakalojakaan, mutta eipä kai kalat ja kotilot lietettä mihinkään hävitä, korkeintaan hienontavat sitä. Soraan hieno aines valuu sisälle.Knirppu kirjoitti:Ai, jääkö siihen hiekan päällekki liat, jos on parttis, ja kierteisiä? Kun jotkut sanoo että ei tarvi koskaan lapota, mutta nyt sitten...? Kun se lappoaminen on ihan jees, mutta kun ei sitä ihan joka viikko jaksais tehdä?
Hirmuisesti lietettä ainakin kerääntyy hiekan päälle, kun en sitä paljoakaan jaksa imuroida, kunhan näkyvimmät. (Putki vedenvaihtoletkussa helpottaisi kummasti=) Kuinka sitten minulla kävisi soran kanssa, menisikö helposti tukkoon - varmasti tuolla hoidolla - mutta entäpä kierteisien kanssa ja kohtuullisella imuroimisella. Tuskinpa enää sentään! Näitä pitäisi itse kunkin kokeilla, sillä akvaariot ovat erilaisia, kuten akvaristitkin. Sanovat ettei hiekkaa tarvitse lapota, mutta se taitaa olla kompa. Hiekan päältä lapotaan, soraa taas yleisemmin sisältä, jotta se pysyy ilmavana.
Akvaristissa Markku Varjo kirjoitti että sora on ilmavampaa ja parempaa biologiselta suodatukseltaan sekä suositti kierteissarvia myös siihen. Uskon sen todeksi sillä happi ja vanha liete ovat tunnetusti hyödyllisiä. Vertaa mattosuodattimeen. Seuraavassa enemmän aiheesta, myös kalojen kannalta. Sopii liitteeksi tähän keskusteluun kuin nenä päähän, kala veteen ja liete akvaarioon.