Verkkonuoliaisesta
Valvoja: Moderaattorit
Verkkonuoliaisesta
Hei!
Olen nyt aika kiinnostunut näistä veikoista, joten haluan kaiken mahdollisen tiedon niistä kaikkine eriävine mielipiteineen. Olen lukenut netistä eri sivustoja näistä ja tiedot ovat osin aika ristiriitaisia. Siksi haluaisinkin kuulla teidän kokemuksenne tästä kalalajista.
Tulisivatko taistot, intiaaninsulat ja partikset toimeen verkkonuoliaisten kanssa? Ovatko he kaikkiruokaisia? Hyväksyyvätkö ne parveensa kenet tahansa - vanhemman, nuoremman, eri sukupuolen edustajan? Kuinka suuri parvi mahtuisi em. kalojen seuraksi 240 litraiseen akvaarioon? Tonkivatko ne niin paljon pohjaa, että joka päivä saa olla intianvesitähdikkiä istuttamassa uudelleen? Syövätkö ne kotiloita? Mitä ongelmia näiden kanssa voi tulla, siis parven kanssa, ei yksinäisen kaverin?
Kuinka tarkka se on vesiarvoista (kovuus) - viihtyisikö 6-7:ssä?
Kiitos, jos viitsitte minulle tiedonjanoiselle vastata. :)
Olen nyt aika kiinnostunut näistä veikoista, joten haluan kaiken mahdollisen tiedon niistä kaikkine eriävine mielipiteineen. Olen lukenut netistä eri sivustoja näistä ja tiedot ovat osin aika ristiriitaisia. Siksi haluaisinkin kuulla teidän kokemuksenne tästä kalalajista.
Tulisivatko taistot, intiaaninsulat ja partikset toimeen verkkonuoliaisten kanssa? Ovatko he kaikkiruokaisia? Hyväksyyvätkö ne parveensa kenet tahansa - vanhemman, nuoremman, eri sukupuolen edustajan? Kuinka suuri parvi mahtuisi em. kalojen seuraksi 240 litraiseen akvaarioon? Tonkivatko ne niin paljon pohjaa, että joka päivä saa olla intianvesitähdikkiä istuttamassa uudelleen? Syövätkö ne kotiloita? Mitä ongelmia näiden kanssa voi tulla, siis parven kanssa, ei yksinäisen kaverin?
Kuinka tarkka se on vesiarvoista (kovuus) - viihtyisikö 6-7:ssä?
Kiitos, jos viitsitte minulle tiedonjanoiselle vastata. :)
Aika monta kysymystä. Noin äkkiseltään voi sanoa ainakin sen, että miten mahtoi mennä samassa taiston kanssa, taisto kun pitää hitaammasta virtauksesta ja verkkonuoliainen taas on virtaavan, hapekkaan veden kala eli suodatustehoa saa olla. Kotiloiden syöjänä se on hyvä ja mitä paremmin sille kotiloita riitti, sen paremmin sen aika kului kotiloiden kanssa ja toisten kalojen hätistely jää siltä silloin vähemmälle.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Niitä tarttis olla ainakin 3 kpl. Yksin se jahtaa muita kaloja. Verkkonuoliaiset tarttee pyöreä kivistä soraa että ne pääsee kaivautumaan sinne sekaan. Muuten niiden aika käy tylsäksi. Ne ei syö kaikkia kotiloita. Tietynlaisia vain. Ne tykkää jos niillä on joku moniaukkoinen hylky tai joku siellä pohjassa, mitä saa eläinkaupoista. 

Tuosta parven koosta mm. oli paljon eriäviä mielipiteitä eri nettisivuilla - jossain sanottiin, että pitää olla vähintään kuusi jotta viihtyvät, toisen mukaan kolmen parvikin on riittävä, jolloin eivät lähde jahtaamaan ja kiusaamaan muita kaloja.
Akvaariossa on sorapohja. Siellä on myös erimuotoisia juurakoita, yhdestä olen saanut tehtyä luolan ja muissa on vaikka mitä vänkyrää, joissa varmaan riittää tutkimista, on reikää ja koloa. Sitten siellä on myös "rikkimennyt amfora" ja jonkinkaltainen jyrsijällekin sopiva pieni luolastontapainen, jossa on siis kaksi suuaukkoa.
Kuinka kovan virtauksen nämä tahtoisivat?

Akvaariossa on sorapohja. Siellä on myös erimuotoisia juurakoita, yhdestä olen saanut tehtyä luolan ja muissa on vaikka mitä vänkyrää, joissa varmaan riittää tutkimista, on reikää ja koloa. Sitten siellä on myös "rikkimennyt amfora" ja jonkinkaltainen jyrsijällekin sopiva pieni luolastontapainen, jossa on siis kaksi suuaukkoa.

Kuinka kovan virtauksen nämä tahtoisivat?
Ei nämä varmaan hirmu kovaa virtausta vaadi, koska omassa 250 litraisessa oli heikko tehoinen ulkosuodatin (390 l/h) sekä Fluval kolmonen sisäsuodatin, joka puskee täysillä ollessa 700 l/h. Enemmän olis tietysti parempi.
Kotiloista ainakin kierteiset ja suippokotilot se hävitti minusta hyvin. Lempipaikka oli pitkulainen "rikkinäinen" ruukku muovista. Minulla oli vain yksi verkkonuoliainen, enkä huomannut sen siitä ainakaan suuresti kärsivän. Ison partamonnin kanssa se koitti kaveerata. Jos allas ei ole todella suuri, se kolmen parvi voi olla aivan hyvä.
Kotiloista ainakin kierteiset ja suippokotilot se hävitti minusta hyvin. Lempipaikka oli pitkulainen "rikkinäinen" ruukku muovista. Minulla oli vain yksi verkkonuoliainen, enkä huomannut sen siitä ainakaan suuresti kärsivän. Ison partamonnin kanssa se koitti kaveerata. Jos allas ei ole todella suuri, se kolmen parvi voi olla aivan hyvä.
Onnenlinnun kotiorsi on vain heikko heinänkorsi, mutta silti ihanasti laulu kuuluu pilviin asti.
Kävin tänään extrakäynnillä akvaariolla (akvaario ei siis ole omani, vaan koulun, jota käyn hoitamassa) ja tarkistin samalla suodattimen: se on Eheim Aquaball 2212, tehokkaimmillaan 650 litraa tunnissa. Virtauksen suunnan voi täysin päättää vain pyörittämällä palloa, joten virtauksen saaminen yhdelle sivulle ei (kai) pitäisi olla ongelma.
Akvaariossa ei ole kotiloita (ainakaan vielä), joten niiden takia en nuoliaista ole hankkimassa. Halusin vain tiedustella, että JOS niitä joskus ilmestyisi jonkun kasvin tms. mukana, niin ...
Akvaariossa ei ole kotiloita (ainakaan vielä), joten niiden takia en nuoliaista ole hankkimassa. Halusin vain tiedustella, että JOS niitä joskus ilmestyisi jonkun kasvin tms. mukana, niin ...

Verkkonuoliainen on vilkas kala ja tarvitsee noin 4-5 yksilön parven, että sen touhut ei häiritse muita kaloja. Taistelukalan kaveriksi en suosittelisi sillä se saattaa repiä hitaan taiston eviä. meillä hitaahkot vihermonniset sai kyytiä verkkonuoliaisilta. evät siis syötiin.
kaikkiruokaisia veijareita verkot ovat, mussuttavat mitä sattuu. ja todella kestäviä kaloja. Varmista, että akvaariossa on tiiviit kannet, sillä tämä kala saattaa hypätä. Meillä kuoli yksi verkkonuoliainen yöllä kun se hyppäsi altaasta ja aamulla löysin sen kuivuneena lattialta. 240 litraiseen suosittelsiin 5 yksilön parvea, inkkareiden ja partisten seuraksi. Taistelukalat saattaa kyllä kärsiä verkkojen jatkuvasta touhuilusta.
veden ph 6-7 tuntumassa, kovuudella ei suurta merkitystä, pehmeä vesi taitaa olla kuitenkin suositeltava, ja sellaistahan vettä Suomen hanoissa virtaa. Lämpötila 23-27 astetta, muistaakseni, joku voi korjata erheeni.. 
kaikkiruokaisia veijareita verkot ovat, mussuttavat mitä sattuu. ja todella kestäviä kaloja. Varmista, että akvaariossa on tiiviit kannet, sillä tämä kala saattaa hypätä. Meillä kuoli yksi verkkonuoliainen yöllä kun se hyppäsi altaasta ja aamulla löysin sen kuivuneena lattialta. 240 litraiseen suosittelsiin 5 yksilön parvea, inkkareiden ja partisten seuraksi. Taistelukalat saattaa kyllä kärsiä verkkojen jatkuvasta touhuilusta.

Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Okei, eli verkkonuoliainen on sitten meidän osaltamme unohdettu - taistot ovat tuon akvaarion kingejä ja niitä ei vaihdeta. :/
Sitten omaan tulevaisuuden unelma-akvaariooni nämä veijarit ovat ehdoton hankinta - kuten inkkaritkin.
Kiitos kaikille antamistanne tiedoista, vältyttiin taas virhehankinnalta!
- Mutta olisiko olemassa sellaista nuoliaista, joka taistelukalan kanssa pärjäisi (tai toiste päin, taistelukala niiden kanssa)...
Sitten omaan tulevaisuuden unelma-akvaariooni nämä veijarit ovat ehdoton hankinta - kuten inkkaritkin.

Kiitos kaikille antamistanne tiedoista, vältyttiin taas virhehankinnalta!
- Mutta olisiko olemassa sellaista nuoliaista, joka taistelukalan kanssa pärjäisi (tai toiste päin, taistelukala niiden kanssa)...
Itselläni on kääpiönuoliaisia sekä taisto samassa 200-l altaassa. Nuoliaiset
eivät kiinnitä taistoon mitään huomiota, eikä sekään ole niistä liiemmin kiinnostunut.
Taitavat olla taiston makuun liian vikkeliä
Asiaan voi tosin vaikuttaa se, että akvaarioni on vanha kilpikonna-allas. Altaan
sisäpuolelle on rakennettu lasista erillinen kilpikonnan "kuivattelutaso",
joka on tällä hetkellä veden alla. Taisto on ottanut sen reviirikseen
ja se saa olla siellä varsin rauhassa.
eivät kiinnitä taistoon mitään huomiota, eikä sekään ole niistä liiemmin kiinnostunut.
Taitavat olla taiston makuun liian vikkeliä

Asiaan voi tosin vaikuttaa se, että akvaarioni on vanha kilpikonna-allas. Altaan
sisäpuolelle on rakennettu lasista erillinen kilpikonnan "kuivattelutaso",
joka on tällä hetkellä veden alla. Taisto on ottanut sen reviirikseen
ja se saa olla siellä varsin rauhassa.

Jokaisella ihmisellä on hulluutensa -
ja usein se onkin kiinnostavinta mitä hänellä on.
Josh Billings
ja usein se onkin kiinnostavinta mitä hänellä on.
Josh Billings
Mäkin himoitsen noita verkkonuoliaisia. Mulla ne tulisivat levä- ja tiikeribarbien sekä partiksien kaiffoiksi. Kukaties joku muukin pleko tulisi kuvaan myöhemmin. Pohja tulee olemaan hiekkapohja ja piilopaikkana on iso juurakko; tuoko ei olekaan verkkonuoliaiselle sopiva pohja?!
Mä kun nimenomaan kuvittelin niiden pitävän hiekkapohjasta... Pohjaan on ajatuksena ottaa myös kierteissarvikotiloita-syövätkö nuo nuoliaiset ne kaikki vai onko mahdollista, että osa kotiloista säilyy pohjassa hengissä möyhentäen pohjaa?

Nuolijaisille sopii erinomaisesti hiekkapohja ja juurakot. Kalat elävät luonnossa nopeasti virtaavissa puroissa tai joessa missä on useimmiten hiekkapohja ja siellä täällä kiviä. Kalat hakevat tarvittaessa suojaa kivien takaa tai mitä suojaa siellä mahtaa löytyä. Jokaisella nuolijaislajilla on tietenkin omanlainen tarve. Mitä enemmän piilopaikkoja sen paremmin nuolijaiset tykkäävät ja uskaltavat liikkua.